Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

hybryda WM i DGP


Recommended Posts

Szczukot.. robię właśnie coś podobnego, po pierwszych testach pokazuje że na reku idzie ok 30C. Jeszcze muszę podregulować wyciągi dom góra, dół i kominek tak żeby podzielić strugi odpowiednio

temp nawiewu to gdzie mierzyłeś zaraz przy wylocie z reku ? czy przy anemostatach

w stosunku do twojego rozwiązanai to mam jeszcze sterownik do kominka, gdzie można ustawić maks temp powietrza "kominkowego", teraz ustawiam na 65C, po wymieszaniu z resztą wywiewu daje mi to właśnie 30C czyli bezpiecznie

Edytowane przez Jacekss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 245
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Hej

Pomiary robione sa na skrzynkach rozdzielczych jakies 2m od reku.

U mnie jak mam male obroty (tak na 100m3/h) to temp idzie nawet do 60 stopni. Ale wlasnie zamontowalem sterownik Alresa do reku. Ma on taka mozliwosc, ze podepne pod niego bimetal, i jak temperatura bedzie rosla to zwiekszy mi on automatycznie obroty. Dzieki temu zrobie sobie praktycznie automatyczny uklad pilnujacy temp na reku na jakims tam poziomie. Wstepnie kupilem bimetale na 40 u 45 st wiec mysle, ze odpowiednio bedzie to jakies 30 i 35 stopni.

 

Fantom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Układam za piecem akumulacyjnym kanał wentylacyjny, którym będzie "biegło" powietrze na piętro domu. Całość będzie obudowana kaflami, więc dostępu w terminie późniejszym nie będzie. Moje obawy powoduje wykraplanie kondensatu, czy tzw. punkt rosy. Zakładam, że powietrze w kanale będzie mieć +14 C, a temperatura panująca w zabudowie kaflowej pieca + 80 C. Czy kondensat będzie powstawał wewnątrz rury, czy na zewnątrz? Jak zareaguje na wilgoć aluminiowy kanał flex, a jak mufa wykonana z blachy w ocynku?

Widzicie jakieś zagrożenia?

[ATTACH=CONFIG]139640[/ATTACH]

 

Cześć,

 

Czy mógłbyś jeszcze raz wkleić rysunek - bo nie widać.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

A co byście powiedzieli na taką propozycję

koncepcja wentylacji.jpg

 

 

Kominek z zamkniętą komorą spalania

obudowany materiałem akumulacyjnym w którym jest kanał powietrzny zasysający powietrze z poziomu podłogi (wstępnie pomijam filtry, kratki itp..)

nagrzane powietrze zaciąga wentylator i rozdziela na dwa obwody

1) wstępne podgrzanie cwu z kanalizacji

2) podgrzanie powietrza wychodzącego z rekuperatora

Oba obwody są teoretycznie odizolowane od powietrza znajdującego się w domu.

Ochłodzone powietrze co by się nie marnowało wyrzucane by było do nieogrzewanego garażu (zawsze coś tam da i lekko garaż się ociepli)

 

pozostaje sterowanie i pilnowanie by zimna/ciepła woda cwu nie przekroczyła jakiegoś tam zadanego poziomu - o to dba zawór nr 1

sterowanie by nie bylo zbyt gorąco zawór 2

 

zabierając powietrze z poziomu podłogi w salonie wymuszamy większy przepływ powietrza wlotowego z rekuperatora wyjścia są następujące

1) nie wywalamy powietrza do odizolowanego garażu tylko do domu

2) w garazu montujemu zaciąganie powietrza do rekuperatora - to wymusza mocne ochładzanie rekuperatora gdy nie palimy w kominku i spadek wydajnosci

3)uznajemy ze chwilowe zwiekszenie wymian powietrza nas nie boli bo przeciez ciepło dostajemy "gratis"

 

Pozostaje kwestia wymiennika ale myslę że można pokusić się o jakieś coś na kształt wymiennika w rekuperatorach, lub poprostu na pewnym odcinku wsadzić jedną rurę w drugą lub jakoś je razem otulić (do ustalenia)

 

Co Wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ogrzewanie to ogrzewanie a wentylacja to wentylacja, chociaż to i osobówką da się przywieźć beton na budowę

 

np ś.p. Poldkiem....

 

Ale nie o tym. Idea jest taka, w obudowie kominka zainatalowane są dwa powietrzne wymienniki przeponowe odporne na wysokie temperatury. Pierwszy wpięty jest w kanał czerpni poprzez (sterowany temperaturą powietrza pobraną z wlotu do rekuperatora) nastawny trójnik. Analogicznie drugi wpięty jest w kanał nawiewu poprzez (sterowany temperaturą powietrza pobraną z za tego trójnika) nastawny trójnik. Gdy rozpalamy w kominku mamy za jednym razem i nagrzewnice wstępną i bezpieczne (przepona) rozprowadzenie ogrzanego świerzego powietrza w okreslonej temperaturze, przy jednoczesnym zachowaniu odzysku ciepła w rekuperatorze. Wymiennik pierwszy jest opcjonalny i służy głównie do tańszego zabezpieczenia rekuperatora przed zamarzaniem (zamiast nagrzewnicy elektrycznej). W tym układzie bardzo efektywnie można wykorzystać masy akumulacyjne zamontowane w obudowie kominka.

Kominek i rekuperator.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Podpinam sie pod temat.

Mam niezaleznie dzialajacy reku i dgp z turbina, jednak nie jestem do konca zadowolony z tego rozwiazania, poniewaz DGP mam tylko na pietrze i robi sie tam za goraco, natomiast pomieszczenia na parterze, szczegolnie te oddalone od kominka sa niedogrzewane. Chcialbym wykorzystac moc kominka i rozprowadzic cieplo bardziej rownomiernie po calym domu. Niestety rekuperator nie robi tego tak dobrze jakbym chcial. Nie mam juz mozliwosci doprowadzenia dodatkowych przewodow DGP na parter ani do rekuperatora. Natomiast mam dojscie do rur reku /nawiewnych i wywiewnych/ na stryszku, gdzie znajduje sie rowniez turbina dgp. Chcialbym sie tam jakos wpiac z goracym nawiewem DGP do instalacji wentylacyjnej i wykorzystac jej calosc tzn. nawiewy i wywiewy do DGP. Oczywiscie rekuperator musialby byc w tym czasie wylaczony. Nie mam pojecia jak to rozwiazac, zeby oblsuga nie byla uciazliwa i zeby gorace powietrze z kominka nie dochodzilo w tym czasie do rekuperatora.

Podsumowujac, chodzi mi o wykorzystanie calego /wywiew i nawiew/ orurowania wentylacji mechanicznej przez DGP, tak zeby podczas pracy turbiny DGP rekuperator nie pracowal, natomiast jak turbina nie pracuje, to zalacza sie reku. Jak macie jakis pomysl, to piszcie

Edytowane przez greg_25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

http://www.imagic.pl/files//15069/komin.JPG

 

Będąc świadomym wszystkich za i przeciw takiego rozwiązania i chcąc w takie pójść, mam pytanie. Rura idąca od kominka przez wentylator (myślę o takim wzbudzanym tem pow np 45st) do miejsca połączenia z nawiewem reku powinna być odporna na temp pow 150st. Czy dalsza część instalacji również? Czy można ją wykonać dalej z rur PE-Flex tych zielonych lub niebieskich? Widziałem z necie że mają wytrzymałość do 90st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, ze straci Pan wentylację. Cieplejsze i świeże powietrze nie wymiesza się z tym zimniejszym i zepsutym na dole.

 

Stracę tylko w chwili gdy wiatrak przy kominku sie wzbudzi i zacznie pchać powietrze z kominka do instalacji nawiewu reku . Ponieważ nie planuje palić zbyt często i długo jestem w stanie przełknąć tą chwilową stratę. Dodatkowo zawsze wiatrak można wył i wtedy system nie działa. Ciepło wydobywa sie tylko z kratek na zabudowie kominka a reku działa zgodnie ze sztuką.

 

Moje pytanie dotyczyło możliwości zastosowania rur peflex. To można czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
a czy WM będzie chodziła równolegle z DGP, jesli tak to powietrze to pewnie za trójnikiem się wymiesza i temp spadnie raczej napewno pon 60C. Na starcie DGP przez chwilę będzie wyższa temp. w sumie coś podobnego chcę zrobić u siebie, tylko jeszcze "główkuje" czy puszczać DGP razem z WM czy osobno (pracuje albo DGP albo WM)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Witam wszystkich,

planuję również spróbować pogodzić DGP i WM z reku w domu i po przeczytaniu całego wątku mam już mniej więcej wizję jak to może wyglądać.

postaram się w dwóch zdaniach podsumować jakie widzę rozwiązania i ich plusy dodatnie i plusy ujemne:)

Dodam że w moim przypadku domek będzie piętrowy o pow użytkowej ok 250m2 więc pomijam od razu opcję GDP grawitacyjną.

1. Najprostsze rozwiązanie to nie robić DGP i liczyć że WM z reku poradzi sobie z rozprowadzeniem ciepłą z kominka

+ Rozwiązanie najtańsze

+ brak dodatkowych rur, wentylatorów itd itp

+ zachowany bilans przepływu powietrza

- wątpliwości co do równomiernego rozprowadzenia ciepła, choć w teorii wymiennik na reku powinien się tym zająć.

 

2. Rozprowadzenie DGP po całym domu osobnymi kanałami z dedykowanym wentylatorem

+ równomierne rozprowadzenie ciepła w domu, zarówno na 0p i 1 piętrze

+ najbezpieczniejsze połączenie dwóch układów, brak możliwości cofek, wydmuchów itd.

- rozwiązanie dość kosztowne ze względu na konieczność prowadzenia osobnych kanałó dla DGP i WM, szczególnie przy takiej kubaturze

- mam wrażenie że włączanie wentylatora DGP i zasysanie powietrza z dołu (na dole w salonie będzie kominek) i puszczanie go na góre może powodować dziwne skutk w przepływie powietrza całym domu. CO prawda bilans pobieranego i oddawanego powietrza do domu jest zachowany ale powietrze raczej będzie zasystane tylko z okolic kominka

- problemy z regulacją

- możliwy efekt jak to opisaliść w wątku opalarki czyli DGP dmucha zbyt gorącym powietrzem

 

3. Hybryda I

Połączenie DPG wpinając go w kanały WM np za reku na kanale nawiewnym

+ oszczędności z powodu wykorzystania jednego kanału WM

- dodatkowe koszty przepustnic, trójników, klap itd

- problemy z filtracją zarówno w doborze odpowiedniego filtra na wys. temp jak i możliwość "zabrudzenia" powietrza przez kurze z obudowy kominka

- trudna regulacja, przez niezpodzianki z różnicami ciśnień i ogólnie mieszaniem strumieni

 

4. Hybryda II

Rura w rurze- pomysł ciekawy, ktoś to już zrealizował?

+ teoretycznie jeden kanał

+ w teorii stopniowe oddawania ciepła strumienia DGP

+ raczej brak problemów z regulacją

- konstrukcja samej rury wydaje się byś skomplikowana. Wg mnie musiała by być to rura umieszczona na sztywno współśrodkowo. inaczej może być słaba wymiana ciepłą i hałasy z pracującej w środku rurze. Ktoś ma jakieś propozycje?

 

5. Hybryda III

To pomysł podobny do tego co zaproponował B-tomek. Wymiennik ciepła zamontowany w pudle nad kominkiem.

Do dyskusji pozostaje fakt jakie dT będzie po przejściu powietrza przez W1. Jeśli wysokie to zastanawiam się czy wymiennik W1 na rysunku Tomka nie powinien być połączony za reku. Z drugiej strony W1 przed reku pełnił by rolę zabezpieczenia antifrost dla reku.

Za bardzo nie doszukałem się jeszcze wymiennika który by odpowiadał do tego projektu bo musi on być:; fi100-150, odporny na wysokie temperatury, w miarę kompaktowy ze względu na ogr. przestrzeń nad kominkiem, o wysokiej sprawności.

+ wg mnie najprostsza opcja. ogrzewanie powietrza w WM odbywa się bez mieszania strumieni

+ brak problemów ze sterowaniem

+ równomierne ogrzewanie powietrza w całej WM

+ zachowany bilans w domu

- znalezienie odpowiedniego wymiennika

- nie wiem jaka byłaby sprawność takiego rozwiązania

 

Ja osobiście skłaniam się do opcji 5 czyli wymiennik ciepłą nad kominkiem ew najprostsza czyli opcja 1 sama WM.

Co o tym sądzicie?

Trochę odgrzewam temat ale sezon grzewczy powoli się kończy, może ktoś się wymieni spostrzeżeniami:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę odgrzewam temat ale sezon grzewczy powoli się kończy, może ktoś się wymieni spostrzeżeniami

Nie łączy się ogrzewania z wentylacją. Nie te strumienie (wentylacja to 100m3/h ) kominek 400-600), nie te parametry ( powietrze wentylacyjne powinno być chłodniejsze od tego w pokoju) , bo traci się wentylację . Nie ma jak sterować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie łączy się ogrzewania z wentylacją.

 

Nie za bardzo wiem do czego bijesz Tomasz.

Cały ten wątek to właśnie połączenie wentylacji (WM) z ogrzewaniem (DGP).

Powietrze wentylacyjne powinno być chłodniejsze od tego w pokoju , bo traci się wentylację.

Wentylacja to proces wymiany powietrza a czy ma ono 15 czy 20 st to gdzie ta strata wentylacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
Witam wszystkich......

 

Witam,

 

podstawowe pytanie, jaki będzie kominek (tzn. ile ciepła - KW do rozprowadzenia). Jeżeli nie jest tego za dużo np. kominek z płaszczem wodnym to jest inne rozwiązanie. Wystarczy potraktować obudowę kominka jak skrzynkę rozprężną i zamiast zasysać z niej powietrze należy je do niej wtłaczać - u mnie działa od 5 lat.

 

 

pozdrawiam

Edytowane przez Jareq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ temat dotyczy hybrydy WM i DGP, piszę to samo co Kangaxx i TB - bez sensu, inne temperatury, a przede wszystkim inne wydajności. Nie polecam, nie montuję. Kominek w połączeniu z prostym grawitacyjnym DGP doskonale grzeje cały dom. Przy większym domu montuje się indywidualne regulatory temperatury w pomieszczeniach, tam gdzie nie dochodzi wystarczająca ilość ciepła z DGP po prostu CO mocniej grzeje i tyle w temacie. Edytowane przez Indiana_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...