Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Czyli układ działa mniej więcej tak:

http://www.gim2.polkowice.pl/images/murator/mieszanie_podlogowki_zle.jpg

Plan mam taki - podniose temp na kotle do docelowej 20*C, sprobuje przykrecic zawor na powrocie i zobacze czy te pomieszczenia z dlugimi petlami sie nagrzewaja i tyle.

Bylem na budowie i sie pobawilem zaworami, szczegolnie tym w zoltym koleczku na schemacie rozrysowanym przez hala_k (thx). Zakrecenie tego zaworu na powrocie nie zmienia w jakikowliek sposob przeplywow przez poszczegolne petle podlogowki (przeplywomierze sa non stop tak samo). Zakrecilem ten zawor na powrocie calkowicie, przy jednej uruchomionej petli (reszta zakrecona) i niewazne czy zawor na powrocie byl otwarty czy zamkniety to przeplyw przez ten jedyny obwod byl caly czas taki sam.

Jedyny efekt zamkniecia tego zaworu na powrocie to spadek temperatury na belkach rozdzielacza - skoro nie ma odplywu to nie ma tez doplywu cieplej wody.

 

Najgorsze jest to, ze na pietrze mam identyczny (jak na zdjeciu wyzej) rozdzielacz (5 obwodow, w tym 2 po 200m z rury PEX 16x2) i jeden z tych 200m obwodow "nie zyje" - podloga zimna, na przeplywomierzu "0". Zakrecilem wszystkie inne obwody, zamknalem zawor zwrotny na powrocie, pompa na 3 bieg i dalej nic. Najdziwniejsze jest to ze ten drugi 200m obwod dziala sobie jakby nie wiedzial ze ma 200m i nie powinien dzialac :)

Pytanie - co to moze byc ze ten jeden nie dziala? - zapowietrzony? (to jak odpowietrzyc), zatkany? (ale czym) inne pomysly?

Czy mozna sie "lekko" pobawic tym zaworem obejsciowym (zielona strzalka na schemacie wyzej), zeby calkiem zamknac bypass i przepuscic cala wode z pompy ("przedmuchac") tylko ten jeden "zatkany" obwod i potem wrocic z zaworem obejsciowym do pozycji pierwotnej? Czy tez chata mi wybuchnie, a na sekcji panowie beda mieli ubaw wyciagajac z czaszki kawalki rozdzielacza itp? :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Ty widzisz to jako przewymiarowany kominek i źle zaprojektowany system - mógłbyś uzasadnić??, ale nawet jak kominek jest mały i pali się w nim kilka godzin to temperatura powietrza w pomieszczeniu znacznie wzrośnie - duży wpływ mają utraty ciepła z pomieszczenia czyli między innymi izolacja. Na pewno zdajesz sobie sprawę, że taka sytuacja może zaistnieć. Słabość "samoregulacji" o której wspomniałeś polega na tym, że system bez termostatu pakuje ciepło tam gdzie go nie potrzeba a mechanizm opiera się na różnicy temperatur. Działa to tak, że im więcej energii z zewnątrz tym więcej energii idzie w podłogę z ogrzewania żeby zrównoważyć układ. Przecież ogrzewanie podłogowe to stosunkowo nowa technologia a gdzie dbałość o wydajność i niski koszt eksploatacji?? Kojarzy mi się to wszystko ze źle zaprojektowanymi systemami pomp ciepła. Najpierw zrobić to najtaniej jak można a potem niech właściciel martwi się o opłaty, bo co to obchodzi specjalistę, który zarobił już swoje.

To proste. Kominek, jak każde urządzenie w domu powinno spełniać określoną funkcję. Jeżeli kominek ma ogrzewać salon, to powinien być uwzględniony w całym systemie grzewczym, np. w ten sposób, że istnieje możliwość wyłączenia ogrzewania podłogowego w salonie odpowiednio wcześniej (praktycznie na kilka godzin przed rozpaleniem kominka). Wtedy nie będzie dochodziło do przegrzewania salonu. Jeśli jednak ktoś zaprojektował w salonie ogrzewanie podłogowe i nie uwzględnił faktu, że będzie w nim także funkcjonował kominek, to nie pomoże najlepsza automatyka - salon będzie przegrzany.

Jeżeli kominek ma być używany często, to trzeba by się zastanowić, czy ogrzewanie podłogowe w salonie w ogóle ma sens.

 

Ogrzewanie podłogowe wykorzystujące zjawisko samoregulacji może być najtańszym ogrzewaniem, nie oczekujmy jednak od niego cudów.

 

Układ z automatyką jest wygodny przede wszystkim dla wykonawcy, który nie dość, że nie musi się martwić o precyzyjne obliczenia i regulację instalacji, to dodatkowo nie martwi się o pieniądze inwestora - nikt przecież skomplikowanej automatyki za darmo nie zainstaluje.

Henok a ja to widzę trochę inaczej. Zakładasz, że każdy inwestor robi wszystko tylko z powodów racjonalnych. To trochę ubogie myslenie. W swoim domu zamierzam zainstalować komniek o mocy 14 kW. I nie chodzi mi wcale o ciepło. Kominek ma tworzyć atmosferę, a nie być źródłem ciepla. A dlaczego taki duży? Bo jest ladny i pasuje do imagu pomieszczenia. Kobiety mają inne potrzeby i ich zdanie bardzo się liczy. Dlatego MArcin może mieć trochę racji, że w przypadku zapalenia takiego kominka w stosunkowo niedużym pomieszczeniu temperatura może się drastycznie podnieść. A co do temp. zasilania podlogowki to radzę poczytać dokładnie co piszą producenci elementów np. Oventrop - temp w do ustawienia w pętli 30-50 stopni.

 

Pozdrawiam

 

Dopiero zaczynam studiować temat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. Jak zaczynasz nagrzewanie domu to ustawiasz na grzanie ciągłe oczywiście. Najlepiej jest codziennie zwiększać temperaturę wody w podłogówce. Zaczynasz od 20oC i o 2 stopnie codziennie do góry aż dojdziesz do temperatury jaka powinna być wg projektu w podłodze. Zapobiega to mikropęknięciom w podłodze gdyż podłoga nie rozszerza się tak gwałtownie za pierwszym razem.

wiesz.....

jednak za mało zajmowałeś się podłogówką,

to co opisałeś wyżej,

nawywa się wygrzewaniem podłogówki i powinno się to robić conajmniej 28 dni po wylewkach,

a nie tak jak Ty sugerujesz już po zamieszkaniu i wykończeniu podlóg,

a robi się to po to żeby to co ma pęknąć, pękło i nie spowodowało ewentualnych zniszczeń położónej już ceramiki na podłodze,

 

a mikropęknięciami się nie przejmuj :roll:

 

A niektorzy na tym forum to nie znają chyba polskich realiów. Często zdarza się, że źrólo ciepła instalowane jest gdy dom ma już wykończone posadzki. I o to chyba chodzilo Marcinowi. U mnie też tak będzie. Cyba. Kocioł na pelety. I chyba zainstaluję go na samym końcu. I wtedy będę mógl wygrzewąc posadzkę w lazience i w kuchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!!!

Zawaliłem chudziaka :evil: :oops: - pierw budowa potem „studiowanie…”

Wychodzi mi 12cm styropianu 0,035 (W/mK).

Czy to wystarczy??? -pytanie do „Profesorów…”

…a może…: http://www.kan.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=18 ...piszą: "Jastrych (4) , czyli wylewka cementowa przykrywająca rury grzejne na matach powinna mieć grubość min. 2,5cm nad rurami. W celu polepszenia jej własności termicznych zalecane jest stosowanie domieszki do betonu BETOKAN lub BETOKAN Plus (przy grubości wylewki 2,5cm nad rurami)"

 

CIEKAWE!? ...dzwoniłem i mówią że sprawdzone(nie pęka) ale BETOKAN Plus jest około 3x droższy...

 

Co radzicie??? –pytanie do j.w.

...dziękuję

 

”...Dopiero zaczynam studiować temat”

-to widać i zacząłeś od podważania wiedzy "profesorów tego forum"

...moja("studenta forum") rada... skończ "studiować..." :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. Jak zaczynasz nagrzewanie domu to ustawiasz na grzanie ciągłe oczywiście. Najlepiej jest codziennie zwiększać temperaturę wody w podłogówce. Zaczynasz od 20oC i o 2 stopnie codziennie do góry aż dojdziesz do temperatury jaka powinna być wg projektu w podłodze. Zapobiega to mikropęknięciom w podłodze gdyż podłoga nie rozszerza się tak gwałtownie za pierwszym razem.

wiesz.....

jednak za mało zajmowałeś się podłogówką,

to co opisałeś wyżej,

nawywa się wygrzewaniem podłogówki i powinno się to robić conajmniej 28 dni po wylewkach,

a nie tak jak Ty sugerujesz już po zamieszkaniu i wykończeniu podlóg,

a robi się to po to żeby to co ma pęknąć, pękło i nie spowodowało ewentualnych zniszczeń położónej już ceramiki na podłodze,

 

a mikropęknięciami się nie przejmuj :roll:

 

A niektorzy na tym forum to nie znają chyba polskich realiów. Często zdarza się, że źrólo ciepła instalowane jest gdy dom ma już wykończone posadzki. I o to chyba chodzilo Marcinowi. U mnie też tak będzie. Cyba. Kocioł na pelety. I chyba zainstaluję go na samym końcu. I wtedy będę mógl wygrzewąc posadzkę w lazience i w kuchni.

chłopie, ja Ci mówię jak ma być,

a co Ty zrobisz to już inna bajka,

i to mnie nie obchodzi :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to wyregulować?

Z góry dziękuję za ewentualne opinie.

A jak wyszło w wątku http://forum.muratordom.pl/post3076329.htm?highlight=#3076329? Większość wie jak rozdzielacz, rotametry czy pompa wygląda :) Zamiast tych zdjęć daj schemat!

Proszę - oto schemat. Skróty: MX=mikser, F=filtr, Z=zawór, T=czujnik temp.

http://images35.fotosik.pl/63/302c94f32616aa62m.jpg

Zakręcenie kilku pętli nic nie daje - rotametry ani drgną. To samo zmiana biegu pompy - też nic. NA dwóch rotametrach widać poziom wody poniżej czerwonego grzybka. Może to wskazuje przepływ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam znawców podłogówki !

 

Chcę wykonać podłogówkę w całym domu.

Mam problem ze znalezieniem optymalnego miejsca na rozdzielacz na parterze.

Czy mogę umieścić rozdzielacz w piwncy w pomieszczeniu kotlłwni, króćce rozdzielacza byłyby umieszczone wylotem do góry ...

nie będzie wtedy problemu z odpowietrzeniem podłogówki a później z jej zapowietrzaniem ?

 

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie tak nie rób!

Jak odpowietrzysz pętle skoro są wyżej niż odpowietrznik na belce rozdzielacza? Powietrze idzie do góry i instalacja będzię zapowietrzona.

 

Zainstaluj szafkę podtynkową, a jak nie podobają ci się białe drzwiczki to je pomaluj lub zastąp czymś co będzie współgrać z wyposażeniem pokoju, czy korytarza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem na innym wątku, bez rezultatu, przeklejam tu:

 

W całym domu mam planowaną podłogówkę, ale chce dołożyć jeszcze do łazienki grzejnik drabinkowy. W planach ogrzewanie gazowe, kocioł kondensacyjny.

Nie planuję innych (tradycyjnych, podokiennych w pokojach) grzejników, więc siłą rzeczy ten łazienkowy będzie zasilay niższą temperaturą.

Jak powinna być prawidłowo wykonana taka instalacja - czy grzejnik powinien być zasilany tą samą, niską temperaturą co podłogówka (grzejnik traktowany jak kolejna pętla) czy są inne zasady dla podłączenia grzejnika w celu uzyskania nieco wyższej temperatury?

Jak dobrać moc grzejnika (W/m2) i jak powinno się przeliczyć moc podawaną dla grzejnika dla wyższych temperatur zasilania podawanych w parametrach technicznych grzejników?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Próbowałem na innym wątku, bez rezultatu, przeklejam tu:

 

W całym domu mam planowaną podłogówkę, ale chce dołożyć jeszcze do łazienki grzejnik drabinkowy. W planach ogrzewanie gazowe, kocioł kondensacyjny.

Nie planuję innych (tradycyjnych, podokiennych w pokojach) grzejników, więc siłą rzeczy ten łazienkowy będzie zasilay niższą temperaturą.

Jak powinna być prawidłowo wykonana taka instalacja - czy grzejnik powinien być zasilany tą samą, niską temperaturą co podłogówka (grzejnik traktowany jak kolejna pętla) czy są inne zasady dla podłączenia grzejnika w celu uzyskania nieco wyższej temperatury?

Jak dobrać moc grzejnika (W/m2) i jak powinno się przeliczyć moc podawaną dla grzejnika dla wyższych temperatur zasilania podawanych w parametrach technicznych grzejników?

 

Witam.

Możesz zrobić to tak, że na powrocie pętli z łazienki, używając przejściówki łączysz rurę podłogową z kaloryferem w taki sposób, że woda, która wypływa z podłogi przepływa przez kaloryfer tuż przed opuszczeniem łazienki. Łatwe w wykonaniu i jednocześnie spełnia swoją role. Musisz pamiętać, aby usunąć zawór z kaloryfera, gdyż przez jego zakręcenie możesz uszkodzić system ogrzewania podłogowego (oczywiście zależy od sposobu zaprojektowania systemu - polecam bajpas). Wada tego rozwiązania to fakt, że kaloryfer jest zimny kiedy podłogówka nie działa czyli np. latem, ale to nie jest chyba jakiś wielki problem.

Co do doboru grzejnika to już zależy od zapotrzebowania na ciepło łazienki. Są różne typy grzejników, możesz popytać o niskotemperaturowe. Jeżeli masz wyliczone zapotrzebowanie na ciepło łazienki i masz np niedogrzanie z powodu niewystarczającej powierzchni podłogi, to w takim wypadku wręcz poleca się grzejnik. Dla standardowego grzejnika i wody o temp 35-40oC daje się 2 x większy grzejnik tzn. Jeżeli potrzebujesz 1kW to dajesz 2kW.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam znawców podłogówki !

 

Chcę wykonać podłogówkę w całym domu.

Mam problem ze znalezieniem optymalnego miejsca na rozdzielacz na parterze.

Czy mogę umieścić rozdzielacz w piwncy w pomieszczeniu kotlłwni, króćce rozdzielacza byłyby umieszczone wylotem do góry ...

nie będzie wtedy problemu z odpowietrzeniem podłogówki a później z jej zapowietrzaniem ?

 

Pozdrawiam :)

 

Może lepiej umieścić jeden większy rozdzielacz na I piętrze, który będzie obsługiwał parter i pierwsze piętro. Troche problemu z instalacją, ale efekt murowany :).

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

..mój wykonawca zwrócił się do mnie o to, gdyż podłogówka ma być w 100% i nie chce popełnić błędu..

 

hmm, nie lepiej znaleźć wykonawcę, kto umie to robić? Ja też mam 100% podłogówki i szukałem dopóki nie znalazłem wykonawcy, który robił takie układy i umiał to wyliczyć. A kilku, którzy liczyli "na oko" lub na zasadzie "powiedz Pan jak ma być to ja Panu ułożę" pogoniłem. Pamiętaj, że tu nie masz miejsca na błąd, jak się okaże, że jest źle - to skuwasz podłogę.

Więc się zastanów czy stać Cię na takie ryzyko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm, nie lepiej znaleźć wykonawcę, kto umie to robić?

a gdzie takiego znajdziesz ??

 

żeby oszacować podłogówkę trzeba najpierw mieć policzone zapotrzebowanie na ciepło dla każdego pomieszczenia, tego żaden wykonawca nie zrobi tylko przyjmie pi razy drzwi 120W/m2 albo 100W/m2 a efekt będzie zawsze ten sam, 2km rurek + 2 rozdzielacze po 10 obwodów + 4 pompy CO, rozstaw rurek co 8cm albo co 10cm, moc całego układu 20KW a potem w trakcie użytkowania właściciel stwierdza że rzadko kiedy węgla/gazu zużywa więcej niż 5KW co w praktyce oznacza że rozstaw co 25-30cm tez by sobie poradził, że przepływ góra 10l/min czyli jedna pompa CO na 1 biegu, że strefy brzegowe nie potrzebne, że można było dać jeden rozdzielacz z 7 obwodami itp/itd

:o :o :o :o :o

ciekawie piszesz :roll:

być może w Łodzi tak robią,

ale Łódź to nie jest pępek świata,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

 

Mam pytanie: czy na forum znalazłby się ktoś, kto potrafiłby dobrze zaprojektować podłogówkę? Oczywiście odpłatnie...

 

 

..mój wykonawca zwrócił się do mnie o to, gdyż podłogówka ma być w 100% i nie chce popełnić błędu..

 

 

Trochę to dziwne że wykonawca nie potrafi dostarczyć takiego projektu podłogówki Napisałem dostarczyć ponieważ uważam że hydraulik jest od tego by zrobić instalacje wg projektu a od projektów są projektanci ale dawno temu ze względu na konkurencję hydraulicy zaczęli sami robić projekty a to błąd

Zacznijmy od początku jeśli naprawdę zależy Ci na dobrej podłogówce to najpierw wybierz producenta systemu a jest w czym wybierać ( Purmo, Kisan, Uponor, TC, itd.) Jeśli twój hydraulik współpracuje z którąś z tych firm to ich projektant taki projekt zrobi Ci gratis

Chyba że plan był taki najtańszy hydraulik w cenie ma tez dobrać rozstawy a materiał z Castoramy

Można jeszcze tak jak robi to wielu po sam projekt udać się do Kisanu a rury j/w

należy jeszcze tylko pamiętać że mając hydraulika mamy już system w jakim on robi

Dodam tylko że jeśli chodzi o ogrzewanie podłogowe to polecam firmę Uponor ceny katalogowe są co prawda spore ale....................

 

 

zapraszam na moją strone mendrycki.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...