Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

W załącznikach masz pokazany wykres rozkładu ciśnienia pary wodnej w Twojej płycie fundamentowej.

Na dwóch pierwszych rysunkach masz sytuację ze szczelną folią polietylenową umieszczoną pomiędzy warstwami styropianu.

Jest to sytuacja, w której w domu panują "normalne" warunki cieplne i wilgotnościowe odpowiednio dla lata i zimy.

Pomimo tego nad folią panują warunki do kondensacji pary wodnej.

 

Dwa ostatnie rysunki pokazują płytę bez tej folii. Tym razem pomimo dużo wyższej wilgotności w domu zarówno latem jak i zimą wykraplanie wilgoci występuje tylko na samym spodzie warstwy styropianu. Jeżeli będzie to styropian wodoodporny lub XPS, to taka woda nie jest dla niego groźna.

 

Rysunki wykonałem w programie Arcadia Thermo.

 

Szczelna folia umieszczona na gruncie byłaby jeszcze gorsza - tworzą się tam idealne warunki do kondensacji praktycznie przez cały rok.

Folię kubełkową za idealnie szczelną nie można uznać, no chyba, że poskleja się ją na zakładach.

 

O tym, że pod styropianem nie należy układać folii pisałem na Forum Muratora kilkukrotnie. Ostatnio chyba tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?182626-Najlepsze-ocieplenie-pod%C5%82ogi-na-gruncie&p=4805362&viewfull=1#post4805362 .

 

a z ciekawości możesz sprawdzić i wrzucić jak będzie w najbardziej typowym wykonaniu czyli bez folii pod 20cm styropianem (XPSjeśli to ma znaczenie) ale za to z folią nad styropianie pod betonem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

a z ciekawości możesz sprawdzić i wrzucić jak będzie w najbardziej typowym wykonaniu czyli bez folii pod 20cm styropianem (XPSjeśli to ma znaczenie) ale za to z folią nad styropianie pod betonem ?

Tu masz taką właśnie symulację (ekstremalna wilgotność w pomieszczeniu).

W takiej sytuacji wykraplanie oczywiście nie wystąpi.

Takie rozwiązanie zaprezentowane jest np. w tej galerii : https://plus.google.com/photos/107673025788057743191/albums/5528204014155487153?authkey=CNvbkd7YrYPVRg&banner=pwa by pedronx :).

Lato2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Symulacje, które pokazałem wyżej dotyczą warunków ustabilizowanych - wysuszonego i ogrzewanego domu.

Podczas usuwania z domu wilgoci technologicznej, czy wygrzewania ogrzewania podłogowego warunki te będą znacznie odbiegały od przedstawionego modelu, niestety przeważnie na niekorzyść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli że wilgoć wtedy zamiast uciekać będzie jeszcze bardziej się gromadzić?

czyli z tego co zrozumiałem kolega dając folię pod styropian a za to nie dając jej na tylko lejąc beton na styropian zrobił najbardziej niekorzystną sytuację ? już chyba bez folli byłoby lepiej?

 

właśnie - co dokładnie daje folia pomiędzy betonem a styropianem?

i czy to ma być folia paroprzepuszczalna w jedną stronę czy jaka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli że wilgoć wtedy zamiast uciekać będzie jeszcze bardziej się gromadzić?

czyli z tego co zrozumiałem kolega dając folię pod styropian a za to nie dając jej na tylko lejąc beton na styropian zrobił najbardziej niekorzystną sytuację ? już chyba bez folli byłoby lepiej?

 

właśnie - co dokładnie daje folia pomiędzy betonem a styropianem?

i czy to ma być folia paroprzepuszczalna w jedną stronę czy jaka?

tak zrobiłem ja i pewnie jeszcze pół Polski. Jakieś 3-4 lata temu, prawie każdy tak robił. Nawet tu na forum takie rady padały. Czasy się zmieniają.

a wraz z nimi wiedza osób od konstruktorów czy projektantów do wykonawców i inwestorów.

Nadal jednak twierdzę że w moim przypadku, nawet jeśli tam są znikome ilości wilgoci, to płyta odprowadziła je do góry (czytaj do domu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadal jednak twierdzę że w moim przypadku, nawet jeśli tam są znikome ilości wilgoci, to płyta odprowadziła je do góry (czytaj do domu).

Tak sytuacja byłaby możliwa tylko wtedy, gdyby ciśnienie pary wodnej wewnątrz domu było niższe niż nad tą folią.

Teoretycznie taka sytuacja jest możliwa np. podczas mroźnej zimy. Wtedy grunt pod płytą będzie miał temperaturę dodatnią (np. +5 st. C), nad folią także będzie temperatura dodatnia, a para wodna będzie migrowała wtedy przez styropian i płytę do wnętrza domu.

Drugą możliwością jest znaczne obniżenie wilgotności w pomieszczeniach przy zachowaniu w nich stosunkowo niskiej temperatury. Taki efekt można by uzyskać przy pomocy osuszaczy kondensacyjnych.

Jednak nadal nie zabezpieczy to przed ponownym gromadzeniem się nad folią wilgoci przy bardziej niekorzystnych warunkach. Pomóc w tym mogłaby paroizolacja na płycie, np. płynna folia.

No i możesz jeszcze mieć nadzieję, że folia, którą położyłeś nie jest idealnie szczelna (chociaż pewnie bardzo się starałeś, aby było odwrotnie) ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam taki przekrój w projekcie: podbudowa, chudy beton 10cm, EPS200 30cm, izolacja przeciwwilgociowa z papy podkładowej termozgrzewalnej, płyta żelbetowa 23cm, wylewka. Będę chciał wywalić chudy beton i dać 20cm EPS200, chyba, że ktoś mnie przekona o zamianie na XPS. Dodam, że domu na wodzie nie stawiam, dom parterowy ze stropem drewnianym, więc raczej nie najcięższy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt Cie nie bedzie przekonywal, ze projektant jest w bledzie. Buduj. W koncu Ty i projektant wiecie co na tej plycie bedzie stalo. Jak masz watpliwosci to przeczytaj karte techniczna tego styropianu, ktory chcesz dac pod swoj dom. Karte styropianu, ktory ma Cie skutecznie izolowac terminicznie przez kilkadziesiat lat. Albo i nie czytaj bo w kocu nic nie wybudujesz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wracając do tematu styropianu w folii. W telewizji, dość ostro reklamują się teraz domy pasywne: http://www.arthauss.pl/

 

Zachęcam do wejścia w zakładkę Technologia, a tam jest pokazana ich podłoga. Folia a w niej Twardy Styropian EPS100 (tzn. na ich stronie tak pisze)

Moim zdaniem jest to błędne rozwiązanie.

Zrób prosty eksperyment. Najlepiej wykonać go latem :(. Zimą możesz to zrobić w ogrzewanym budynku z niezaizolowaną termicznie posadzką.

Połóż na gruncie lub chudym betonie grubą folię budowlaną. Przykryj ją płytą styropianową.

Obok możesz położyć dla porównania samą płytę styropianową (bez folii).

Po kilku dniach sprawdź jaką wilgotność ma styropian w jednym i drugim przypadku.

Może taki eksperyment Cię przekona?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótka uwaga i dobrze że Henok zwraca na to uwagę i ja też .

To samo mamy przy izolacji EPS i oddychających ścianach wymalowanych od środka wapnem super oddychającym.

Czy ściana trójwarstwowa z wełną czy EPS w środku ...

Uważam że nad płytą będzie wyższe ciśnienie w 99% niż pod

stąd zaraz pod płytki czy inne wylewki dobrze jest dać folię gazoszczelną...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam taki przekrój w projekcie: podbudowa, chudy beton 10cm, EPS200 30cm, izolacja przeciwwilgociowa z papy podkładowej termozgrzewalnej, płyta żelbetowa 23cm, wylewka. Będę chciał wywalić chudy beton i dać 20cm EPS200, chyba, że ktoś mnie przekona o zamianie na XPS. Dodam, że domu na wodzie nie stawiam, dom parterowy ze stropem drewnianym, więc raczej nie najcięższy.

 

no tutaj sprawa jest prosta. Stać Cię, daj XPS.

 

HenoK nie twierdzę że oni mają rację a nie Ty. Ja pokazuje tylko że nawet takie duże projekty jak ten tak robią. Myślisz że oni nie przeprowadzali jakiś badań?

Być może ta folia daje więcej zalet niż szkód? Może ta wilgoć która się tam tworzy, jest w ilościach pomijalnych? Zawsze można do nich napisać, moze nawet się skusze :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt Cie nie bedzie przekonywal, ze projektant jest w bledzie. Buduj. W koncu Ty i projektant wiecie co na tej plycie bedzie stalo. Jak masz watpliwosci to przeczytaj karte techniczna tego styropianu, ktory chcesz dac pod swoj dom. Karte styropianu, ktory ma Cie skutecznie izolowac terminicznie przez kilkadziesiat lat. Albo i nie czytaj bo w kocu nic nie wybudujesz.

 

Zauważyłeś, że wszyscy rzucają ogólnikami? Nawet fachowiec (rzekomy) podaje, że EPS po "długotrwałym zanurzeniu" traci właściwości izolacyjne. Mnie interesuje konkret. Czyli co może mi grozić w normalnych warunkach czyli bez długotrwałego kontaktu z wodą.

 

Inna kwestia, że robił to projektant, który pewnie dysponuje jakąś wiedzą w tym zakresie. Nie robi mu pewnie różnicy podczas projektowania, by napisać 20cm XPS zamiast EPS - zaledwie jedna literka :p Dlaczego zatem dał EPS? Może nie ma parcia marketingowców? Może nie ma prowizji od sprzedanych m3 XPS? I może wie, że EPS jest wystarczający?

 

Poza tym thermodom czy isodom - nie pamiętam które ma te swoje krztałtki z EPS100. To też jakiś pic na wodę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pokazuje tylko że nawet takie duże projekty jak ten tak robią. Myślisz że oni nie przeprowadzali jakiś badań?

Być może ta folia daje więcej zalet niż szkód? Może ta wilgoć która się tam tworzy, jest w ilościach pomijalnych? Zawsze można do nich napisać, moze nawet się skusze :p

Jeżeli zrobiłeś podłogówkę zgodnie z projektem, to masz na swojej płycie fundamentowej miejsca wolne od rurek. Wywierć w płycie otwór, najlepiej diamentową wiertnicą koronkową i sprawdź jaka jest wilgotność poszczególnych warstw.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłeś, że wszyscy rzucają ogólnikami? Nawet fachowiec (rzekomy) podaje, że EPS po "długotrwałym zanurzeniu" traci właściwości izolacyjne.
tak jak nie rzucają tylko piszą szczegółowo to larum grają że nie rozumie jeden z drugim.

EPS'owi jeśli nie stoi w wodzie wiele nie grozi ...

Para wodna da się ją zablokować od góry folią paroszczelną.

XPS jest całkowicie odporny i może stać w wodzie ...

EPS' straci ciut na izolacyjności ale to ciut... muszę popatrzeć gdzie trzeba :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zrobiłeś podłogówkę zgodnie z projektem, to masz na swojej płycie fundamentowej miejsca wolne od rurek. Wywierć w płycie otwór, najlepiej diamentową wiertnicą koronkową i sprawdź jaka jest wilgotność poszczególnych warstw.

o tak, podłogówka jest zgodnie z projektem. Kto wie, może się skuszę. Jak wielki otwór jest potrzebny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...