Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam.

 

Zanim zacząłem budować domy w Polsce przez kilka lat budowałem w Skandynawii i w Londynie. Nie spotkałem się tam z inną metodą budowania jak właśnie na płycie fundamentowej. Pierwszą rzeczą jest ułożenie warstwy kruszywa pod płytę np klińca i zagęszczenie go. Następnie dobieramy styropian pod. To element płyty, który ma bardzo istotny wpływ na jej cenę. Im grubszy styropian bądź styrodur tym cena całości wyższa. Niemniej jednak jest bardzo dużym plusem tej metody fakt, że bardzo łatwo możemy sprawić, że nasz dom będzie energooszczędny bądż pasywny. Następnie płytę należy zazbroić w całości podwójnie - góra i dół. Choć spotkałem się również z używaniem tzw. zbrojenia rozproszonego dosypywanego do betonu. W takiej płycie robimy wszystkie instalacje, również ogrzewanie podłodowe przed zalaniem jej betonem. Niektórzy robią płytę a póżniej wykonują na niej standardowe czynności takie jak w przypadku posadzki na gruncie czyli docieplają ją jeszcze raz styropianem, robią instalacjie i wylewkę betonową mixokretem. Kompletne niezrozumienie idei i podwójny koszt. Płyta jest gotowa już po pierwszej wylewce. Dlatego używamy od razu odpowiedniego betonu i wygładzamy ją na gotowo pod panel. Jeśli wykonamy wszystko prawidłowo cena płyty nie będzie wyższa niż ławy i ściany fundamentowe.

[moderowano]

Edytowane przez joliska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

jak to? Po co ten drogi XPS? Przeciez jest to niepotrzebne, przesadne w ogole!

Nie moglem sie wstrzymac i zrobilem kalkulacje, za ta sama cene mozna miec jeszcze porzadne scianki przeciwwysadzinowe z XPS 10cm i drenaz opaskowy. :)

 

Drenaz wchodzi w podaną wycene.

A na XPS postanowilem zmienic z jednego powodu - zmiana więźby na wiązary, co za tym idzie przeniesienia obciążeń z dachu tylko i wyłącznie na ściany zewnętrzne.

Inaczej wystarczyłby EPS200 hydro, jak pewnie w 80% wylewanych tu płyt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Halymbioki
Pytam bo się z czymś takim nie zetknąłem.

Faktycznie jezeli chodzi o operację "rektyfikowania" to chyba zwykły fundament daje wieksze mozliwości. Nie bardzo wyobrażam sobie umieszczenia po płytą takich siłowników. Myślę jednak że trzeba tak dom postawić by takliej potrzeby nie było. Jestem zwolennikiem płyty, w twoim przypadku jednak zdałbym sie na projektanta. Uskok ktory masz faktycznie moze spowodować obsunięcie się gruntu a co za tym idzie nierówny nacisk płyty na podłoże i w konsekwencji przekrzywienie sie domu. Plusem płyty jest to ze nawet krzywy dom pozostanie w całości czego nie da się powiedzieć o domu na tradycyjnych fundamentach. Chyba jednak w twoim przypadku zdecydowałbym się na płytę z granulatem pod spodem. Dom na stoku dobrze stoi na fundamencie zagłębionym a więc dobrze mieć piwnicę. Uskok to chyba inna bajka bo zdaje się nie da się posadowić domu poniżej jego poziomu.

 

Dziękuję za konkretną odpowiedź. Chyba rzeczywiście będę się musiał całkowicie zdać na opinie architekta/konstruktora.

Co do granulatu szkła, to niestety jest to dość kosztowne. Czy w przypadku piwnicy nie możnaby pominąć kwestię izolacji termicznej i całkowicie zrezygnować z XPS/granulatu szkła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie krótkie pytanko.

 

jakie wymiary przyjąć płyty fundamentowej?

 

W projekcie mam fundament tradycyjny i wg projektu jest:

po zewnętrznym obrysie fundamentu 11,3x7,7 = 87,01 m2

po zewnętrznym obrysie budynku (razem z ociepleniem) 11,1x7,5 = 83,25 m2

po zewnętrznym obrysie budynku (bez ocieplenia) 10,9 x 7,3 = 79,57 m2

 

niby kilka cm, a różnice są spore (ponad 3,5 m2)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za konkretną odpowiedź. Chyba rzeczywiście będę się musiał całkowicie zdać na opinie architekta/konstruktora.

Co do granulatu szkła, to niestety jest to dość kosztowne. Czy w przypadku piwnicy nie możnaby pominąć kwestię izolacji termicznej i całkowicie zrezygnować z XPS/granulatu szkła?

Mozna. Ja tak będę miał bo z racji pochylonej działki :) muszę robic piwnicę. By nie było za zimno dookoła domu będzie (tam gdzie poziom gruntu siega poziomowi piwnicy) opaska spełniająca również funkcje przeciwwysadzinowe. Izolacja pionowa jednak powinna być. Kruszywo pod płytę i mozna zapomniec o drogim granulacie. Ty zdaje się jednak musisz jeszcze jakoś odwodnić teren dookoła domu lub też nie dopuscić wody do ścian piwnicy i płyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak się jeszcze zastanawiałem, co na tą podbudowę pod płytę dać i co myślicie o gruzie granitowym, chodzi mi o taki z płyt z grobów. Chyba powinno się nadawać, bo nasiąknąć, to to nie nasiąknie. Na koniec najpierw czymś grubszym, potem piaskiem, żeby dokładnie zasypać wszystkie dziury i utwardzić. Chyba powinno być spoko. Co o tym myślicie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś ma doświadczenia z ścianą trzywarstwową na płycie? Konkretnie chodzi o zachowanie ciągłości izolacji termicznej między płytą a ścianą. Ściankę zewnętrzną chciałbym postawić z cegły klinkierowej. Nijak nie mogę się dokopać do jakichś konkretnych rozwiązań.

Możesz pierwszy wiersz klinkieru zrobić ze szkła piankowego albo też dorobić dodatkowy fundament. Takie rozwiązanie (dodatkowy fundament) było juz tu gdzies wspomniane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też myślałem o dodatkowym fundamencie, ale boję się nierównomiernego osiadania fundamentu i płyty a ściankę elewacyjną trzeba kotwić do ściany nośnej i robi się problem. Szkło piankowe to dobry pomysł ale budynek ma jak najbardziej zbliżać się do pasywnego i taki wiersz ze szkła to i tak jednak mostek przy 30 cm XPS pod płytą i na cokołach. Zastanawiam się czy nie można by było wywinąć ten XPS na płytę i na nim stawiać ściankę elewacyjną.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też myślałem o dodatkowym fundamencie, ale boję się nierównomiernego osiadania fundamentu i płyty a ściankę elewacyjną trzeba kotwić do ściany nośnej i robi się problem. Szkło piankowe to dobry pomysł ale budynek ma jak najbardziej zbliżać się do pasywnego i taki wiersz ze szkła to i tak jednak mostek przy 30 cm XPS pod płytą i na cokołach. Zastanawiam się czy nie można by było wywinąć ten XPS na płytę i na nim stawiać ściankę elewacyjną.

Możesz dać płyty ze szkła ( 45x25x9cm) na sztorc czyli 25 cm w górę. Za metr bieżący zapłacisz ok 60 - 80 zł zł (ok 2500 za 1m3) czyli za cały dom do 5 tyś. a może i taniej. 25 cm to mniej więcej 18 cm styro. Powinno wystarczyć bo powierzchnia styku jest bardzo mała no i ciepło ucieka w górę a nie w dół. Z XPS jak i z żadnym styro raczej bym nie ryzykował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość iwb
Czy ktoś ma doświadczenia z ścianą trzywarstwową na płycie? Konkretnie chodzi o zachowanie ciągłości izolacji termicznej między płytą a ścianą. Ściankę zewnętrzną chciałbym postawić z cegły klinkierowej. Nijak nie mogę się dokopać do jakichś konkretnych rozwiązań.

 

3 warstwowy.jpg

 

mówisz i masz, dziwi mnie że tylu fachowców tu a żaden nie wie

jakbyś miał pytanie jak uszczelnić całość to chętnie podzielę się wiedzą ale prywatnie

 

wielu pyta nie wielu wie o czym piszą

Edytowane przez iwb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...