RadziejS 09.03.2012 12:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 Więc w czym problem? Dobrze położyć rurki, podpiąć do rozdzielacza i do kotła, zalać rurki betonem, przez pierwsze tygodnie polatać z imbusem i zapomnieć o sterowaniu. Tanio, miło i przyjemnie;) Mam dokładnie tak i polecam! Tzn. mam sterownik pogodowy, ale to raczej traktuję jako globalny sterownik pracą kotła. Oprócz tego nie mam nic. Wyregulowałem sobie tylko przepływy, żeby mieć żądaną temperaturę w każdym z pomieszczeń. Jeśli chodzi o CO to moja cała instalacja składa się tylko z n/w elementów: kocioł, komin, czujnik temp. zew, sterownik pogodowy, dwa rozdzielacze i pętle do nich podpięte (oraz oczywiście miedziane rury od kotła do rozdzielaczy, filterek i to wszystko) - to jest kompletny zestaw, który stanowi mój system centralnego ogrzewania. Prosto, tanio, komfortowo i oszczędnie (zarówno na etapie instalacji jak i użytkowania). Jeśli można coś zrobić prościej, żeby osiągnąć zamierzony efekt, to może nie warto komplikować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adkwapniewski 09.03.2012 13:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 @RadziejS Mogę spytać jakie masz rodzielacze ? Mam jeszcze jedno "niesmiertelne" pytanko jakie rurki na pętle Ma któryś z kolegów te tańsze i pare sezonów za sobą ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 09.03.2012 14:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 Wobec frontalnego ataku zachwyconych prostotą swoich rozwiązań, odpowiem zbiorowo.Sprawność z jaką pracuje kocioł kondensacyjny ma oczywiście wpływ na wysokość rachunków za ogrzewanie, natomiast nie ma żadnego wpływu na straty energii poprzez przegrody zewnętrzne powstające w wyniku braku regulacji i stabilizacji temperatury wewnętrznej. Nie twierdziłem nigdy, że poprzez zastosowanie sprawnego sytemu regulacji temperatury wewnętrznej oraz jej okresowego obniżania, można uzyskać oszczędności energii na poziomie 50-60%. Natomiast uzyskanie oszczędności energii na poziomie 15-30% jest zupełnie realne.Dalej nie potrafię zrozumieć filozofii myślenia ludzi, którzy najpierw szukają oszczędności energii na drodze przesadnej termoizolacji budynku. Kupują super energooszczędne okna zapominając, że ich wynikowy współczynnik przewodności cieplnej zależy od gównianej uszczelki za 5,- zł, która ów cudowny współczynniki będzie powiększała co roku o 10-15%, na skutek prozaicznego procesu starzenia i narastającej utraty elastyczności. Instalują WM+R dający realne oszczędności na poziomie 10-15%, a następnie wywalają poprzez przegrody zewnętrzne i wentylację do 30% energii i twierdzą, że tak jest prawidłowo.I jak tu co poniektórym jedyneczki z przodu nie wymazać. nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RadziejS 09.03.2012 14:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 (edytowane) @RadziejS Mogę spytać jakie masz rodzielacze ? Mam jeszcze jedno "niesmiertelne" pytanko jakie rurki na pętle Ma któryś z kolegów te tańsze i pare sezonów za sobą ? Mam kusmetu z allegro, z rotametrami, ale to mało istotne - nic na nich nie widzę, może mam zbyt wolny przepływ. Ważne, że do regulacji przepływów są zawory z trzpieniem (jak w zaworach termostatycznych) - można wtedy w miarę precyzyjnie wyregulować przepływy - piszę o tym bo spotkałem się z sytuacją, że w domach budowanych przez dewelopera rozdzielacz do podłogówki miał zawory kulowe na wyjściach pętli, a to zbyt dobre nie jest... Rurki mam wavina, ale mam też diamonda (co prawda tę drugą mam tylko jako instalację na ściane, nie zatopioną w betonie) Edytowane 9 Marca 2012 przez RadziejS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Teves 09.03.2012 15:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 To wszystko kwestia liczenia procentów. Jak rachunki są ogólnie małe - bo okna, WM, etc- to szkoda wykonywać inne ruchy zeby od tej kwoty oszczedzić jeszcze kolejnych 5%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 09.03.2012 15:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 adiqq Nie zawsze to co czytasz na forum to jest cała prawda.Niestety niewiele osób wie o czym pisze, za to doradców jest na pęczki.Ja nikogo na siłę nie namawiam do stosowania regulacji OP, pokazuję jedynie możliwe do uzyskania korzyści w zakresie oszczędności energii i komfortu cieplnego w różnych pomieszczeniach. Każdy robi taką regulację na jaką jest go aktualnie stać. Nie zmienia to faktu, że generalnie jest ona potrzebna i zasadna.Poza tym, tak jak jest napisane w mojej stopce "Każda przyjemność musi kosztować". nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 09.03.2012 15:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 Tylko sterowanie tak niesterowalnym systemem jakim jest podłogówka mija się zupełnie z celem. No chyba że mamy rurki 1cm pod posadzką. I głębiej tym mniejsza zasadność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 09.03.2012 16:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 (edytowane) adiqq Rzeczywiście dla kogoś kto nie zajmuje się tym zawodowo, może to być trudne do policzenia, zwłaszcza że trzeba operować pewnymi średnimi parametrami opisującymi zjawiska dynamiczne, które z reguły nie są wprost dostępne. Dla mnie osobiście próba wyjaśnienia w sposób zrozumiały dla czytelnika forum w jaki sposób fizycznie przebiega taka regulacja, jest również bardzo trudne, głównie z powodu konieczności nie używania pewnych pojęć technicznych, zwykle upraszczających cały wywód. nilsan Edytowane 9 Marca 2012 przez nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 09.03.2012 16:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 (edytowane) zmierzam do tego, że ciężko to dokładnie policzyć można i to bez problemu - oszczędność 15% to obniżenie średniej temperatury w domu o ok 2,3*, jeśli mamy to robić bez utraty komfortu to najkorzystniej w domu szkieletowym z ogrzewaniem nadmuchowym - dodam że w domu w którym ciągle ktoś przebywa byłby problem. Wiem, że nie w tym dziale, ale za 2 godz skończy się aukcja - czego to jeszcze nie wymyślą - pc powietrzna i gruntowa (dwa w jednym). http://allegro.pl/nowa-pompa-ciepla-dwa-zrodla-17-5kw-promocja-i2165852347.html Edytowane 9 Marca 2012 przez kbab Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 09.03.2012 16:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 można i to bez problemu - oszczędność 15% to obniżenie średniej temperatury w domu o ok 2,3*, jeśli mamy to robić bez utraty komfortu to najkorzystniej w domu szkieletowym z ogrzewaniem nadmuchowym - dodam że w domu w którym ciągle ktoś przebywa byłby problem. No ale sęk w tym, że my tu o podłogówce... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 09.03.2012 16:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 No ale sęk w tym, że my tu o podłogówce... 15-30% przy podłogówce - raczej bez szans nawet wymyślnym sterowaniem, zerknij na te pc z w/w linka "ZESTAW DWÓCH POMP CIEPŁA MULTI (dwa źródła) ZESTAW POMP CIEPŁA WYKOŻYSTUJĄCY DWA ŹRÓDŁA CIEPŁA. W ZALEŻNOŚCI OD TEGO, KTÓRE W DANYCH WARUNKACH ZAPEWNIA WIĘKSZĄ SPRAWNOŚĆ. moc nominalna, każdego ze źródeł 17,50 kW ZESTAW W CENIE PROMOCYJNEJ 37000zł brutto" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 09.03.2012 16:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 Tylko sterowanie tak niesterowalnym systemem jakim jest podłogówka mija się zupełnie z celem. No chyba że mamy rurki 1cm pod posadzką. I głębiej tym mniejsza zasadność. Ja potrafię policzyć zasadność takiej regulacji, co więcej mam na to dowody empiryczne. A ty na jakiej podstawie tak twierdzisz? Umieszczania rurek wężownicy na głębokości 1cm komentował nie będę. nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 09.03.2012 17:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 15-30% przy podłogówce - raczej bez szans nawet wymyślnym sterowaniem, zerknij na te pc z w/w linka "ZESTAW DWÓCH POMP CIEPŁA MULTI (dwa źródła) ZESTAW POMP CIEPŁA WYKOŻYSTUJĄCY DWA ŹRÓDŁA CIEPŁA. W ZALEŻNOŚCI OD TEGO, KTÓRE W DANYCH WARUNKACH ZAPEWNIA WIĘKSZĄ SPRAWNOŚĆ. moc nominalna, każdego ze źródeł 17,50 kW ZESTAW W CENIE PROMOCYJNEJ 37000zł brutto" Dla mnie bez sensu. No chyba że masz latem bardzo duże zużycie CWU, ale wtedy już lepiej wypadają solary. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 09.03.2012 17:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 Ja potrafię policzyć zasadność takiej regulacji, co więcej mam na to dowody empiryczne. A ty na jakiej podstawie tak twierdzisz? Umieszczania rurek wężownicy na głębokości 1cm komentował nie będę. nilsan Bo wiem, że po wyłączeniu PC przez 15h temperatura spada mi o około 1* (temp. zewn. około 0). Później znowu muszę tą temperaturę podnieść. Przy ogrzewaniu gazem nawet tego nie trzeba robić. Czemu nie komentujesz dawania 1cm pod podłogą? Przecież wielu robi ogrzewanie prądem bezpośrednio pod kaflami, w warstwie kleju. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 09.03.2012 18:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 15-30% przy podłogówce - raczej bez szans nawet wymyślnym sterowaniem, zerknij na te pc z w/w linka "ZESTAW DWÓCH POMP CIEPŁA MULTI (dwa źródła) ZESTAW POMP CIEPŁA WYKOŻYSTUJĄCY DWA ŹRÓDŁA CIEPŁA. W ZALEŻNOŚCI OD TEGO, KTÓRE W DANYCH WARUNKACH ZAPEWNIA WIĘKSZĄ SPRAWNOŚĆ. moc nominalna, każdego ze źródeł 17,50 kW ZESTAW W CENIE PROMOCYJNEJ 37000zł brutto" Dla mnie też bez sensu- zbędne dublowanie, nie mówiąc już o pomieszczeniu na 2 bufory. A poza tym ta moc 17,5kW każdego! .... a ile trzeba dostarczyć? COP piszą 5 lub nawet 7. Ja się nie znam, ale to jakieś bzdety. Im prostsza instalacja tym lepiej. A toto pociągnie nawet 400m2 pomieszczeń i jeszcze to powtarzanie o basenie- kto je ma? Arturo72 dostał wycenę PCi do domu bodaj na 22tys., więc po co przepłacać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 09.03.2012 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 Tylko sterowanie tak niesterowalnym systemem jakim jest podłogówka mija się zupełnie z celem. No chyba że mamy rurki 1cm pod posadzką. I głębiej tym mniejsza zasadność. Czemu nie komentujesz dawania 1cm pod podłogą? Przecież wielu robi ogrzewanie prądem bezpośrednio pod kaflami, w warstwie kleju. Rozbawiłeś mnie tym pokrętnym tekstem. nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 09.03.2012 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 adiqq Większość podłogówek elektrycznych wykonuje się w warstwie kleju.Natomiast Liwko pisze o rurkach (wężownicach) wodnych umieszczonych na głębokości 1cm pod posadzką.Poza tym wątek wyraźnie dotyczy podłogówki wodnej.Chyba, że to tylko ja już nic nie rozumiem. nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adkwapniewski 09.03.2012 19:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 (edytowane) Tak z ciekawości po ilu minutach od zmiany nastawy zaworu przez czujnik pokojowy zmieni się temp otoczenia w danym pomieszczeniu ? Drugie pytanie ... Jeżeli w pomieszczeniu 1 ma być 16* a w pomieszczeniu 2 ma być 22* , pomieszczenia graniczą ze sobą ścianką działową to czy przypadkiem pomieszczenie 1 nie będzie się "ogrzewać" przez ściankę od pomieszczenia 2, układ dąży do wyrównania prawda ? Więc jakie będą oszczędności skoro pomieszczenie 2 będzie "oddawać" ciepło do pomieszczenia 1 ? (ścianka działowa ze standardowych materiałów BK,Ceramika,Silka) Pomijam już kwestie komfortu , ktoś kto ma astmę oskrzelową wie że przechodząc z pomieszczenia 22*C do 16*C może szybko sięgnąć po "psikawkę" ... Nie liczyłem tego , tylko "głośno" myślę , proszę o sporostowanie jeżeli piszę głupoty Edytowane 9 Marca 2012 przez adkwapniewski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 09.03.2012 19:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 być może nie wiesz o systemach ogrzewań płaszczyznowych o łącznej grubości grzejnika w granicach 3 cm i grubościach rur od 6 mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 09.03.2012 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2012 Tak z ciekawości po ilu minutach od zmiany nastawy zaworu przez czujnik pokojowy zmieni się temp otoczenia w danym pomieszczeniu ? Drugie pytanie ... Jeżeli w pomieszczeniu 1 ma być 16* a w pomieszczeniu 2 ma być 22* , pomieszczenia graniczą ze sobą ścianką działową to czy przypadkiem pomieszczenie 1 nie będzie się "ogrzewać" przez ściankę od pomieszczenia 2, układ dąży do wyrównania prawda ? Więc jakie będą oszczędności skoro pomieszczenie 2 będzie "oddawać" ciepło do pomieszczenia 1 ? (ścianka działowa ze standardowych materiałów BK,Ceramika,Silka) Pomijam już kwestie komfortu , ktoś kto ma astmę oskrzelową wie że przechodząc z pomieszczenia 22*C do 16*C może szybko sięgnąć po "psikawkę" ... Nie liczyłem tego , tylko "głośno" myślę , proszę o sporostowanie jeżeli piszę głupoty Ad.1 Choć pytanie jest proste, to odpowiedź już nie. Wszystko zależy od: - wielkości wentylacyjnej wymiany powietrza - akumulacyjności (pojemności cieplnej) przegród zewnętrznych budynku - temperatury zewnętrznej - lokalizacji geograficznej pomieszczenia - pory dnia dzień/noc - lokalizacji pomieszczenia w budynku (piwnica, podłoga na gruncie, strop nad parterem, poddasze użytkowe itd.) - powierzchni przegród zewnętrznych - wielkości i izolacyjności przeszklenia - dodatkowych źródeł ciepła - liczby osób przebywających w pomieszczeniu itd. Upraszczając odpowiedź, jeżeli założymy normatywną ciągłą wymianę powietrza w wysokości połowy kubatury pomieszczenia na godzinę, to już po pierwszych piętnastu minutach. Ad.2 Prawda, ale gęstość strumienia ciepła z pomieszczenia 1 na zewnątrz budynku jest przeważnie znacznie większa od gęstości strumienia ciepła z pomieszczenia 2 do pomieszczenia 1. Wynika to chociażby z większej różnicy temperatur wymiany zewnętrznej. Dodatkowo pomieszczenie 1 wychładza wentylacja oraz napływ powietrza infiltrującego o temperaturze zewnętrznej. Rzecz jasna ustala się pewna temperatura równowagi, ale jest ona zawsze niższa od temperatury pomieszczenia 2, choć może być wyższa niż 16*C. Ad.3 Oszczędności będą, ponieważ sumaryczny strumień ciepła przepływający z pom. 2 na zewnątrz + z pom. 2 do pom.1 + z pom. 1 na zewnątrz, będzie mniejszy niż gdyby oba pomieszczenia były ogrzewane do tej samej temperatury. Wynika to z większego wypadkowego oporu na drodze strumienia ciepła z pom. 2 poprzez pom. 1 na zewnątrz oraz obniżenia wielkości strumienia ciepła z pom. 1 na zewnątrz na skutek niższej temperatury wewnętrznej w pom. 1. Ad.4 Zawsze się znajdzie jakiś powód, żeby nie obniżać temperatury. nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.