Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak budować SILKĄ?


Recommended Posts

Racja, dzięki. A może ktoś się odniesie do relacji cenowej porothermu i silki. Bo z tego co szukałem, to wychodzi jednak, że silka trochę tańsza, chyba że klej jest droższy ? Albo pod pojęciem porothermu przyjmuje się też zwykłego maxa...

Cegła to mi się kojarzy z tradycyjną - małą, a te bloczki są wielkości dawnych pustaków, stąd tak napisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Otrzymałem ofertę na Silke Xelli. Bloczki wyprodukowane w fabryce w Radomiu.

3.05 zł brutto za bloczek 33/24/20 plus do tego 700 zł za dowóz i rozładunek palet ( 55 szt.)

Taką samą cenę otrzymałem na Silikaty z Leżajska-bloczek 25/24/22

Co sądzicie o tych cenach i który bloczek wybrać SILKE-Xella czy SILIKAT z Leżajska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściany zewn. 24 + 18

 

Mam w planie stawianie ścian zewnętrznych z silikatów na parterze grubości 24cm, a na piętrze 18 cm (na całości styro silver 15cm). Taka konfiguracja, ponieważ na wysokości piętra mam zamiar mocować deski na ruszcie 6cm, i tą różnicą grubości samego muru chcę zredukować różnicę łączną ścian parteru i piętra.

 

Co sądzicie o takim rozwiązaniu? Czy ściany piętra można licować ze ścianami parteru od wewnątrz (wtedy uskok od zew. będzie 6cm) czy stawiać je centralnie nad parterem (wtedy redukujemy tylko 3cm od zew.). Nad parterem planuję strop monolityczny, nad piętrem strop "lekki" na wiązarach.

 

Innym rozwiązaniem byłaby jedna grubość muru a zróżnicowanie grubości ocieplenia (20/15cm), ale nie mam pewności czy mur 18cm wystarczy, a przy 24cm robi się trochę grubo.

 

 

A tak jeszcze na marginesie - czy są jakieś przeciwskazania aby ściany szczytowe (poddasze nieużytkowe) robić z BK?

 

 

owp: ekipy jeszcze nie polecę, ale będę pamiętał aby Cię zaczepić jak sam będę szukał, też jestem ze Śląska :) O ile się nie zdecyduję stawiać ścian samemu, a mam taki mam ambitny plan (w świetle tego ja akurat wolę mniejsze bloczki) ;) Także powodzenia w szukaniu!

 

abol1: O ile sumarycznie Xella wyjdzie Cię taniej to dlaczego nie? Szczególnie jeśli rozważasz wykorzystanie przewagi Silki w postaci kanałów elektrycznych czy łączenia z Ytongiem (System 20). A może któraś długość (33 vs 25 cm) ma przewagę pod względem cięcia bloczków pod wymiar murów (pomieszczeń)? (ja jeszcze jestem przed takimi rozważaniami)

Edytowane przez grzeniu666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściany zewn. 24 + 18

...

Innym rozwiązaniem byłaby jedna grubość muru a zróżnicowanie grubości ocieplenia (20/15cm), ale nie mam pewności czy mur 18cm wystarczy, a przy 24cm robi się trochę grubo.

 

owp: ekipy jeszcze nie polecę, ale będę pamiętał aby Cię zaczepić jak sam będę szukał, też jestem ze Śląska :) O ile się nie zdecyduję stawiać ścian samemu, a mam taki mam ambitny plan (w świetle tego ja akurat wolę mniejsze bloczki) ;) Także powodzenia w szukaniu!

 

 

Mur 18 wystarczy (oczywiscie, sa architekci, ktorzy jeszcze nie zdazyli tego zaakceptowac), ja mam polozony na 18 strop z Ytonga i nie bylo zadnych problemow, murlata tez lezy na 18. Jesli chcesz sam murowac to zdecydowanie z 18, 24 przynajmniej dla mnie to juz mocno wymagajacy ciezar (polowe stanu surowego robilem z tesciem, z 24 mialem tylko wewnetrzne nosne - dzisiaj stiwerdzam, ze niepotrzebnie).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miloszenko jak wysoką masz ścianę, też parter + pełne piętro? Jakie największe bruzdy robiłeś? (nie planuję podłogówki, chciałbym podejścia do grzejników ze ścian szczególnie na parterze). Pozdrawiam!

 

Mam parter (na 14 bloczkow), potem wieniec i 5 bloczki i wieniec i murlata. Co do bruzd to to co zrobil mi elektryk pod peszle to wyglada jak teksanska masakra :) Jakby to byl beton komorkowy to bym sie martwil, ale silka powinna dac rade, takze podejscia do grzejnikow spokojnie w sciane, jak mam piony kanalizy prawie wszystkie w scianach.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi sie, ze cena juz nie jest zaleta silkatow:

 

(silikat 24) jesli 1 szt z dowozem kosztuje ok 3zl, to przy zuzyciu 17,4szt/m2 wychodzi 52zl

(porotherm 24) jesli 1 szt z dowozem kosztuje ok 5zl, to przy zuzyciu 11szt/m2 wychodzi 55zl

 

mam w projekcie silikaty i do tej pory cena byla na ich duzy plusem, teraz tlumacze sobie ze w scianie z silikatow latwiej bedzie cos zamocowac...., gdyby nie slaba izolacyjnosc to bylby material chyba idealny.....ale jak ceramika i bk poleci jeszcze w dol z cena to bedzie dylemat...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... ja tylko dodam od siebie, że wg mnie ceramika nie ma żadnych zalet jeśli chodzi o parametry techniczne. We wszystkim jest gorsza albo od silikatów, albo od betonu komórkowego, więc ja jak bym wybierał jeszcze raz materiał to bym wybrał spomiędzy tych dwóch. A najlepiej je połączyć i ściany zewnętrzne zrobić z BK, a wewnętrzne z silikatów :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi sie, ze cena juz nie jest zaleta silkatow:

 

(silikat 24) jesli 1 szt z dowozem kosztuje ok 3zl, to przy zuzyciu 17,4szt/m2 wychodzi 52zl

(porotherm 24) jesli 1 szt z dowozem kosztuje ok 5zl, to przy zuzyciu 11szt/m2 wychodzi 55zl

 

mam w projekcie silikaty i do tej pory cena byla na ich duzy plusem, teraz tlumacze sobie ze w scianie z silikatow latwiej bedzie cos zamocowac...., gdyby nie slaba izolacyjnosc to bylby material chyba idealny.....ale jak ceramika i bk poleci jeszcze w dol z cena to bedzie dylemat...

 

No tak, nie widac wielkiej roznicy, ale pojawia sie, gdy grubosc sciany zalozymy 18 cm. Ceramiki takiej nie ma wiec ciezko porownac, za to szybkosc murowania jest bezwzglednie wieksza :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie laika - w projekcie domu mamy ściany z porotherma 24 jeżeli zamienimy to na silkę 18 to czy trzeba to konstrukcyjnie przeliczać?

Zastanawiam się, czy tak ciężki materiał nie będzie zbyt obciążał fundamentów, które zostały zaprojektowane pod ciut lżejsze ściany.

Jak to było u Was?

Mieliście silikat w projekcie, przeliczaliście to czy robiliście jakieś dodatkowe zbrojenia na własną rękę?

Nasz architekt okazał się średnio kumaty i jedyne co teraz możemy zrobić to iść bezpośrednio do gościa-konstruktora, a to niemało kosztuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

przymierzam się na wiosnę do budowy domu. Projekt jest wybrany, choc nie zakupiony:

http://projekty.muratordom.pl/projekt_mila-chwila-wariant-ii,1549,1,.htm

Pytanie mam natomiast dotyczące ścian nosnych zewnętrznych i wewnętrznych. W projekcie są to 24 cm beton komórkowy, natomaist chcę je zamienić na silikaty. Pytanie moje jest takie, czy mozna sciany w tym projekcie zastąpić ścianami grubości 18 cm i jak wówczas rozwiązana jest kwestia szerokości wieńców, oparcia stropu nad parterem (Teriva I), czy 18 cm wystarczy? Np. zakładając ścianę wewnętrzną nośną 18 cm na ktorej z dwóch stron będą się opierały belki stropu teriva to wówczas zostaje raptem 2cm (cytat ze strony jednego z producentów stropów teriva "Długość oparcia belek na podporze stałej (ścianie, podciągu) nie może być mniejsza niż 80 mm"), a gdzie jeszcze miejsce na wieniec? No chyba ze coś nie do końca rozumiem. Bede wdzięczny za uwagi i poradę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu, że bardzo często dostaję pw od "potencjalnych przyszłych silikatowców" z pytaniami jak mi się mieszka, pozwoliłem sobie zacytować pw koleżanki Księżniczki wraz z moimi odpowiedziami:

 

... Miał być BK (w projekcie mamy Porotherm) ale ekipa odradza, kierbud odradza... że nasiąkliwy, że grzyb itd. no nie wiem jak to z tym jest w praktyce, ...

Bzdura. Jeżeli wszystkie prace budowlane zostały prawidłowo wykonane to jakim cudem? Powiem więcej - silka jest jeszcze bardziej nasiąkliwa od BK. Nie ważne jaki będzie materiał na ściany to ważne są wszelkie izolacje przeciw podciąganiu wilgoci.

 

... rozważamy teraz opcję z silikatów 18cm.

Chciałabym spytać, jak się Państwa domek sprawuje po kilku latach od początku budowy? Czy polecicie ten materiał na ściany?...

Jak najbardziej. W naszym rozwiązaniu najlepiej się sprawdza. Ogrzewanie mamy tylko kominkiem z płaszczem wodnym (parter i łazienki podłogówka, góra sypialnie grzejniki) i w takim rozwiązaniu potrzebujemy materiału magazynującego ciepło. Silka ma najwyższą akumulacyjność cieplną.

Podam przykład z ostatniej zimy.

W lutym wyjechaliśmy do rodzinki do Niemiec na 5 dób. Ostatniej doby przed wyjazdem nagrzałem dom do 23stC oraz dwa zasobniki po 250l do 60stC. Przed wyjazdem na lotnisko wyłączyliśmy sterowanie do kominka, podłogówkę ustawiłem, że miała chodzić cały czas bez względu na temp w zasobnikach. Do jednego zasobnika podłączyłem grzałkę i ustawiłem, że jak woda spadnie do 5stC to ma się załączyć. To chyba tyle. Więcej opcji nie miałem.

Temp. wtedy w ciągu dnia była w granicach -10stC, w nocy to nie wiem. Gdy wróciliśmy 6 dnia to temperatura wody w płaszczu (i tyle samo w pomieszczeniu w salonie) wynosiła 18stC. Nie było to zbyt dużo ale i sam byłem bardzo zdziwiony, że domek nie wychłodził się bardziej.

Tej nocy wróciliśmy do domu sami (dzieci spały jeszcze u teściów bo było chwilę przed północą) i pierwsze co to naftrykałem do kominka opału na maxa, zrobiliśmy sobie sypialnię przed kominkiem i byliśmy szczęśliwi jak w harlekinach co spoglądają w ciepło życia płynące z kominku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie laika - w projekcie domu mamy ściany z porotherma 24 jeżeli zamienimy to na silkę 18 to czy trzeba to konstrukcyjnie przeliczać?...

Jak też tak miałem. Projekt powtarzalny to i porotherm. Dobrze, że przy nim nie zostałem ;)

 

... Zastanawiam się, czy tak ciężki materiał nie będzie zbyt obciążał fundamentów, które zostały zaprojektowane pod ciut lżejsze ściany...

Nie no, nie przesadzajmy. Porotherm 24 nie jest aż tak dużo lżejszy od silki 18. Po drugie bloczki fundamentowe mają odpowiednią wytrzymałość na ściskanie i tak po krótce, bez zbędnego zagłębiania się w dane to z silki 18 można budować ściany nośne do 4 kondygnacji bez jakiegoś tam "wydziwiania" w nietypowośc ław i samych fundamentów.

... Mieliście silikat w projekcie, przeliczaliście to czy robiliście jakieś dodatkowe zbrojenia na własną rękę?

Nasz architekt okazał się średnio kumaty i jedyne co teraz możemy zrobić to iść bezpośrednio do gościa-konstruktora, a to niemało kosztuje.

Jak ja się budowałem to sporo pisałem do producenta Xeli i nawet otrzymałem wytyczne do projektowania budynków z silikatów (rozmiary i długości nadproży z prefabrykowanych elementów itp...) i nawet umieściłem to gdzieś publicznie na forum ale już nie pamiętam gdzie i czy nadal jest dostępne.

Wracając do tematu to ten architekt naprawdę jest "mało kumaty". A co na zmiany kierownik budowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wakmen bardzo Ci dziękuję za tak obszerną odpowiedź :)

 

Kierownik budowy o pomyśle z silikatami na razie nie wie jeszcze. Będziemy do niego dopiero dzwonić na dniach, podpytamy też ekipę, czy majstrowała już silikatami, ale pewnie tak, oni połowę Niepołomic i okolic Krakowa zbudowali ;)

 

Główną kwestią, która u nas przemawia za silikatem jest jego duża wytrzymałość. Na Porothermie bałabym się wieszać szafki z serwisami ślubnymi czy wielki telewizor a silikaty wydają się bardziej godne zaufania ;)

 

Mam do zagospodarowania 40 cm na grubość ściany. Tzn. mogę dac silkę 18 + styropian/wełnę ale czy 22 cm to nie za wiele? Czy okna nie będą dziwnie w tym wyglądać? I czy jest sens kłaść styropian na materiał, który według producenta "oddycha". Nie żebym zapisała się do klubu nawiedzonych osób, które nie chcą "zabijać ściany" ale skoro w domu ma nie być na ścianie grzyba przy jakimś tam zawilgoceniu to, żeby mogła ona tę wilgoć wywalić na zewnątrz nie może być oklejona styropianem...

 

Natomiast jeżeli chodzi o tą nasiąkliwośc BK, o której truła nam ekipa. Chodziło im o przypadki ludzi, którym Ytong moknie na deszczu podczas budowy, nie czekają aż wyschnie i go ocieplają i tynkują... a na stronach producentów silikatów są informacje jakoby nie były one aż tak nasiąkliwe jak BK a już na pewno szybciej się osuszają. No chyba, że zadziałał na mnie przekaz podprogowy i to wszystko bajka (?) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Główną kwestią, która u nas przemawia za silikatem jest jego duża wytrzymałość. Na Porothermie bałabym się wieszać szafki z serwisami ślubnymi czy wielki telewizor a silikaty wydają się bardziej godne zaufania ;)...

I tutaj odzywa się jedna z nielicznych wad silikatów. DO wieszania szafek czy obrazków trzeba stosować "dobre" kołki - takie z wąsami a nie takie najprostsze. Ja mam bardzo profesjonalny sprzęt do wiercenia w ścianach i z tego względu do otworów stosuję zawsze wiertło i 1 mm mniejsze od otworu wymaganego. Szafki w kuchniach najlepiej wiesza się na takich listwach czy szynach do wieszania za wieszaki szafek. Można te elementy dostać w dobrych sklepach meblowych lub w hipermarketach.

...czy jest sens kłaść styropian na materiał, który według producenta "oddycha". Nie żebym zapisała się do klubu nawiedzonych osób, które nie chcą "zabijać ściany" ale skoro w domu ma nie być na ścianie grzyba przy jakimś tam zawilgoceniu to, żeby mogła ona tę wilgoć wywalić na zewnątrz nie może być oklejona styropianem...

Jeżeli już mówimy o oddychaniu to proponuję uważać na przeciągi bo ścianę gardełko będzie bolało ;)

A tera już na poważnie. Jeżeli mówimy tutaj o wchłanianiu wilgoci do ściany i jej późniejszym oddawaniu to się tutaj zgodzę. Jest takie zjawisko i przy silikatach jest ono najbardziej widoczne. Jest to korzystne przy ciągłych zmianach mikroklimatu w budynku w ciągu doby ale silikaty troszeczkę to niwelują łagodząc te skutki. Co więcej zawartość 7 % wapna (chyba coś koło tego) jest tylko na korzyść i przy standardowej wentylacji domu nie mamy szans na powstanie jakiegokolwiek grzyba. Wapno jest bakteriobójcze.

Co się tyczy grubości styropianu to ja mam tylko 15 cm ale za to dach mam ocieplony 25 cm w sypialniach i 30 cm wełny w łazience i klatce schodowej. Uważam, że najważniejsze w ociepleniu domu jest właśnie dach bo przez niego najwięcej ucieka ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co czytałam już na tym forum i ogólnie w internecie, na żadnym z materiałów szafki kuchennej zawiesić się nie da ;) każdy jest za kruchy/ za twardy/ za mało wytrzymały na obciążenie itd ;) wygląda na to, że wszyscy mają w kuchniach szafki stojące ;)

 

A tak serio, to lepiej kupić dobrą wiertarkę i pomęczyć się z paroma dziurkami niż drżeć przy każdym mocniejszym trzaśnięciu drzwiczkami od szafki wiszącej.

 

Ok, naświetlę temat naszym specjalistom i zobaczymy co oni na to...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawi mnie czy można by wybudować ściany zewnętrzne z silki E18A (http://sklep.xella.pl/sklep.php?md=products&id_c=2_6&id_p=246), w domu z użytkowym poddaszem. Wprawdzie nie ma kanałów na elektrykę, ale czytałem, że i tak mało kto korzysta. Są jeszcze jakieś minusy ? (poza ceną)

Chciałbym, żeby było jak najciszej, a jednocześnie ściana nie byłaby taka gruba (przy dociepleniu 20cm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drodzy Forumowiczowie podzielcie się swoimi opiniami i doświadczeniami. Czy naprawdę trudno buduje się z takiego materiału jak SILKA. Czy to jest tylko sprawa idealnego wypoziomowania pierwszej warstwy a później już tylko kontrola pionów? W tym miejscuu troszeczkę to uprościłem ale wiem, że naprawdę trudno o fachowca, który prawidłowo wykorzysta zalety idealnych wymiarów tych pustaków.

Ja w swoim życiu widziałem kilka ładnych domów wykonanych z tego materiału ale też widziałem tzw. "spiepszone" (przepraszam za wyrażenie).

Podzielcie się swoimi opiniami.

 

Dla doswiadczonego i myslacego murarza budowanie z silki nie jest zadnym problemem, a "brzydko" murowac bedzie wtedy, jak mu sie przestanie chciec. Ja u siebie murowalem prawie caly parter, i jak porownalem z poddaszem to murarze spuscili glowy i zaczeli w stylu: ale piony przeciez sa, itp. Proktycznie kazda technologia wymaga dobrego wypoziomowania pierwszej warstwy, przy silce mozna ja zrobic na milimetry i potem murowanie to czysta przyjemnosc, no dopoki nie ma za duzo scian grubosci 24, dla mnie to byl juz znaczacy ciezar bloczka, choc murarz nie marudzil :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...