Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

...Po pierwsze podajesz, że płyta musi byc izolowana od dołu XPS a na górze EPS. Błąd! Albo jedno, albo drugie, ale nie ma sensownego wytłumaczenia dla obydwu równocześnie.

 

Ścianki działowe muszą mieć swoją minimalną izolacyjnośc akustyczną i nie po to mieszkam w domu, żeby mieć jak w socjalistycznym bloku.

 

Jeśli ja mógłbym zapytać i sięczegoś dowiedzieć :) ... Jeśli nie jest wskazana tak duża akumulacja pod podłogówką, plus potrzeba lepszego zaizolowania rur CWU/cyrkulacji, to dodatkowa warstwa EPS na płycie i wylaeka wydaje mi się uzasadniona. Również cena EPS 100 jest niższa jak np. XPS. Jak uważasz?

 

Działówki z ceramiki czy silikatu 8cm chyba mogą stać również na lekko dozbrojonej posadzce, nie koniecznie na płycie?

 

Przenoszenie obciążenia na płycie chyba nie jest całkiem równomierne (tym mniej im większy rozstaw murów konstrukcyjnych, to może jakaś przyczyna problemu forumowicza z sąsiedniego wątku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taznock - po co te osobiste wycieczki?? Jak poprawia Ci to humor to ok. Mnie to nie rusza. Poza tym jak wejdziemy na temat norm to pewnie skończysię jak z tą wyceną którą miałeś podesłać. To będzie czy nie ?? ;)

 

Nie buduje domu normowego - będzie sporo cieplejszy.

Robienie płyty w domu bez ocieplenia pod nią jeśli nie jest to spowodowane warunkami gruntowymi/wodnymi jest z mojego punktu widzenia nieopłacalne i bez sensu. Ale każdy ma swoje zdanie i sobie to sam finansuje.

Nie interesują mnie szwedzkie rozwiązania jak sie tam przeniosę to moze zmienie zdanie.

 

 

Czytam forum z ciekawości i dla poszerzenia wiedzy a nie dla udowadniania swoich racji. Realizuje sie w życiu i pracy a nie na forum.

 

 

Wracając do tematu to jeśli ktoś uważa że płyta jest tańsza od fundamentów tradycyjnych to czekam na konkretne wyliczenia.

Edytowane przez miro79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czytałem o EPS 200 ale nie wiem... jakoś mnie nie przekonuje. Tzn jest pewnie OK ale... zawsze jest jakies ale - koszt budowy domu w porównaniu do moich zarobków jest delikatnie mówiąc "sporawy". Z tym co dasz pod płyte nie będzie można już nic w przyszłości zrobić/poprawić i tego sie obawiam... moze niepotrzebnie ale jednak... za duże ryzyko jak dla mnie. Jak mam robić to XPS'ie albo zdecyduje się na fundament bez płyty i zmniejsze jedno okno - wyjdzie na to samo ;P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tylko jedna szkoła: grunt musi mieć nośność wystarczającą do przyjęcia obciążenia budynku. Nie gniewaj się, ale pozostałych wywodów nie rozumiem, więc nie będę z nimi polemizować.

 

Co do wysadzinowości gruntu i zabezpieczenia przed nią istnieje norma dokładnie określająca, na jakiej głębokości powinien być posadowiony dom na gruntach wysadzinowych (zazwyczaj jest od -1.00 do -1.20m) - ma to jednak ograniczony związek z grubością podbudowy. Istnieje również norma mówiąca, jakiej szerokości i grubości ma być opaska wokół domu, aby nie obawiać się wysadzin (oczywiście w przypadku gruntów wysadzinowych). Niestety nie polecam rozwiązania stosowanego przez powołaną firmę Legalett: ani jakość materiału, ani jego ułożenie nie są odpowiednie. Patrz uwaga w stopce! Legalett stosuje EPS...

 

Chciałbym się jeszcze odnieść do bardzo nietrafnego określenia, że "płyta ogrzewa ziemię" - nic podobnego! Robimy wręcz przeciwnie: zapobiegamy UCIECZCE ciepła do gruntu stosując izolację termiczną.

Faktycznie czegos nie zrozumiałeś. Ja podałem dwa STOSOWANE rozwiązania. Legalett i nie tylko on zakłada z góry że część ciepła ma dogrzać ziemię. Nie jest to znacząca ilość w bilansie energetycznym a skutecznie zapobiega wysadzinom. Ma ich stronie znajdziesz rysunki z rozkładem temperatur. Widac to dokładnie. Tak też jest zaprojektowana izolacja brzegowa. Dom na płycie może być posadowiony powyżej granicy przemarzania ale musi to być rozwiązanie zapewniające stabilność takiej konstrukcji w różnych warunkach atmosferycznych. Stąd odwodnienie, warstwa nie podciagająca wody, opaski przeciwwysadzinowe. Co do mojej oceny Legalett to... :) poczytaj może moje posty w wątku o Legalett i drugim o jego wadach. Moja stopka też nie wzięła się z nieba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taznock - po co te osobiste wycieczki?? Jak poprawia Ci to humor to ok. Mnie to nie rusza. Poza tym jak wejdziemy na temat norm to pewnie skończysię jak z tą wyceną którą miałeś podesłać. To będzie czy nie ?? ;)

Trochę sam sprowokowałeś. Przepraszam, że Ci się udalo;) Ok, też nie sprawia mi to przyjemności.

Co do kosztów to wyślij mi swój e-mail to prześlę plik w excelu - nie chce mi się go tutaj przepisywać:( Choć zdajesz sobie sprawę, że każda wycena zależy od regionu Polski i od "wysokości" wkładu własnej robocizny. Z całą pewnością i tutaj płyta pozwala więcej zrobić samemu.

Btw. znam też sposoby na potanienie ław a w Muratorze sprzed chyba 30 lat czytałem o superoszczędnym fundamentowaniu na stopach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie czegos nie zrozumiałeś. Ja podałem dwa STOSOWANE rozwiązania. Legalett i nie tylko on zakłada z góry że część ciepła ma dogrzać ziemię....

Szybko czytałem;) A że dopiero co się zainteresowałem tym forum, więc wielu wątków po prostu jeszcze nie znam. Obiecuję doczytać w swoim czasie:)

Natomiast zawsze, jak ktoś powie, że Legalett jest dobry, to będę oponować. Sam powiedz, jak płyta ma grzać grunt, jeśli "leży" na styropianie? I wiele innych wątpliwości mam też;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem o EPS 200 ale nie wiem... jakoś mnie nie przekonuje.

Mogę dolać oliwy do ognia? Otóż wytrzymałościowo EPS200 ma lepsze właściwości niż słaby XPS, ale tu nie tylko o wytrzymałość chodzi. "Wsadzamy" tę izolację do ziemi a tam jest różnie, ale zawsze to środowisko jest jednak bardziej agresywne niż atmosferyczne. A więc oprócz spręzystości termoizolacji musimy brać pod uwagę także jej chemoodporność. I to na wiele lat!

Nadal jestem przeciwniekiem EPS w ziemi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj mam chwilkę więc wyjaśniam

 

Założenia:

 

- dom z poddaszem

- dobre warunki gruntowe ( zakładamy ze po zdjęciu humusu mamy piaseczek)

- powierzchnia parteru 102m2

- grubość płyty 25cm

- grubość ocieplenia od gruntu 20cm

- ceny z internetu nie uwzględniają rabatu, trasnportu itp

- nie uwzględniamy cen robocizny

- nie uwzględniamy kosztów "pierdołek" - dystanse, folia itp

 

 

PŁYTA FUNDAMENTOWA

 

Ocieplenie - wersja ekonomiczna to 10cm XPS pod płytą i 10cm EPS na płycie ( na to idą wylewki w obu przypadkach)

1m3 XPS = 470zł brutto

(10,2m3 + 3,3m3)*470=6345zł

1m3 EPS podłoga = 177zł

10,2x1,77= 1806zł

 

Razem za styro 8150zł

 

ZBROJENIE

 

Dla uproszczenia przyjmuje zbrojenie górą i dołem siatką fi 8mm

1m2=7,73kg

1kg=3,81zł

1m2=29,45zł

102x2x29,45zł =6008zł

zbrojenie belek po obrzeżach płyty będzie takie samo jak w drugim przypadku więc nie wliczam

 

BETON

1m3 z pompą =230zł

102x0,25x230=5865zł

 

Razem materiały na płyte to 20.023 zł

 

 

BEZ PŁYTY (bez kolejności)

 

dodatkowe wykopy pod ławy - 500zł ( i to chyba tak na bogato)

bloczki fundamentowe - 5500zł

EPS podłoga - (20,4m3+3,3m3)*177=4195zł

posadzka na gruncie - beton B20 o grubości 0,10m =2346zł

zbrojenie posadzki zakładam siatke fi 8mm = 3004zł - moze byc np zbrojenie rozproszone itp

dysperbit - 500zł

zasyp piaskiem - 1000zł

 

 

do tego należy doliczyć betonowe ławy i wieniec na bloczkach

obwód parteru to 41m

zakładam ławy i wience o wymiarach 0,3x0,3m

8m3 betonu = +/- 2000zł

 

Razem materiały na fundamenty tradycyjne: 19.045zł

 

Czyli to samo.

W obu przypadkach można pomyśleć o oszczędnościach ale nie wiem czy ma to sens ( EPS 200, zbrojenie rozproszone itp)

Koszt projektu płyty zniweluje koszt deskowania wieńca, zagęszczarki do piasku itp.

 

Co do robocizny to każdy musi sobie sam policzyc co może zrobic a co zlecić.

 

Jak cos pokręciłem to dajcie znać.

 

Wychodzi na to ze z reguły płyta jest droższa :p - no chyba ze koszt "pierdołek i dodatków" to zmieni

ale możliwe ze zaniżyłem koszty zbrojenia płyty :confused: i będzie większa różnica

 

Jeśli oba warianty wyjdą +/- to samo to zrobie płyte bez żadnych wątpliowści, natomiast jeśli finansowo będzie bardziej sie opłacało tradycyjnie to pójdę tą drogą bo wg mnie jest równie dobra.

 

Na płycie nie robisz juz wylewek, chyba że bardzo chcesz.

 

Zabrakło - ściany fundamentowe - izolacja termiczna - jakieś 4 m3, zbrojenie ław/wieńców?

- podłoga na gruncie - piach na zasypanie - jakies 50 - 100 m3, chudziak, taśmy na dylatacje wylewek.

Jak to dodasz a w płycie odejmiesz to płyta wyjdzie taniej. Mówimy tu o materiałach bo robocizny wogóle nie ma co porównywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie jest wskazana tak duża akumulacja pod podłogówką, plus potrzeba lepszego zaizolowania rur CWU/cyrkulacji, to dodatkowa warstwa EPS na płycie i wylaeka wydaje mi się uzasadniona. Również cena EPS 100 jest niższa jak np. XPS. Jak uważasz?

Zgadzam się jak najbardziej. Ale nie jestem wyrocznią;)

 

Działówki z ceramiki czy silikatu 8cm chyba mogą stać również na lekko dozbrojonej posadzce, nie koniecznie na płycie?

"Regularna" ława to przesada, ale sama posadzka to trochę mało. Tym niemniej zdarza się i... nic się nie dzieje.

 

Przenoszenie obciążenia na płycie chyba nie jest całkiem równomierne (tym mniej im większy rozstaw murów konstrukcyjnych, to może jakaś przyczyna problemu forumowicza z sąsiedniego wątku).

Jestem w trakcie czytania wątku, ale nadal nie umiem sobie wyrobić zdania. Wstepnie wrażenia mam podobne do Twoich...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taznock - ja nie szukam wyceny. Na forum padają różne hasła. Moja teza jest taka ze dla przypadku jaki opisałem w najlepszym razie koszta obu rozwiązań są porównywalne tzn tzn płyta jest troszke droższa ale jest to tak mała kwota że jestem ją w stanie zaakceptować bo wiążą się z nią pewne korzyści - redukcja mostków, szybsze wykonanie itp. Chodzi mi o to zeby jak ktos to będzie kiedys czytał to choc troche mu sie przydała ta cała wymiana poglądów. Jeśli Twoim zdaniem koszta są inne to zmień moją wycene i napisz co i jak na forum. Proszę tylko żeby ewentualne oszczędności nie szły w kierunku zmiany/redukcji ocieplenia lub zmiany zbrojenia na rozproszone (w płycie) bo ja osobiście z różnych względów nie będe szedł tą drogą.

 

---------------------------

 

perm - w obu przypadkach będe robił wylewke bo będzie ogrzewanie podłogowe którego na 100% nie dam w płyte.

izolacja jest tu

EPS podłoga - (20,4m3+3,3m3)*177=4195zł - dla uproszczenia EPS ale wiadomo ze będzie cos lepszeg czyli +pare % zł ( EDIT: skrót myślowy 20,4m3 to posadzki, 3,3m3 cokół 40cm wysokości który będzie z xps/styro hydrofobizowany - a ile to %zł dla cokołu to mi sie nie chce liczyć -> mało)

 

zbrojenie ław i wieńców pomijam bo jak zbrojenie płyty dałem tylko siatke fi 8 a wiadomo ze na obrzezach bedzie wieniec + moze jakies wzmocnienia pod ścianami itp

 

na zasyp w kalkulacji jest 1000zł - czyli jakies 40ton

zamiast chudziaka jest na bogato czyli B20 + zbrojenie

 

jedno z głównych założeń to nie rozmawiamy o robociźnie - bo będe robił sam lub z pomocnikami.

Edytowane przez miro79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

T

EPS podłoga - (20,4m3+3,3m3)*177=4195zł - dla uproszczenia EPS ale wiadomo ze będzie cos lepszeg czyli +pare % zł

 

[...]

 

jedno z głównych założeń to nie rozmawiamy o robociźnie - bo będe robił sam lub z pomocnikami.

 

A ile to te "+ parę %", bo skoro różnica pomiędzy płytą a ławami wyszła Ci 5% :)

 

Poza tym - Ty sobie możesz sam kopać rowy, szalować i lać tam beton, ale tzw "przeciętny inwestor" tego nie robi.

Dlatego robocizna MA znaczenie.

Czas tez MA znaczenie, szczególnie, jeśli ktoś (znów pewnie większość) posiłkuje się kredytem, i na pewnym etapie budowy płaci już za kredyt, a jednocześnie opłaca swoje mieszkanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładne wyliczenia każdy musi sobie zrobić sam - na forum nie znajdziesz gotowej recepty na każdy przypadek.

 

Moje wyliczenie to ogólny zarys który nie ma sensu jeśli np grzejesz prądem.

 

Oczywiście ze robocizna ma znaczenie. ALE robocizna zależy od regionu - co innego będzie w np Warszawie a co innego np w Białymstoku a co innego np w głębokim lesie jak dochodzą koszty dojazdu, koszta wynajmu szprzętu itp.

Zakres prac tez ma duże znaczenie bo np jeden sobie ściany sam wysmaruje dysperbitem a inny niczego sie nie tknie a to wszystko ma wpływ na cene.

 

Jak w wyliczeniu napisze ze za wymurowanie ściany zapłace 2000zł to zaraz ktoś bedzie wołał ze nie bo u niego 1000zł a kto inny ze właśnie 3000zł itp natomiast styro, zbrojenie czy beton +/- kosztuje tyle samo w całym kraju i można z grubsza porównać ceny materiałów dla danego rozwiązania. Co do robocizny to każdy w swoim regionie musi sobie znaleźć wykonawce lub poczytac co ludzie na forum z danego regionu pisza.

 

No i oczywiscie nalezy byc swiadomym ze w obu przypadkach dochodzi cała masa kosztownych dodatków niewidocznych na pierwszy rzut oka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładne wyliczenia każdy musi sobie zrobić sam - na forum nie znajdziesz gotowej recepty na każdy przypadek.

 

Moje wyliczenie to ogólny zarys który nie ma sensu jeśli np grzejesz prądem.

 

Oczywiście ze robocizna ma znaczenie. ALE robocizna zależy od regionu - co innego będzie w np Warszawie a co innego np w Białymstoku a co innego np w głębokim lesie jak dochodzą koszty dojazdu, koszta wynajmu szprzętu itp.

Zakres prac tez ma duże znaczenie bo np jeden sobie ściany sam wysmaruje dysperbitem a inny niczego sie nie tknie a to wszystko ma wpływ na cene.

 

Jak w wyliczeniu napisze ze za wymurowanie ściany zapłace 2000zł to zaraz ktoś bedzie wołał ze nie bo u niego 1000zł a kto inny ze właśnie 3000zł itp natomiast styro, zbrojenie czy beton +/- kosztuje tyle samo w całym kraju i można z grubsza porównać ceny materiałów dla danego rozwiązania. Co do robocizny to każdy w swoim regionie musi sobie znaleźć wykonawce lub poczytac co ludzie na forum z danego regionu pisza.

 

No i oczywiscie nalezy byc swiadomym ze w obu przypadkach dochodzi cała masa kosztownych dodatków niewidocznych na pierwszy rzut oka.

 

Miro, takie wyliczenia były tu na forum robione. O ile materiały można jakoś jeszcze porównywać to robocizny nijak sie nie da. Czy będziesz robił sam czy kogoś wynajmiesz płytę zrobisz dużo szybciej - czytaj taniej. Twoja praca też kosztuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tych wyliczeń nie znalazłem bo czytałem tak gdzies z połowe z tych 150 stron i wymiękłem bo większość nic nie wnosi do tematu tylko kłótnia wykonawców.

Ale ciesze sie ze mamy porozumienie ;) - ceny materiałów dla mojego przypadku są w najlepszym razie porównywalne ale oczywiście płyte zrobisz łatwiej i szybciej a robocizne sobie każdy sam rozpozna i wybierze co mu pasuje.

Edytowane przez miro79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tych wyliczeń nie znalazłem bo czytałem tak gdzies z połowe z tych 150 stron i wymiękłem bo większość nic nie wnosi do tematu tylko kłótnia wykonawców.

Ale ciesze sie ze mamy porozumienie ;) - ceny materiałów dla mojego przypadku są w najlepszym razie porównywalne ale oczywiście płyte zrobisz łatwiej i szybciej a robocizne sobie każdy sam rozpozna i wybierze co mu pasuje.

Kto twierdzi że płytę robi się łatwiej i szybciej to widocznie nie zna wszystkich technologii .Lawy i ściany fundamentowe można zrobić szybciej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznaje ze nie znam wszystkich technologii :p

 

Co za dziwne forum ściąga troli którzy tylko krytykują - jeśli znasz lepszą, szybszą technologie to podziel sie wiedzą.

 

Nie buduje na wyścigi tylko na lata - tzn zeby lata stało i sei nic nie działo ;)

Wypraszam sobie na trola trzeba sobie zasłużyć .

Nic w tym odkrywczego ,lejesz fundament potem lejesz ściany fundamentowe , Do tego wykorzystujesz pustaki styropianowe pacykujesz je dysperbitem i dajesz kubełki o zewnątrz masz gotową izolację cieplną,w ścianach montujesz przepusty,rury ,inne pierdoły , obsypujesz po bokach , zalewasz betonem i masz swoje zero.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...