Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ekofiber czy granulat wełny mineralnej ?


seba_x

Recommended Posts

Moim zdaniem, warto to dokładnie przemyśleć. Celuloza jest dobrym izolatorem i podobno nie traci izolacyjności, nawet po zamoczeniu tak jak wełna.

W skosach celuloza musi być ubita, aby po pewnym czasie nie osiadła. Najlepiej, więc zrobić na nią pudło.

Górę pudła już teoretycznie masz - papa + pełne deskowanie. Przy takim rozwiązaniu nie ma szczeliny wentylacyjnej, pomiędzy deskowaniem a warstwą ocieplenia.

Dół pudła można zrobić z np.: płyty osb 8-10 mm, przykręconej do spodu krokwi.

Poniżej przykleiłbym do płyty osb, styropian w dwóch warstwach. Na to klej +siatka + klej, wykończenie na gładko + farba.

Będzie to moim zdaniem rozwiązanie tańsze, łatwiejsze do wykonania i szczelniejsze od wełny+paroizolacja+gk.

 

Wykonawcy od celulozy twierdzą, że przy tym materiale szczelina wentylacyjna nie jest konieczna.

Natomiast spece od dachów mówią, że koniecznie trzeba zostawić taką szczelinę.

Tutaj niech się wypowiedzą mądrzejsi w tym temacie:rolleyes:

 

W przypadku kiedy chciałbyś jednak zostawić ok 3 cm szczelinę wentylacyjną, trzeba dodatkowo zrobić górę pudła.

 

Szczelina nie jest konieczna, ale od wewnątrz trzeba użyć folii paroizolacyjnej aktywnej najlepiej ze zmiennym współczynnikiem SD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 317
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Decyzja zapadła będę ocieplał sufit i jednocześnie ten strop wiązarowy granulatem styropianu moje pytanie jest nastepujące. Jaka kolejność warstw patrząc od dołu powinna być ułożona?

1.Płyty gips karton(sufit) 2. stelaż(profile CD60) 3. Granulat styropianowy. Czy np między płyty a styropian mocować jakąś folię czy bez i sypać granulat bezpośrednio na płyty i stelaż?

Między profilami, a płytami daj folię paroizolacyjną. U siebie 17-33cm regranulatu przykryłem wełną. Większość na 20cm, część jeszcze została na 15cm. Wełnę układałem między wiązarami, na dodatkowym sznurkowaniu, poniżej poziomu wiązarów jest granulat.

 

Mimo że na strychu szczególnie nie wieje, to trzeba granulat czymś przykryć z wierzchu, bo ma skłonność do migracji. Bez przesady, straszyli mnie że kichnąć nie można, bo ocieplenie uleci. Nie jest tak źle. Myślałem też, że będzie się elektryzował i do wszystkiego przyczepiał, ale z tym też nie było problemów.

Wełnę dałem m.in. ze względów akustycznych, granulat chyba za bardzo nie tłumi dźwięków. Dałem ją również między pomieszczeniami na ściankach działowych. Jak nie chcesz wełny, to możesz dać wełnę drzewną, albo chociaż jakąś włókninę pod podłogą strychu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ponownie sledzę tutaj forum gdyż już niebawem rozpoczynam budowę domu. Domek Acapulco z biura projektów Słoneczne Domy.

Dom będzie na płycie fundamentowej mimo że grunt jest przepuszczalny i niewysadzinowy - ostry piasek .

W zasadzie sporo rzeczy już ogarnąłem ale pozostaje na teraz wątpliwość dotycząca ocieplenia . Mianowicie. Dom parterowy bez użykowego poddasza. Więżba dachowa z wiązarów dzięki temu pozbywam się stropu terriwa. Przechodzę do sedna sprawy. Decyzja zapadła będę ocieplał sufit i jednocześnie ten strop wiązarowy granulatem styropianu moje pytanie jest nastepujące. Jaka kolejność warstw patrząc od dołu powinna być ułożona?

1.Płyty gips karton(sufit) 2. stelaż(profile CD60) 3. Granulat styropianowy. Czy np między płyty a styropian mocować jakąś folię czy bez i sypać granulat bezpośrednio na płyty i stelaż? Dach wentylowany. obity OSB papa podkładaowa i gont bitumiczny. Skosy z racji nieuzytkowego poddasza nie będą ocieplane.

Ze względu na pewne dolegliwości alergiczne żdna wełna nie wchodzi w grę .

Dziękuję z góry za wszystkie cenne wskazówki, Budowa Michałów Reginów k. Legionowa.

 

Zapowiada się fajny domek. Przy odrobinie staranności przy wykonywaniu izolacji termicznej (płyta fundamentowa to dobra sprawa!) można pokusić się o parametry domku tzw. 3-4litrowego. Ale wracając do stropu-sufitu. Rozumiem że dojście od góry będzie swobodne po wykonaniu stelaży. Według mnie powinni to wyglądać tak: stelaż z profili - nośność uzależniona od ciężaru izolacji, na to folia paroizolacyjna i dopiero płyty. Nasyp materiału izolacyjnego od góry. Jeśli będzie to granulat styropianowy i nie będzie zabezpieczony od góry podłogą czy też membraną paroprzepuszczalną to powierzchnię tego granulatu należy spryskać specjalnym środkiem który sklei z wierzchu kulki by nie latały po całym poddaszu. Stworzy się skorupa na wierzchu.

 

Reasumując: płyty, folia paroizolacyjna, stelaż, granulat styropianowy, zabezpieczenie granulatu przed migracją.

Edytowane przez Rom-Kon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze że z tego co wiem wełna (skalna czy szklana) nie ma właściwości alergizujacych tylko drażniące. Ale jak będzie szczelnie odizolowana od pomieszczeń użytkowych to nie będzie mieć złego wpływu na mieszkańców. W każdy domu jest wełna skalna - w piekarniku kuchenki ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za rzeczowe odpowiedzi. Na szczęście nie musiałem czytać dlaczego styropian a nie no. celuloza itp. Rom-Kon pytam jeszcze czy folię paroizolacyjnnnnna pmogę przykleić taśmą dwustronnie klejącą bezpośrednio do spodu profili czy zrobić to jakoś inaczej? Granulat styropianu wysypię wtedy bezpośrednio na folię . Od góry nie będzie żadnej podłogi więc prawdopodobnie rzucę 5 cm weły lub czymś popsikam by zabezpieczyć granulat przed przemieszczaniem się. Czytałem na forum, że ktoś popsikał jakimś specyfikiem i utworzyła się skorupka zapobiegająca przemieszczaniu się granulatu. Zadzwoniłem do tej firmy ale nie mają już czegoś takiego a Pan z którym rozmawiałem powiedział , że nie pamięta co to było.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za rzeczowe odpowiedzi. Na szczęście nie musiałem czytać dlaczego styropian a nie no. celuloza itp. Rom-Kon pytam jeszcze czy folię paroizolacyjnnnnna pmogę przykleić taśmą dwustronnie klejącą bezpośrednio do spodu profili czy zrobić to jakoś inaczej? Granulat styropianu wysypię wtedy bezpośrednio na folię . Od góry nie będzie żadnej podłogi więc prawdopodobnie rzucę 5 cm weły lub czymś popsikam by zabezpieczyć granulat przed przemieszczaniem się. Czytałem na forum, że ktoś popsikał jakimś specyfikiem i utworzyła się skorupka zapobiegająca przemieszczaniu się granulatu. Zadzwoniłem do tej firmy ale nie mają już czegoś takiego a Pan z którym rozmawiałem powiedział , że nie pamięta co to było.

Folia bezpośrednio na stelaż to najlepsze rozwiązanie bo pod spodem jest płyta i to płyta przenosi obciążenia materiału izolacyjnego. Co do tego specyfiku do zeskorupienia to też tylko o tym czytałem ale wydaje mi się że można zrobić coś takiego ze zastępczych środków. Tylko trzeba nad tym pomyśleć.

 

...Warlus masz dobry start do domu bardzo energooszczędnego. Nie myślałeś o rezygnacji z centralnego ogrzewania a zastosować niecentralne? I jeszcze parę innych takich "patentów" z pasywniaków?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folia bezpośrednio na stelaż to najlepsze rozwiązanie bo pod spodem jest płyta i to płyta przenosi obciążenia materiału izolacyjnego. Co do tego specyfiku do zeskorupienia to też tylko o tym czytałem ale wydaje mi się że można zrobić coś takiego ze zastępczych środków. Tylko trzeba nad tym pomyśleć.

 

...Warlus masz dobry start do domu bardzo energooszczędnego. Nie myślałeś o rezygnacji z centralnego ogrzewania a zastosować niecentralne? I jeszcze parę innych takich "patentów" z pasywniaków?

 

Wiesz jak to jest . Jest budżet i żeby nie wiem co trzeba się w nim zamknąć. Pewnie, że chciałbym aby chatka była pasywna ale pewnych rzeczy nie przeskoczę a nie należę do gatunku "zastaw się a postaw się":))).

P.s Folia na stelaż ale tak jak pisałem od spodu stelaża na taśmę obustronnie klejącą?

Edytowane przez warlus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz jak to jest . Jest budżet i żeby nie wiem co trzeba się w nim zamknąć. Pewnie, że chciałbym aby chatka była pasywna ale pewnych rzeczy nie przeskoczę a nie należę do gatunku "zastaw się a postaw się":))).

P.s Folia na stelaż ale tak jak pisałem od spodu stelaża na taśmę obustronnie klejącą?

 

tak na taśmę 2-stronną. Obwodowo do profili UD można użyć taśmy 2-stronnej Coromix, do sklejania brytów folii taśmę 1-stronną Corofix a do przyklejenia folii do profili przed płytowaniem dobrą taśmę do wykładzin 2-stronną wzmocnioną na szmatce.

 

...a jesli chodzi o pasywniaka. Dom pasywny (taki według przepisów czyli do 1,5litra czyli 15kWh/m2/rok) w naszych warunkach klimatycznych to drogo się buduje. Ale już domy jak ja je nazywam wysokoenerooszczędne czy li tzw. 3-4-5litrowe to w cenie zwykłego domu spokojnie można je mieć. Całą sztuka polega na przekierowaniu środków. Nie budujesz kominów, kotłowni i całego CO a zaoszczędzone pieniądze dokładasz do lepszej izolacyjności i wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Ogrzewasz niby drogim nośnikiem energii jakim jest prąd. Ale ogrzewanie domu 4-5litrowego o pow. około 150m2 to wydatek około 4-4,5tyś zł/ rok Ale to nawet mniej niż inni wydają na gaz w zwykłych domach. Robisz płytę fundamentową - to podstawa takich domów więc wykorzystaj to. Domek parterowy bez stropu więc ściany nośne z silki 18cm (czy można z suporeksu cieńszego niż 24cm? Trzeba by zobaczyć!) na to 20-25cm styropianu, ciepłe okna z ciepłym montażem, dobra izolacja sufitu i masz domek o zapotrzebowaniu na ciepło około 4lity czyli 40kWh/m2/rok czyli 40kWh x 150m2 x 0,6zł/kWh (na dwóch taryfach jeszcze mniej!) = 3600zł/rok za samo ogrzewanie- prąd bez innych opłat typu abonamenty itp. Nie uda się z 4litrami? Przy 5litrowym koszt ogrzewania wzrośnie do 4500zł/rok. Pomyśl póki czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczelina nie jest konieczna, ale od wewnątrz trzeba użyć folii paroizolacyjnej aktywnej najlepiej ze zmiennym współczynnikiem SD

 

Doswiadczenie z dachem papowanym nydara pokazuje, ze nie trzeba. Przytaczalem tez realizacje szkieletowca z USA gdzie uzyto tylko celulozy - tak jak u nydara ( i w skosach i w scianach takze !) i warstwe paroizolacyjna dana wbrew sztuce budowlanej czyli od zewnatrz. I co ? I nic. A wlasciwie to cos - efekty sa zaskakujaco dobre jesli chodzi o zuzycie energii i wilgotnosc konstrukcji.

 

Ale ja u siebie jednak nie realizuje w ten sposob. Dach mam bez szczeliny wentylacyjnej ale otwarty dyfuzyjnie - pokryty odpowiednikiem Steico Uniwersal. Od wewnatrz MFP. Pewnie dam jeszcze paroizolacje o zmiennym SD - ale tylko jak budzet sie zapnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doswiadczenie z dachem papowanym nydara pokazuje, ze nie trzeba. Przytaczalem tez realizacje szkieletowca z USA gdzie uzyto tylko celulozy - tak jak u nydara ( i w skosach i w scianach takze !) i warstwe paroizolacyjna dana wbrew sztuce budowlanej czyli od zewnatrz. I co ? I nic. A wlasciwie to cos - efekty sa zaskakujaco dobre jesli chodzi o zuzycie energii i wilgotnosc konstrukcji.

 

Ale ja u siebie jednak nie realizuje w ten sposob. Dach mam bez szczeliny wentylacyjnej ale otwarty dyfuzyjnie - pokryty odpowiednikiem Steico Uniwersal. Od wewnatrz MFP. Pewnie dam jeszcze paroizolacje o zmiennym SD - ale tylko jak budzet sie zapnie.

 

Paroizolacja spowoduje rezygnację z gratisowej klimy:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...). Przytaczalem tez realizacje szkieletowca z USA gdzie uzyto tylko celulozy (...)

Nie przeszczepiajcie żadnej technologi związanej z izolacją termiczną z innych krajów. USA to klimat od Arizony do Alaski. Z tym że jeśli technologia będzie z Alaski to ok. ale w drugą stronę to nie działa. Tak samo ze sposobami rodem z wysp. W Anglii jest inny klimat. Tam masowo ociepla się od środka - u nas to "przestępstwo" wykonawcze. Tak samo jakość wykonania. To co tam jest normą u nas nie przejdzie nawet w chlewni. Przykład? W łazience zamiast płytek dywan ;) Kto by się tam takimi drobiazgami zajmował jak grzyb w narożniku ściany... farbą się zamaluje.

 

...jak tak już chcecie iść ze zachodem to proponuję w pierwszej kolejności z profili metalowych przejść na drewno. Drewno tam to podstawa! I wtedy życzę szczęścia bo będzie ono potrzebne ;)

 

edit: Dodam jeszcze że w zeszłym roku u nas (pod Warszawą) było -15*C i śniegi takie że z budowy z narzędziami wyjechać nie mogłem a u mojego Inwestora w Niemczech (tam pracuje) była już wiosna. I był zdziwiony że nie mogę wejść do niego na budowę bo mnie na poprzedniej zasypało. A w lutym podobno tam już kasztany zakwitły. Już nawet w naszej małej Polsce mamy cztery strefy przemarzania gruntu! Więc to co dobre w Szczecinie niekoniecznie sprawdzi się na Suwalszczyźnie czy w Stuposianach - mała wieś w Bieszczadach na tzw. pętli bieszczadzkiej, najzimniejsze miejsce w Polsce.

Edytowane przez Rom-Kon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przeszczepiajcie żadnej technologi związanej z izolacją termiczną z innych krajów. USA to klimat od Arizony do Alaski. Z tym że jeśli technologia będzie z Alaski to ok. ale w drugą stronę to nie działa.

 

...

 

To teraz kolego odpowiedz na dwa pytania:

1. Jakie srednie temperatury sa w lokalizacji z realizacji oscieplenia celuloza w USA, o ktorej wspomnialem?

2. dlaczego ci celuloza tak naprawde nie pasuje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz kolego odpowiedz na dwa pytania:

1. Jakie srednie temperatury sa w lokalizacji z realizacji oscieplenia celuloza w USA, o ktorej wspomnialem?

2. dlaczego ci celuloza tak naprawde nie pasuje ?

1) Pewnie sam do końca nie wiesz jaki jest tam klimat. Czy bardziej ze Szczecina czy też ze Suwałk. No chyba że bliżej Ojmiakonu to ok. ;)

 

2) Celuloza bardzo mi pasuje w miejsca do których została stworzona czyli płaskie a przede wszystkim poziome powierzchnie. Ale na siłę ją wciskacie tam gdzie się nie nadaje czyli w pionowe czy też skośne powierzchnie - uważam to za nieporozumienie.

 

Przeciwnicy wełny (właśnie ten wątek ich "jednoczy") uważają że wełna be bo osiada. Tiaa... a celuloza w pionie to nie. Dodatkowo ta nieszczęsna szczelina wentylacyjna. Jeśli jest niepotrzebna to po jaką ch... rę ja ją w ogóle robię? Acha, zapomniałem bo przy wełnie to trzeba a przy celulozie to już nie. Nie uważacie że to dosyć naciągana teoria? Jesteście aż tak zdesperowani by na własnej skórze testować czy jest to prawda czy też nie? No ale kto bogatemu zabroni wymienić dach po iluś tam latach bo jednak teoria się nie sprawdziła w praktyce... ale spoko. Do odważnych świat należy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Pewnie sam do końca nie wiesz jaki jest tam klimat. Czy bardziej ze Szczecina czy też ze Suwałk. No chyba że bliżej Ojmiakonu to ok. ;)

http://www.areavibes.com/shirley-ma/weather/

 

2) Celuloza bardzo mi pasuje w miejsca do których została stworzona czyli płaskie a przede wszystkim poziome powierzchnie.

To juz glodne kawalki sa heheh .... Na jakiej podstawie takie stwierdzenia? Poza tym i tak nie ma to znaczenia. Wymyslone mogloby byc do bezpiecznego transportowania nitrogliceryny - grunt ze doskonale sie sprawdza jako izolacja.

 

Dodatkowo ta nieszczęsna szczelina wentylacyjna. Jeśli jest niepotrzebna to po jaką ch... rę ja ją w ogóle robię?

Bo tak robisz od 20 lat ? Ino sobie przypomnij na ten przyklad co mowiles o grubosci izolacji 20 lat temu a co pewnie teraz mowisz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Bo tak robisz od 20 lat ? Ino sobie przypomnij na ten przyklad co mowiles o grubosci izolacji 20 lat temu a co pewnie teraz mowisz :)

A tu masz całkowitą rację. Sam zastanawiam się nad tym że przecież przy dachach wielospadowych to ciężko o wentylowaną szczelinę i jakoś masowo te dachy się nie walą z powodu butwienia drewna. Czyżby następny mit? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

To i ja zadam pytanie bo temat bardzo mnie interesuje. Stoję właśnie przed wyborem izolacji na stropodach.

 

1. Jak się ma zastosowanie celulozy przy wentylacji mechanicznej przy której przecież trzeba zachować jak najwyższą szczelność.

Piszecie że paroizolacja niezalecana ale przy wm chyba jednak trzeba ją dać ?

 

2. Wysokość między krokwiami to u mnie 24cm + 9cm obniżone sufity. Cała konstrukcja jednopoziomowa podwieszona na wieszakach/grzybkach poddaszowych co 40cm. Teraz pytanie czy mogę sypać pełne 33cm do oporu i przykryć to deskami od góry czy jednak dać jakieś kontr legary i zostawić szczelinę wentylacyjną ? ( u góry mam 60m strych chcę tam zrobić siłownię i warsztacik do majsterkowania,jak się znajdziekasa to w przyszłości docieplić)

 

3.Co sypać granulat wełny czy celulozę ?

 

4. O jakiej gęstości bo rozumiem że obciążenie będzie przejmował sufit. Jak pisałem rozstaw profili to u mnie 40cm a łapane wieszakami na krokwiach co jakieś 100cm. Czyli ile wytrzyma :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Paroizolacja niekonieczna. Szczelnosc powietrzna mozna uzyskac w inny sposob. W twoim przypadku zastosowalbym jednak paroizolacje o zmiennym SD ( kosztuje sporo ! :( )

3. Celuloza !!!

4. Gestosc - zgodnie z zaleceniami producenta celulozy, np. od 25kg/m3 w gore. Ale, czytalem sporo na angielskojezycznych stronach i przeslanie jest jasne - ium gesciej, tym lepiej. Oczywiscie w rozsadnych granicaach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...