Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Co może schrzanić elektryk?


Recommended Posts

hmmm... to może ja już nie pamiętam (a w tej dziedzinie nie praktykuję)... pytam już tylko, żeby uzupełnić własne braki... Ale czy przy braku symetrii właśnie nie będzie on sumą prądów fazowych?

 

On zawsze będzie sumą prądów fazowych. Sęk w tym właśnie, że owe prądy są fazowe, a fazy względem siebie przesunięte w... w czym? Ano w fazie właśnie :)

W związku z tym tych prądów się nie dodaje tak po prostu wartościami, tylko sumuje geometrycznie. Graficznie to wygląda tak (na rysunku są akurat napięcia, nie prądy, ale zasada jest ta sama):

 

http://www.elektrotechnika.po.opole.pl/cwiczenia/uklady_3f/rys_2.jpg

 

Prąd w N będzie odpowiadał środkowi ciężkości trójkąta tworzonego przez czubki tych trzech wektorów. Jeśli wektory będą takie same, ów środek ciężkości wypadnie dokładnie w środku układu, czyli prąd w N wyniesie zero.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 101
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

hmmm... to może ja już nie pamiętam (a w tej dziedzinie nie praktykuję)... pytam już tylko, żeby uzupełnić własne braki... Ale czy przy braku symetrii właśnie nie będzie on sumą prądów fazowych?

 

On zawsze będzie sumą prądów fazowych. Sęk w tym właśnie, że owe prądy są fazowe, a fazy względem siebie przesunięte w... w czym? Ano w fazie właśnie :)

W związku z tym tych prądów się nie dodaje tak po prostu wartościami, tylko sumuje geometrycznie.

tyle pamiętam, nie byłem pewien tego niesymetrycznego obciążenia/zaniku fazy, w wolnej chwili może odkopię podręcznik do elektrotechniki :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

standardowa płyta ceramiczna ok 6kW + piekarnik, niech będzie 3kW, z fazowymi nie będzie problemu a z N? Też będzie z okładem?

 

Oczywiście.

Prąd w N przy równych i takich samych obciążeniach wszystkich faz wynosi zero. A nawet przy skrajnym braku symetrii nigdy nie będzie większy od największego fazowego.

hmmm... to może ja już nie pamiętam (a w tej dziedzinie nie praktykuję)... pytam już tylko, żeby uzupełnić własne braki... Ale czy przy braku symetrii właśnie nie będzie on sumą prądów fazowych?

 

Prąd w N zawsze jest sumą prądów fazowych, oczywiście sumą wektorową !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

http://instalacje.haler.pl/wp-content/uploads/2009/02/instalacje.jpg

 

W jaki sposób są podłączone te 3 (podejrzewam że) gniazda na dole?

 

http://instalacje.haler.pl/wp-content/gallery/haler-galeria/instalacja%20elektryczna-2.jpg

 

Kabelki po skosie ? Oczka mnie nie mylą.

 

 

AD (uwagi współ-forumowiczów)

„Inżyniersko” – 1mm2 miedzi może przenieść 16A

 

Tak.

W jakich warunkach ? Jakie ułożenie kabli ? Dla jakich spodków napiec ?

Jaka temperatura pracy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mógłby ktoś wrzucić kilka (naście) zdjęć prawidłowo (wzorcowo?) położonej instalacji elektrycznej (przejścia przez ściany, rozdzielnica, mijanki itp.). Najlepiej gdy za "podkład" posłużą ściany z Porothermu. Będzie ktoś na tyle odważny?

 

Zaryzykuję krytykę ;)

Instalacja nie wiem, czy wzorcowa, ale ja zadowolony jestem. Ściany z silikatów, kilka fotek znajdziesz w wątkach - linki w stopce. Więcej fotek mam, ale w kompie ;)

 

pozdrawiam

 

Znalazłem jeszcze parę fotek to wklejam

 

http://img28.imageshack.us/img28/32/p7150152.jpg

http://img684.imageshack.us/img684/8577/p7150155.jpg

http://img708.imageshack.us/img708/5061/p7140127.jpg

http://img138.imageshack.us/img138/3548/p7140125.jpg

http://img28.imageshack.us/img28/884/p7140122.jpg

 

pozdrawiam

TINEK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

uot;]

AD (uwagi współ-forumowiczów)

„Inżyniersko” – 1mm2 miedzi może przenieść 16A

 

Tak.

W jakich warunkach ? Jakie ułożenie kabli ? Dla jakich spodków napiec ?

Jaka temperatura pracy?

 

Witam

Wiersz dalej - 10A (i nie interesuje się warunkami/ułożeniem/temperaturą itd).

... no chyba, że jest to oświetlenie przydomowego stadionu poprowadzone pod papą na wystawionym na południe dachu :) )

 

W miarę normalnym domu, w normalnych warunkach - proszę o przykład kiedy 10A na 1mm2 to za mało.

 

DODATKOWO (trochę z innej beczki):

Wszędzie jest PARCIE NA MIEDŹ a od skrzynki w płocie do rozdzielnicy spokojnie i TANIEJ można położyć kabel aluminiowy. ALE KTO BY TE GROSZE oszczędzał :) ...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

http://instalacje.haler.pl/wp-content/uploads/2009/02/instalacje.jpg

 

W jaki sposób są podłączone te 3 (podejrzewam że) gniazda na dole?

To lampki na 12V zasilane z trafo oświetlenia podłogi w salonie z możliwościa załaczenia z wyłącznika na scianie.

http://instalacje.haler.pl/wp-content/gallery/haler-galeria/instalacja%20elektryczna-2.jpg

 

Kabelki po skosie ? Oczka mnie nie mylą.

 

Kabelki równoległe do poziomu podłogi i schodów-tam jest zejście na niższy poziom domu puszka jak i kolejne stanowią obudowę punktowego oświetlenia schodów

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
witam mam pytanie czy tak byc powinno a mianowicie mam puszczony od tablicy przewód na siłę do kotłowni 5x2,5 czy nie jest on aby za mały dodam ze z kotłowni ma isc przewód taki sam siłowy do garażu oddalonego od domu pozdrawiam i czekam na pilną odpowiedz

 

Jakie zabezpieczenia ma ta "siła"? Jeśli 3x16A, nawet 3x20A, to taki przewód spokojnie wystarczy.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie - parterówka bez poddasza użytkowego (tylko stryszek) - jak puszczać kable - czy po ziemi w peszlach czy na ścianach? Jak sądzicie - co jest lepszym rozwiązaniem?

 

Rób jak Ci pasuje, obie metody są poprawne i dopuszczalne, nic zresztą nie stoi na przeszkodzie, żeby je mieszać.

 

Jedyną wartą zaznaczenia wadą instalacji w peszlach leżących na chudziaku jest jej podatność na zniszczenie przez kolejne szwędające sie po budowie ekipy, zanim zdołasz je zalać wylewką, warto je prowadzić z głową, żeby minimalizować ryzyko potknięcia się o to, nadepnięcia, upuszczenia na to wiadra z rusztowania itp., a tam gdzie się nie da inaczej (w poprzek przejścia np.) zabezpieczać prowizorycznie deskami na czas prac tynkarskich.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam wszystkie wewnętrzne ściany z silki i bez problemu bruzdy

zrobiłem. Fleksem z diamentową tarczą spróbuj na kawałku zrobić bruzdę.

Lepiej się tnie niż w ceramice.

Mocowanie do ścian ma tą wadę, że tynki muszą być grubsze a i tynkarze

lepsi. Jest niebezpieczeństwo, że mogą być po pomalowaniu widoczne

na ścianach ślady prowadzenia kabli. A i w niektórych miejscach po

tynkowaniu mogą prześwitywać kable. U mnie tak było na sufitach w dwóch

miejscach.

Bruzdy wprowadzają też porządek w prowadzeniu kabli. Kable do bruzd

przygotowanych wcześniej można wprowadzić w ciągu np. 2 dni. Może to

być ważne jeśli boimy się złodziei i chcemy bezpośrednio przed

tynkowaniem poprowadzić kable.

Prowadzenie kabli po podłodze także ma kilka wad.

 

Łączę pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Jeśli planujesz rolety w oknach to dobrze na każdą roletę zamontować osobne zabezpieczenie, łatwiej się je programuje....d.
Oj nawet nie wiecie jak się taka zapobiegliwość przydaje przy późniejszym programowaniu sterownych radiowo rolet. Przy sterownikach też jest to chyba najlepsze rozwiązanie - sprowadzić kable ze wszystkich rolet do rozdzielni i zastosować przewidziane do montowania w rozdzielniach sterowniki. Niby kabli więcej ale ułatwia to dosłownie wszystko w późniejszym etapie - nawet spokojne przeprogramowanie sterowania gdyż zmieniają się priorytety jak już się zamieszka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracajac do tematu na co zwracac uwage:

 

- wycene na oko, dogadamy sie :evil: etc. jesli kwota za calosc to z wyszczegolnieniem ilosci punktow i osprzetu.

- jak beda prowadzone przewody - bruzda czy na wierzchu - zwrocic uwage zeby podkuwali sciany w naroznikach albo tam gdzie idzie np 10 obok siebie bo pozniej bedzie problem z tynkami

- polozenie przewodow i ich przekroje tez sa opisane w normach - odleglosci od sufitow, podlogi. Zwrocic uwage na ilosc zyl w oswietleniu - swiecznikowe, jak sie chce zalaczac z roznych miejsc np w sypialni z lozka i z wejscia to odpowiednio wiecej.

- tam gdzie masz moc odbiornika powyzej 2kW, powyzej 10 gniazd - osobny obwod,

- wysokosc przelacznikow i gniazdek - na wysokosci lokcia czy standardowo wyzej. Dzieci maja latwiej jak przelaczniki sa nizej a dorosli moga spokojnie cos niesc i lokciem zalaczac

- porobic duzo zdjeć z naniesionymi wymiarami. kazda sciana, kazdy pokój. Nie da sie zawsze przewidziec gdzie bedzie lampa, grzejnik a przewod wypada najczesciej tam gdzie sie chce wiercic ... Dlatego trzeba zwrocic uwage gdzie i jak sa prowadzone przewody bo sie okaze ze w tym miejscu nic sie nie da powiesic.

- zasilanie lamp w ogrodzie - najczesciej rozumiane przez elektrykow jako wyprowadze 3 metry przewodu niedostosowanego do polozenia w ziemi ...

- dokumentacja do odbioru w ZE

 

Co, ile i gdzie zaplanowac to juz w innych watkach bylo. Niestety tak jak przy calej budowie trzeba zwracac uwage na partaczy idacych na skroty bo tu zartow nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kuchenki jednak lepiej 5x4 a nie 5x2,5.

 

Standardowa płyta to 7-8 kW, przyjmijmy 8 kW. Na 99% 2-fazowa (3-fazowa rzadko kiedy). Podzielona jest na 2 części 1-fazowe czyli na 230 V (nie jest na napięcie międzyfazowe bo istnieje możliwość podłączenia pod 1 fazę). Czyli prąd na fazie może wynieść około 17,4A. Biorąc pod uwagę niesymetryczny podział płyty (pola różnej mocy) to jedna z faz może być obciążona prądem nawet koło 18-19A.

Przewód 2,5 mm2 można zabezpieczyć maksymalnym zabezpieczeniem w wysokości 16A. Także 2.5mm2 odpada. Tylko 5x4.

Różnica na paru metrach to kilka złotych. Nie warto oszczędzać. A jak się zachce komuś 10 kW płyty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie - parterówka bez poddasza użytkowego (tylko stryszek) - jak puszczać kable - czy po ziemi w peszlach czy na ścianach? Jak sądzicie - co jest lepszym rozwiązaniem?

Ja jestem zwolennikiem rozprowadzania instalacji elektrycznych w podłodze.

Zasadnicze ciągi należy prowadzić w rurach sztywnych kanalizacyjnych gładkich o dużych przekrojach min fi 50 (chodzi o warunki chłodzenia i łatwość przeciągania), wzdłuż ścian w liniach prostych, wyłapując kolejno poszczególne pomieszczenia. Peszle ze względów mechanicznych stosować tylko na poszczególne podejścia w bruzdach do kolejnych gniazd i wyłączników.

Stosować puszki głębokie pod osprzęt w których należy wykonać łączenia towarzyszące, unikając w ten sposób stosowania puszek łączeniowych.

W ten sposób wykonana instalacja jest mało pracochłonna, taniej wychodzi i jest mało podatna na przypadkowe uszkodzenia mechaniczne w trakcie eksploatacji (wiercenia pod szafki, karnisze itp).

Co do wywodu michcia0711w sprawie kuchenek to podzielam jego pogląd.

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

michcio0711

 

W instrukcjach obsługi kuchni elektrycznych Amica podają, że przy

mocy 10 kW i zasilaniu 3 fazowym wystarczy kabel 5x1,5 .

 

pelsona

 

Oczywiście, że są zalety prowadzenia przewodów po posadzce.

Ale ważne według mnie jest poznanie wad tego sposobu prowadzenia

instalacji elektrycznej. Zgodzisz się, że takie są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...