Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Poradżcie coś - nie wiem nadal co robic. Byli dziś hydraulicy i stwierdzili,że to daltego,że powietrze ucieka przez odpowietrznik.MOze i tak - a moze pod wylewka coś sobie kapie powolutku ( tak jak pisałam 3 złączki :evil: ) i spływa niżej - ale ja nie mam piwnicy i nie wiem co tam się dzieje. NIe chca mi "dobic ciśnienia do tego rozdzielacza

Jak to było u was - czy ciśnienie w rurkach tez spadało po 2-3 tygodniach?

A może ktoś z instalatorów się wypowie - ja moim nie wierze - nawet próby ciśnieniowej nie chcieli pierwotnie zrobić - a jak zrobili to na 3 BAry - powiedzieli ,ze wystarczy

 

Ciśnienie nie powinno spadać (może się wahać przy zmianach temperatury ale nie dużo). Spadek ciśnienia w obiegu CO świadczy o nieszczelności - czyli instalator powinien ją znaleźć i usunąć.

 

Przez odpowietrzniki uchodzi tylko powietrze i ciśnienie opada do czasu całkowitego odpowietrzenia, więc może instalacja nie była dobrze odpowietrzona?

Jeśli była to nieszczelność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam wszystkich zawiedzionych usunięciem tematu. ..... Piszcie co myślicie na temat waszych doświadczeń odnośnie ogrzewania podłogowego. Może komuś się kiedyś przyda. Ja uważam, że to super rozwiązanie.

Pozdrawiam.

 

Doświadczenie dopiero zacznę zbierać bo przede mną 1-szy sezon grzewczy.

Niemniej już testuję swój układ i mam takie uwagi.

Budowa układu

Zawór 3 drogowy sterowany siłownikiem z zintegrowanym regulatorem pogodowym.

Ma to niby realizować krzywą grzewczą w oparciu o temp. zewn. jasne.

Ten regulator włącza i wyłącza pompę -w oparciu o wyliczonąa temp zasilania i ma kontrolę temp w rozdzielaczu- OK

Rozdzielacz ma zamontowane siłowniki te mają sygnał z listwy która z kolei ma sygnał od termostatów w pomieszczeniach.

No i wszystko OK ale pojawiają się 1-sze niejasne sytaucje.

 

Np taka - nagrzałem wszystkie pomieszczenia termostaty się pozamykały.

Ponieważ temp. zewn. spadła regulator "mówi" grzać bo niby bezwładność itd włącza pompę a tu zonk nie ma gdzie pompować wody bo wszystkie termostaty zamknięte.

OK myślę to może pompę podpiąć pod listwę sterującą wtedy pompa się nie załączy dopóki jakiś obwód się nie otworzy no ale po co mi wtedy regulator pogodowy skoro siłowniki blokują jego wpływ na układ?

Taki układ sprowadza się przecież do sterowania temp na podstawie termostatówi!

Co powiesz Marcinie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ostatnio mój potencjalny wykonawca CO powiedział, że w przypadku podłogówki nie potrzeba i wręcz nie należy stosować jakichkolwiek termostatów i zaworów z siłownikami gdyż podłogówka jest samoregulująca się.

 

Samoregulacja ta bierze się stąd, że temaperatura podłogi ma zaledwie 22 - 23 st C i jeśli temperatura powietrza w pomieszczeniu wzrasta to różnica temperatur pomiędzy podłogą a pomieszczeniem staje się na tyle mała, że maleje albo wręcz przestaje zachodzić wymiana ciepła pomiędzy podłogą a pomieszczeniem.

 

Co o tym sądzicie? Jak wygląda sprawa samoregulacji podłogówki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ostatnio mój potencjalny wykonawca CO powiedział, że w przypadku podłogówki nie potrzeba i wręcz nie należy stosować jakichkolwiek termostatów i zaworów z siłownikami gdyż podłogówka jest samoregulująca się.

 

Samoregulacja ta bierze się stąd, że temaperatura podłogi ma zaledwie 22 - 23 st C i jeśli temperatura powietrza w pomieszczeniu wzrasta to różnica temperatur pomiędzy podłogą a pomieszczeniem staje się na tyle mała, że maleje albo wręcz przestaje zachodzić wymiana ciepła pomiędzy podłogą a pomieszczeniem.

 

Co o tym sądzicie? Jak wygląda sprawa samoregulacji podłogówki?

 

Ja tak mam i jest ok. Sterowanie jest realizowane tylko pogodówką, obniżenie się temperatury zewnętrznej powoduje wzrost temperatury wody zasilającej podłogówke i odwrotnie ( przy zadanej temperaturze pomieszczeń np. 21 st C )

Proste i skuteczne. :D :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ostatnio mój potencjalny wykonawca CO powiedział, że w przypadku podłogówki nie potrzeba i wręcz nie należy stosować jakichkolwiek termostatów i zaworów z siłownikami gdyż podłogówka jest samoregulująca się.

 

Samoregulacja ta bierze się stąd, że temaperatura podłogi ma zaledwie 22 - 23 st C i jeśli temperatura powietrza w pomieszczeniu wzrasta to różnica temperatur pomiędzy podłogą a pomieszczeniem staje się na tyle mała, że maleje albo wręcz przestaje zachodzić wymiana ciepła pomiędzy podłogą a pomieszczeniem.

 

Co o tym sądzicie? Jak wygląda sprawa samoregulacji podłogówki?

 

Ja tak mam i jest ok. Sterowanie jest realizowane tylko pogodówką, obniżenie się temperatury zewnętrznej powoduje wzrost temperatury wody zasilającej podłogówke i odwrotnie ( przy zadanej temperaturze pomieszczeń np. 21 st C )

Proste i skuteczne. :D :D

 

Dość mi ta koncepcja przypadła do gustu bo kilkanaście zestawów z termostatami to sporo zł no a poza tym to utzrymanie, awaryjność, ustawianie, dodatkowy pobór prądu, ...

 

Czy robiłeś OZC i potem obliczenia do podłogówki? Bo mój wykonawca nie zamierza tego robić. Mam tutaj pewne wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ostatnio mój potencjalny wykonawca CO powiedział, że w przypadku podłogówki nie potrzeba i wręcz nie należy stosować jakichkolwiek termostatów i zaworów z siłownikami gdyż podłogówka jest samoregulująca się.

 

Samoregulacja ta bierze się stąd, że temaperatura podłogi ma zaledwie 22 - 23 st C i jeśli temperatura powietrza w pomieszczeniu wzrasta to różnica temperatur pomiędzy podłogą a pomieszczeniem staje się na tyle mała, że maleje albo wręcz przestaje zachodzić wymiana ciepła pomiędzy podłogą a pomieszczeniem.

 

Co o tym sądzicie? Jak wygląda sprawa samoregulacji podłogówki?

 

Chyba bzdura z tą samoregulacją bo jeśli tak to dlaczego gdy wygrzewałem wylewki bez termostatów było tak gorąco, że nie dało się wytrzymać?

Jakoś ta teoria z ustaniem wymiany się nie potwierdza.

 

Po założeniu termostatów po osiągnięciu zadanej temperatury pętla zostaje zamykana.

Problem w tym że pogodówka wtedy nie ma sensu pod kątem wyprzedzającego działania obniżającego bezwładność układu.

No może ma w tym względzie, że zasili układ wodą o optymalnej temperaturze wg krzywej grzewczej sęk w tym, że działa z opóźnieniem bo nie dogrzeje pętli jeśli termosiłownik na to nie pozwoli a ten nie pozwoli jeśli temp w pomieszczeniu nie spadnie i koło się zamyka.

Z kolei bez termostatów tudno jest uzyskać różne temperatury w różnych pomieszczeniach.

Z wyliczeniami tu się nie zgodzę, bo warunki ogrzewania się zmieniają i to co zadziała dobrze w 1 dzień nie zadziała w inny np zimny wiatr od którejś strony albo inne czynniki spowodują niedogrzanie albo przegrzanie a trudno coś kombinować z ręczną regulacją codziennie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam a powiedzcie mi gdzie mam dać kable od pogodowego i pokojowego regulatora przy tej szafie której tu sa zdjęcia czy przy kotle sory za lamerskie pytanie ale nie mam pojęcia.

 

Kabel od kotła ma być poprowadzony do pomieszczenia reprezentatywnego ( w moim przypadku jest to salon )

Sterownik/regulator pokojowy lub pogodowy powinien być zamocowany na wysokosci ok. 1,4 m- 1,5 m od podłogi np. salonu , najlepiej na południowej ( u nmie jest na wschodniej ) ścianie , tak aby promienie słoneczne bezpośrednio na niego (sciane ) nie padały.

 

Wewnątrz regulatora pogodowego ( u mnie reg. pog. FW100) jest czujnik temperatury pokojowej , dlatego ważne jest jego usytułowanie w pomieszczeniu reprezentatywnym i w odpowiednim miejscu ( żeby nie fałszował wyników temp. pomieszczenia do sterowania ogrzewaniem).

 

Czyjnik temperatury zewnetrznej współpracujący z regulatorem pogodowym powinien być zamontowany na północnej/ zachodniej ścianie domu w miejscu (najlepiej ) osłoniętym od opadów atmosyerycznych na wysokości

ok. 2,3- 2,5 m od poziomu gruntu (płn-zachodnia ściana -tak ja mam).

 

Przy ustawionym odpowiednio dla domu programie " nie ma bata" żeby ogrzewanie ( sterowanie) działało żle.

 

 

 

Chyba bzdura z tą samoregulacją bo jeśli tak to dlaczego gdy wygrzewałem wylewki bez termostatów było tak gorąco, że nie dało się wytrzymać?

Jakoś ta teoria z ustaniem wymiany się nie potwierdza.

 

 

Ja samoregulację potwierdzam, oprócz 2 rozdzielaczy nie mam żadnej automatyki ( całość podłogówka )

ciekaw jestem gdzie u Krzysztofa BB są zamontowane : reg. i CTZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doświadczenie dopiero zacznę zbierać bo przede mną 1-szy sezon grzewczy.

Niemniej już testuję swój układ i mam takie uwagi.

Budowa układu

Zawór 3 drogowy sterowany siłownikiem z zintegrowanym regulatorem pogodowym.

Ma to niby realizować krzywą grzewczą w oparciu o temp. zewn. jasne.

Ten regulator włącza i wyłącza pompę -w oparciu o wyliczonąa temp zasilania i ma kontrolę temp w rozdzielaczu- OK

Rozdzielacz ma zamontowane siłowniki te mają sygnał z listwy która z kolei ma sygnał od termostatów w pomieszczeniach.

No i wszystko OK ale pojawiają się 1-sze niejasne sytaucje.

 

Np taka - nagrzałem wszystkie pomieszczenia termostaty się pozamykały.

Ponieważ temp. zewn. spadła regulator "mówi" grzać bo niby bezwładność itd włącza pompę a tu zonk nie ma gdzie pompować wody bo wszystkie termostaty zamknięte.

OK myślę to może pompę podpiąć pod listwę sterującą wtedy pompa się nie załączy dopóki jakiś obwód się nie otworzy no ale po co mi wtedy regulator pogodowy skoro siłowniki blokują jego wpływ na układ?

Taki układ sprowadza się przecież do sterowania temp na podstawie termostatówi!

Co powiesz Marcinie?

 

Chyba nikt Ci nie odpowiedział w sprawie twojego problemu. Ostanio przyglądałem się PC vaillanta. Na swojej stronie, w sekcji poświęconej PC mają dużo dobrej dokumentacji. Gdzieś u nich przeczytałem, że w instalacji PC + podłogówka + termostaty konieczne jest tzw. sprzęgło hydrauliczne (chyba tak to się nazywa). Wsyztsko tam masz pokazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba bzdura z tą samoregulacją bo jeśli tak to dlaczego gdy wygrzewałem wylewki bez termostatów było tak gorąco, że nie dało się wytrzymać?

wyciągasz złe wnioski, wygrzewanie podłogówki polega na wysuszeniu wylewki, puszcza się wtedy tyle ciepła ile się da, w normalnej eksploatacji nawet 50% tego nigdy nie dotrze do twoich podłóg bo na zaworze trójdrożnym ustawi się góra +35 stopnia

A po jakim czasie od wylania jest sucha "sama z siebie" ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ostatnio mój potencjalny wykonawca CO powiedział, że w przypadku podłogówki nie potrzeba i wręcz nie należy stosować jakichkolwiek termostatów i zaworów z siłownikami gdyż podłogówka jest samoregulująca się.

 

Samoregulacja ta bierze się stąd, że temaperatura podłogi ma zaledwie 22 - 23 st C i jeśli temperatura powietrza w pomieszczeniu wzrasta to różnica temperatur pomiędzy podłogą a pomieszczeniem staje się na tyle mała, że maleje albo wręcz przestaje zachodzić wymiana ciepła pomiędzy podłogą a pomieszczeniem.

 

Co o tym sądzicie? Jak wygląda sprawa samoregulacji podłogówki?

Na ten temat pisałem tutaj :

http://forum.muratordom.pl/post2818573.htm#2818573

Oczywiście potwierdzam - podłogówka ma właściwości samoregulacji :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba bzdura z tą samoregulacją bo jeśli tak to dlaczego gdy wygrzewałem wylewki bez termostatów było tak gorąco, że nie dało się wytrzymać?

Jakoś ta teoria z ustaniem wymiany się nie potwierdza.

 

Po założeniu termostatów po osiągnięciu zadanej temperatury pętla zostaje zamykana.

Problem w tym że pogodówka wtedy nie ma sensu pod kątem wyprzedzającego działania obniżającego bezwładność układu.

No może ma w tym względzie, że zasili układ wodą o optymalnej temperaturze wg krzywej grzewczej sęk w tym, że działa z opóźnieniem bo nie dogrzeje pętli jeśli termosiłownik na to nie pozwoli a ten nie pozwoli jeśli temp w pomieszczeniu nie spadnie i koło się zamyka.

Z kolei bez termostatów tudno jest uzyskać różne temperatury w różnych pomieszczeniach.

Z wyliczeniami tu się nie zgodzę, bo warunki ogrzewania się zmieniają i to co zadziała dobrze w 1 dzień nie zadziała w inny np zimny wiatr od którejś strony albo inne czynniki spowodują niedogrzanie albo przegrzanie a trudno coś kombinować z ręczną regulacją codziennie.

O tym też pisałem w tym wątku : http://forum.muratordom.pl/post2821132.htm#2821132 :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doświadczenie dopiero zacznę zbierać bo przede mną 1-szy sezon grzewczy.

Niemniej już testuję swój układ i mam takie uwagi.

Budowa układu

Zawór 3 drogowy sterowany siłownikiem z zintegrowanym regulatorem pogodowym.

Ma to niby realizować krzywą grzewczą w oparciu o temp. zewn. jasne.

Ten regulator włącza i wyłącza pompę -w oparciu o wyliczonąa temp zasilania i ma kontrolę temp w rozdzielaczu- OK

Rozdzielacz ma zamontowane siłowniki te mają sygnał z listwy która z kolei ma sygnał od termostatów w pomieszczeniach.

No i wszystko OK ale pojawiają się 1-sze niejasne sytaucje.

 

Np taka - nagrzałem wszystkie pomieszczenia termostaty się pozamykały.

Ponieważ temp. zewn. spadła regulator "mówi" grzać bo niby bezwładność itd włącza pompę a tu zonk nie ma gdzie pompować wody bo wszystkie termostaty zamknięte.

OK myślę to może pompę podpiąć pod listwę sterującą wtedy pompa się nie załączy dopóki jakiś obwód się nie otworzy no ale po co mi wtedy regulator pogodowy skoro siłowniki blokują jego wpływ na układ?

Taki układ sprowadza się przecież do sterowania temp na podstawie termostatówi!

Co powiesz Marcinie?

 

Chyba nikt Ci nie odpowiedział w sprawie twojego problemu. Ostanio przyglądałem się PC vaillanta. Na swojej stronie, w sekcji poświęconej PC mają dużo dobrej dokumentacji. Gdzieś u nich przeczytałem, że w instalacji PC + podłogówka + termostaty konieczne jest tzw. sprzęgło hydrauliczne (chyba tak to się nazywa). Wsyztsko tam masz pokazane.

Tylko pewnie Krzysztof BB nie ma pompy ciepła tylko kocioł gazowy.

Tu obowiązują już inne zasady. Jeżeli jest to kocioł kondensacyjny to oczywiście im niższa temperatura czynnika grzewczego tym lepiej. W tym wypadku zasada jest podobna jak przy pompie ciepła.

Jak pewnie zauważyłeś jestem przeciwnikiem rozbudowanego sterowania w przypadku ogrzewania podłogowego. Przy układzie z pompą ciepła proponuję bezpośrednie zasilanie rozdzielacza z pompy ciepła (bez układu podmieszania). Dopuszczam termosiłowniki na poszczególnych obwodach współpracujące z termostatami pokojowymi. W takim przypadku te same termostaty sterują także włączaniem pompy ciepła (co najmniej jeden zawór musi być otwarty, aby mogła być włączona pompa ciepła). W takim układzie oczywiście podłogówka jest IMHO zbędna. Trochę inaczej wygląda to, gdy mamy dużą instalację z pomieszczeniami o zróżnicowanym zapotrzebowaniu na ciepła zmieniającym sie w czasie. Tu musi pojawić się kilka obiegów grzewczych i siłą rzeczy może pojawić się niedopasowanie pomiędzy mocą grzewczą pompy ciepła, a potrzebami odbiorników.Jednak gdy w całym domu jest ogrzewanie podłogowe stosowanie sprzęgła hydraulicznego (bufora) zazwyczaj jest zbędne. Potrzebne ono może być wtedy, gdy w instalacji pojawiają się grzejniki o małej pojemności cieplnej.

 

Taka automatyka, którą ma Krzysztof BB sprawdza się w instalacji z ogrzewaniem podłogowym i wysokotemperaturowym źródłem ciepła. W takim układzie regulator pogodowy powinien zawierać oprócz sterowania zaworem mieszającym także sterowanie kotłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja samoregulację potwierdzam, oprócz 2 rozdzielaczy nie mam żadnej automatyki ( całość podłogówka )

ciekaw jestem gdzie u Krzysztofa BB są zamontowane : reg. i CTZ.

 

Te akurat tu nie miały nic do rzeczy bo do wygrzewania wylewek w lecie po prostu musiałem te elementy wyłączyć.

Narzuciłem temperaturę zasilania w piecu, którą stopniowo zwiększam.

 

Nie wiem o co Wam chodzi z tą samoregulacją ja jej nie widze jest bardzo gorąco w domu no chyba, że macie na myśli to że regulator pogodowy zasila optymalną temperaturą i wtedy w pomieszczeniach jest tyle ile trzeba - z tym się zgodzę no aleco jeśli zachce mi się w którymś pomieszczeniu ustawić 5 -10 stopni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Chyba nikt Ci nie odpowiedział w sprawie twojego problemu. Ostanio przyglądałem się PC vaillanta. Na swojej stronie, w sekcji poświęconej PC mają dużo dobrej dokumentacji. Gdzieś u nich przeczytałem, że w instalacji PC + podłogówka + termostaty konieczne jest tzw. sprzęgło hydrauliczne (chyba tak to się nazywa). Wsyztsko tam masz pokazane.

 

Nie potrzbuję sprzęgła, mam pompę automatyczną, która reguluje sie sama w zalezności od temperatury i oporu układu hydraulicznego.

Do tego nie mam PC tylko kondensata.

Sprzęgło może zainstaluję kiedy uruchomkię grzejniki na poddaszu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o co Wam chodzi z tą samoregulacją ja jej nie widze jest bardzo gorąco w domu no chyba, że macie na myśli to że regulator pogodowy zasila optymalną temperaturą i wtedy w pomieszczeniach jest tyle ile trzeba - z tym się zgodzę no aleco jeśli zachce mi się w którymś pomieszczeniu ustawić 5 -10 stopni?
Na czym polega samoregulacja ?

Niezależnie od tego jaką regulację temperatury w pomieszczeniu wybierzesz, pogodową, czy pokojową (z termostatami w pokojach), uzyskasz odpowiednia temperaturę w pomieszczeniach dla danych warunków, np. temperatury zewnętrznej.

Co się stanie jak raptem przyjdzie ochłodzenie ? Oczywiście temperatura w pomieszczeniu spadnie, jednak im będzie ona niższa tym więcej ciepła będzie oddawał grzejnik podłogowy. Podobnie przy wzroście temperatury zewnętrznej lub przy dodatkowych zyskach cieplnych w pomieszczeniach temperatura wzrośnie, ale w ślad za tym podłogówka będzie oddawał mniej ciepła.

Oczywiście taki sam efekt występuje także przy ogrzewaniu grzejnikowym, jednak zupełnie inna jest jego skala.

Gdy dla danych warunków posadzka ma temperaturę 25 st. C i w pomieszczeniu jest 20 st. C, to oddaje 100% ciepła. Zmiana temperatury pomieszczenia o 1K powoduje zmianę mocy grzewczej podłogówki o 20%.

Przy grzejnikach z przykładową ich temperaturą 45 st. C zmiana temperatury w pomieszczeniu o 1K spowoduje zmianę mocy grzewczej grzejnika o 4%.

 

Gdy chcę mieć możliwość wygodnej regulacji temperatury w szerokim zakresie to oczywiście regulatory pokojowe połączone z siłownikami na rozdzielaczy są niezastąpione. Aby uzyskać tak dużą różnicę temperatur musiałoby to być pomieszczenie wyizolowane od pozostałych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko pewnie Krzysztof BB nie ma pompy ciepła tylko kocioł gazowy.

Tu obowiązują już inne zasady. Jeżeli jest to kocioł kondensacyjny to oczywiście im niższa temperatura czynnika grzewczego tym lepiej. W tym wypadku zasada jest podobna jak przy pompie ciepła.

 

Dokładnie tak mam kondensacyjny, który zamierzam ustawić na optymalną mozliwie niską temperaturę a regulacja w układzie będzie realizowana na zaworze 3 drogowym w oparciu o regulator pogodowy, który nim steruje.

 

JW takim układzie oczywiście podłogówka jest IMHO zbędna.

 

Co znaczy zbędna? Chce mieć podłogówkę bo nie lubie grzejników po prostu

Taka automatyka, którą ma Krzysztof BB sprawdza się w instalacji z ogrzewaniem podłogowym i wysokotemperaturowym źródłem ciepła.

 

A w czym przeszkadza kondensat?

 

W takim układzie regulator pogodowy powinien zawierać oprócz sterowania zaworem mieszającym także sterowanie kotłem.

 

No i po co? Żeby mi "gonił" kocioł na 50-60 stopni?

Z tego co zaobserwowałem kociioł dostosowje się do regulatora z podłogówki tzn włacza sie i wyłącza oraz moduluje, jedynie temperaturę zasilania musze ustalić doświadczalnie.

 

Termosiłowniki założyłem bo chcę mieć mozliwość regulacji niezależnej pomieszczeń.

Ogrzewam salon kuchnie jadalnie, garaż łazienkę hall pokój i nie wyobrażam sobie,żeby jeden reprezantywny termostat załatwił sprawę.

W kuchni włącze piekarnik w salonie dopalę kominek gdzieś tam otworzę okno i wszystkio bierze w łeb.

 

Normalnie mogę na termostatch ustawić taką temperaturę której nie chcę przekroczyć a krzywą grzewczą dobrać tak aby być nieco poniżej wtedy termostaty nie wyłączą obiegu i będzie wszystko działało jakby ich nie było - mam rację?

Natomiast jeśli zapalę w kominku choćby dla nastroju i wzrośsnie znacznie temperatura widzę sens zamknąć pętlę od salonu wtedy piec co ma mniej wody do ogrzania czyż nie?

W tym sensie czy jest ta samoregulacja czy nie to nie ma to znaczenia.

Z kolei w garażu wystarczy mi 10 stopni więc też odetnę (tj siłownik to zrobi) tą pętlę szybciej niż inne i znów nieco mniej wody to pompowania i grzania racja?

To co opisałem z zamknięciem siłowników to przypadek szczególny i to w lecie przy wysokich temperaturach - akurat tak wypadło z tym wygrzewaniem.

Normalnie taka sytuacja nie powinna się zdarzać zbyt często.

 

Zgodzę się z tym wysokotemperaturowym kotłem także bo tak też mój układ jest pomyślany,żeby z każdym kotłem pracował. Gdyby dostał za dużą temperaturę to przymknie zasilanie i podmiesza wodę z powrotu.

Jeśli temperatura będzie za niska to otworzy zasilanie przymknie powrót.

W tym układzie powinno mi wystarczyć nastawienie temperatury zasilania w kotle odpowiedniej dla potrzeb np 40 stopni a może i mniej zależy jak dokładnie jest policzony układ i regulacja pogodowa dla kotła jest zbędna.

Dzieki temu kociał bedzie pracował na max sprawności.

Poza tym, nigdy nie wiemy kiedy sytuacja na rynku paliw się zmieni i może zajdzie koniecznośc palenia węglem albno czym innym a trudno co chwilę przerabiać co.

 

To tyle moich przemyslen póki co zapoznam się z tą "samoregulacją" :)

Dziękuję za linki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym polega samoregulacja ?

Niezależnie od tego jaką regulację temperatury w pomieszczeniu wybierzesz, pogodową, czy pokojową (z termostatami w pokojach), uzyskasz odpowiednia temperaturę w pomieszczeniach dla danych warunków, np. temperatury zewnętrznej.

No itu już mam wątpliwoiści.

Co to znaczy odpowiednią temperaturę?

Załóżmy układ pomieszczenie reprezentatywne i inne 1 termostat dający sygnał do pieca.

Uzyskaliśmy np w "reprezentatywnym" salonie 20 C co się dzieje? Czy to znaczy,że na drugim końcu też jest odpowiednia temperatura? A co w przypadku jeśli tam jest za zimno albo za gorąco?

 

Co się stanie jak raptem przyjdzie ochłodzenie ? Oczywiście temperatura w pomieszczeniu spadnie

 

 

No i źle bo nie powinna. Jeśli temp. na zewnątrz spada to pogodówka powinna zareagować natychmiast

 

jednak im będzie ona niższa tym więcej ciepła będzie oddawał grzejnik podłogowy.

 

Co nie zmienia faktu, że lokator poczuje nieprzyjemny chłodek...

 

Podobnie przy wzroście temperatury zewnętrznej lub przy dodatkowych zyskach cieplnych w pomieszczeniach temperatura wzrośnie, ale w

ślad za tym podłogówka będzie oddawał mniej ciepła.

 

 

No włąśnie wzrośnie co w praktyce oznacza że lokatorowi zrobi się duszno podobnie jak mi się zrobiło podczas wygrzewania...

Kiedy założyłem termostaty ograniczyłem dopływ ciepła i jest duszno ale do pewnych granic bo być musi :)

 

Oczywiście taki sam efekt występuje także przy ogrzewaniu grzejnikowym, jednak zupełnie inna jest jego skala.

No tak bezwładność podłogówki zmusza do szybszej reakcji - po to ta pogodówka i te termostaty

 

Gdy dla danych warunków posadzka ma temperaturę 25 st. C i w pomieszczeniu jest 20 st. C, to oddaje 100% ciepła. Zmiana temperatury pomieszczenia o 1K powoduje zmianę mocy grzewczej podłogówki o 20%.

Przy grzejnikach z przykładową ich temperaturą 45 st. C zmiana temperatury w pomieszczeniu o 1K spowoduje zmianę mocy grzewczej grzejnika o 4%.

 

To lokatora nie interesuje natomiast chce on się czuć komfortowo tj utrzymywać w miarę stałą temp taką ,w której on dobrze się czuje..

spadanie i wzrastanie temperatur raczej kofortem nazwac nie można

 

Gdy chcę mieć możliwość wygodnej regulacji temperatury w szerokim zakresie to oczywiście regulatory pokojowe połączone z siłownikami na rozdzielaczy są niezastąpione. Aby uzyskać tak dużą różnicę temperatur musiałoby to być pomieszczenie wyizolowane od pozostałych.

 

No i tu się zgadzamy - możliwe,że nie każdy ich potrzebuje nawet mam takich znajomych - wszędzie mają ok. 20 stopni i Ok, ale dla niektórych są niezbędne bo ja np chce mieć tu i tu 20 tam 25 tam 18 a tam 10

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JW takim układzie oczywiście podłogówka jest IMHO zbędna.

 

Co znaczy zbędna? Chce mieć podłogówkę bo nie lubie grzejników po prostu

Taka automatyka, którą ma Krzysztof BB sprawdza się w instalacji z ogrzewaniem podłogowym i wysokotemperaturowym źródłem ciepła.

Miała być pogodówka, a wyszła podłogówka :lol: :lol: :lol:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...