Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Co do wygrzewania wylewek kotły mają juz w standardzie program " suszenie jastrychu" i nie trzeba " gałkologii".

Na sterowniku pogodowym jak znasz parametry domu i wiesz co chcesz uzyskać to mozesz wszystko ustawić ( może obiadu na nim nie ugotujesz :D )

Do regulacji temperatur pomieszczeń przy prostym podłogowym jest przepływomierz na rozdzielaczu ( zakładam że dom i jego wszystkie pomieszczeniajest dobrze termicznie izolowany )

 

Na rotametrach ( raz a dobrze ) ustawiasz przepływy tak aby kolejne pomieszczenia miały odpowiednie *) temperatury. ( łazienka 24, sypialnia 20, salon 22 , itd) i... zapominasz na całą zimę :D

 

Ma być : prosto, komfortowo i tanio .

 

*) - za wyjątkiem kiedy żona przechodzi klimakterium , bo wtedy jej nie dogodzisz nawet najlepszą automatyką ( Najczęstszą dolegliwością zgłaszaną przez pacjentki w wieku menopauzalnym są zaburzenia naczynioruchowe objawiające się uderzeniami gorąca, nagłymi potami zwłaszcza nocnymi, zaczerwienieniem pojawiającym się na twarzy, szyi i torsie. )

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bylo juz walkowane wielokrotnie, ale moze jeszcze raz.

Nic nie da regulacja podlogowki termostatem gdy nagle sie ochlodzi wieczorem a rano juz zrobi sie cieplej -czas ogrzania podlgowki wodnej do zadanej temp. jest zbyt duzy zeby precyzyjne ja regulowac -jest to niemozliwe a termostaty i silowniki elektryczne i dodatkowe "gadzety" sa tylko wydanymi pieniedzmi a niczego nie wniosa w celu poprawy komfortu cieplnego.

Podlogowke nalezy przeliczyc wzgledem zapotrzebowania cieplengo pomieszczen, wowczas mozna jak wspomnial @mariankossy "zapomniec" ze ma sie cos regulowac i ustawiac. w tym zapewne pomoze pogodowka.

Ja wyszedlem z takiego zalozenia i tak mam zrobione co podlogowe w calym domu a ustawieniami (wlaczeniem i wylaczaniem) bedzie "bawila" sie PC

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bylo juz walkowane wielokrotnie, ale moze jeszcze raz.

Nic nie da regulacja podlogowki termostatem

 

Czy ktoś tu gdzieś twierdził, że podłogówkę reguluje termostatem?

 

gdy nagle sie ochlodzi wieczorem a rano juz zrobi sie cieplej -czas ogrzania podlgowki wodnej do zadanej temp. jest zbyt duzy zeby precyzyjne ja regulowac -jest to niemozliwe a termostaty i silowniki elektryczne i dodatkowe "gadzety" sa tylko wydanymi pieniedzmi a niczego nie wniosa w celu poprawy komfortu cieplnego.

 

Czy tak jest powiem Ci po zimie. Zrobię porównanie zużycia gazu z włączonymi i wyłączonymi siłownikami.

 

Podlogowke nalezy przeliczyc wzgledem zapotrzebowania cieplengo pomieszczen, wowczas mozna jak wspomnial @mariankossy "zapomniec" ze ma sie cos regulowac i ustawiac. w tym zapewne pomoze pogodowka.

 

O oo to ona ma za zadanie regulację temperatury nie termostat.

 

Ja wyszedlem z takiego zalozenia i tak mam zrobione co podlogowe w calym domu a ustawieniami (wlaczeniem i wylaczaniem) bedzie "bawila" sie PC

 

To masz Ty i OK ale powiedz mi jak obliczyłbyś podłogówkę dla mojego garażu gdzie normalnie chcę ustawić powiedzmy 8 C ale czasem zechce mi sie pomajsterkować i podnieść temp do 18 C?

A może mam wtedy zrywać kafelki kuć wylewkę i rozkład rurek zmieniać?

 

Pzdr.

 

Poza tym inaczej kalkulujesz mając PC niż ja, co mam piec gazowy.

Dla mnie odcianie nagrzanych już pętli ma sens bo oszczędzam gaz i ee.

Ty sobie możesz grzać całą wodę w obiegu bo PC nie zużywa gazu he he.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym inaczej kalkulujesz mając PC niż ja, co mam piec gazowy.

Dla mnie odcianie nagrzanych już pętli ma sens bo oszczędzam gaz i ee.

Ty sobie możesz grzać całą wodę w obiegu bo PC nie zużywa gazu he he.

Przy PC, jeżeli chcesz mieć możliwość wygodnej regulacji temperatury w poszczególnych pomieszczeniach zastosowanie siłowników także miałoby jakiś sens.

Jednak potrzeba takiej regulacji znacznie maleje, gdy uświadomimy sobie fakt, że najwięcej przy instalacji z PC można zaoszczędzić wykorzystując do grzania energię elektryczną w II taryfie. Konsekwencją tego faktu jest akumulacja ciepła wyprodukowanego tanim sposobem. Z kolei duża akumulacja jest zaprzeczeniem regulacji. Następny fakt przy instalacji z PC, to dopasowanie mocy grzewczej PC do zapotrzebowania na ciepło (nie opłaca się przewymiarowywać PC - taka instalacja kosztowałaby znacznie więcej). To także jest zaprzeczeniem regulacji - aby móc w ciągu doby zmieniać temperaturę w pomieszczeniach trzeba dysponować odpowiednim zapasem mocy źródła ciepła.

Można więc bez większego problemu pozbyć się kosztownej regulacji i zastąpić ją "samoregulacją" podłogówki + prosty termostat w reprezentatywnym pomieszczeniu.

Doraźną regulację, jak w przypadku wspomnianego przez Ciebie garażu, wykonuje się ręcznie zamykając lub otwierając obwód na rozdzielaczu, lub gdy taka sytuacja występuje często termostatem i siłownikiem podłączonym do tego konkretnego pomieszczenia.

 

Przy ogrzewaniu gazowym jest zupełnie inna sytuacja. Nie ma tu "tańszej taryfy", więc nie ma znaczenia, o której godzinie włączy się kocioł. Większy kocioł kosztuje niewiele więcej, zresztą przeważnie kocioł jest przewymiarowany ze względu na przygotowanie ciepłej wody.

Ponieważ jedyną metodą na oszczędzanie gazu jest obniżenie temperatury w pomieszczeniach, to na pewno warto ją wykorzystać. Aby jednak była ona skuteczna, to ogrzewanie nie może mieć dużej bezwładności, czyli w tym wypadku, im cieńsza wylewka betonowa tym lepiej (szybciej się nagrzewa, gdy chcemy osiągnąć wyższą temperaturę).

Dalszą konsekwencją w tym rozumowaniu jest automatyczna regulacja temperatury z programatorem czasowym.

Z tym wszystkim nieco kłóci się fakt, że przy niższej temperaturze pracy lepiej pracuje kocioł kondensacyjny, dlatego warto instalację wyposażyć w regulację pogodową.

 

Może jeszcze jedna sprawa.

W przypadku ogrzewania z kotłem gazowym zazwyczaj ogrzewanie podłogowe jest alternatywnym rozwiązaniem do ogrzewania z grzejnikami (przy grzejnikach w/w możliwości oszczędzania mogą być nawet bardziej skuteczne).

W przypadku instalacją ogrzewania z pompą ciepła zazwyczaj nie ma dobrej i taniej alternatywy w stosunku do ogrzewania podłogowego (no może poza ogrzewaniem ściennym) - grzejniki musiałyby być mocno przewymiarowane, a tym samym mało estetyczne lub wyposażone w wymuszony obieg powietrza, co także komfortu nie poprawia.

 

Mam nadzieję, że uchwyciłem wszystkie "niuanse" różnicy pomiędzy instalacją ogrzewania podłogowego w przypadku pompy ciepła i kotła gazowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram i zgadzam się zHenoKiem, ja korzystając z ogrzewania gazem propan-butan z butli przy ogrzewaniu podłogowym doszedłem do wniosku, ze czasowe obniżanie temperatury w pomieszczeniach ( na noc) a nastepnie podnoszenie jej powoduje wzrost zużycia gazu na dobę ( przy tej samej temp. zewnętrznej).

 

I wcale się nie dziwię patrząc przez analogię do spalania paliwa przez samochód w cyklu miejskim ,( "gaz"/hamowanie i znowu "gaz" ) a jazda samochodem na długim odcinku ze stałą predkością ( ekonomiczną )

 

Przy podłogówce najwięcej zużywa się gazu podczas zwiększania temperatury ( grzanie podłogi i nagrzewanie ścian ) w domu typu " ciężkiego".

Dla 12 godzinnej przerwy w grzaniu ( temp. zewn. -5 do -7 st C ) temperatura pomieszczen spada u mnie w domu o ok. 1,5 st C, to jaka tu moze być regulacja termostatem.

Regulacja termostatami dobra jest dla ogrzewania wysokotemperaturowego i powietrznego, gdzie zmiana temperatury pomieszczenia odbywa sie

np. o 3 st C w czasie 30 -60 minut a nie jak przy podłogowym w czasie 3-4 godzin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra - a czy oblicznia dla podlogówki z PC sa faktycznie ważne? Czy jeśli instaltor zrobi podłogówkę tak jak zawsze na oko to będzie to prawidłowo działać?

 

Dla pdłogówki z PC powinno się przyjąć większą gęstość układania rurek niż dla gazu.

Chodzi o to żeby podłogówka pracowała na niższej temperaturze zasilania niż przy gazie.

Dla przykładu:

dla kotła gazowego przy zasilaniu np.o temp. 45 st C dla rurek ułożonych co 25 cm ( ok. 4 mb rury/ m2 podłogi ) pdłoga odda 60 W/m2, a przy PC dla zasilania o temp. 35 st C dla rurek ułożonych co 15 cm (ok. 6mb/ m2 podłogi) również odda 60 W/m2 ( dla takiego samego domu ).

 

A instalator jak gęsto u ciebie położył rurki??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra - a czy oblicznia dla podlogówki z PC sa faktycznie ważne? Czy jeśli instaltor zrobi podłogówkę tak jak zawsze na oko to będzie to prawidłowo działać?
Jeżeli instalator ma duże doświadczenie z tego typu instalacjami, to pewnie dużego błędu nie popełni. Warto mieć jednak nad tym kontrolę popartą obliczeniami. Dobrze policzona i wykonana podłogówka współpracująca z PC praktycznie nie wymaga regulacji. Robiona "na oko" pewnie takie regulacji będzie wymagała.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wcale się nie dziwię patrząc przez analogię do spalania paliwa przez samochód w cyklu miejskim ,( "gaz"/hamowanie i znowu "gaz" ) a jazda samochodem na długim odcinku ze stałą predkością ( ekonomiczną )

 

Tak ale nic nie pomoże ta stała jazda jeśli nadłożysz drugie tyle kilometrów to w ogólnym rozrachunku i tak spalisz więcej

 

Przy podłogówce najwięcej zużywa się gazu podczas zwiększania temperatury ( grzanie podłogi i nagrzewanie ścian ) w domu typu " ciężkiego".

 

Nie tylko - tak jest nawet przy kominku.

 

Dla 12 godzinnej przerwy w grzaniu ( temp. zewn. -5 do -7 st C ) temperatura pomieszczen spada u mnie w domu o ok. 1,5 st C, to jaka tu moze być regulacja termostatem.

 

A jaka by miała być? Zadaniem termostatu jest dać impulss do siłownika kiedy temperatura zadana została osiągnięta nic więcej!

Po odccięciu pętli piec ma fafnaście litrów mniej do ogrzania po zamknięciu 4 pętli już fafdziesiąt.

 

Regulacja termostatami dobra jest dla ogrzewania wysokotemperaturowego i powietrznego, gdzie zmiana temperatury pomieszczenia odbywa sie

np. o 3 st C w czasie 30 -60 minut a nie jak przy podłogowym w czasie 3-4 godzin.

 

Termostatami nie dokonujemy regulacji!!!!

Pisano to wiele razy - ich zadaniem jest wyłączyć daną pętlę z grzania w przypadku przekroczenia czy uzyskania temperatury maksymalnej pomieszczenia.

To może nastąpić np na skutek palenia w kominku (i niech mi tu nikt nie mówi że w obliczeniach podłogówki trzeba uwzględnić kominek skoro ten ma służyć sporadycznie) albo np po zaparowaniu sauną łazienki i można wymyślać różne inne sytuacje.

Skoro użyłeś analogii samochodowej to powiedz kiedy auto mniej spali kiedy jedzie puste czy kiedy maks obciążone?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla pdłogówki z PC powinno się przyjąć większą gęstość układania rurek niż dla gazu.

Chodzi o to żeby podłogówka pracowała na niższej temperaturze zasilania niż przy gazie.

Dla przykładu:

dla kotła gazowego przy zasilaniu np.o temp. 45 st C dla rurek ułożonych co 25 cm ( ok. 4 mb rury/ m2 podłogi ) pdłoga odda 60 W/m2, a przy PC dla zasilania o temp. 35 st C dla rurek ułożonych co 15 cm (ok. 6mb/ m2 podłogi) również odda 60 W/m2 ( dla takiego samego domu ).

 

A instalator jak gęsto u ciebie położył rurki??

 

Rozstaw rurek powinien byc wyliczony a nie dobrany. Jak mozna dobierac rozstawy skoro nie znamy zapotrzebowania poszczegolnych pomieszczen na "cieplo"?

Temperatura wody w obiegu i przeplywy tez powinny byc przeliczone a nie przyjete "zwyczajowo".

Jak wspomnial HenoK, doswiadczony instalator moze wstepnie "dobrac" znajac zapotrzebowanie pomieszczen na owe "cieplo", ale chyba nie jest w stanie dobrac patrzac tylko na podloge :lol:

W takim amym domu (projekcie) moga byc rozne zapotrzebowania, jeden ma dom "tradycyjny" a ktos inny 3,5 litrowy -i jak tu obydwu dobrac rozstawy nie wiedzac o tym? Dobranie identycznych rozstawow bedzie bledem i narazeniem na dodatkowe, niepotrzebne koszty inwestora z mniejszym zapotrzebowaniem energetycznym.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra - a czy oblicznia dla podlogówki z PC sa faktycznie ważne? Czy jeśli instaltor zrobi podłogówkę tak jak zawsze na oko to będzie to prawidłowo działać?
Jeżeli instalator ma duże doświadczenie z tego typu instalacjami, to pewnie dużego błędu nie popełni. Warto mieć jednak nad tym kontrolę popartą obliczeniami. Dobrze policzona i wykonana podłogówka współpracująca z PC praktycznie nie wymaga regulacji. Robiona "na oko" pewnie takie regulacji będzie wymagała.

 

Zastanawiam się też nad jedną zrzeczą - długości poszczególnych pętli. Czytałem, że powinny być zbliżone. No ale jak to zrobić jeśli jeden pokój ma 32m2, inny 25m2, a jeszcze inny 10m2?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się też nad jedną zrzeczą - długości poszczególnych pętli. Czytałem, że powinny być zbliżone. No ale jak to zrobić jeśli jeden pokój ma 32m2, inny 25m2, a jeszcze inny 10m2?
Po pierwsze, to nie sama powierzchnia pokoju decyduje, tylko jego zapotrzebowanie na ciepło. Np. pokój narożny z dużym oknem będzie miał większe zapotrzebowanie niż pokój o tej samej powierzchni z jedną ścianą zewnętrzną i mniejszym oknem.

Dalej jest to żmudna praca oparta na wiedzy i doświadczeniu projektanta. To tylko efekt końcowy wygląda prosto ;).

Podpowiem może jedno. Oprócz pomieszczeń jest jeszcze trasa którą rury muszą dojść do rozdzielacza (zazwyczaj korytarz). Tu można trochę pokombinować i wyrównać długości poszczególnych obiegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się też nad jedną zrzeczą - długości poszczególnych pętli. Czytałem, że powinny być zbliżone. No ale jak to zrobić jeśli jeden pokój ma 32m2, inny 25m2, a jeszcze inny 10m2?

 

I nawet 4 mkw.

HenoK dobrze radzi można "po drodze" wykonać parę zawijasów o ile to możliwe.

U mnie nie było i ledwo zmieściłem wszystkie magistrale w hallu więc mam różne długości no ale problemu nie ma jest rotametr na rozdzielaczu i przepływy można wyrównać.

Poza tym jeżeli pomieszczenie jest duże np salon to możesz zamiast jednej długiej dać 2 pętle krótsze.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obliczenia zapotrzebowania to podstawa do zaprojektowanie podłogówki, sam byłem zdziwiony kiedy porównałem sobie kilka pomieszczeń .

Bez tego jakiekolwiek projektowanie rozstawu rurek jest bez sensu, jak się nie ma obliczeń OZC to najlepszym rozwiązaniem jest dać wszędzie co 10 cm :roll: , niestety !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej ściągnij sobie z internetu instrukcje ( w pdf-ie ) kisana

http://www.kisan.pl/page.php?action=415

 

lub kan terma

http://www.kan.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=120

 

 

Ogolnie im gęściej rurki tym lepiej dla PC , ja bym dał co 15 cm a w łazience co 10 cm.

Długość pętli grzejnych dla rur fi 16 max to 100 mb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...