Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

alarm jeszcze raz - czujki zewn?trzne i wewn?trzne


Recommended Posts

jestem laikiem w dziedzinie alarmów, więc uświadomcie mnie - czy jest sens montować czujki alarmowe wewnętrzne, czy nie wystarczą tylko zewnętrzne, np bariera podczerwieni, lub czujka ruchu z każdej strony budynku lub ogrodzenia? I drugie pytanie - czy koniecznie trzeba instalować czujki ruchu wewnętrzne, jeśli na oknach i drzwiach są pozakładane kontraktony?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujki zewnętrzne niestety będą źródłem wielu fałszywych alarmów - przebiegające psy czy koty. Jeśli byś sobie z tym poradził to rzeczywiście ten wariant jest b. dobry - szczególnie w połączeniu z kontaktronami. Z doświadczenia wiem że jednak czujki zewnętrzne nie mogą wyzwalać alarmu głównego - mogą np. podświetlać fragment , lub cicho sygnalizować, w przeciwnym razie możesz mieć wiele problemów z sąsiadami za zkłócanie spokoju. Kontaktrony umieszczone na ramach okiennych i drzwiowych nie zabezpieczą przed np. zbiciem szyby i wejściem bez otwarcia ramy okiennej ( czujników zbicia szyb nie polecam) . Pełny alarm musi mieć zatem zabezpieczenie od środka w postaci czujek wewn.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam tylko czujki wewnętrzne i jest ok. Jeśli chodzi o użytkowanie to np. na noc masz tryb nocny i możesz zrobić sobie blokady czujek na np sypialnię, a jak wychodzisz to masz tryb "wyjście" i działają wszędzie. Jeśli chodzi o te koty i psy to prawda. Mieliśmy lampę (500W) z czujnikiem ruchu i musieliśmy ją wyłączyć bo nasze psy tak się w nocy kręcą, że praktycznie świeciła się przez pół nocy. A jak cię nie ma w domu to nikt Ci tego alarmu nie wyłączy i będzie tak wył, aż się sąsiedzi wściekną. Więc moim zdaniem czujki zewnętrzne to zbędny wydatek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujki zewnętrzne należy traktować jako uzupełnienie dobrego systemu alarmowego.

System z czujkami zewnętrznymi narażone są na alarmy celowo wywoływane przez intruza. Ponad to zdecydowana większość czujek zewnętrznych narażona jest na zamalowanie lub zasłonięcie przez intruza (nawet bez wywołania alarmu - nie dotyczy czujek aktywnych).

 

Wyjątkiem jest czujka GUARD, którą polecam:

 

http://www.zbychdom.republika.pl/rozne/GUARD.gif

 

Dla zainteresowanych:

Czujka posiada podwójny tor podczerwieni i tor mikrofalowy. Jest odporna na małe i średnie zwierzęta. Posiada zaawansowany anytmasking i udarowy czujnik antysabotażowy. Posiada osobne wyjścia: alarm, sabotaż i masking. Kosztuje ok. 600 zł (netto).

 

Krótki film o zasadzie działania czujki jest TU

 

Co do konieczności montażu czujek wewnętrznych przy kontaktronach w oknach, to warto może pomyśleć o montażu czujek - pułapek, np. w formie kurtyn poziomych albo pionowych na określonej wysokości. Zwierzę może sobie dołem chodzić, a intruz jest wykrywany :) .

 

Polecam również stosowanie akustycznych czujek zbicia szyby (FREDY - czemu ich nie polecasz???) lub jeszcze lepiej - czujek inercyjnych umieszczonych na ramach okien i drzwi. Co prawda wejście intruza przez otwór po wybitej szybie (bez otwierania okna) zdarza się niezwykle rzadko, ale są jeszcze dwa inne czynniki przemawiające za montażem ww czujek.

Pierwsza sprawa to czas zadziałania systemu alarmowego.

http://www.zbychdom.republika.pl/icon/strzalka.gif Przy czujkach zewnętrznych alarm zostaje wywołany już w momencie pojawienia się intruza wokół domu.

http://www.zbychdom.republika.pl/icon/strzalka.gif Przy czujkach inercyjnych montowanych na ramach okien i drzwi system zadziała po wykryciu uderzeń w szybę lub ramę (także przy wyważaniu okna).

http://www.zbychdom.republika.pl/icon/strzalka.gif Przy kontaktronach system zadziała przy otwarciu okna.

http://www.zbychdom.republika.pl/icon/strzalka.gif Przy czujkach zbicia szkła system zadziała przy zbiciu szyby.

http://www.zbychdom.republika.pl/icon/strzalka.gif Przy wewnętrznych czujkach ruchu system zadziała dopiero po wejściu intruza do domu.

 

Jak sami widzicie - różnica jest ogromna http://www.zbychdom.republika.pl/icon/icon2.gif

 

Druga sprawa, to inne szkody jakie mogą wystąpić po wybiciu szyby (nawet jeśli nie dojdzie do kradzieży). Nie trudno sobie wyobrazić jakie będą skutki pozostawienia na jakiś czas wybitej w oknie szyby podczas deszczy (np. zalanie drewnianych podłóg) lub mrozów (zamarznięcie i rozsadzenie instalacji C.O.).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czy ktoś słyszał o kablach zakopanych w ziemi wykrywających kroki. Nie mam płotu z przodu i nie zamierzam mieć więc pomyślałem ze taki kabel reagujący na ciekawskich wywołujący pre alarm byłby dobrym wyjściem jako wstepne zabezpieczenie działki. Bariera podczerwieni nie wchodzi w rachubę (ukradli by ze słupkiem narożnym :D )

 

A druga sprawa są podobno takie kabelki do zakopania w ziemi do odstraszania psów (emitują jakieś pole ktore psy nie lubią)

Jak ktoś słyszał o takich cudach będę zobowiązany

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeżeli ze względów finansowych mam wybierać, to najlepiej wybrać czujki inercyjna naklejane na szybę, jak starczy kasy to dołożyć kontraktony, a jak jeszcze jest kasa to zrobić też czujki wewnętrzne ruchu?

 

Jeśli czujki inercyjne, to tylko razem z kontaktronami i proponuję czujki przykręcane do ram, a nie czujki udarowe naklejane na szyby (po pierwsze szpecą, a po drugie po pewnym czasie mogą występować problemy z przewodami w często otwieranych oknach). Jak starczy kasy to zrobić czujki zewnętrzne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o tych kablach to ja słyszałem że są pieruńsko drogie. Nie pamiętam, czy to za instalację tego kabla, czy innego podobnego wykrywającego dźwięk przecinania nożycami siatki ogrodzeniowej ktoś zabulił 30 tys. PLN.

 

A tych od kroków, to na razie chyba najwięcej ich zakopali na granicy USA z Meksykiem.

 

A jeśli w okolicy masz tak zdesperowanych złodziei, że ukradli by ci barierę podczerwieni (nie wywołując alarmu) - to masz jak w banku, że ten kabel ci też wykopią. Opalą izolację w ognisku i sprzedadzą na złom.

 

Nie wiem za bardzo jaką masz koncepcję ochrony domu. Ale uważaj - dasz czujniki zewnętrzne - wszystko jedno jakie. To złodziej najpierw będzie cię przez 2 tygodnie urabiał i włączał ci alarm kilka (naście ?) razy w nocy, aż odechce ci się go włączać.

Albo wyobraź sobie, że jesteś na wczasach i złodziej robi to samo. Nie wiem ile byś musiał zabulić ochroniarzom (o ile będzie monitoring) za kilkanaście wizyt, przez parę dni pod rząd. Może by im się odechciało przyjeżdzać?

 

Dlatego czujniki musisz dać takie, których złodziejowi nie będzie zbyt łatwo uruchomić. A jak już je uruchomił to powinno być gdzieś widać, że był to złodziej, a nie maniakalna wiewiórka przecinająca wiązkę podczerwieni w drodze po orzeszki, czy co tam innego maniakalne wiewiórki nocą szamią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czy ktoś słyszał o kablach zakopanych w ziemi wykrywających kroki. Nie mam płotu z przodu i nie zamierzam mieć więc pomyślałem ze taki kabel reagujący na ciekawskich wywołujący pre alarm byłby dobrym wyjściem jako wstepne zabezpieczenie działki.

 

Kable te wykrywają zmiany pola elektromagnetycznego wywołane przez poruszający się nad nimi obiekt.

Świetne rozwiązanie, ale niestety niedostępne na kieszeń przeciętnego inwestora. Pisałem już o tym w innym wątku, ale dla przypomnienia:

 

Zestaw elektroniki do systemu RAFID (nadajnik, odbiornik/analizator, terminator, złącza) kosztuje jedyne - 9 150,00... EUR

 

Do tego kabel sensoryczny - 16 EUR (cena za 1m)

 

Do tego kabel nieczuły (bo jakoś trzeba to podłączyć do modułu) - 6,80 EUR (cena za 1m)

 

Do tego zasilacz sieciowy 12VDC 1A - 571,00 EUR

 

To chyba trochę drogo wychodzi...

 

Dla zainteresowanych, jak to działa polecam strony:

 

http://www.atline.com.pl/katalog/geoquip/RAFID.htm

http://www.raban.com.pl/panther2000.htm

 

P.S. Ceny innych systemów tego typu są podobne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbychu

zapomniałeś tylko dodać że na załamaniach trasy takiego kabla pole detekcji wychodzi na zewnątrz, więc zmiana trasy kabla powinna odbywać się łagodnym łukiem. Najlepiej o promieniu kilku metrów .

Więc takie kable to owszem są świetne :wink: ale np do zabezpieczania lotnisk wojskowych w układzie z podwójnym ogrodzeniem.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli czujki inercyjne, to tylko razem z kontaktronami i proponuję czujki przykręcane do ram, a nie czujki udarowe naklejane na szyby (po pierwsze szpecą, a po drugie po pewnym czasie mogą występować problemy z przewodami w często otwieranych oknach). Jak starczy kasy to zrobić czujki zewnętrzne.

 

To te przykręcane do ram to przykręca się do nie do ram skrzydła, ale do "framugi" okna? A są też czujki zbicia szyby, których nie instaluje się na oknie, ale na ścianie. Czy to jest badziewie? A jak chronić okna nieotwieralne "fixy"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do ZBYCHa:

A jakie Twoim zdaniem kontaktrony są lepsze: do wbudowwania w okno czy też nakręcane na ramę?

 

Wszystko zależy od potrzeb i możliwości technicznych. Ja do okien stosuję kontaktrony wpuszczane. Można je tak zamontować, aby dało się uchylać okno bez wywołania alarmu, ale jednocześnie próba dalszego odchylenia okna (po zdjęciu ogranicznika) wywołuje alarm. Przy kontaktronach wierzchnich takie ustawienie jest niemożliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbychu

zapomniałeś tylko dodać że na załamaniach trasy takiego kabla pole detekcji wychodzi na zewnątrz, więc zmiana trasy kabla powinna odbywać się łagodnym łukiem. Najlepiej o promieniu kilku metrów .

Więc takie kable to owszem są świetne :wink: ale np do zabezpieczania lotnisk wojskowych w układzie z podwójnym ogrodzeniem.

Pozdrawiam

 

Nie wdawałem się już w szczegóły techniczne, bo podanie ceny wystarczy... do zamknięcia dyskusji na temat tych kabli :lol: :lol: :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbychu a jak podłączyć czujki inercyjne na ramach okiennych do istniejącego systemu? Czy trzeba prowadzić nową instalację czy w jakiś sposób podłączyć się do istniejących już kabelków?

 

To zależy gdzie masz wyprowadzone kabelki i ile mają żył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To te przykręcane do ram to przykręca się do nie do ram skrzydła, ale do "framugi" okna?

 

Dokładnie tak. Oczywiście czujka czujce nie równa. Swego czasu przeprowadziłem prosty test trzech czujek i tylko jedna działała prawidłowo (tzn. zgodnie z założeniami) i wcale nie była to najdroższa z nich :) . Czujka zamontowana na framudze okna musi wykrywać również uderzenia w szybę, a gumowe uszczelki skutecznie tłumią drgania i nie każda czujka sobie z tym radzi.

 

A są też czujki zbicia szyby, których nie instaluje się na oknie, ale na ścianie. Czy to jest badziewie? A jak chronić okna nieotwieralne "fixy"?

 

Nie, nie jest to badziewie (oczywiście też wszystko zależy od rodzaju czujki). Często stosuje akustyczne czujki zbicia szyby w połączeniu z kontaktronami. Do testowania działania takich czujek służą specjalne testery wytwarzające dźwięki o określonych częstotliwościach. Polecam stosowanie wyłącznie cyfrowych czujek dualnych (reagujących na dźwięki o określonych częstotliwościach i infradźwięki). Nie będzie problemów z fałszywymi alarmami.

 

FIX-y można zabezpieczać zarówno czujkami inercyjnymi, jak i akustycznymi czujkami zbicia szyby.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku okien typu FIB. Na nich należy raczej montować czujki inercyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...