Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C w praktyce


lukasz_p

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

1) Jak macie ustawiony program grzania - w nocy też grzejecie ? Jakie macie poziomy temperatur w jakich godzinach ?

 

2) Obecnie mam tak że na parterze mam ciepłe grzejniki a u góry lekko letnie czy to wina pompy na kotle ? Mam obecnie ustawiony na bieg II - czy zmienić na bieg III ?

 

3) Czy ktoś wiem jak dokładnie działa parametr " Wyłączenie do niżej temperatury - TAK / NIE " ? Nie wiem jak ustawić ten parametr tak by było ciepło i oszczędnie.

 

1. Ustawienia: grzanie(20,5): 5.30-6.30 dalej 15.30-16.30 dalej 18.00-20.00 reszta na oszczędzanie(19,0)

2. Mam podobnie i cały czas próbuje to jakoś zmienić. Pompa na II biegu. Przy podstawowych ustawieniach (takich jakie ustawił "serwisant-uruchamiacz" (?)) było OK tzn. grzejniki na dole jak i na górze grzały ładnie i wręcz gorąco co jednak powodowało spalanie 9-10m3. po moich zmianach już jest 1-8 m3, ale niestety grzejniki na górze już nie tak ciepłe jak na dole. Jeśli takie objawy masz początku to sprawdź czy wszystkie zawory są otwarte i czy grzejniki nie są zapowietrzone: miałem taki przypadek (łazienka i pokój dziecinny).

3. Teoretycznie NIE ma być oszczędniejsze jeśli utrzymujemy stałą bądź temp z lekkimi wahaniami np. 19,0-19,5-20,0. Ja jednak jeszcze nie jestem przekonany (u mnie TAK)- może ktoś mnie przekona???:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w kotle ten parametr był pierwotnie ustawiony na TAK, znaczy wieczorami, w godzinie przejścia z temperatury dziennej na nocną kocioł się wyłączał i czekał aż dom wystygnie. Tyle, że jak pisałem, u mnie to zaowocowało tym, że zanim hol na parterze ostygł o te dwa stopnie, poddasze stygło o pięć stopni.

 

Co do obiegów - może złego słowa użyłem, chodziło mi o to, że zapewne i górę i parter masz na osobnych rozdzielaczach (nawet jeśli one oba we wspólnym obiegu są) i może jeden z nich jest zdławiony? A może żeliwne kalafiory mają tak, że pompka musi pracować bardziej wydajnie? Bo nie wiem, bo pojemność mają większą i więcej wody trzeba przepchnąć choćby?

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze dziwnie coś mam z tymi kalafiorami: na pietrze wszędzie mam ustawione na termostatach 3,5=22st. i np sprawdzam grzejniki i na pietrze dwa grzejniki są ciepłe a dwa inne już letnie jak wszędzie dam na 6 to grzeją równo. Poza tym zauważyłem, że góra kaloryferów jest mocno ciepła a doły (spód) kaloryferów są letnie o czym to świadczy za mało wody ? zapowietrzone ? - jeśli zapowietrzone to jak żeliwiaki odpowietrzyć ?

 

Nie wiem tez jak ustawić temperatury C.o - żona w domu z 4 miesięczna córką więc musi być ciepło ale tez chce żeby nie grzać no toper do 22st przez cały dzień a na noc oszczędzanie 20st tylko jakoś to fajnie wymieszać żeby było ciepło i w miarę ekonomicznie. Jakieś propozycje ? Grzanie mam na 22st a oszczędzanie 20-21st

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Góra ciepła a dół zimny = za mały przepływ wody. Żeliwiaki mają dużą pojemność więc nie jest to zaskakujące w sumie.

Czy wystarczy włączyć wyższy bieg istniejącej pompki, czy trzeba dołożyć zewnętrzną - nie wiem, niech może ktoś ze specjalistów się wypowie.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to wczoraj o godz 20:00 uruchomiłem C.o bo wcześniej grzałem kominkiem, ale od Października do wczoraj zużyłem całe drzewo więc pozostało C.o ;) heheh. 2-lub 3 razy zdarzyło mi się włączyć co na 1 dzień,ale teraz jako że to mój pierwszy sezon i w sumie dobre aktualnie temperatury panują - to stwierdziłem, że trzeba po testować.

 

Od wczoraj godz:20:00 do dziś godz 20:00 zużyłem 13,5m^3 gazu. Całkiem sporo jak na co, cwu oraz kuchenka. Jednak myślę, że sam rozruch i ogrzanie całej wody w instalacji dużo szarpnął - mam nadzieję, że jutro o 20-tej będzie mniej.

 

Jakieś 2 godziny temu ustawiłem pompę na III bieg jednak dalej zauważał że dół kalafiorów jest lekko letni a góra ciepła.

 

Generalnie to mam 110m^2 powierzchni użytkowej - kubatura 588m^3 (piwnica + garaż , parter , piętro) wszędzie żeliwiaki

 

W piwnicy nawet przy ustawieniu termostatów na "2" kaloryfery są mocno ciepłe - pewnie dlatego, że kocioł tez w piwnicy i bliska odległość. Na parterze tez ciepłe ale mniej w stosunku do piwnicy a na piętrze chłodniejsze niż na parterze. Krótko: na dole najcieplej na górze najchłodniejsze kaloryfery.

 

Ustawienia (pomijam cwu) :

Grzanie : 22st

Oszczędzanie 21st

Pzamarz. 5st

 

Program : wszystkie dni

od 6:00 ogrzewanie

od 9:00 oszczędzanie

od 12:00 ogrzewanie

od 14:00 oszczędzanie

od 19:00 ogrzewanie

od 22:00 oszczędzanie

 

Menu serwisowe:

Punkt początkowy / końcowy 30-60

Wpływ wewnętrznej temp: 0%

Akumulacja : 50%

Kalibracje - 0

Max temperatura zasilania 75st

 

W info mam:

 

Przy temperaturze na zewnątrz ( -8st) - temperatura zasilania 51st - wyliczona przez automatykę.

 

Moje obserwacje : jeśli skręcam termostaty na 4 z np 6 to automatyka zmniejsza mi temperaturę zasilania - jeśli podkręcę na maxa czyli na 6 to podnosi mi temp zasilania.

 

Jarku i inni koledzy !

 

Jak to wszystko skoordynować ? Chcę mieć w pokojach te 21-22st jak to osiągnąć ? Jak ustawię wszystkie grzejniki na full (pozycja 6) to mam gorąco - jak ustawie na(3,5=22stopnie) to czasami jest ok a czasami kaloryfery są chłodne i w pokojach zimno w szczególności na piętrze.

 

Jak zabrać się do testowania żeby to sprawnie poszło ? Chciałbym ogrzewać przy jak najniższej temperaturze żeby była kondensacja ale czy przy żeliwiakach da radę ?

 

Dom modernizowany (nie nowy) bliźniak - ocieplony 20cm styro

 

Ps. Dlaczego np jak mam ustawione na termostatach na "3" czyli 20stopni to kaloryfery są zimne a jak dam 3,5 =22st lub "4"=24st. to robią się ciepłe ?

 

Jarku pomożesz trochę żeby to jakoś ogarnąć i usystematyzować ?

 

Co i jak i od czego zacząć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jak to wszystko skoordynować ? Chcę mieć w pokojach te 21-22st jak to osiągnąć ? Jak ustawię wszystkie grzejniki na full (pozycja 6) to mam gorąco - jak ustawie na(3,5=22stopnie) to czasami jest ok a czasami kaloryfery są chłodne i w pokojach zimno w szczególności na piętrze.

 

Jak zabrać się do testowania żeby to sprawnie poszło ? Chciałbym ogrzewać przy jak najniższej temperaturze żeby była kondensacja ale czy przy żeliwiakach da radę ?

 

Dom modernizowany (nie nowy) bliźniak - ocieplony 20cm styro

 

Ps. Dlaczego np jak mam ustawione na termostatach na "3" czyli 20stopni to kaloryfery są zimne a jak dam 3,5 =22st lub "4"=24st. to robią się ciepłe ?

 

Jarku pomożesz trochę żeby to jakoś ogarnąć i usystematyzować ?

 

Co i jak i od czego zacząć ?

 

Na początek bym sprawdził, czy głowica nie jest osłonięta firankami/zasłonkami. Ja miałem różne cuda w bloku jak tak było. Zasłona blokowała przepływ powietrza i głowica fiksowała. Druga sprawa, to te wartości 3-21, 4=24 są podane w przybliżeniu i sam musisz dobrać nastawę przy której będzie dobrze.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pokojach w salonie mam długie firanki ale podniosłem je na parapet więc kalafiory są odsłonięte w reszcie pomieszczeń jest OK. No cały czas staram się bawić ale najgorsze jest to że jak zrobi się jedną zmianę to trzeba czekać 2 doby na ogólny rezultat a niestety gaz ucieka :)

 

Jarku co proponujesz ?

 

EDIT 22.01.2013 godz 7.30

 

Kurcze dzis w nocy zona mnie budzi i mówi, że jej zimno: faktycznie z wyra wyskakuje a tu zimno jak w Kielcach. Sprawdzam sterownik - grzeje - sprawdzam kalafiory.....no właśnie część kalafiorów letnia (na piętrze) a część (tzn w innych pokojach na piętrze) ciepła - co jest grane ? Na piętrze mam 4 małe pokoje w dwóch czy trzech galafiory ciepłe a w pozostałych zimne ...... przez noc zerzarło prawie 5m^3 - ktoś pomoże ?

 

Bardzo proszę o pomoc.

 

Ps. Rurka przy głowicy mocno ciepła a kalafiore (te letnie) są no właśnie.... letnie. Uszkodzone głowice ? ale aż tyle ? nie mozliwe chyba bo wszystkie są nowe.

Edytowane przez tren90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim, jak piszesz, instalacja jest świeżo po rozruchu, czyli to jest nowy dom i pierwszy sezon grzewczy, tak?

Jeśli tak, to niestety do tych kilkunastu m3 na dobę się przyzwyczaj. Pierwszy sezon grzewczy to zawsze jest masakra i nic z tym nie zrobisz.

 

Nie jestem fachowcem od CO, więc nie chcę się za dużo mądrzyć, ale jeśli nawet mimo trzeciego biegu na pompie masz grzejniki nierównomiernie rozgrzane, to może potrzebna jest dodatkowa zewnętrzna pompka CO?

A i tak, jak kolega pisze, nie traktuj nastaw na głowicach zbyt dosłownie, one są orientacyjne.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku, mój domek to bliźniak który był remontowany 3 lata temu. Przez praktycznie 3 lata nikt tam nie mieszkał a ja co zimę przyjeżdzał i co kilka dni paliłem w kominku a przy większych mrozach włączałem C.O na ok 18st. żeby instalacja nie zamarzła. Od maja 2012 już sie wprowadziłem i od października dzień w dzień grzałem kominkiem aż do przedwczoraj. Drzewa juz powoli brakuje poza tym musze zobaczyć jak będzie ze spalaniem w pierwszym sezonie. Wydaje mi się, że okres 3 lat niemieszkania oraz fakt palenia kominkiem z nawiewami od października do stycznia tego roku spowodował że ściany się już wygrzały. Dlatego nie jest to sytuacja, że mam nowy dom, świeży mokry i muszę cosik wygrzewaći stąd bierze sie duże spalanie.

 

Ps. ile taka zewnętrzna pompka kosztuje ?

 

Ps.2 CZy je sli chodzi o sprawdzenie mojej instalacji lepiej jest wezwać serwisanta czy instalatora np od Junkersa, bo może coś źle ustawiam może trzeba dopuścić wody a może odpowietrzyć instalację(czy przy żeliwiakach można odpowietrzyć grzejniki ? ) ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sama pompa to nie jest duży koszt, więcej chyba wyniesie robocizna za jej instalację, ale tak czy tak nie są to jakieś duże pieniądze.

Dobrze by było, żeby jednak w wątku odezwał się ktoś z czytujących go fachowców, bo ja się tu mądrzę, a żaden ze mnie fachura od CO i w sumie nie wiem, czy Cię w maliny nie wpuszczam.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może masz za wysoką temperaturę zasilania instalacji? Głowica termostatyczna ma pewną bezwładność- zależy od typu. Idealne zestrojenie jest wtedy, kiedy jest cały czas otwarta, a przymyka się jak np. dogrzewa cię słońce przez okno. Być może masz tak, że głowica otwiera się, puszcza gorącą wodę - idzie dużo ciepła do pomieszczenia, bo masz pewnie przewymiarowane grzejniki (żeliwiaki). Ze względu na bezwładność głowicy pomieszczenie się przegrzewa, głowica przymyka się - i znowu ze względu na bezwładność pomieszczenie się wychładza. Spróbuj może obniżyć nieco temp. zasilania (krzywą grzewczą) i zobaczysz co będzie. Zapowietrzenie grzejnika objawia się nierównomiernym rozkładem temperatury w górnej części i czasami chlupotaniem w instalacji. U ciebie to raczej nie występuje. Czy kominek miałeś z płaszczem czy DGP?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek zwykły bez płaszcza wodnego.

 

Głowice termostatyczna Schlosser SH Diamant

 

Tzn mam równolegle obnizyć krzywą czy tylko zmniejszyć max temperature zasilania ?

 

Nie używałeś instalacji i masz niewyregulowaną krzywą. Masz głowice z wkładką cieczową, czyli o sporej bezwładności. Zmniejsz z powrotem bieg pompy na 2, bo żeliwiaki mają małe opory i nie trzeba wysokiego biegu pompy. Na początek obniż koniec krzywej grzewczej i rozkręć kalafiory na maksa. staraj się tak dobrać parametry krzywej, żeby przy otwartych głowicach utrzymać temp. trochę wyższą od zadanej. Może się zdarzyć, że jedno pomieszczenie będzie niedogrzane - musisz dobrać krzywą do najzimniejszego, resztę załatwią głowice. Ja mam u siebie ustawione tak, że grzejniki chodzą cały czas, a głowica ogranicza przepływ gdy temperatura przekroczy zadaną w pomieszczeniu. Mam krzywą 31/50, ale u Ciebie te wartości mogą być inne. Masz mocno przewymiarowane kaloryfery (stara instalacja) i jeżeli instalator zostawił krzywą fabryczną - grzejniki 25-75 to jest to zdecydowanie za dużo. Jeżeli przed zaworem masz gorącą rurkę, a za zaworem tylko letnią, to znaczy że głowica przycina ci mocno przepływ.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wobec powyższego - co radzisz ? Punkt po punkcie......wykonam wszystko :)

 

Mogę ci tylko powiedzieć jak to robiłem u siebie. Krzywą grzewczą musisz wyznaczyć eksperymentalnie -inaczej się nie da. Nazwa Krzywa jest trochę łudząca, bo w Jukersie jest to właściwie prosta. Żeby to zrobić musisz jakoś wyznaczyć przynajmniej dwa punkty na tej prostej. Ja to robiłem tak:

 

1. Krzywą grzewczą masz już jakąś ustawioną i wiadomo że przegrzewa.

2. Wejdź do menu instalatora na sterowniku (przytrzymaj przcyisk Menu)

3. Wybierz "Parametry ogrzewania"

4. Typ ogrzewania - wybierz grzejniki

5. P-kt początkowy - zostaw na razie bez zmian

6. P-kt końcowy - obniż o 5 stopni

7. Rozkręć głowice termostatyczne na maksa

8. Poczekaj na efekty.

9. Jeżeli przegrzewa - zmniejsz p-kt końcowy o 2 stopnie.

10. Punkty 8-9 powtarzaj aż pogodówka sama będzie utrzymywać temp. zbliżoną do zadanej.

11. Jeżeli po którymś kroku z punktu 10 nie będzie dogrzewać, to zacznij zwiększać punkt końcowy o 1 stopień aż będzie dobrze.

 

Spisz sobie temperaturę zewnętrzną i zasilania przy którym jest prawidłowe sterowanie dla temp. ujemnych (przycisk Info)

 

 

Ustaw głowice na żądaną temperaturę.

 

 

Jak temperatury skoczą powyżej zera i nie będzie działać dobrze przy dodatnich na zewnątrz wykonaj analogiczne kroki dla punktu początkowego - jeżeli nie będzie dogrzewać zwiększ na początek o 5 a pożniej manipuluj co 2 a na koniec co 1, jak będzie od razu przegrzewać - zmniejszaj powoli co 1.

 

Spisz sobie temperaturę zewnętrzną i zasilania instalacji przy którym jest prawidłowe sterowanie dla temp. dodatnich. (przycisk Info)

 

Ustaw głowice na żądaną temperaturę.

 

Ponieważ takie eksperymentowanie nie jest do końca dokładne, krzywą musisz policzyć/narysować.

 

Bierzesz kartkę papieru w kratkę i rysujesz osie. Na x zaznaczasz temp. zewnętrzną, na y - temp. zasilania z kotła- przykład masz na stronie 45 sterownika pogodowego FW100.

Nanosisz dwa punkty które spisałeś na kartkę i rysujesz prostą. Z tak pozyskanego wykresu odczytujesz wartość temp. zasilania instalacji w +20 i -20 i wprowadzasz jako początek i koniec krzywej.

 

Ewentualnie później delikatnie korygujesz, ale powinno być już dobrze. Najlepiej jak różnica temp. zewnętrznej pomiędzy pomiarami jest jak największa, ale 10 st. jest już OK.

 

Brzmi to skomplikowanie, zajmuje trochę czasu, ale tak wyznaczona krzywa czyni kocioł prawie bezobsługowym.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wszystko kumma i rozumiem, wiem jak fizycznie to wszystko zrobić , rozumiem wszystkie wykres - z tym nie mam problemu. Tylko zastanawiam sie , bo mam ustawione grzanie i oszczędzanie - chyba źle że tak mam.

 

Powinienem raczej chyba ustawić non stop grzanie np 22stopnie i wtedy rozkręcić na maxa głowice i obserwować temperatury - czy dobrze kumam ?

 

W typie grzania napisałeś żeby ustawić na grzejniki chyba raczej chodziło ci o punkt początkowy, bo na grzejnikach ustawiasz tylko temperaturę projektową nie ma punktu początkowego i końcowego ;)

 

Kiedy mogę uznać że krzywa jest wyznaczona dobrze ? bo nie wiem kiedy mam regulować głowicami .

 

rozumiem, że jak mam głowice to nie ma sensu bawić się w grzanie/oszczedzanie tylko zawsze mieć grzanie o oszczędzać głowicami dobrze kumam ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Powinienem raczej chyba ustawić non stop grzanie np 22stopnie i wtedy rozkręcić na maxa głowice i obserwować temperatury - czy dobrze kumam ?

 

Tak

 

W typie grzania napisałeś żeby ustawić na grzejniki chyba raczej chodziło ci o punkt początkowy, bo na grzejnikach ustawiasz tylko temperaturę projektową nie ma punktu początkowego i końcowego ;)

 

Tak, sprawdziłem na sterowniku i rzeczywiście dla grzejników jest tylko temp. projektowa. Jest to jednocześnie p-kt końcowy, Możesz to od razu zmienić na początkowy-końcowy, tylko zapamiętaj temp. projektową, bo przy zmianie domyślnie ustawi 75

 

Kiedy mogę uznać że krzywa jest wyznaczona dobrze ? bo nie wiem kiedy mam regulować głowicami .

 

Kiedy utrzymuje temp. w pomieszczeniu na poziomie nieco wyższym od zadanego. Dzięki temu nie trzeba kręcić sterownikiem jak np. zaczyna wiać wiatr.

 

rozumiem, że jak mam głowice to nie ma sensu bawić się w grzanie/oszczedzanie tylko zawsze mieć grzanie o oszczędzać głowicami dobrze kumam ?

Niekoniecznie. Jak grzejniki są dobrze dobranie i dobrze wyregulujesz, to wystarczy ustawienie głowicy na żądaną temperaturę grzania. Jak temp. w instalacji spadnie, to głowica otworzy się maksymalnie, ale niższa temperatura wody na zasilaniu spowoduje, że temperatura w pomieszczeniu spadnie, bo grzejnik będzie miał mniejszą moc. Trzeba sie tylko pobawić poziomami temperatur - czasami jak chcesz uzyskać 18 to ustawiasz 17 bo krzywa jest z zapasem itp. Można też regulować tak jak napisałeś - najprostsza metoda, ale wymaga przestawiania głowic.

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...