Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

kurka już się cieszyłem że mam piach do 1 m w głąb działki a tu dupa bo na drugiej połowie glina od 5 cm i to taka że jak słonko poświeciło to nie dało rady kopać - twarde jak kamień

 

http://imageshack.us/a/img833/5165/zdjcie1el.jpg

 

jeszcze nie mam projektu płyty ale pewnie trzeba będzie to badziewie wydłubać - czy ktoś miał podobnie jak tak to ile trzeba tego wykopać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badania geologiczne odpowiedzą na pytanie.

myślałem ze ucieknę od nich tym bardziej że zrobiłem kawał wykopu i glina była na 100 cm

 

http://imageshack.us/a/img521/7527/zdjcie3n.jpg

 

dzisiaj mnie tknęło i zacząłem kopać po przeciwnej stronie CAŁE 5 metrów od poprzedniego wykopu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlatego wiercą minimum 3 dziury..

u mnie do wykopu weszło 8 wywrotek piasku tak i na około 70-80 cm wykop był zrobiony i ubite to zagęszarką 500 kg co 15cm..

może być tak że potrzebne będzie aż poniżej granicy przemarzania wymiana..

 

u mnie ta granica to 80 cm :) ale nie wyobrażam sobie takiej dziury :D

Edytowane przez mic81
dodanie cytatu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie w najgłębszym miejscu wykop miał 1 m, zasypane 70-80 cm tłucznia i piachu. na działce glina, woda stoi tak długo aż wyparuje. w projekcie miałem

"wymienić grunt do granicy przemarzania" i brak opaski przeciwwysadzinowej. opaskę na wszelki wypadek zrobię.

badanie geologiczne radzę zrobić, bez tego tym bardziej projektant płyty (o ile w ogóle zgodzi się robić projekt i brać odpowiedzialność) zrobi wymianę gruntu na wszelki wypadek - ja bym tak zrobił na jego miejscu :yes:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

badanie geologiczne radzę zrobić, bez tego tym bardziej projektant płyty (o ile w ogóle zgodzi się robić projekt i brać odpowiedzialność) zrobi wymianę gruntu na wszelki wypadek - ja bym tak zrobił na jego miejscu :yes:.

 

dopóki nie znalazłem gliny to chciałem wybrać z 30-40 centymetrów i z powrotem użyć to do zagęszczenia myślę ze teraz będzie podobnie tylko teraz to będę musiał więcej piachu dokupić jak wywalę glinę. Badania zrobię. Czy ktoś się orientuję jak głęboko trzeba taka glinę drążyć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pod izolacją termiczną folię, a na jeszcze papę (między styro a płytą). Z tego co zauważyłem na forum, to raczej każdy daje tylko folię na styro i już. Też tak chyba zrobię. Ale jakbym się zdecydował dać tą folię pod, to nie wiem, czy ją dać tylko pod izolacją pionową, czy ją aż wywinąć na zewnątrz. Trochę nie mogę sobie wyobrazić, jak ta folia ma być ułożona pod styro na piasku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze jedno, czy stosował może ktoś z was gdzieś kiedyś Steinodu . Ostatnio mi facet w hurtowni pokazywał próbkę Steinoduru PSN LD (chyba taki ulepszony EPS200, bo ma wytrzymałość 200 kPA, tylko nasiąkliwość 0,3%), ale jakoś taki mi się miękki wydaje. W sumie cenowo nawet atrakcyjnie bo 365 zł/m3.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowni Państwo, powoli przymierzam się do startu z budową domu i na dniach wybieram się do architekta adaptującego. Jestem zainteresowany wykonaniem płyty zamiast fundamentu i staram się zgłębić troszkę wiedzy. Czytam informacje z różnych źródeł i mam już mały mętlik - stąd moje poniższe pytania i prośba.

 

Prośba: Czy bylibyście tak mili i zaproponowali rozwiązania płyt fundamentowych dla budynku jednorodzinnego z użytkowym poddaszem i garażem o powierzchni zabudowy 125 m2. Prosił bym tak łopatologicznie warstwa po warstwie co i jak i gdzie - oczywiście szczegóły wyjdą w praniu u architekta (typu zbrojenie, że ma być w kratkę albo w trójkąciki :D )

 

Mam świadomość że warunki gruntowe są istotne ale chciałbym przyjąć że są "średnie" - jeśli mogę tak ując (ani nie idealne ani nie tragiczne)

 

Pytania:

 

1. Co to jest i jak się wykonuje opaskę antywysadzinową

2. Jak wykonywaliście te zewnętrzne ściany płyty fundamentowej (gotowe elementy czy zwykły styro ze żłobieniem albo na zakładkę - fabryczny czy robiony samodzielnie, jeśli samodzielnie to czym robione te "łączniki")

3. Jak wzmocnić zewnętrzne ściany styropianowe płyty żeby wlewany beton tego nie rozwalił

4. odgromy (bednarka) - wiem ze jakieś opaskowe ale może ktoś to przybliży

5. rury pomarańczowe nie spienione - to wiem ale nie mogę odnaleźć postu w którym jest info jak je rozróżnić

6. różnice między EPS i XPS (poza ceną)

7. Czy warstwę dolną styro kładziemy bezpośrednio na piasku czy może na geowłókninie?

8. Drenaż wokół płyty jest obowiązkowy tylko jak głęboko ma się znajdować?

9. Garaż - czy wykonać płytę pod nim tak jak pod domem - zakładam że wszystko robię za jednym podejściem?

10. Jeśli mam słupy w domu - chyba będą 2 - to musi być to uwzględnione przy wykonaniu płyty? (pytanie na wszelki wypadek, jak by architekt marudził)

11. Czy takie elementy jak czerpnia do kominka i czerpnia do GWC umieszczamy pod płytą w warstwie piasku - jak głęboko pod płytą?

12. Chyba ważne pytanie - czy styropian pod płytę należy dawać w kawałkach o założonej grubości (np: 20 cm) czy może w dwóch warstwach (np: 2 x 10cm tak aby zakryć łączenie poprzedniej warstwy)?

 

Będę bardzo wdzięczny za wszystkie konstruktywne odpowiedzi - na pewno przyda się to nowym zaglądającym do tematu jako takie krótkie kompendium wiedzy. Może będzie mniej banalny pytań które wielu tu irytują.

 

Pozdrawiam wszystkich, Szanowni Koledzy i Koleżanki nawet może nie zdajecie sobie sprawy jak wiele można się od was nauczyć :)

Edytowane przez Wojmil
poprawa błędów :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie znam się w ogóle na plytach ale dzisiaj zalewałem swoją z majstrami więc tak jak uważam:

 

Badania to podstawa.. nie ma warunkow średnich, nie ma średniej granicy przemarzania itp.

700zł to nie majątek..

 

1. Poszukaj, było sporo o tym..

2. u mnie z tego samego co pod spodem(XPS) , na zakładkę cięte piłą..

3. obsypane ziemią z wykopu żeby się nie rozlazły.. u mnie pojedyncza płyta 10cm bez problemu wytrzymała

4. bednarka do zbrojenia przyspawana przy rozdzielni do góry (nad płytę) i po 4 rogach pod płytę wpuszczona żeby może przy okazji drenażu i opaski otokowy uziom zrobić ale najpierw zmierzę skuteczność uziemienia miernikiem.. jak będzie ok to otokowego nie będę robił..

a sorry.. pisałem o uziomie do inst. elektrycznej a nie odgromówce - odgromówki nie robię..

5. rura pomarańczowa jest pomarańczowa a inna szara.. u mnie pół na pół.. tzn. częściowo wystają już szare łączone w płycie,

6. oj nie czytałeś.. było mnóstwo dyskusji.. wytrzymałość na ściskanie i odporność na wodę.. ja stwierdziłem że oszczędzic mogę na płytkach albo kranach ale nie na czymś czego nigdy nie będę w stanie wymienić..

7. jak ci pasuje.. ja mam na zagęszczonym piasku..

8. badania gruntu.. u mnie np. niepotrzebny pewnie będzie bo mam 4m piasku w głąb i styrodur na poziomie praktycznie warstwy humusu (poziom zero około +40 od poziomu działki)

9. nie mam garażu, ale najlepiej nie robić na tej samej płycie tylko odciąć ze względu na straty ciepła przez płytę chyba że chcesz też garaż ogrzewać.. jak nie to mostek się zrobi..

10. mam jeden słup.. konstruktor uwzględnił to oczywiście w projekcie płyty - dodatkowe pręty zbrojeniowe

11. pod płytą.. w sumie wszystko jedno.. tam nie jest bardzo zimno.. oczywiście jak niżej będzie to nie zaszkodzi.. do gwc mam 200mm około 60 cm pod styrodurem chyba

12. zdecydowanie w dwóch warstwach..

 

 

 

Mam świadomość że warunki gruntowe są istotne ale chciałbym przyjąć że są "średnie" - jeśli mogę tak ując (ani nie idealne ani nie tragiczne)

 

Pytania:

 

1. Co to jest i jak się wykonuje opaskę antywysadzinową

2. Jak wykonywaliście te zewnętrzne ściany płyty fundamentowej (gotowe elementy czy zwykły styro ze żłobieniem albo na zakładkę - fabryczny czy robiony samodzielnie, jeśli samodzielnie to czym robione te "łączniki")

3. Jak wzmocnić zewnętrzne ściany styropianowe płyty żeby wlewany beton tego nie rozwalił

4. odgromy (bednarka) - wiem ze jakieś opaskowe ale może ktoś to przybliży

5. rury pomarańczowe nie spienione - to wiem ale nie mogę odnaleźć postu w którym jest info jak je rozróżnić

6. różnice między EPS i XPS (poza ceną)

7. Czy warstwę dolną styro kładziemy bezpośrednio na piasku czy może na geowłókninie?

8. Drenaż wokół płyty jest obowiązkowy tylko jak głęboko ma się znajdować?

9. Garaż - czy wykonać płytę pod nim tak jak pod domem - zakładam że wszystko robię za jednym podejściem?

10. Jeśli mam słupy w domu - chyba będą 2 - to musi być to uwzględnione przy wykonaniu płyty? (pytanie na wszelki wypadek, jak by architekt marudził)

11. Czy takie elementy jak czerpnia do kominka i czerpnia do GWC umieszczamy pod płytą w warstwie piasku - jak głęboko pod płytą?

12. Chyba ważne pytanie - czy styropian pod płytę należy dawać w kawałkach o założonej grubości (np: 20 cm) czy może w dwóch warstwach (np: 2 x 10cm tak aby zakryć łączenie poprzedniej warstwy)?

 

Będę bardzo wdzięczny za wszystkie konstruktywne odpowiedzi - na pewno przyda się to nowym zaglądającym do tematu jako takie krótkie kompendium wiedzy. Może będzie mniej banalny pytań które wielu tu irytują.

 

Pozdrawiam wszystkich, Szanowni Koledzy i Koleżanki nawet może nie zdajecie sobie sprawy jak wiele można się od was nauczyć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc Wojmil

Wlasnie jestem na etapie wykonywania mojej płyty, więc postaram się odpowiedzieć na twoje pytania.

 

Badania gruntu zrób, nie jest to majątek a będziesz spokojny. Ja płaciłem 400zl za 3 odwierty ale to było tanio, standardowa cena oscylowała koło 700zl.

 

1. O opasce tak jak pisze kolega artstarz rzeczywiście znajdziesz na forum, zresztą i tak na 99% będziesz ją miał w projekcie plyty

2. U mnie jest styropian termoorganika termonium fundament, na budowie ekipa boniowala poszczegolne elementy i pozniej łączyła je pianką niskorozprężną

3. Z tego co wiem wystarczy dobrze obsypac

4. U mnie będzie uziom otokowy. Bednarka będzie wprowadzona do domu przez arot i podpięta do GSU. Nie będę uziomu łączył ze zbrojeniem płyty.

5. O rurach litych pisał niedawno kolega kraszan w swoim dzienniku i chyba na tym wątku, poszukaj. Większość daje zwykle spienione, ja też bo są zdecydowanie tańsze i jak nie masz szkód górniczych czy innych niespodzianek to powinny wystarczyć.

6. Nasiąkliwość i odporność na pełzanie po długotrwałym obciążeniu. Ja nie ryzykuje i daję XPS Basfa

7. Ja daję na piasek

8. To zależy od twoich warunków gruntowych.

9. U mnie garaż jest doklejony do domu ale całkowicie od niego odizolowany termicznie. Garaż będę miał nieogrzewany więc aby zaoszczędzić płyta garażu leży bezpośrednio na gruncie, bez XPSa pod. Dzięki temu w zimie garaż będzie miał "ogrzewanie" geotermalne a latem chłodzenie. U mnie dodatkowo spowodowało to obniżenie górnego poziomu płyty garażu o 20cm w stosunku do płyty domu, a że działkę mam ze spadkiem to mi to akurat na rękę.

10. Konstruktor uwzględnia takie rzeczy

11. Pod płytą. Na jakiej głębokości nie wiem bo nie mam. U mnie jest wymiennik od GGWC na samym dnie wykopu, czyli 70cm pod płytą.

12. W dwóch warstwach lepiej.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. u mnie z tego samego co pod spodem(XPS) , na zakładkę cięte piłą..

2. U mnie jest styropian termoorganika termonium fundament, na budowie ekipa boniowala poszczegolne elementy i pozniej łączyła je pianką niskorozprężną

 

Czy te ściany zewnętrzne faktycznie trzeba jakoś wzmacniać? Czy nie wystarczy je skleić i obsypać piaskiem? Ewentualnie dać styropian z frezem, ale to chyba za mało, jak trzeba je wzmacniać, więc może powiększyć frez? Czy może powbijać od góry kształtki z drutu fi6 lub jakiegoś płaskownika w kształcie litery U, łączące dwie płyty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...