Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Jednak, roznica w cenie miedzy wersja na 10cm XPS oraz wersja na 20cm XPS z systmem grzewczym jest nizsza niz koszty za wszystkie dodatkowe warstwy na plycie, czyli styropian, rozne folie, podlogowka, skrzynka rozdzielcza oraz sama wylewka. A w eksploatacji taka plyta dziala raczej bardziej energooszczednie...

 

A zakładając brak dodatkowych warstw (terakota po całości płyty) i pozostanie przy 10cm XPS oraz opasce czy nie będzie to balans między energooszczędnością i ekonomicznym sensem ?

Pytam podpierając się wątkiem wątkiem zaczętym przez perm i temperaturami pod i nad płytą prezentowanymi przez innych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ja tak chciałam zrobić, ale projektant mi podpowiedział, że lepiej zrobić np. 14cm XPS pod płytą i 6cm EPS na płycie, bo 10cm na płycie to trochę dużo i jastrych na tym EPS może popękać. I będziemy tak robić jak on nam sugeruje.
Raczej projektant nie wystawia sobie dobrego świadectwa. Tak jest wykonywana izolacja podłogi na gruncie i grubości są nawet większe niż te 10 cm a jakoś nic się nie dzieje. Wylewka musi być zbrojona i tyle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zakładając brak dodatkowych warstw (terakota po całości płyty) i pozostanie przy 10cm XPS oraz opasce czy nie będzie to balans między energooszczędnością i ekonomicznym sensem ?

Pytam podpierając się wątkiem wątkiem zaczętym przez perm i temperaturami pod i nad płytą prezentowanymi przez innych.

Tak, to jest opcja sensowna ekonomicznie, tym bardziej im tańsze będzie źródło energii do ogrzewania. Sugerowałbym jednak wylewkę. Jest bardzo praktycznym rozwiązaniem dla inwestora i trochę inaczej niż T. Brinkmann uważam, że na tyle niedrogim, że warto ją zrobić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zakładając brak dodatkowych warstw (terakota po całości płyty) i pozostanie przy 10cm XPS oraz opasce czy nie będzie to balans między energooszczędnością i ekonomicznym sensem ?

Pytam podpierając się wątkiem wątkiem zaczętym przez perm i temperaturami pod i nad płytą prezentowanymi przez innych.

 

Patrzac na wspolczynnika U efektywnego, to w przypadku 10cm XPS pod plyta oraz na plycie od razu posadzka wychodzi nam 0,187W/m²K - wg mnie nie za dobrze, a w tym juz uwzglednione zostala temperatura pod plyta ok +10°C. A ogrzewanie bedzie w plycie w takim ukladzie? Bo wylewka przeciez ma juz nie byc. Pytam, poniewaz przegrody grzane teoretycznie maja wieksze straty ciepla. Plyte grzewcza na izolacje 10cm nawet nie oferujemyt, system grzewczy jest u nas kalkulowany na izolacje min.20cm.

 

Wiec, faktycznie uwazam w tym przypadku inaczej niz @perm, co sie naprawde rzadko zdarza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzac na wspolczynnika U efektywnego, to w przypadku 10cm XPS pod plyta oraz na plycie od razu posadzka wychodzi nam 0,187W/m²K - wg mnie nie za dobrze, a w tym juz uwzglednione zostala temperatura pod plyta ok +10°C. A ogrzewanie bedzie w plycie w takim ukladzie? Bo wylewka przeciez ma juz nie byc. Pytam, poniewaz przegrody grzane teoretycznie maja wieksze straty ciepla. Plyte grzewcza na izolacje 10cm nawet nie oferujemyt, system grzewczy jest u nas kalkulowany na izolacje min.20cm.

 

Wiec, faktycznie uwazam w tym przypadku inaczej niz @perm, co sie naprawde rzadko zdarza :)

:) Ogrzewanie w płycie zmienia kalkulację. Trudno tu jednak wyrokować na ile. To w ogóle niełatwy temat. Zgodzę się, że przy ogrzewaniu w płycie te 20 cm pod to podstawa. Myślę jednak, że wniosek jest tu jasny. Optymalnym, również finansowo rozwiązaniem jest płyta bezpośrednio na gruncie, z opaską (bez niej nie zostaną spełnione warunki techniczne) do tego izolacja na płycie na tym wylewka z ogrzewaniem. Akceptujemy mostek na styku ściana - podłoga, którego wartość w przeliczeniu na m2 powierzchni zabudowy wyniesie jakieś 0,03 - 0,04 W/m2K i mamy tanie i efektywne rozwiązanie. Odpada też problem wytrzymałości XPS, no i jego kosmicznej ceny. W wylewce bezproblemowo umieszczamy instalacje, profilujemy spływy w łazience, kuchni i pomieszczeniu gospodarczym, montujemy okna przesuwne równe z powierzchnią podłogi, za to bez mostka. Domu pasywnego tak nie zbudujemy ale energooszczędny jak najbardziej. Pomyśl Thomas nad takim rozwiązaniem. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) Ogrzewanie w płycie zmienia kalkulację. Trudno tu jednak wyrokować na ile. To w ogóle niełatwy temat. Zgodzę się, że przy ogrzewaniu w płycie te 20 cm pod to podstawa. Myślę jednak, że wniosek jest tu jasny. Optymalnym, również finansowo rozwiązaniem jest płyta bezpośrednio na gruncie, z opaską (bez niej nie zostaną spełnione warunki techniczne) do tego izolacja na płycie na tym wylewka z ogrzewaniem. Akceptujemy mostek na styku ściana - podłoga, którego wartość w przeliczeniu na m2 powierzchni zabudowy wyniesie jakieś 0,03 - 0,04 W/m2K i mamy tanie i efektywne rozwiązanie. Odpada też problem wytrzymałości XPS, no i jego kosmicznej ceny. W wylewce bezproblemowo umieszczamy instalacje, profilujemy spływy w łazience, kuchni i pomieszczeniu gospodarczym, montujemy okna przesuwne równe z powierzchnią podłogi, za to bez mostka. Domu pasywnego tak nie zbudujemy ale energooszczędny jak najbardziej. Pomyśl Thomas nad takim rozwiązaniem. :)

 

To może dać tego XPSa 5 cm, mostek nieco przełamany, koszty niewielkie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) Ogrzewanie w płycie zmienia kalkulację. Trudno tu jednak wyrokować na ile. To w ogóle niełatwy temat. Zgodzę się, że przy ogrzewaniu w płycie te 20 cm pod to podstawa. Myślę jednak, że wniosek jest tu jasny. Optymalnym, również finansowo rozwiązaniem jest płyta bezpośrednio na gruncie, z opaską (bez niej nie zostaną spełnione warunki techniczne) do tego izolacja na płycie na tym wylewka z ogrzewaniem. Akceptujemy mostek na styku ściana - podłoga, którego wartość w przeliczeniu na m2 powierzchni zabudowy wyniesie jakieś 0,03 - 0,04 W/m2K i mamy tanie i efektywne rozwiązanie. Odpada też problem wytrzymałości XPS, no i jego kosmicznej ceny. W wylewce bezproblemowo umieszczamy instalacje, profilujemy spływy w łazience, kuchni i pomieszczeniu gospodarczym, montujemy okna przesuwne równe z powierzchnią podłogi, za to bez mostka. Domu pasywnego tak nie zbudujemy ale energooszczędny jak najbardziej. Pomyśl Thomas nad takim rozwiązaniem. :)

 

Budowalismy i takie plyty. Rzecz w tym, ze koszty za wszystkich warstw na plycie razem z podlogowka, tak jak opisujesz, sa wyzsze niz roznica miedzy wersja bez izolacji poziomej i plyta z izolacja 10cm i z systemem grzewczy, Lub, moim zdaniem bardziej sensownie, miedzy wersja 10cm XPS pod plyta i wersja na 20cm XPS i z systemem grzewczym. Przypuszczam, ze nawet w przypadku 20cm XPS pod plyta z systemem grzewczym vs. 0cm XPS pod plyta i 20cm EPS na plycie pod wylewka, roznica w cenie za calosc nie bedzie duza, poniewaz jednak oszczdza sie mnostwo czas wykonania. Ale w jednym punkcie jak najbardzie jestem u Ciebie: Odpowiedz nie jest tak jednoznaczne, trzeba zawsze brac pod uwage calosc budynku, ambycje inwestora co do energooszczednosc, mozliwosc/trudnosci przy projektowaniem instalacji, jesli nie ma warste instalacyjna pod wylewka itd, mysle ze dlatego tylko ok. polowe naszych plyt sa wykonane z systemem grzewczym. Chociaz, jak mi inwestorzy relacjonuja, ktorzy maja taka plyte grzewcza, to jakos musze powiedziec, ze sam dla siebie tez bym zrobil taka plyte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może dać tego XPSa 5 cm, mostek nieco przełamany, koszty niewielkie?

 

troche tez sie przesadza z ta roznica w cenie XPS-EPS. Jesli to dobrze widze, to roznica za 1m² jest mniej niz 15 zl przy grubosci 10cm, czyli, 100m² kosztuja pierwotnie ok 1500 zl wiecej. Troche cos sie oszczedza na robocizne i na czas, na osuszania budynku i naprawe uszkodzen, ktore spowoduja chlopaki przewodem od miksokreta i sprzatania po nich oraz ewentualnie na jeden rzad bloczkow dla wszystkich scian, wiec, roznica i w tym oszczednosci jest raczej bardzo pozorna. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... A ogrzewanie bedzie w plycie w takim ukladzie? Bo wylewka przeciez ma juz nie byc. Pytam, poniewaz przegrody grzane teoretycznie maja wieksze straty ciepla. Plyte grzewcza na izolacje 10cm nawet nie oferujemyt, system grzewczy jest u nas kalkulowany na izolacje min.20cm.

 

Wiec, faktycznie uwazam w tym przypadku inaczej niz @perm, co sie naprawde rzadko zdarza :)

 

Ogrzewanie w płycie kablami licząc na akumulację, z pętlami wodnymi jako zapas do ew. uruchomienia. Posadzka końcowa właśnie beton zatarty albo terakota (udająca beton :D) żeby nie dublować kosztów roboty i ganiania wykonawców robiąc warstwy nad płytą. Ogólnie interesująca wymiana opinii ale trochę niejednoznacznych jak dla Kowalskiego siedzącego w arkuszach kalkulacyjnych i liczącego materiały i ekonomię ich użycia na przyszły dom. Skłaniam się raczej do bezpiecznego 20cm XPSa, bo jak się pomyliłem to nie wymienię ani nie dołożę ale z zainteresowaniem słucham innych opinii i faktów. OZC na które czekam pomoże zdecydować. Z kolei plusem warstwy EPS + wylewka nad płytą to jakaśtam możliwość wymiany instalacji.

Edytowane przez itguy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie w płycie kablami licząc na akumulację, z pętlami wodnymi jako zapas do ew. uruchomienia.

 

IMO nie ma sensu dublowanie. Kable ze sterowaniem to z 8-10K zł za sam materiał. A wystarczy kupić kocioł elektryczny za 2,5K zł i wykorzystać rury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...
EPS na płytę może być najtańszy z możliwych. Zgadzam się, że nakład pracy jest najmniejszy, przy izolacji pod płytą ale... Po pierwsze, jeżeli nie zakładamy żadnych warstw na płytę musi to robić doświadczona ekipa, zacieranie też podraża koszt tak wykonanej płyty a możliwość popełnienia błędu jest bardzo duża. Po drugie, rurki w płycie wymagają uwzględnienia ich przy zbrojeniu. Nie jest to może duża zmiana ale zawsze jakiś koszt. Po trzecie, Izolacja na płycie plus wylewka w sposób znaczący ułatwia a czasem wręcz umożliwia wykonanie innych instalacji, wyprofilowanie spływów, osadzenie drzwi tarasowych i takich okien. To, w toku dalszych prac wielkie ułatwienie i obniżenie kosztów. Jest jeszcze kwestia akustyki, o której kiedyś sam pisałeś (przenoszenie odgłosów między pomieszczeniami) Jeżeli jednak ktoś chce mieć ogrzewanie w płycie i korzystać z bezwładności, to jedynym sensownym rozwiązaniem jest dużo izolacji pod płytą, rezygnacja z opaski , bo, przy takim rozwiązaniu niewiele daje(chyba, że wysadziny) dla zmniejszenia kosztów. Dla mnie, przy izolacji na płycie istotne jest również to, że dom stoi na ziemi, nie na plastiku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO nie ma sensu dublowanie. Kable ze sterowaniem to z 8-10K zł za sam materiał. A wystarczy kupić kocioł elektryczny za 2,5K zł i wykorzystać rury.

 

To offtop tutaj ale na razie koszt zakupu kabli wg wyliczeń na obecną chwilę (czekam na OZC) i koszyka w sklepie wyszedł 3 tys zł brutto plus 1 tys za sterowniki. Ale może się silnie pomyliłem. To się zweryfikuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EPS na płytę może być najtańszy z możliwych. Zgadzam się, że nakład pracy jest najmniejszy, przy izolacji pod płytą ale... Po pierwsze, jeżeli nie zakładamy żadnych warstw na płytę musi to robić doświadczona ekipa, zacieranie też podraża koszt tak wykonanej płyty a możliwość popełnienia błędu jest bardzo duża. Po drugie, rurki w płycie wymagają uwzględnienia ich przy zbrojeniu. Nie jest to może duża zmiana ale zawsze jakiś koszt. Po trzecie, Izolacja na płycie plus wylewka w sposób znaczący ułatwia a czasem wręcz umożliwia wykonanie innych instalacji, wyprofilowanie spływów, osadzenie drzwi tarasowych i takich okien. To, w toku dalszych prac wielkie ułatwienie i obniżenie kosztów. Jest jeszcze kwestia akustyki, o której kiedyś sam pisałeś (przenoszenie odgłosów między pomieszczeniami) Jeżeli jednak ktoś chce mieć ogrzewanie w płycie i korzystać z bezwładności, to jedynym sensownym rozwiązaniem jest dużo izolacji pod płytą, rezygnacja z opaski , bo, przy takim rozwiązaniu niewiele daje(chyba, że wysadziny) dla zmniejszenia kosztów. Dla mnie, przy izolacji na płycie istotne jest również to, że dom stoi na ziemi, nie na plastiku.

 

:) lubie te dyskusje z Toba, szczegolnie bo nawet pamietasz, co pisalem pare lat temu. Prawda, ta akustyka mi zawsze nurtowala i nadal uwazam, ze to argument ktorego trzeba brac pod uwage. Ale efekt jest jednak mniejszy niz myslalem, sa klienci ktorzy to w ogole nie zauwazali.

A spadaja ceny za szklo piankowe- to juz nie "plastik" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

domek parterowy 110 m2 bez użytkowego poddasza ytong sciany, posadowienie 20 cm Xps płyta fundamentowa zastanawiam się co z ewentualnymi żyjątkami które zechcą zjeść albo wydrążyć tunele w xps.Mój pomysł to warstwę 5-10cm piasku zmieszać z wapnem i cementem i zgęścić nie ma to spełniać funkcji nośnej czy ktoś ma inny lepszy pomysł
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

domek parterowy 110 m2 bez użytkowego poddasza ytong sciany, posadowienie 20 cm Xps płyta fundamentowa zastanawiam się co z ewentualnymi żyjątkami które zechcą zjeść albo wydrążyć tunele w xps.Mój pomysł to warstwę 5-10cm piasku zmieszać z wapnem i cementem i zgęścić nie ma to spełniać funkcji nośnej czy ktoś ma inny lepszy pomysł

 

dlatego pod XPSa dałem chudziak :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...