Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Oświeć mnie proszę, co masz na myśli pisząc "poregulować", bo to pojęcie bardzo ogólne. Jak ma być przeprowadzona regulacja, na czym ona polega?

Kilka postów wyżej opisałem Tobie procedurę dobierania krzywej, przeczytaj to jeszcze raz. Dodam jeszcze że jak już ustawisz sobie salon a w innych pomieszczeniach będziesz miała inną temp niż zadana to musisz właśnie dostosować tak przepływy ( doświadczalnie kręcić przepływomierzami ) by temp była jak zadana.

Witam:)

kilka miesiecy temu wylałem jastrych i w 2 pomieszczeniach mam 2 petle zamontowane na RTL-ach od tego czasu niestety nie wygrzałem wylewki :evil: a teraz nie wiem czy to zrobic?

ewentualnie czy moge wypuscic wode z układu i tak przeczekac do wiosny? a moze macie jakies inne propozycje?

 

dzieki z góry

Puść na kilka dni ( może nawet tydzień ) wodę w układ o niskiej temp. ok 25-30 st. Potem podwyższaj o kilka stopni co 1-2 dni aż do 40-45 st. Najważniejsze byś od razu nie puścił w podłogę 40-50 st tylko powoli ją wygrzewał. RTL'e oczywiście całkowicie otwarte podczas wygrzewania. Ze spuszczeniem będzie problem bo nie będziesz miał pewności że całość Ci zejdzie nawet jeśli użyjesz sprężarki, moim zdaniem trochę ryzykowne, lepiej jeśli jeszcze nie mieszkasz utrzymywać temp 3-5 st. w pomieszczeniach.

Witam szanowne forum

W związku z tym że dotarłem wreszcie do punktu w którym należałoby sobie zaprojektować w nowym domu ogrzewanie nam kilka pytań

Ale po kolei w domu obecnie zamieszkiwanym od ponad 12 lat eksploatowane jest ogrzewanie podłogowe – układ wygląda tak:

Piec gazowy Buderus G124X- zawór trójdrogowy – rozdzielacze – pętle grzewcze sterowanie pogodowe z uwzględnieniem temperatury w pomieszczeniu reprezentacyjnym plus termostaty Heimeier w pozostałych pomieszczeniach (odcinają obieg na rozdzielaczach za pomocą siłowników)

Obecnie czasy się trochę zmieniły i tak – w nowym własnym domu planuję sobie kocioł kondensacyjny tak zwaną lodówkę. No i teraz pytanie czy można taki kociołek podłączyć bezpośrednio w obieg zadając ograniczenie temperatury na powiedzmy 45\35 stopni czy lepiej i korzystniej w dalszym ciągu pójść w kociołek o dużej pojemności wody plus zawór trójdrogowy. a może lepiej skopiować powyższy układ - w końcu działa super. Jak u was planujecie rozwiązać dane zagadnienie

Pozdrawiam

Nie bardzo wiem co realizuje wspomniany zawór trójdrogowy w twoim przypadku. Zazwyczaj dostaje on sygnał ze sterownika z priorytetem c.w.u i zmienia przepływ raz na c.w.u raz na c.o. Nie rozumiem też jak na podłogówce masz zamontowane termostaty i gdzie one są :roll: - może mówisz o termozaworach-termosiłownikach na rozdzielaczu ? Nie wiem też co chcesz osiągnąć, czy robisz nowe CO czy chcesz do starego podłączyć tylko "lodówkę " - ogólnie trochę nieprecyzyjnie zadane pytanie.

proszę napiszcie jakie macie ustawienia krzywej grzewczej dla podłogówki tzn.:

 

dla temp. zew. 20 stopni - temp podł =

zew. 10 stopni =

zew 5 stopni =

zew 0 stopni =

zew -20 stopni =

Krzywą musisz dobrać sobie indywidualnie do Twojego budynku, a jak to zrobić pisałem kilka postów wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

proszę o pomoc - dom 2 piętrowy 150m2. Żeby nagrzać do temp. 21 stopni temperatura podłogi 23 stopnie. Niestety w dwóch pomieszczenich o większym metrażu podłogi były trochę chłodniejsze. Nie przeszkadzało to w użytkowaniu.

 

Ale jak zrobiły się temperatury ok. zera to w tych pomieszczeniach temp. spada do 19 stopni a podłoga już nie jest taka przyjemna jak w innych pomieszczeniach (tam cieplutka).

 

Co robić? Zacząłem przykręcać na zaworach w pomieszczeniach gdzie podłoga byłą cieplejsza. I teraz te 2 pętle gdzie jest chłodniej chodzą na całkowitym przykręceniu, a pozostałę są prawie pozakręcane.

 

Co najgorsze, aby uzykać temperaturę 21 stopni muszę podnosić temp. podłógi do 26 stopni. 2 chłodniejsze pomieszczenia mają już nieznacznie niższą temp. podłogi - ok. 1 stopień.

 

Nie wiem czy tak to powinno wyglądać. Jest możliwe że pętle są zapowietrzone?

 

Faktem jest że wszystkie pętle są na powierzchni 10-13m3 a te 2 mają - jedna 18m2 a druga 20m2. Mają prawo więc wolniej się nagrzewać. Czy coś jeszcze można zrobić aby to lepiej ustawić? Czy jest to błąd instalatora?

 

Proszę o pomoc, bo już mnie k... bierze - jaką ekipę nie wziąć to coś zawsze spier... w miejszym lub większym stopniu

W Twoim przypadku może być kilka powodów:

- jak wspomniałeś zapowietrzenie

- pompa może być o zbyt małej wydajności ( sprawdź na jakim jest biegu, jak możesz ustaw największy )

- możesz mieć zagiętą, zalaną rurkę w podłodze co powoduje dużo większe opory

- rozstaw między rurkami może być za mały

Osobiście szedłbym to samą drogą co opisałeś, czyli przymknąłbym pętle pomieszczeń gdzie podłoga jest cieplejsza, opór na tych pętlach powinien spowodować że maleć będzie różnic atemp. pomiędzy chłodniejszymi pomieszczeniami. Temp. podłogi w granicy 26 st się nie przejmuj, problem będzie jak przekroczy 29 st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oświeć mnie proszę, co masz na myśli pisząc "poregulować", bo to pojęcie bardzo ogólne. Jak ma być przeprowadzona regulacja, na czym ona polega?

Kilka postów wyżej opisałem Tobie procedurę dobierania krzywej, przeczytaj to jeszcze raz. Dodam jeszcze że jak już ustawisz sobie salon a w innych pomieszczeniach będziesz miała inną temp niż zadana to musisz właśnie dostosować tak przepływy ( doświadczalnie kręcić przepływomierzami ) by temp była jak zadana.

 

Hm, ja myślałam sobie, że od tego, żeby osiągać zawsze zadaną temperaturę w każdym pomieszczeniu niezależnie są właśnie termostaty i siłowniki, a nie przepływomierze :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniekąd są ale nie do końca. Siłowniki działają jak termostat na zasadzie załącz wyłącz więc nie pracują płynnie jak np zawór mieszający zmieniając przepływ i w tym właśnie problem. Pół biedy jeśli na pętli będzie zapas to te zawory po prostu zamkną dopływ i już. Jeśli jednak będzie jak u kolegi że np. salon będzie ciepły a inne pokoje niedogrzane to już nic nie zrobisz, siłowniki cały czas będą otwarte a pomieszczenie ciągle będzie niedogrzane. Dlatego właśnie całość musi być zrównoważona przepływomierzami. Potem można dla podwyższenia ciut komfortu i zwiększenia dynamiki podnieść trochę krzywą, a siłowniki już będą robić swoje tzn trzymać temp zadaną.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może wszystko masz dobrze :D

Nie będę zgadywał jak to masz zrobione ale równomierną temperaturę podłogi w różnych pokojach uzyskujesz kryzując przepływy na rozdzielaczach ponieważ długości pętli są rózne. A żeby dobrze to wyregulować musisz mierzyć temp. powrotu poszczególnej pętli szybkim termometrem, i te temperatury powinny być takie same lub zbliżone. Następnie ustawiasz sobie na termostacie ile ma być stopni i do tylu podłoga powinna nagrzać pomieszczenie. Max. temp. zasilania podłogówki to 55C a max. temp podłogi to 32C i jeżeli potrafisz to osiągnąć a w domu zimno to pomyśl nad ociepleniem lub grzejnikami :D

 

Dla przykładu ja mam temp. zasilania 45C i podłoga nagrzewa mi salon do 20C co w zupełności mi starcza :D w zależności od temp. zewnętrznej podłoga pracuje od 30 min do 2h. i żadnej temperatury podłogi nie mierzę bo mnie to nie interesuje. W drugim domu jest podłogówka ustawiona 25C na zasilaniu i ona pracuje non-stop (kocioł węglowy) podejrzewam że podłoga też ma 25C ale w żaden sposób nie nagrzeje pomieszczenia do 20C nawet teraz i dlatego są jeszcze grzejniki wspomagające.

 

No właśnie może jakiś spec lub ktoś doświadczony mi podpowie co jest lepsze .

Są dwie możliwe wersje pracy podłogówki :

1. Temperatura zasilania podłogówki 30 st oczekiwana temperatura w pomieszczeniach 22 st. Pomieszczenia dogrzewają się szybciej około 60 minut ( w szczególości jak jest ciepło na zawnątrz tak jak teraz) ale podłoga nie jest równomiernie ciepła . ( mam grubą warstwe jastrychu) Tak miałem dotychczas .

2. Od wczoraj testuje wersje ze Temperatura zasilania podłogówki około 23-24 st oczekiwana temperatura w pomieszczeniach 22 st. Czas nagrzewania około ( praca podłogówki) około 5 h . Podłoga równo i wszedzie dogrzana .

 

Teraz mam w zasadzie dwa pytania :

1. Która wersja jest bardziej poprawna i optymalna ?

2. Która jest bardziej opłacalna od strony spalania gazu ( mam piec kondensacyjny) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Mnie chodzi o rozwiązanie takie, aby można było ustawić temperaturę niezależnie dla każdego pomieszczenia (może nawt za pomocą gałki od 1 do 5 bo tego się można nauczyć jak się to przekłada na temperaturę w st C) i żeby to było tanie.

A RTL ( czyli coś takiego ) wziąłeś pod uwagę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Póki nie masz ocieplenia stropu to możesz się spodziewać bardzo dużych strat ciepła!

Ja eksperymentowałem z OZC i jak odjąłem styropian ze ścian to niewiele gorzej wyszło ale jak odjąłem ze stropu wełnę to zapotrzebowanie drastycznie wzrosło!

 

Poza tym dom pewnie nowy i przez pierwszy sezon jest jeszcze dużo wilgoci technologicznej!

 

Potwierdzone eksperymentalnie. Ocieplene stropu KG mam dopiero od 15 listopada. Grzałem od połowy września, mieszkam od początku pażdziernika. Finansowa masakra...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wiem co realizuje wspomniany zawór trójdrogowy w twoim przypadku. Zazwyczaj dostaje on sygnał ze sterownika z priorytetem c.w.u i zmienia przepływ raz na c.w.u raz na c.o. Nie rozumiem też jak na podłogówce masz zamontowane termostaty i gdzie one są - może mówisz o termozaworach-termosiłownikach na rozdzielaczu ? Nie wiem też co chcesz osiągnąć, czy robisz nowe CO czy chcesz do starego podłączyć tylko "lodówkę " - ogólnie trochę nieprecyzyjnie zadane pytani

 

Dzięki za zainteresowanie ale nie wiem w którym momencie źle się wyraziłem

W domu w którym obecnie mieszkam mam tradycyjny piec niskotemperaturowy ale nie kondensacyjny. Zawór trójdrogowy jest stanowi zawór mieszający - łopatologicznie - 1 wejściem wpływa sobie woda ciepła z pieca o temp np 70st C, w 2 wejście woda powrotna z układu o temp np 40 st C a podawana jest z tego zaworu woda o temp np 50 st C Tym czary mary steruje siłownik krokowy sterowany przez piec

W związku z tym że mam zamiar wyprowadzić się wreszcie od rodziny i zamieszkać we własnym domu w którym przewiduje ogrzewanie podłogowe ze źródełkiem postaci kondensata moim zasadniczym pytaniem było:

czy robić układ opisany powyżej czy można obiegi podłączyć bezpośrednio pod kocioł tego typu i ograniczyć go to parametru 45\35\20

Mam nadzieje że tym razem wyraziłem się czytelnie

Jeżeli nie to przepraszam - postaram się ująć to inaczej

W każdym razie pomożecie?

 

Ps

Faktycznie pisałem o termosiłownikach na rozdzielaczu - tu mogło powstać nieporozumienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pblochu mam nadzieję że dobrze Cię zrozumiałem ( trochę dodałeś i się rozjaśniło ) i postaram się odpowiedzieć. Zacznę od tego, że pewnie jak wiesz kondensat jest jakby stworzony do podłogówki i jak na jego powrocie woda ma nie więcej niż 50 st. to pracuje cały czas kondensując i jest cacy. Teraz podstawowe pytanie, czy planujesz układ tylko na podłogówce czy grzejniki też mają być ?. Załóżmy że tylko podłogówka. Przy nowo projektowanym układzie CO można tak zaprojektować układ, by zrobić go w 100 % na podłogówce, problem może być w łazience i sypialni, gdy podłoga będzie o tak małej powierzchni, że da nam mniej ciepła niż wynika to z zapotrzebowania pomieszczenia. W takim przypadku konieczny będzie grzejnik, który może być większy niż tradycyjny i będzie pracował na tym samym parametrze co podłogówka. Problem może być jedynie w łazience, jeśli będziesz chciał zrobić drabinkę bo niski parametr może okazać się niewystarczający, bo grzejniki tego typu mają trochę mniejszą wydajność. W przypadku gdy zdecydujesz się na podłogówkę na całości, to mieszacz jest zbędny, bo doskonałym mieszaczem w wymaganym zakresie będzie sam kocioł a dokładnie możliwość jego modulacji. Z każdym rokiem zakres modulacji kotłów się rozszerza.

Jeśli jednak układ ma być mieszany czyli trochę podłogówki i trochę grzejników to powinien być układ na mieszaczu który już znasz :wink:

Mam nadzieję że ciut rozjaśniłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki serdeczne

A czy możesz mi napisać jeszcze jak w układzie ogrzewanie podłogowe plus drabinki w łazience (bo taki układ planuje (w pozostałej części domu wyłącznie ogrzewanie podłogowe)) sprawują się kotły posiadające dwa obiegi grzewcze - przynajmniej o takich słyszałem (sory wypadłem z obiegu ponad 12 lat temu - powroty są ciężkie)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dosłownie z ust mi to wyjąłeś

myślałem też o vissmannie 333-F ale nie doczytałem się czy posiada on 2 obiegi

W przypadku De Ditrich - (mojego faworyta) a to chyba można każdy obieg podłączyć bezpośrednio do pieca

Ale pytanie - czy jest jakaś granica (gradient) między nastawami 2 obiegów czy są one absolutnie niezależne (jakie ewentualnie zabezpieczenia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podłogówka ma maksymalną temperaturę zasilania 50 C,

grzejniki jak mnie pamięć nie myli 75 C taka jest nastawa fabryczna, ale jak ktoś się uprze może być 85 C,

Wiesiek pewnie też tak ma, chodzi mi o tego typu kocioł,

jakość obydwu porównywalna ale ceny nie te :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam o wieśka tylko ze względu na to że mam u nich wejście (wytypowałem ich palniki - taki bzdet dla firmy od 600kW w górę)- ale to nieważne

Czyli generalnie każdy z obwodów chodzi niezależnie - i to jest cenna uwaga

 

1950- mistrzu jesteś Wielki - dzięki za informacje - jakbym gdzieś jeszcze utkną to pozwól że się odezwę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaka jest maksymalna temperatura wody która może/powinna iść na podłogówkę żeby nic się nie uszkodziło?

 

wczoraj odkręciłem zawór trójdrożny na full i zmierzyłem temperaturę rury za zaworem trójdrożnym i było ponad 50 stopni - a na zaworze mam jak byk napisane 20-43 stopnie - rozumiem że więcej niż 43 stopnie zawór nie powinien puszczać?

Mam dokładnie to samo. Czy jest to może zawór ESBE Afriso VTA??

Też nie umiem sobie tego wytłumaczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaka jest maksymalna temperatura wody która może/powinna iść na podłogówkę żeby nic się nie uszkodziło?

 

wczoraj odkręciłem zawór trójdrożny na full i zmierzyłem temperaturę rury za zaworem trójdrożnym i było ponad 50 stopni - a na zaworze mam jak byk napisane 20-43 stopnie - rozumiem że więcej niż 43 stopnie zawór nie powinien puszczać?

Mam dokładnie to samo. Czy jest to może zawór ESBE Afriso VTA??

Też nie umiem sobie tego wytłumaczyć.

a czy macie odpowiednie zawory

Afriso ma dwa typy tego zaworu o różnych temperaturach pracy,

do podłogówki maksymalnie 45 C

do cwu, chyba do 60 lub 65 C i ten pracuje od 45 C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A powiedzcie mi co by się stało jak by zastosować w podłogówce na zasilaniu zawór termostatyczny taki jak w grzejniku, a na powrocie zawór RTL?

Zawór termostatyczny by regulował temperaturę w pomieszczeniu, a RTL pilnował żeby woda w układzie nie była zbyt wysoka. Dodatkowo taki zawór termostatyczny przymykał by i otwierał płynnie przepływ wody w podłogówce, a nie całkowicie otwierał lub zamykał tak jak ma to miejsce w ogrzewaniu sterowanym poprzez siłowniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A powiedzcie mi co by się stało jak by zastosować w podłogówce na zasilaniu zawór termostatyczny taki jak w grzejniku, a na powrocie zawór RTL?

Zawór termostatyczny by regulował temperaturę w pomieszczeniu, a RTL pilnował żeby woda w układzie nie była zbyt wysoka. Dodatkowo taki zawór termostatyczny przymykał by i otwierał płynnie przepływ wody w podłogówce, a nie całkowicie otwierał lub zamykał tak jak ma to miejsce w ogrzewaniu sterowanym poprzez siłowniki.

Tylko po co przekombinowywać ?. Skoro powierzchnia podłogi pozwala na zastosowanie RTL'a to go założyć i już. Są też takie multiboxy z podwójną głowicą jedna jak piszesz ogranicza wodę na powrocie a druga temperaturę pomieszczenia. Moim zdaniem to zbędne bo zwyczajny RTL sprawuje się bardzo dobrze i dość dokładnie trzyma ustawioną temp niezależnie od temp. na zasilaniu - dane z autopsji :wink:

 

1950 pytanko poza tematem .... czy możesz potwierdzić fakt że zasobniki warstwowe szybciej i częściej się zakamieniają niż wężownicowe i częściej trzeba je czyścić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem czy taki RTL sam wystarcza bo my ustawiamy go raz i raczej nim później nie kręcimy, a przecież temperatura w pogodny zimowy dzień może nam znacznie wzrosnąć w pomieszczeniu a RTL niepotrzebnie będzie dalej przepuszczał taka sama ilość ciepłej wody przez rurki. W tym wypadku przy dodatkowym zastosowaniu zwykłej głowicy termostatycznej można było tego unikać taki zawór by porostu ograniczył dopływ ciepłej wody. Na pewno była by to najtańsza alternatywa sterowania podłogówka Można by było również zamiast zwykłej głowicy termostatycznej założyć np. taką http://allegro.pl/item495133511_burg_inteligentna_glowica_termostatyczna.html i mielibyśmy już pełne sterowanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...