Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam

 

Mam zamiar zbudować taras drewniany z modrzewia syberyjskiego. Niestety jak przy większości tematów nie miałem zbytnio dylematów tak tutaj dostałem pewnego "gwoździa". Chodzi mi o rodzaj deski na taras a raczej o jej powierzchnię czy lepiej jak jest płaska czy lepiej jak jest ryflowana? Praktycznie większość tarasów można spotkać z deski ryflowanej tego nie da się ukryć jednak chciałbym aby ktoś się wypowiedział kto ma lub widzał taras z deski gładkiej jak się sprawuje czy nie "pałąkuje" itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam

 

Mam zamiar zbudować taras drewniany z modrzewia syberyjskiego. Niestety jak przy większości tematów nie miałem zbytnio dylematów tak tutaj dostałem pewnego "gwoździa". Chodzi mi o rodzaj deski na taras a raczej o jej powierzchnię czy lepiej jak jest płaska czy lepiej jak jest ryflowana? Praktycznie większość tarasów można spotkać z deski ryflowanej tego nie da się ukryć jednak chciałbym aby ktoś się wypowiedział kto ma lub widzał taras z deski gładkiej jak się sprawuje czy nie "pałąkuje" itd.

 

Temat deski płaskiej był poruszony w tym temacie, wystarczy przeczytać kilka wcześniejszych stron lub użyć opcji " szukaj `".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zacznę może od wątpliwości.

Będę remontował taras (rozleciał się - ("fahofce" robili)

Postanowiłem skuć stare kafle i wszystko aż do "skóry" jak tylko się da.

następnie chciałem to wyrównać czymś co solidnie szczepi się z naprawianym betonem (Atlas Betoner? Repadur z Sopro? No jakaś dobra, sprawdzona zaprawa naprawcza. Nie mam na razie pojęcia która.

Później wymyśliłem ochronę przed wilgocią w formie masy i na to podesty tarasowe.

Tutaj zaczynają się wątpliwości.

Czy mogę bezpośrednio na tej izolacji położyć te podesty. Nie zniszczą podkładami drewnianymi tej izolacji?

A może lepiej papa termozgrzewalna zamiast tej masy izolacyjnej?

Ale jak dam papę, to zakładki spowodują nierówności na powierzchni, a tym samym nierówne ułożenie podestów.

Myślałem aby je na zimę zbierać i chować pod dachem. Tyle że z dachu zawsze zimą zwala się duża masa śniegu. Obawiam się czy nie naruszy papy ale izolacji pozostawionej na wierzchu również.

Nie będzie takiej głębokości aby zaizolowaną powierzchnię przykryć kolejną warstwą wylewki.

Zastanawiam się również w jaki sposób ułożyć obróbki z blachy na końcach tarasu. Nie będzie ich czym docisnąć. Mam je jakoś kleić do tej górnej warstwy?

Wątpliwości dużo, a nie chcę tego ponownie naprawiać za szybko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkiego nie podpowiem ale może zacznę...

Pamiętaj żeby zachować spadek na tarasie - jakieś 3%.

Na pewno po usunięcie wszystkiego ze starego tarasu trzeba będzie dobrze oczyścić i zaimpregnować. Potem właśnie wylewka może jakaś już izolacyjna ... ja dobierał bym chemię od jednego producenta. Za bardzo nie podpowiem bo mam taras drewniany,choć na betonie - szczegóły mojej izolacji zobacz tutaj :

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?294081-Jak-wyko%C5%84czy%C5%82em-taras-betonowy-drewnem

Jeśli pozostaniesz przy podestach to wydaje mi się, że ściągnie ich na zimę po dwóch latach ci obrzydnie :no:. Może lepiej byłoby taras przykryć na zimę folią ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Idzie wiosna, zaczynam myśleć o tarasie. Na razie jest zwykly grunt nieutwardzony w tym miejscu, gleba z przewagą gliny. Myśle o stłupkach betonowych wypuszczonych okolo 10cm ponad ziemię, zalane szpilki. Szalunek z rury pcv. 200mm. Taras bedzie miał wymiar okolo 6x2.8m czyli prawie 18m2. Czyli jesli po dlugosci zrobie odstepy 1.2m a po szerokości 1.4m to wyjdzie 15 słupow. Czy to starczy? Czy za duże odstępy? Legary planuje 9x9cm, kontlegary 9x5 lub 6x4? Bo takie modrzewiowe są dostępne u mnie na składzie. Cena deski 28mm x 135mm za m2 gat I okolo 65zł.

Zakładam że na wystające szpilki (10 lub 12mm) nakladam sobie kantówkę, zaznaczam miejsca wiercenia i robie otwory. Wydaje mi sie że bedzie problem z posadowieniem szpilek w betonie tak żeby były idealnie pionowe co potem może miec znaczenie przy mocowaniu kantówek. Jak to zrobić ?

Pod legary dam jakieś podkładki gumowe, ewentualnie plastiki do poziomowania. Zaloże sie nie jest łatwo wylać 15 słópków na jednym poziomie.

Inną metodą jest montaż na kątownikach, legar nie styka sie z betonem. Którą metodę polecacie ? Szpilki mają też tą wadę że śruba wystaje i w tym miejscu nie można potem dać kontlegarów ale to chyba nie bedzie problemem jak sie to dobrze przemyśli.

Jeszcze kwestia w którą stronę robić spadek, czyli czy deski układać od domu na zewnątrz czy rownolegle do budynku? Przy pierwszej opcji główne legary beda krótkie i pozniej kontrelary ktore są słabsze bedą miały wieksze odstępy (nie chce przesadzić z iloscią słupów fundamentowych).

Druga opcja wydaje sie lepsza ale czy nie bedzie widać spadku (braku poziomu) wzgledem budynku/ okna? Na 6m trzeba zrobić jakieś 6cm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie robiłem tak:

- zalać betonem fundamenty

- wywiercić pionowy otwórw kantówce, żeby w środek fundamentu celować

- wiertłem do betonu wywiercić się we fundamencie

- włożyć pręta gw

- robić kolejne

- z grubsza ustawić wysokość belki (coś podłożyć pod spód)

- oczyścic i zwilżyć otwory w betonie

- rozrobić klej montażowy, jakiś CX5 i wkleić cały rządek.

 

Gdybym chciał betonować od razu z pręgami - to też bym je przyśrubował do belki (tej konkretnej docelowej) żeby nie uciekały, i żeby krzywizny otworów problemów nie robiły potem.

 

Nie rozumiem po co podkladki i kliny - to się nakrętkami reguluje.

 

Spadek tak żeby woda zlatywała, przeważnie od domu wzdłuż deski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile wiekszą srednice otworu wierciłeś i jakie fi miały twoje pręty? Przy 12tkach otwory 14 starczą ? Podkładka nawet duża to srednica 2-3cm i tylko w tym miejscu sie cały taras opiera, stosując podkłady gumowe po pierwsze mamy podparcie na wiekszej powierzchi a po drugie wszystko jest bardziej elastyczne, drewno będzie pracować, ściśnięte z obu stron metalowymi nakrętkami nie ma zupełnie luzu. Tak mi się wydaje. Edytowane przez Pod
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile wiekszą srednice otworu wierciłeś i jakie fi miały twoje pręty? Przy 12tkach otwory 14 starczą ? Podkładka nawet duża to srednica 2-3cm i tylko w tym miejscu sie cały taras opiera, stosując podkłady gumowe po pierwsze mamy podparcie na wiekszej powierzchi a po drugie wszystko jest bardziej elastyczne, drewno będzie pracować, ściśnięte z obu stron metalowymi nakrętkami nie ma zupełnie luzu. Tak mi się wydaje.

 

Pod - to nie do końca tak - chcesz umożliwić pracę legarów w zakresie kilku cm (między jednym a drugim końcem) co spowoduje przecież okresowe odkształcenia tarasu. Myślę, że nie będzie Ci to odpowiadało ani użytkowo, ani estetycznie.

Legary raczej na sztywno (u siebie też tak robiłem) a przekładki elastyczne cienkie pomiędzy legar/kontrlegar i deska/kontrlegar aby uniknąć "skrzypienia" drewna o drewno. To oczywiście tylko moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam na szybko narysowany projekt rozlokowania słupkow betonowych (srednica 20cm) oraz legarów/kontrelagarów. Jak widać te grubsze 9x9cm bedą miały krotkie odcinki do podtrzymania miedzy słupami (okolo metra), a te slabsze kontlegary (9x5cm) lezące rownolegle do budynku mają nawet do 180cm odleglosci miedzy srodkami słupow. Nie podoba mi sie to za bardzo i chyba musze dorzucić jeszcze 3 słupy na srodku tarasu. Jak myślicie?

taras-marzec18.jpg

 

żółta krecha to oczywiscie obrys budynku, czerwona to obrys tarasu,

 

Zastanawia mnie jeszcze to wiercenie w słupku o srednicy 20cm. Powiedzmy że bede nawiercał na 15cm otwor na pręt, duża srednica wiertła, powiedzmy 14mm, trafiam na kamien ze żwir... nie rozwali mi udar tego słupka?

Edytowane przez Pod
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja zrobiłem tak

zalałem słupy rura kanalizacyjna 200

wymierzyłem środek słupów przykreciłem kotwy typu "U" do legarów

następnie legar z przykreconymi kotwami zanurzyłem w betonie w słupach

ustawiłem spadek od budynku podparłem na dwóch końcach i czekałem do zastygnięcia.

beton zastygł i wszystko trzyma jak należy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam na szybko narysowany projekt rozlokowania słupkow betonowych (srednica 20cm) oraz legarów/kontrelagarów. Jak widać te grubsze 9x9cm bedą miały krotkie odcinki do podtrzymania miedzy słupami (okolo metra), a te slabsze kontlegary (9x5cm) lezące rownolegle do budynku mają nawet do 180cm odleglosci miedzy srodkami słupow. Nie podoba mi sie to za bardzo i chyba musze dorzucić jeszcze 3 słupy na srodku tarasu. Jak myślicie?

[ATTACH=CONFIG]410297[/ATTACH]

 

żółta krecha to oczywiscie obrys budynku, czerwona to obrys tarasu,

 

Zastanawia mnie jeszcze to wiercenie w słupku o srednicy 20cm. Powiedzmy że bede nawiercał na 15cm otwor na pręt, duża srednica wiertła, powiedzmy 14mm, trafiam na kamien ze żwir... nie rozwali mi udar tego słupka?

 

A po co wiercić ? Zatapiasz pręt w betonie i gotowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem plan zatapiać pręt ale jak zrobic żeby trzymał pion i pozycje wewnątrz betonu ?

 

Tak sie jeszcze zastanawiam czy te rury pcv slużace za szalunek słupów da się potem jeszcze zdemontować bez rozcinania i ponownie użyć do kolejnych ?

Edytowane przez Pod
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jakiś nadzwyczajny problem, żeby mając wystający 10-20cm kawałek pręta ustawić go w pionie ?

Że niby wiertarką łatwiej wywiercisz pionowy otwór ?

 

Nie rozumiem, co to znaczy "żeby trzymał pozycję wewnątrz betonu"

Beton, to nie zupa, pręt nie zatonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem plan zatapiać pręt ale jak zrobic żeby trzymał pion i pozycje wewnątrz betonu ?

 

Tak sie jeszcze zastanawiam czy te rury pcv slużace za szalunek słupów da się potem jeszcze zdemontować bez rozcinania i ponownie użyć do kolejnych ?

Ale po co te rury nie są az tak drogie ja zostawilem tym bardziej że u Ciebie mają wystawac 10 cm ponad ziemię.

A co do zatapiania prętów to chyba nie jest problem tak jak pisał "fotohobby"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...