Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Mój dom pasywny (?) w praktyce- już go użytkuję


Recommended Posts

Mniejsza sterowalność, ale wyższy komfort. Bo nie ma nagłych spadków/ wzrostów temperatur, co jest bardzo komfortowe. Teraz, przez wrzesień i październik, można było naprawdę dużo zyskać ciepła odsłaniając okna, ale to nie oznacza, że np. nasz dom typowo akumulacyjny mógł osiągać temperatury nieprzyjemne dla mieszkańców. Zaletę nadmuchu widzę tylko wtedy, gdy brak jakichkolwiek zysków, czyli rano, albo, gdy chcemy mieć na krótko trochę cieplej (czas kąpieli w łazience). Poza tymi dwiema sytuacjami w ciągu dnia akumulacja ma przewagę i w okresach przejściowych jest moim zdaniem lepsza niż szkletet ogrzewany nadmuchem (bo w takim domu rano siłą rzeczy trzeba będzie włączyć ogrzewanie, a w ciągu słonecznego dnia może się nagrzać za bardzo).

 

Temu zamiast nadmuchu można zastosować promienniki ciepła. Gościu z którym rozmawiałem o promiennikach (z pochodzenia Niemiec) mówił że ogrzewanie podłogowe jest niezdrowe i można przez nie nabawić się problemów z krążeniem. Nie jestem lekarzem więc nie wiem czy to prawda ale on twierdził że to zdanie lekarzy (tylko nie wiem czy sponsorowanych). Jak ktoś ma wiedzę w tym temacie to proszę powiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Z tymi kosztami to pewnie masz rację. Budowałeś to wiesz jak wychodzi w praktyce. Ale za to zwykłe domy tez mogą wyjść drożej więc w jednym i drugim przypadku mogą się zdarzyć nieprzewidziane wydatki.

W parterówce dla której liczyłem zapotrzebowanie wyszło 8kWh/m2. Powierzchnia 103m2 więc teoretycznie zużycie powinno być w granicach 824kWh. Zmieniając szczelność na 1l/h i reku 90% zapotrzebowanie skacze do 10kWh/m2 więc i tak niedużo. Dużo robią tu same pakiety bo dla normalnych okien to mi wychodziło 13kWh/m2. Jak komuś nie przeszkadza że okna nie otworzy to pakiety są idealne. Ja u siebie w domu okna otwieram tylko do mycia i wietrzenia ale mieszkając w kostce z źle działającą WG to nie ma co się dziwić. mając WM i dom parterowy te problemy znikają wiec nie ma sensu mieć okna otwierane. Jedno z wyjściem na taras wystarczy ewentualnie myślałem jeszcze o oknie otwieranym w spiżarce bo ciągle nie wiem jaką tam zrobić wentylację, tzn czy wyciąg czy brak a jak brak to musi być okno aby czasem przewietrzyć. Pieniądze z kotłowni i CO można przeznaczyć na lepszą izoalcję. Więc po co budować domy 3l, 5l lub gorsze skoro można zrobić 1l za rozsądne pieniądze bez pomp ciepła itp?

 

A po co budować domy z mikroskopijnymi oknami od północy, polnocnego zachodu skoro ktoś chce mieć tam w dobrze naświetlony pokój, po co fixy, skoro ktoś chce sobie wiosną otworzyć okno, aby wpuścić rześkie powietrze ?

Dlaczego szpecące wnętrza promienniki i zimna podłoga ?

Już nie wspominam o tym, że przecież buduje się domy np 180m2 i większei ktoś chce, aby taki dom miał bryłę zgodna z jego gustem estetycznym, a nie podporządkowywania na sile pasywności.

To jest bez sensu ?

 

Żeby sie podniecać niskimi rachunkami ?

Za 30cm celulozy na stropie przy domu taki, jak masz w planach zapłaciłem 3500zł. Ty planujesz 100cm. Więc ponad 8000zł więcej.

To wywal te swoje promienniki za 5000zł, dodaj 8000 oszczędzone na stropie, dodaj pompę do CWU za jakieś 5000 i okaże się,że spokojnie możesz przymierzać sie do pompy powietrze-woda 5-7kW, która załatwi Ci te sprawy.

 

Do pompy zestaw PV w przyszłości i większość roku lecisz z tym za darmochę.

 

Juz pomijam fakt, ze zamierzasz budować w całości za kredyt, wiec za każda złotówkę wydana na ocieplenie musisz oddać dwie, albo dwie i pół, co w przypadku metrowej grubości izolacji absurdalnie przedłuża czas zwrotu.

 

Z domu 150m2 " samogrzejnego" się w koncu wyleczyleś, jak jesteś rozsądnym człowiekiem, to z robionej na sile pasywności parterówki tez sie wyleczysz, stawiając dom 3l.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi kosztami to pewnie masz rację. Budowałeś to wiesz jak wychodzi w praktyce. Ale za to zwykłe domy tez mogą wyjść drożej więc w jednym i drugim przypadku mogą się zdarzyć nieprzewidziane wydatki.

W parterówce dla której liczyłem zapotrzebowanie wyszło 8kWh/m2. Powierzchnia 103m2 więc teoretycznie zużycie powinno być w granicach 824kWh. Zmieniając szczelność na 1l/h i reku 90% zapotrzebowanie skacze do 10kWh/m2 więc i tak niedużo. Dużo robią tu same pakiety bo dla normalnych okien to mi wychodziło 13kWh/m2. Jak komuś nie przeszkadza że okna nie otworzy to pakiety są idealne. Ja u siebie w domu okna otwieram tylko do mycia i wietrzenia ale mieszkając w kostce z źle działającą WG to nie ma co się dziwić. mając WM i dom parterowy te problemy znikają wiec nie ma sensu mieć okna otwierane. Jedno z wyjściem na taras wystarczy ewentualnie myślałem jeszcze o oknie otwieranym w spiżarce bo ciągle nie wiem jaką tam zrobić wentylację, tzn czy wyciąg czy brak a jak brak to musi być okno aby czasem przewietrzyć. Pieniądze z kotłowni i CO można przeznaczyć na lepszą izoalcję. Więc po co budować domy 3l, 5l lub gorsze skoro można zrobić 1l za rozsądne pieniądze bez pomp ciepła itp?

 

A ile takich wybudowałeś 1 litrowych w rozsądnych pieniądzach ? Mało komu się udaje wybudować dom w obojętnie jaki w rozsądnych pieniądzach a co dopiero 1 L. Zrobiłeś wstępny kosztorys? Pamiętaj, że jest on jedynie wstępny! Całe to kombinowanie z oknami fix Vs otwieranie to pewnie z 10k oszczędności. Tyle jesteś w stanie przepłacić na jednym zakresie.

Pozdrawiam

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temu zamiast nadmuchu można zastosować promienniki ciepła. Gościu z którym rozmawiałem o promiennikach (z pochodzenia Niemiec) mówił że ogrzewanie podłogowe jest niezdrowe i można przez nie nabawić się problemów z krążeniem. Nie jestem lekarzem więc nie wiem czy to prawda ale on twierdził że to zdanie lekarzy (tylko nie wiem czy sponsorowanych). Jak ktoś ma wiedzę w tym temacie to proszę powiedzieć.

 

No jak z pochodzenia gościu Niemiec ,to mus ,że ma rację.

W lecie jak masz w domu 25-26oC ,to i podłoga ma podobnie skoro na sutej izolacji . Zimą wystarczy by miała 22-23 oC by w domu było 21oC.

Ot wziął Niemiec i wymyślił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak z pochodzenia gościu Niemiec ,to mus ,że ma rację.

W lecie jak masz w domu 25-26oC ,to i podłoga ma podobnie skoro na sutej izolacji . Zimą wystarczy by miała 22-23 oC by w domu było 21oC.

Ot wziął Niemiec i wymyślił.

 

W Niemczech istnieje już absolutny zakaz chodzenia boso po rozgrzanym piasku na plaży :rolleyes:

 

Kamil jak myślisz, to podłoga o temperaturze około 26 stopni (w duży mróz) ogrzewa twoje stopy, czy raczej stopy o temperaturze około 37 stopni ogrzewają podłogę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak z pochodzenia gościu Niemiec ,to mus ,że ma rację.

W lecie jak masz w domu 25-26oC ,to i podłoga ma podobnie skoro na sutej izolacji . Zimą wystarczy by miała 22-23 oC by w domu było 21oC.

Ot wziął Niemiec i wymyślił.

 

Już wolę bilansowanie i odebrać nadprodukcję z lata w zimie. Nie wiem jaki sens ładować nadmiar energii w podłogę, skoro nie potrzebuję grzania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co budować domy z mikroskopijnymi oknami od północy, polnocnego zachodu skoro ktoś chce mieć tam w dobrze naświetlony pokój, po co fixy, skoro ktoś chce sobie wiosną otworzyć okno, aby wpuścić rześkie powietrze ?

Dlaczego szpecące wnętrza promienniki i zimna podłoga ?

Już nie wspominam o tym, że przecież buduje się domy np 180m2 i większei ktoś chce, aby taki dom miał bryłę zgodna z jego gustem estetycznym, a nie podporządkowywania na sile pasywności.

To jest bez sensu ?

 

Żeby sie podniecać niskimi rachunkami ?

Za 30cm celulozy na stropie przy domu taki, jak masz w planach zapłaciłem 3500zł. Ty planujesz 100cm. Więc ponad 8000zł więcej.

To wywal te swoje promienniki za 5000zł, dodaj 8000 oszczędzone na stropie, dodaj pompę do CWU za jakieś 5000 i okaże się,że spokojnie możesz przymierzać sie do pompy powietrze-woda 5-7kW, która załatwi Ci te sprawy.

 

Do pompy zestaw PV w przyszłości i większość roku lecisz z tym za darmochę.

 

Juz pomijam fakt, ze zamierzasz budować w całości za kredyt, wiec za każda złotówkę wydana na ocieplenie musisz oddać dwie, albo dwie i pół, co w przypadku metrowej grubości izolacji absurdalnie przedłuża czas zwrotu.

 

Z domu 150m2 " samogrzejnego" się w koncu wyleczyleś, jak jesteś rozsądnym człowiekiem, to z robionej na sile pasywności parterówki tez sie wyleczysz, stawiając dom 3l.

 

Można od razu kierować się pasywnością przy projektowaniu i też się da. Wekto ma okna od północy i według obliczeń wychodzi mu dom pasywny i z tego co widziałem nie ma mikroskopijnych okien. O fixach pisałem że jak komuś nie przeszkadza mieć nieotwieranych okien to może takie mieć. Po co otwierać okna skoro reku codziennie świeże dostarcza? Z tego tylko muchy i komary wlatują do domu a na wiosnę powiedz alergikom aby sobie okna otwierali. Ciekawe co Ci na to powiedzą;) Czy promienniki są szpecące? To zależy od gustu ale jest wiele sposobu aranżacji że będą nawet jako ozdoba. Domy pasywne nie są dla ludzi bogatych tylko dla przeciętnego kowalskiego który chce mieć tani dom z minimalnymi rachunkami. Taki kowalski nie buduje domów 200metrowych. Granulat jest dwa razy tańszy więc można go dać dwa razy więcej i efekt będzie lepszy. Tylko jakieś lobby robi z domów pasywnych jakieś drogie cuda bo się na tym nie znają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, jesli dla kogoś te tanie promienniki są ozdobą,co nie mam więcej pytań :)

 

Szczerze mówiąc, to nie ma co więcej pisać, bo Ty tak często zmieniasz koncepcję, że trudno nadążyć.

Najpierw miał być BK, bo silikat powoduje "wieczne straty".

Pózniej miał być jednak silikat, nawet rozrysowany bloczek po bloczku.

Następnie szkielecik, ale piętrowy, bo parterowego nie da sie wybudować jako pasywny.

Teraz jednak okazało się, że można.

 

.... Zamiast pójść w mały 2.5-3l domek grzany tanią pompą, typu Jula 6kW......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z domu 150m2 " samogrzejnego" się w koncu wyleczyleś, jak jesteś rozsądnym człowiekiem, to z robionej na sile pasywności parterówki tez sie wyleczysz, stawiając dom 3l.

 

Nie tyle co wyleczyłeś ale OZC pokazuje że obciążenie cieplne wychodzi 15W/m2 najmniej więc ciężko byłoby aby samo grzało. Na pewno do pewnego momentu będzie to możliwe ale w razie czego są promienniki które uzupełnią ewentualne starty. O parterówce myślę w sensie takim że parterowy by mi wyszedł dom 103m2 a piętrowy 147m2 wiec jakby nie patrzeć parterowy powinien wyjść taniej a też mi się podoba tyle że zajmie dużo miejsca na działce. Patrząc na koszty to wolę trochę mniejszy i tańszy. Ale i tak mam wątpliwości czy na pewno wiele taniej wyjdzie mnie parterówka. To co najdroższe czyli płyta i dach są większe niż w domu piętrowym. Przeliczę co i ile potrzeba to będę widział. Ja tam wolę kasę z CO z pompą przeznaczyć na izolację. Każdy zrobi jak chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, jesli dla kogoś te tanie promienniki są ozdobą,co nie mam więcej pytań :)

 

Szczerze mówiąc, to nie ma co więcej pisać, bo Ty tak często zmieniasz koncepcję, że trudno nadążyć.

Najpierw miał być BK, bo silikat powoduje "wieczne straty".

Pózniej miał być jednak silikat, nawet rozrysowany bloczek po bloczku.

Następnie szkielecik, ale piętrowy, bo parterowego nie da sie wybudować jako pasywny.

Teraz jednak okazało się, że można.

 

.... Zamiast pójść w mały 2.5-3l domek grzany tanią pompą, typu Jula 6kW......

 

Trzeba ewoluować a nie stać w miejscu. Pompa z juli byłaby dobra ale w moich stronach nawet nie ma gdzie jej serwisować jakby się zepsuła więc nie ma co ryzykować. Ludzie robią jakieś sufitu z wnękami podświetlanymi ledami itp i to się podoba a promiennik już nie? Je też podobne można zrobić. A na upartego możesz sobie na ścianie powiesić i obraz Ci namalują. Jak kto woli. Przynajmniej nie trzeba się martwić czy na podłodze w miejscu kabli czy rurek postawi się jakąś szafę która będzie powodować że pod nią podłoga będzie się przegrzewać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile takich wybudowałeś 1 litrowych w rozsądnych pieniądzach ? Mało komu się udaje wybudować dom w obojętnie jaki w rozsądnych pieniądzach a co dopiero 1 L. Zrobiłeś wstępny kosztorys? Pamiętaj, że jest on jedynie wstępny! Całe to kombinowanie z oknami fix Vs otwieranie to pewnie z 10k oszczędności. Tyle jesteś w stanie przepłacić na jednym zakresie.

Pozdrawiam

Przemek

 

Jakbym zbudował to bym mógł na podkładkę podać jakiś stan licznika itp. Ale podliczę to sobie na spokojnie. Jedynie przypuszczam że skoro ktoś decyduje się na domek 3-5l to w takim trzeba przewidzieć CO z kotłownią lub pompą ciepła a to koszty nie małe. A ja wolę te pieniądze przeznaczyć na lepszą izolację. Styropian na ściany drogi nie jest, koszt ułożenia przez fachowców ten sam tylko że grubszy będzie. W płycie pod dom szkieletowy parterowy śmiało może być EPS150 który o połowę tańszy od XPSu jest i nawet z folią tego się nie zmieni. Można dać na pierwszą warstwę 5cm XPSu aby wilgoci nie podciągała płyta. Granulat też jest tani a wysypanie go z worka wielką sztuką nie jest. na pewno szybciej niż ułożenie wełny a zarazem dokładniej wypełni szczeliny. Jak się nad tym dobrze zastanowi to każdy dojdzie do podobnych wniosków. Sam byłem sceptyczny do parterowych ale skoro w piętrowym też jest ciężko zejść z obciążeniem cieplnym a parterowy też może mieć małe zapotrzebowanie na ciepło to można je robić pod warunkiem że są o małej powierzchni do ok.100m2 bo jak jest już ponad 120m2 to piętrowy wyjdzie taniej w budowie. Wszystko zależy od wielkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam rurki nawet pod lodówką i nie widzę problemu. Myślisz że w tym miejscu się przegrzewa? :)

 

Może pod samą lodówką to nie zrobi różnicy bo mała powierzchnia ale przykładowo jak komuś się wymyśli że całe meble chce przestawić na drugą stronę ściany a w tym miejscu są rurki to nie wiem czy to będzie dobry pomysł. Ale czasem niektórzy kończą rurki na jakieś 50cm przed ścianą a inni dają na całą podłogę. Wszystko zależy od sytuacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...