Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak budować SILKĄ?


Recommended Posts

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 4,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Sprzedawca kotłów gazowych mówi ostatnio do mnie tak: Teraz wszyscy producenci sugerują aby kocioł ustawić na minimum i niech tak sobie pyka... Bo teraz wszyscy maja dobrze ocieplone domy. I tak sobie teraz myślę. Silikaty mają obecnie taką jeszcze zaletę, której nikt nie porusza, że ciepło, które zakumulują jest oddawane wydaje mi się, że kilka godzin dłużej niż np. ciepło zmagazynowane w BK typu 400. To oznacza mniejszą liczbę załączeń pieca. Co jak wspominał sprzedawca powoduje mniejsze zużycie palnika bo nie musi się tak często włączać A gdzieś czytałem, że częste włączanie wyłączanie tego palnika powoduje kosztowne problemy. Szczerze powiem, ze nie wiem ile w tym prawdy ale ma to jakiś sens.

 

Druga kwestia. Czy ktoś liczył ile tak naprawdę ucieka przez 1m2 tego ciepła na styku ściana fundamentowa - ściana nad ziemia? Czy silikaty mają taki sam współczynnik góra boki? Na swojej stronie http://www.stahlton.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=222

Podają, że przez pustaki ucieka 1.0 W/m*K w pionie.

 

Przy założeniu że ściana ma szerokość 24cm. i po obwodzie dom ma 10m długości ile ucieka na tym mostku? Ktoś to potrafi przeliczyć na kWh, złotówki ???

 

 

Ja to liczę tak.

1.0 W/m*K x 10m obwodu fundamentów to da nam 10 W/m*K

 

Ten wskaźnik mówi o ucieczce na dobę czy na godzinę?

Bo dalej jeśli na godzinę to:

 

10 (W/1h) razy 24h przez 365 dni w roku = 10x24 = 240x 365= 87600 W na rok. Czyli zamieniamy Waty na kWh : przez 1000 = 87,6 kWh??? x 0,55 zł = 48,18zł na rok??? Tyle nam ucieka przez mostek na fundamencie?

 

Ciągle jeszcze się waham Silikaty czy BK. Do BK przemawia do mnie niska lambda. Ale może ten mostek jest taki jaki napisałem i nie ma co novomura czy isomura kupować? Bo się nigdy nie zwrócą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raźny - liczyli to w wątku o 3,5 litrowym - nie pamiętam dla jakiego materiału, ale na pewno pomocne - tylko tam jest xxxxxxx stron...

ale podpowiem, że ten wskaźnik to jeszcze od różnicy temperatur zależy (stopnie) i jest na sekundę, więc wyjdzie dużo więcej (nie chcę się tutaj wymądrzać, bo nie pamiętam dokładnie jak to szło)

też się przymierzam do silki, też się martwię o mostek - mam zamiar wstawić BK 400 na pierwszą warstwę - konstruktor mi to przeliczył i wyszła ciekawa rzecz: mogę, ale tylko na nośnych zewnętrznych. na wewnętrznych już nie, bo na styk. (mam gruby lany strop). tak więc najlepiej z tym do konstruktora, a jak masz projekt gotowy to może biuro projektowe lub też Twój kierbud to policzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marchew za informację !

 

Kurcze pieczone, BK 400... Ja mam strop na parterze 24cm żelbetu i na poddaszu dwuspadowy dach też żelbetonowy strop tyle, że 12 cm. I wahanie 24 i 12 - silikaty czy BK 400?

 

Biorę się za czytanie. Mam nadzieję, że będę dzięki temu mądrzejszy :)

 

Jeszcze raz dzięki Marchew i Pozdrawiam !

 

Raźny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marchew za informację !

 

Kurcze pieczone, BK 400... Ja mam strop na parterze 24cm żelbetu i na poddaszu dwuspadowy dach też żelbetonowy strop tyle, że 12 cm. I wahanie 24 i 12 - silikaty czy BK 400?

 

Biorę się za czytanie. Mam nadzieję, że będę dzięki temu mądrzejszy :)

 

Jeszcze raz dzięki Marchew i Pozdrawiam !

 

Raźny

 

a ja się martwię moim 18to centymetrowym??? :)

to chyba Henkok liczył ten mostek - jakoś tak na "ostatnich" stronach - choć oczywiście cały wątek jest pasjonujący

wybór materiału zależy też jeszcze od Twojej wizji domu - bo to cały system jest - generalnie: albo idziesz w akumulację albo w jej brak - wybór od wielu czynników zależy i dobrze być konsekwentnym

dobrze robisz z tym lanym stropem... bardzo dobrze

znaczy się projekt indywidualny - to niech Ci to po prostu Twój konstruktor przeliczy (ten BK400 na pierwszą warstwę pod silkę). znaczy się zgłaszasz problem architektowi, a ten współpracuje z konstruktorem (to masz w pakiecie, ale możesz nie wiedzieć, że jakiś konstruktor dla Ciebie pracuje)

i nic nie warta osobista rada: buduj z silki, na dół daj BK400 a jak się nie da, to isomur

lub: buduj z silki na płycie (jak Arturo72)

 

Arturo72 - naczytawszy się Jareko - można oczywiście montaż w warstwie ocieplenia, lub też duuuużo taniej: większe otwory okienne i poszerzenia za kilkanaście złotych za metr bieżący plus styropian dookoła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pilne pytanko. Czy ławy szer. 50 i 60 i zbrojenie 4X fi 12pod silikaty jest wystarczające? Czy jest sens przedobrzać?

Kier mówi, że nie.Oczywiście jak chcemy może poszerzyć do szer. 70 i dać zbrojenie poprzeczne dodatkowe.Sami nie wiemy czy wchodzić w koszta.Czas do namysłu -do jutra do 7:00 rana!!

Edytowane przez burundi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oby, ale szerokość wykopów pod ławy to i tak ja musiałam sprawdzać, bo kier nie raczył. I jak mu wierzyć do końca, coś za bardzo zalatany.

To nie Wy macie się zastanawiać,to kierbud powinien się wypowiedzieć w tym temacie.Jeśli stwierdzi,że jest ok to jest ok.
Edytowane przez burundi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia ściany fundamentowej to u mnie 14m2.

 

Firewall dzięki za wprowadzenie mnie na lepszą drogę! Czyli liczymy tak:

 

współczynnik dla pełnej cegły silikatowej pion, poziom jest pewnie podobny zakładam 0,81W/mK

różnica temp. między fundamentem a ścianą(i tu jest problem) Zakładam, że ściany przez całe 150 dni sezonu grzewczego będą miały 21*C a ocieplona do ławy ściana fundamentowa będzie miała 8*C

21-8=13 Zakładam różnicę 13*C przez cały sezon grzewczy.

powierzchnia styku ściany z fundamentem 14m2

Czas mostka zakładam 50lat

Cena gazu = 0,24zł.

 

150x24x3600x0,81x13x14/3600000=530,712kWh

530,712x0,24=127,3708zł - za sezon zimowy.

 

127,3708x50 lat = 6368,544zł

 

Około 6368,544zł może mi uciec przez ten mostek.

Jeżeli ocieplę tylko ścianę fundamentową do ławy. Idąc za grafikami str 4. http://www.stahlton.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=222

 

Z tej kwoty zatrzymam do 45% czyli 2865,8448 zł

 

Jeżeli zastosuję Iisomur zatrzymam do 70% czyli 4457,9808zł

Różnica to 1592,136zł.

 

Tyle, że to tylko moje dywagacje.

 

Sumując inwestycja w Isomura jest ekonomicznie wątpliwa.

Większy sens to termoizolacja ścian fundamentowych przed przemarzaniem. Bo i tak przy okazji zmniejszamy mostek do około 45%.

 

Firewall jeśli zaniżyłem wynik nawet o 100% to macie wszyscy rację. Nie mam nad czym się zastanawiać.

 

Strop nad poddaszem, (rodzynek w moim regionie :D), bo przemawia do mnie tego rozwiązania szczelność. Nie mam żadnych okien dachowych. Za to pochwalić się mogę czwartą strefę przemarzania :D

Nad stropem mam zarezerwowane miejsce na 40cm termoizolacji po skosach. Na jętkach mogę awaryjnie więcej... Tu nie wiem, ale czytam forum, styro - wata, wata -styro... wata-wata. I mój faworyt tymczasowy. styro-styro... Lettttki i taaaańszy od waty.

Skłaniam się do akumulacji razem ze szczelnością.

 

Marchew

Mi przy silikacie i 27cm, (na 2 ścianach mogę max 25, na dwóch innych 0,3 średnio 27cm), oraz 040, wychodzi średnio U=0,1379 dla ścian

przy BK 400 U = 0,1096.

 

Ale chyba dam sobie spokój z BK. Mostek na fundamencie nie zmniejszy wyraźnie w przeliczeniu na zł., trudniej coś cięższego w 400-setce powiesić np. nie chciałbym aby mi kondensat za 6tys. spadł na posadzkę z kołkami :). Tyle, że łatwiej ciąć równe bloczki. Różnica to chyba już niewielka przy U poniżej 0,015 licząc na zł. Jak zrezygnuję z kominka i komina a to przecież dwie spore dziury w domu, to sumarycznie więcej oszczędzę w ciągu 50lat eksploatacji domu. . Aczkolwiek na razie w projekcie ma swoje miejsce i chyba zostanie... Bo przecież własny dom to nie tylko zaoszczędzone pieniądze na eksploatację ale i przyjemność użytkowania. Mam po podłodze 160m2. W planach WM z reku i 100% podłogówki.

 

Płytę mi architekt wyliczył na 50 tys zł. Także raczej odpuszczę sobie... Mam grunt nasypowy.

Dzięki za zainteresowanie tematem.

 

Burudni ja mam 2 stropy (sprawdziłem w notatkach i mam nad parterem 16cm a nie jak podałem wcześniej 24. Drugi to 12cm.) , silikaty 24 i ławy zewnętrzne na 65cm a środkowa ława na 75cm. Ale mam tez dwa słupy. I podciągi dwa żelbetonowe pod stropem poddasza. W sumie mieszkam obecnie w domu z lat 70 i ławy są po "chłopsku" czyli poszerzone na stopie ściany fundamentowe, dodam z betoniarki. A dźwigają 3 stropy. I jakoś czuję się bezpiecznie :) Jeżeli Ci konstruktor wyliczył takie ławy to on bierze za nie odpowiedzialność, że będzie ok. Ogólnie nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Firewall.

 

Pomysł na produkt masz rację, że ma sens.

Obawiam się trwałości mimo wszystko tego rozwiązania.

Na styropiany, wełnę XPS liczą trwałość około 40 lat. Tak czytałem. O ile na elewacji czy poddaszu łatwo o zmianę takiej termoizolacji, podczas remontu o tyle tego pustka nie wymieni się tak łatwo. Tak sobie dodatkowo argumentuję aby uspokoić sumienie, że nie dam tu termoizolacji :)

 

Co do BK to też mam wątpliwości... Konstruktor to policzył więc ja mu wierzę. Ale zapytałbym się jeszcze drugiego o zdanie w tej kwestii :) W końcu to on widzi projekt i weźmie za niego odpowiedzialność a nie my.

 

Normalnie mnie taka duma rozpiera po tych obliczeniach, że ho ho... i jeszcze trochę! Takie niby małe a cieszy jak jasna cho...a :D Dzięki raz jeszcze za ten wzór. Po prostu rewelacja.

Edytowane przez Raźny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na wyliczenia kolegi, kompletnie nie opłaca się przejmować mostkiem na styku silikatów i fundamentu. Tylko ile dać styropianu na ten fundament? Tyle co na ściany (ja będę dawał 20cm)? Zamierzam też ocieplić fundament od środka, roboty sporo i nie wiem czy ma to sens. Mnie bardziej martwi mostek na styku ram okiennych. Mam wielkie wątpliwości co do montowania okien w warstwie ocieplenia. Naczytałem się chyba już wszystkich wątków i mam wrażenie, że można więcej stracić przez złe wykonanie (choćby na szczelności okna no i kasy kupę kosztuje) niż zaoszczędzić. Wielką zaletą silikatów jest akumulacja ciepła. Ponieważ będę dom grzał prądem w II taryfie a strop będzie niestety drewniany ze względu na oszczędności to potrzeba mi jak najwięcej tej akumulacji. Mam nadzieję, że dom z silki plus 10 cm wylewki z ogrzewaniem podłogowym da mi jej sporo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego wszyscy prześcigają się w grubości styropianu nie wspominając w ogóle o jego właściwościach? 20 cm styro z lambdą 0.04 robi różnicę w stosunku do 20 cm styro z lambdą 0.031. powinno się patrzeć na U przegrody. my budujemy z sil-pro 24cm (szkoda, że nie mają certyfikatu na przenikalność cieplną, U musiałam wziąć z Xelli do swoich obliczeń...) i zakładamy, że w domu energooszczędnym U ścian powinno się być mniejsze równe 0.2. problem w tym, że mamy 2 podcienie zakończone 'wnękami' okiennymi i krótkie węgarki wymuszą na nas jak najcieńszy styro (żeby nie wejść ze styro na ramy okienne..). wyszło mi, że dla grubości 14-15 cm styro, żeby osiągnąć założone U<=0.2 muszę kupić styro o lambdzie 0.031!! pójdę z torbami!!

 

http://www.aronpark.pl/?p=wykonanie

 

Projektując dom energooszczędny, należy założyć, że wszystkie przegrody zewnętrzne, czyli podłogi na gruncie, ściany, dachy lub stropodachy będą charakteryzowały się współczynnikiem przenikania ciepła U=0,16-0,20 W/(m2.K). Jeśli nie zapewni się budynkowi tak dobrej termoizolacyjności , to właściwie żadne inne działania nie będą miały sensu.

 

Przegrody zewnętrzne we współczesnych domach jednorodzinnych:

 

Rodzaj przegrody Wartość współczynnika przenikania ciepła U [W/(m2.K)]

Dom zgodny z normami Dom energooszczędny

Ściany zewnętrzne 0,30 0,15-0,20

Okna 2,00 0,80-1,00

Drzwi zewnętrzne 2,60 0,80-1,00

Dach lub stropodach 0,30 0,15-0,20

Podłoga na gruncie 0,60 0,15-0,20

Strop nad piwnicą 0,60 0,20-0,30

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nawet się nie zastanawiam nad styropianem innym niż 0,031 ;-) i do tego 20 cm. Nie bardzo rozumiem dlaczego nie chcesz aby styropian wszedł na ramy okienne. Przecież tak ma właśnie być (czy może chodziło Ci o ramę skrzydła?). Zastanawiałem się licząc zużycie energii w moim domu czy nie budować z zewnątrz z betonu komórkowego. Jednakże z wyliczeń wyszło mi, że oszczędność wyniesie w roku 100-200 zł. Zakładam, że odbije sobie to na akumulacyjności silki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam też pytanie (piszę je w osobnym poście aby nie ugrzęzło w poprzedniej wypowiedzi). Kto z Was mieszka w domu z silki i jakie ma rachunki za ogrzewanie? Dla pełniejszego obrazu warto by było podać powierzchnię domu, powierzchnie, rodzaj i sposób montażu okien (czy w warstwie ocieplenia czy nie), rodzaj paliwa do ogrzewania - przynajmniej tyle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale o jakich kosztach my tu mówimy. W moim planowanym domu powierzchnia ścian zewnętrznych to ok 110m2. Cena 20cm grubości najdroższego styropianu i to frezowanego jaki znalazłem dziś na allegro 031 to nieco ponad 36zł za m2 co daje 4 tys zł za styropian. Czy to dużo za porządne ocieplenie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Jakie macie bloczki fundamentowe w fundamencie? Pełne czy takie z dwoma otworami -tzw. oszczędnościowe? Zakupiłam te drugie. Kier mówi, że są ok -bo niby nie są drążone tylko tzw oszczędnościowe.Pracownica konstruktora i architekt są za pełnymi -mówią, że w gruncie nie może być elementów drążonych. I że pod silikaty (mam silikat 24) zalecane są pełne. Kier - tez ma uprawnienia konstruktorskie i jest praktykiem -mówi, że materiał widzi,że solidny i on się pod tym podpisuje. Wytrzymałość na ściskanie mają taką samą jak pełne -te 15 coś tam. Są tylko lżejsze. Mój znajomy kierbud mówi z kolei, ze się z takimi nie spotkał,ale niech wykonawca wypełni zaprawą dziury i będzie ok.

I bądź tu człowieku mądry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam odpowiedź odnośnie bloczków betonowych- może komuś się przyda, jakby kto.ś kiedyś miał podobne dylematy. Bloczki tzw oszczędnościowe (z dwoma otworami) - wg wskazań producenta - mogą być stosowane pod silikaty jak najbardziej. Dla pewności zaleca się jedynie pierwszą warstwę ściany fundamentowej wykonać z bloczka pełnego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...