DagaAdam 11.07.2013 20:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 Czyli trzeba chłodzić ściany i sufity(ew. same sufity albo same ściany), a nie powietrze. Albo podloge Tak przeciez dziala chlodzenie pasywne w pompie ciepla. Ja mam 100% podlogowki, wkladam dodatkowy wymiennik miedzy moje dolne zrodlo, a podlogowke, uruchamiam pompki z obu stron i finito - woda w rurkach w podlogowce bedzie chlodzic sie na tym wymienniku i oddawac ten chlodek do pomieszczen. Problem oczywiscie jak podloga ochlodzi sie i wystapi punkt rosy - wtedy podloga nam sie spoci i moze byc nieciekawie Trzebaby po prostu kontrolowac temperature podlog i jak bedzie za niska - odcinac chlodzenie. Mysle jednak ze wystarczyloby te podlogi chlodzic do np. 19-20stC i juz punkt rosy chyba nie powinien byc nam grozny, a moc takiego chlodzenia bedzie calkiem duza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DagaAdam 11.07.2013 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 moja wentylacja puszczona na max pobiera 154w i wydajność ok. 650m3/h ( wszystko mierzone ...) A jaka masz kubature domu? Ja mam 900m3 i wszystko wentyluje. Dlatego u mnie wentylacja jest dosc rozbudowana i ma wieksze opory niz u Ciebie. Jak masz malutki domek to jak najbardziej GWC moze zadzialac - masz krotkie rury w wentylacji, niskie opory, mala kubature. Czemu nie? Napisalem, ze 3kW powinno bez problemu domek schlodzic - przy 650m3/h masz nawet powyzej 3kW chlodu.. Chociaz... z GWC rurowego obecnie leci 15,5-16,0* niezależnie od tego co wewnątrz i na zewnątrz ... Czyli jak w srodku masz 23stC to wpada Ci 7*1005*650 = 1,2kW chlodu. No ale Twoja chata jest bym powiedzial nietypowa. Jedna zapalka w zime wystarczy do nagrzania, a otwarcie lodowki powoduje powstanie szronu na zlewozmywaku na najblizsze pare godzin ;D jak do tej pory nie było potrzeby pompować więcej niż 400m3/h aby utrzymać cały budynek łącznie z poddaszem w dość komfortowej temperaturze ( 23,5 - 24,5* ) Jak dotad to w moim domu gdzie wentyluje 150m3/h i bez GWC tylko przez 4 dni temperatura przekroczyla 23-24... jak już przeliczasz sprawność klimatyzacji to dolicz do tego także centralę wentylacyjną bo przecież nie wietrzysz chałupy klimatyzatorem... 50W przy 150m3/h. Dalej wyjdzie, ze klima jest tansza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DagaAdam 11.07.2013 20:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 Dom o zapotrzebowaniu na energię cieplną zimą 30kWh/m2,potrzebuje średnio na godzinę ok.o,8kWh ciepła.Średnia ta to to samo co różnica między temp.w domu a na zewnątrz w upalne lato.Skoro w temp.ok.3oC (średnia),wystarcza o,8kWh do utrzymania w domu temp.,to dla czego ta sama ilość chłodu ma nie wystarczyć do utrzymania komfortowej temp. latem?Wystarczy zacieniać okna i trzy litrowy dom chłodzi GWC. Natomiast domy o większym zapotrzebowaniu na ciepło niestety z GWC nie będą miały pożytku. Zobacz sobie na dowolne OZC jakie slonce daje zyski. W lato te zyski sa kilkukrotnie wyzsze Slonce wali 1kW / kazdy 1m2 odslonietego okna. Wystarczy okno 2,5x2,5 w salonie nieosloniete od slonca zeby w domu znalazlo sie 6kW energii (no, czesc sie odbije) Takze masz racje - podstawa to zacienianie okien!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 11.07.2013 20:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 mój jest 6,7 litrowy ... No to sobie cwaniaczku przypomnij jak było przed zmianą wentylacji:P. Mi wystarcza 120-150m3/h. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 11.07.2013 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 Albo podloge Tak przeciez dziala chlodzenie pasywne w pompie ciepla. Ja mam 100% podlogowki, wkladam dodatkowy wymiennik miedzy moje dolne zrodlo, a podlogowke, uruchamiam pompki z obu stron i finito - woda w rurkach w podlogowce bedzie chlodzic sie na tym wymienniku i oddawac ten chlodek do pomieszczen. Problem oczywiscie jak podloga ochlodzi sie i wystapi punkt rosy - wtedy podloga nam sie spoci i moze byc nieciekawie Trzebaby po prostu kontrolowac temperature podlog i jak bedzie za niska - odcinac chlodzenie. Mysle jednak ze wystarczyloby te podlogi chlodzic do np. 19-20stC i juz punkt rosy chyba nie powinien byc nam grozny, a moc takiego chlodzenia bedzie calkiem duza No chyba raczej nie. Jak się punkt rosy zrobi na suficie to to zobaczysz, a jak się wyrżniesz na mokrej podłodze, to poczujesz w d...... Pozatym sufit da nam konwekcje, czyli ochłodzi wszystko naokoło, a do tego podłoga będzie cieplejsza, więc będzie sucha. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 11.07.2013 20:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lipca 2013 co krzyczy, co krzyczy ... przecież piszę o wymienniku gruntowym a czy to GGWC czy GWC jest bez większego znaczenia bo zasada działania ta sama ... Co ty p..... ? Widac ze macie mozgi przegrzane. Niby tacy bywalcy forum a smieca jak durnie. Przyczytaj sobie temat posta i nie rob z siebie kretyna. Fantom ps. Jestem moderatorem forum, ale akurat nie tej grupy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DagaAdam 12.07.2013 01:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lipca 2013 No chyba raczej nie. Jak się punkt rosy zrobi na suficie to to zobaczysz, a jak się wyrżniesz na mokrej podłodze, to poczujesz w d...... Pozatym sufit da nam konwekcje, czyli ochłodzi wszystko naokoło, a do tego podłoga będzie cieplejsza, więc będzie sucha. No wlasnie chodzi o to zeby kontrolowac wystapienie punktu rosy i robic tak, zeby nigdy nie mial mozliwosci wyjsc Wydaje mi sie, ze przy 19-20stC podlodze nie ma szans na skropliny. Popatrz na tabele temperatury punktu rosy - przy temp. powietrza ~22stC jaka chcemy utrzymywac w domu trzebaby wilgotnosci >80% i podlogi 18,5stC zeby wykroplila sie para. Przy 20stC podlogi juz 90% wilgotnosci powietrza. Wiec mysle ze jakby nie schodzic ponizej 20stC to byloby bezpiecznie. A gigantyczna powierzchnia powinna dac spory efekt W koncu w zimie wpuszczam przy -20stC na zewnatrz ~32stC, co rozgrzewa podlogi do maksymalnie 26-28stC i to pozwala na ogrzanie domu do 22stC. Nastepnym razem odpale po prostu pompke obiegowa ktora mi powinna troche podloge schlodzic (beda sie w buforze 1000l mieszaly temperatury z parteru/poddasza i piwnic). Mam wszystko opomiarowane to dam znac jak wyszlo i co sie dzialo z temperatura w domu Ale to juz rzeczywiscie offtop - koledze szczukotowi zaraz zylka peknie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 12.07.2013 07:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lipca 2013 Ale punkt rosy to nie jest sztywny punkt, typu 18.2837272 *C myślę, że przy 20 czy 18 *C może się zacząć robić ślisko, nie mokro! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 12.07.2013 11:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lipca 2013 (edytowane) 1,5kW chłodu z 200W energii wentylatora i pompki obiegowej razem, to nie jest źle.Można puszczać zimniejsze powietrze także w nocy, żeby schłodzić konstrukcję. To tak jakby klimatyzator 4,5kW pracował po 8 godzin dziennie. Przy otwartych oknach albo nawet bez rolet/żaluzji nie da rady, ale gdy się pilnować i mieć zamknięte oraz zasłonięte okna, powinno znacznie pomóc. --Edit: Tak na marginesie, ciekaw jestem, czy wentylacja grawitacyjna działa w ten sposób, że w ciągu chłodniejszej nocy wyciąga z domu przez komin nagrzane powietrze... Edytowane 12 Lipca 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
surgi22 13.07.2013 10:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lipca 2013 Zobacz sobie na dowolne OZC jakie slonce daje zyski. W lato te zyski sa kilkukrotnie wyzsze Slonce wali 1kW / kazdy 1m2 odslonietego okna. Wystarczy okno 2,5x2,5 w salonie nieosloniete od slonca zeby w domu znalazlo sie 6kW energii (no, czesc sie odbije) Takze masz racje - podstawa to zacienianie okien!! Tylko przy całkowitym zaciemnieniu należy doliczyć zyski bytowe z oświetlenia , nawet jak masz LED to trochę będzie W, a nie każdy lubi siedzieć w środku lata w dzień o 1 lampce 5 W. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 13.07.2013 23:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lipca 2013 Tylko przy całkowitym zaciemnieniu należy doliczyć zyski bytowe z oświetlenia , nawet jak masz LED to trochę będzie W, a nie każdy lubi siedzieć w środku lata w dzień o 1 lampce 5 W. Mój teść, wyżej wspomniany, na ten problem odpowiada: małe okna, duży okap, i piwnica. Chłodzenie geotermalne Taki GWC w wersji maks Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietras83 15.07.2013 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Z mojego nie wielkiego doświadczenia wynika że temp. 16-18 stopni w nocy schładza nasz dom do 24* ale reku wentyle na 80-100% mocy. Jakby mieć do dyspozycji taką temp. też w dzień w czasie upałów, może nie podnosiłaby sie tak szybko. Tak jak piszecie podstawa to zacienić okna, ja mam w jadalni narożne 8m2 okna. Biegałem z czujnikami i pomimo że okno jest od wschodu to jest to gigantyczny piecyk, wysoka temp przy oknie utrzymuje się nawet jak słońce z innej strony domu. Myślę tez o czymś takim:http://allegro.pl/klimatyzator-aux-3-4-kw-inverter-warszawa-split-i3327796396.htmlPrzychodzi do nas dużo ludzi, np w sobotę było 16 osób i było gorąco. Żona pootwierała okna, robactwa nalazło a miało być tak fajnie że jak będzie reku to okien nie trzeba otwierać g... prawda bo reku daje czyste, świeże powietrze a jak gorąco, dużo ludzi to i tak okna musisz otwrzyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietras83 15.07.2013 08:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Dodam że zacienianie okien od wewnątrz faktycznie nie wiele daje. Trzeba kombinować od zewnętrznej strony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 15.07.2013 08:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Tak, piwnica mocno poprawia warunki latem, tylko to troche drogi ten GWC bedzie:( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 15.07.2013 09:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 "Przychodzi do nas dużo ludzi, np w sobotę było 16 osób i było gorąco. Żona pootwierała okna, robactwa nalazło a miało być tak fajnie że jak będzie reku to okien nie trzeba otwierać g... prawda bo reku daje czyste, świeże powietrze a jak gorąco, dużo ludzi to i tak okna musisz otwrzyć. " W chłodniejszych porach roku, jak dyskutuje się nad ilością, krotnością wymiany wentylacyjnej, to mi tu spodnie przez głowę chcą zdejmować za sugestię takiego przewymiarowania wydajności i wielkości kanałów, aby jak gości latem nalezie - okien NIE TRZEBA BYŁO OTWIERAĆ... Wtedy - jest to głupota... "Przecież wystarczy dobrze dobrana wydajność bo i tak zimą się na ćwierć gwizdka ją puszcza..." A wychodzi na to, że jednak ma sens i uzasadnienie... Nalezie ludzi i zaczynają się pytania... "Mówiłeś, że masz jakieś cud-systemy" "Duszno jest..." "POPSUŁY SIĘ?" Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DagaAdam 15.07.2013 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Tak, piwnica mocno poprawia warunki latem, tylko to troche drogi ten GWC bedzie:( Swoja droga zapomnialem przetestowac to, co chcialem od dawna. Ja mam taki uklad, ze podlogowke mam wszedzie - takze w piwnicy. Wszystko to trafia do bufora 1000l, tam sie miesza i leci dalej na podlogi. Czyli w praktyce zeby troche schlodzic podlogi na gorze - wystarczyloby zebym wlaczyl pompke obiegowa z CO. Temperatura podlogi na gorze powinna sie wtedy choc troche obnizyc, kosztem nagrzania podlog w piwnicy oczywiscie. Obieg piwniczny stanowilby po prostu wodne GWC Przy najblizszych upalach wlacze i bede obserwowal co sie bedzie dzialo (jak pisalem wczesniej - mam wszystko opomiarowane wiec bedzie mysle dokladnie widac reakcje). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietras83 15.07.2013 12:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 (edytowane) W chłodniejszych porach roku, jak dyskutuje się nad ilością, krotnością wymiany wentylacyjnej, to mi tu spodnie przez głowę chcą zdejmować za sugestię takiego przewymiarowania wydajności i wielkości kanałów, aby jak gości latem nalezie - okien NIE TRZEBA BYŁO OTWIERAĆ... Wtedy - jest to głupota... "Przecież wystarczy dobrze dobrana wydajność bo i tak zimą się na ćwierć gwizdka ją puszcza..." A wychodzi na to, że jednak ma sens i uzasadnienie... Nalezie ludzi i zaczynają się pytania... "Mówiłeś, że masz jakieś cud-systemy" "Duszno jest..." "POPSUŁY SIĘ?" Adam M. No ja przewymiarowałem bo na 450m3 mam 190tki papst dają w szczycie 900m3 po stratach na inst niech będzie 750m3 i to jest za mało. Trochę pomogło jak pozakręcałem wszystkie anemostaty a zostawiłem tyko jadalnia i salon. myśle że gyby nawiewało wtedy jakieś 15* było by lepiej. Problem dotyczy tylko lata bo zimą jak będzie w domu 22* i przyjdzie dużo ludu to nie będzie tak źle a reku da świeże powietrze. Myślę o klimie ale tak zamontowanej żeby jej nie było widać, chciałem wykorzystać komorę kominka tzn. klima na strychu i przebić się rurą do komory najlepiej "tymi ręcami" co by za drogo nie wyszlo. Edytowane 15 Lipca 2013 przez pietras83 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietras83 15.07.2013 13:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Swoja droga zapomnialem przetestowac to, co chcialem od dawna. Ja mam taki uklad, ze podlogowke mam wszedzie - takze w piwnicy. Wszystko to trafia do bufora 1000l, tam sie miesza i leci dalej na podlogi. Czyli w praktyce zeby troche schlodzic podlogi na gorze - wystarczyloby zebym wlaczyl pompke obiegowa z CO. Temperatura podlogi na gorze powinna sie wtedy choc troche obnizyc, kosztem nagrzania podlog w piwnicy oczywiscie. Obieg piwniczny stanowilby po prostu wodne GWC Przy najblizszych upalach wlacze i bede obserwowal co sie bedzie dzialo (jak pisalem wczesniej - mam wszystko opomiarowane wiec bedzie mysle dokladnie widac reakcje). Może to być tez dobry pomysł. ja mam garaż w którym też jest chłodniej i podłogówka tylko nie mam bufora a rozdzielacze nie wiem czy wymieszają wystarczająco. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pietras83 15.07.2013 13:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2013 Też wpadł mi do głowy taki pomysł może i prymitywny i jeszcze nie poparty obliczeniami. Gdyby przed samym wejściem do chłodnicy GGWC zwinąć jakieś 30-40m pexa i włożyć do jakiejś lodówki to z tych 16* z GGWC można by uzyskać może 8-10* to juz cos. W połaczeniu z zakręceniem reszty anemostatów na czas gości, może dać niezły efekt wtedy będzie jakieś 750m3 tylko przez jadalnie i salon przepływać. O chałas sie nie ma co martwić bo i tak harmider jest i nikt nic nie usłyszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 16.07.2013 00:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lipca 2013 Też wpadł mi do głowy taki pomysł może i prymitywny i jeszcze nie poparty obliczeniami. Gdyby przed samym wejściem do chłodnicy GGWC zwinąć jakieś 30-40m pexa i włożyć do jakiejś lodówki to z tych 16* z GGWC można by uzyskać może 8-10* to juz cos. W połaczeniu z zakręceniem reszty anemostatów na czas gości, może dać niezły efekt wtedy będzie jakieś 750m3 tylko przez jadalnie i salon przepływać. O chałas sie nie ma co martwić bo i tak harmider jest i nikt nic nie usłyszy. Można spróbować użyć agregat chłodniczy ze znanego portalu alle...o, gdzie takie agregaty można nabyć od 500 złociszy, nawet o dużej mocy, trójfazowe. Wstawić parownik w kanał, wentyle na maksa i będzie chłodnia w domu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.