Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Otóż w 90% przypadkach zagęszczanie rozstawu rur w salonie, sypialniach nie daje NIC, bo to łazienka determinuje temperaturę grzania wody w podłogowce.

Oczywiście, w wyjątkowych sytuacjach (łazienka bez okien i ścian zewnętrznych, albo tak, jak u Ciebie wspomagana ogrzewaniem ściennym) tak nie musi być i zagęszczanie na calym domu przynosi efekt.

 

Jednak najcześciej to podnoszenie kosztów (wiecej rur, większe rozdzielacze, większe zużycie pradu pomp obiegowych).

 

Wszystko co napisałeś to prawda. Koszt jest większy o dodatkowe rury i większy rozdzielacz, ale nie jest to tak dużo jak się wydaje. Rura, to 2,5 zł za metr, rozdzielacze dwie - w porywach trzy stówki droższe. Powtarzam, że jak ktoś nie planuje PC to nie ma to znaczenia i można dać rzadziej te rury, ale jak będzie PC to uważam, że warto dołożyć tą kasę i mieć większy COP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wiem wiem :)

Po rozmowie z konstruktorem na razie staneło na 25cm.

Niestety konstruktor nie chce się podpisać pod 20cm - bo jak twierdzi nie może zagwarantować, że wykonawca nie sp****** :) - w końcu to on się pod tym podpisuje, a nie ja.

 

W każdym bądź razie kwestia wykonawcy - wylewał ktoś płytę w okolicach Łodzi i może kogoś polecić?

 

Co za argument... jak wykonawca sp******, to odpowiada wykonawca, a nie konstruktor :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby tak było to nie byłoby problemu, ale tak nie jest. Energia z głębszych pokładów nie napłynie, bo wszystko jest w warstwie powierzchniowej.

 

Było o tym nie raz w wątku o GWC. Niech tylko to adam przeczyta to polecą inwektywy :)

Posadowienie GWC pod domem symuluje warunki pracy takiego GWC jak by był posadowiony na ok. 4m pod ziemią.

http://solis.pl/var/solis/storage/images/projektowanie_instalacji/instalacje_zrodla/temperatury_gruntu_w_zaleznosci_od_pory_roku_i_glebokosci/250-3-pol-PL/temperatury_gruntu_w_zaleznosci_od_pory_roku_i_glebokosci_imagelarge.jpg

 

Jest analogia do dolnego źródła - zrób pod domem i zobacz jak będzie się regenerować. odpowiem, że bardzo licho.

 

Masz na myśli dolne źródło do pompy ciepła ? Przecież to nie ta skala wysysania ciepła.

 

Energia gruntu przy powierzchni bierze się ze słońca i grunt jest regenerowany wodą opadową. Pod domem słabo się zregeneruje, dlatego obniży się temperatura i wzrośnie przepływ energii z domu do gruntu przez płytę.

 

W zimie grunt się regenruje ? Nad GWC żwirowym, który jest izolowany warstwą styro od góry ? Pomyśl. Dlaczego fundamenty posadawia się poniżej strefy przemarzania ?

Też miałem takie obawy jak ty. Policzyłem. Wyszło ok. 1 butelki piwa straty na rok. :) Bardziej obawiam się jednak tego, że ta "bańka ciepła" ciepła pod domem, która z roku na rok będzie miała wyższą temperaturę przy GWC będzie rozpraszana.

 

Powtarzam, nie róbcie GWC pod domem tylko obok.

 

Na jakiej podstawie wygłaszasz te zdanie ? bo tak Ci się wydaje ?

Porównaj sobie koszty robocizny i materiałów dla budowy GWC pomiędzy fundamentami a poza nimi. Oszczędności są większe niż straty ciepła przez posadzkę przez 50lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko co napisałeś to prawda. Koszt jest większy o dodatkowe rury i większy rozdzielacz, ale nie jest to tak dużo jak się wydaje. Rura, to 2,5 zł za metr, rozdzielacze dwie - w porywach trzy stówki droższe. Powtarzam, że jak ktoś nie planuje PC to nie ma to znaczenia i można dać rzadziej te rury, ale jak będzie PC to uważam, że warto dołożyć tą kasę i mieć większy COP.

 

Jeszcze raz : warto, ale trzeba zadbać o to, by temperatura wymagana wody w podlogowce w lazience grzanej do 23, była taka sama, jak salonu grzanego do 21, czy sypialni grzanej do 20°C.

 

Bez ogrzewania sciennego, ktore ty akurat masz w planach to niemożliwe.

A jeśli niemożliwe, to trzeba przykrecać pętle w salonie i w sypialniach.

A skoro trzeba je skrecać, to znaczy, ze można bylo tam zwiększyć rozstawy, bo mniejsze nic nie dają.

 

Pomijam tu oczywiście kwestie ogrodów zimowych, czy tradycyjnych parkietow na podłodze, które też wymagają zageszczania. To mniej wiecej 10-15% realizacji, gdzie ma to sens.

 

Ja się spojrzy na profesjonalnie zrobiony projekt podłogowki (na podstawie rzetelnego OZC) to zawsze jest różnica w zageszczeniach rur - nawet, jak się projektuje pod pompę. Bo fachowcy wiedzą, ze "wszedzie 10" nie ma sensu.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Ale oni robią na EPS. :)

Robią wg projektu.

Jeśli w projekcie będzie dom z plasteliny to taki również wykonają.

Jeszcze raz dla przypomnienia,konstrukcję projektuje konstruktor a nie inwestor czy ekipa wykonawcza,czy konstrukcja została poprawnie wykonana sprawdza kierownik budowy.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz : warto, ale trzeba zadbać o to, by temperatura wymagana wody w podlogowce w lazience grzanej do 23, była taka sama, jak salonu grzanego do 21, czy sypialni grzanej do 20°C.

 

Bez ogrzewania sciennego, ktore ty akurat masz w planach to niemożliwe.

A jeśli niemożliwe, to trzeba przykrecać pętle w salonie i w sypialniach.

A skoro trzeba je skrecać, to znaczy, ze można bylo tam zwiększyć rozstawy, bo mniejsze nic nie dają.

 

Pomijam tu oczywiście kwestie ogrodów zimowych, czy tradycyjnych parkietow na podłodze, które też wymagają zageszczania. To mniej wiecej 10-15% realizacji, gdzie ma to sens.

 

Ja się spojrzy na profesjonalnie zrobiony projekt podłogowki (na podstawie rzetelnego OZC) to zawsze jest różnica w zageszczeniach rur - nawet, jak się projektuje pod pompę. Bo fachowcy wiedzą, ze "wszedzie 10" nie ma sensu.

 

No cóż, w zupełności się z Tobą zgadzam.

 

W łazience (jeśli nie ma dodatkowego ogrzewania lub powierzchni (np ściany) musi być gęściej niż w pozostałych pomieszczeniach bo to wynika z niższej temperatury panującej w pozostałych pomieszczeniach. Tam można dać rurki rzadziej, ale po równo. Chodzi o to, że tak na prawdę często nie wiemy jakie będzie wykończenie podłogi - panele, wykładzina dywanowa, kafle itp. Poza tym zawsze może się to zmienić przy pierwszym remoncie. Dlatego uważam, żeby we wszystkich innych pomieszczeniach poza łazienką rozstaw dać po równo, a te drobne różnice regulować na rozdzielaczach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było o tym nie raz w wątku o GWC. Niech tylko to adam przeczyta to polecą inwektywy :)

Posadowienie GWC pod domem symuluje warunki pracy takiego GWC jak by był posadowiony na ok. 4m pod ziemią.

http://solis.pl/var/solis/storage/images/projektowanie_instalacji/instalacje_zrodla/temperatury_gruntu_w_zaleznosci_od_pory_roku_i_glebokosci/250-3-pol-PL/temperatury_gruntu_w_zaleznosci_od_pory_roku_i_glebokosci_imagelarge.jpg

 

 

 

Masz na myśli dolne źródło do pompy ciepła ? Przecież to nie ta skala wysysania ciepła.

 

 

 

W zimie grunt się regenruje ? Nad GWC żwirowym, który jest izolowany warstwą styro od góry ? Pomyśl. Dlaczego fundamenty posadawia się poniżej strefy przemarzania ?

Też miałem takie obawy jak ty. Policzyłem. Wyszło ok. 1 butelki piwa straty na rok. :) Bardziej obawiam się jednak tego, że ta "bańka ciepła" ciepła pod domem, która z roku na rok będzie miała wyższą temperaturę przy GWC będzie rozpraszana.

 

 

 

Na jakiej podstawie wygłaszasz te zdanie ? bo tak Ci się wydaje ?

Porównaj sobie koszty robocizny i materiałów dla budowy GWC pomiędzy fundamentami a poza nimi. Oszczędności są większe niż straty ciepła przez posadzkę przez 50lat.

 

Hehe, Adam ani nikt inny tu piszący nie jest dla mnie wyrocznią i tak samo cedzę przez sito jego wypowiedzi jak i pozostałych ;).

A to, że rzuca inwektywami, nie poprawia mu wcale wizerunku - to tak na marginesie.

 

Analogia do DZ pompy ciepła oczywiście jest, choć jak sam piszesz skala jest zupełnie inna. Ale to tylko kwestia skali i nie zmienia postaci rzeczy, że zjawisko jest dokładnie takie samo.

 

Ja piszę o GWC rurowym takim jak opisał Arturo, a nie o żwirowym, choć właściwie nie ma to znaczenia, bo działa tak samo.

 

Kurcze, dyskusja wydaje się być ciekawa, ale nie chciałbym zaśmiecać wątku o płycie, ale odpowiem Ci tylko, że jest dokładnie tak jak piszesz - piszę, że nie warto robić GWC pod domem, bo tak mi się wydaje, a dlaczego mi się wydaje napisałem troszkę wcześniej. Oczywiście nie liczyłem tego, nie wiem jaka jest skala tego zjawiska - być może tak jak mówisz bardzo mała, a może się mylisz i jest większa niż sądzisz, jednak nie ulega wątpliwości, że jakaś jest. Jest to wystarczający powód, żeby dla świętego spokoju nie robić tego pod domem tylko obok i cały czas mówię tu o 25 m rury zakopanej w ziemi. Koszt jej zakopania powiedzmy sobie szczerze jest prawie żaden. A w przypadku GWC pod domem jaki będzie koszt np. pomyłki w obliczeniach na skutek błędnych założeń? Może większy niż przywołana butelka piwa, i co wtedy?

 

Ostatnie słowo i już na prawdę nie będę śmiecił. Biorąc pod uwagę swoje doświadczenie w podejmowaniu różnych decyzji (nie tylko związanych z budową) mogę powiedzieć, że w chwili podejmowania decyzji nigdy się nie wie czy jest słuszna, bo to zawsze weryfikuje przyszłość. Dlatego staram się wybierać taką, przy której jest mniej niewiadomych, mniej czynników ryzyka, mniej założeń, bo to przechyla szalę na moją stronę w walce z losem i zwiększa szanse, że decyzja okaże się trafna :).

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy coś takiego na powrocie można zrobić ? Wychodziło mi za mało metrów z pętli i musiałem kombinować a ze robiło się ciemno to na szybko zrobiłem takie coś w holu .

http://i.imgur.com/W4hIjdR.jpg

Cały salon 4 sekcje od 85 metrów do 70 zagęszczenie od 10-15cm

http://i.imgur.com/rnEeyJN.jpg

http://i.imgur.com/8u0RGZS.jpg

http://i.imgur.com/tJCdpOu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego uważam, żeby we wszystkich innych pomieszczeniach poza łazienką rozstaw dać po równo, a te drobne różnice regulować na rozdzielaczach.

Można, tylko na COP pompy ma to zerowe znaczenie, jeśli nie zadbamy, żeby łazienka nie odstawała zanadto temperaturą zasilania od pozostałych pomieszczeń.

Ja na przyklad w salonie, sypialniach mam rozstaw 15-20cm, w łazience 10cm i to nadal łazienka stawia warunki, jesli chodzi o wymaganą temperaturę zasilania podłogówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybkie pytanie, jak zabezpieczyc rury kanalizacyjne przed wylaniem plyty? Od gory mam pozaslepiane zeby beton sie nie wlal. A od bokow cos robic? Jak beda gole to beton nie zrobi im krzywdy(polamie)? Bo jak ja swoimi 100kg stane na takiej rurze to ona smieje sie mi w twarz ;)

 

Ale jak rozumiem masz piony w grubości płyty, a poziomy pod już betonem (izolacją)? Rura rozumiem jakaś normalna (pomarańczowa, SN4?), więc bym się nie przejmował. Jak jakimś cudem masz łączenia kielichowe do zalania betonem, to bym je dobrze taśmą (duct) owinął.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można, tylko na COP pompy ma to zerowe znaczenie, jeśli nie zadbamy, żeby łazienka nie odstawała zanadto temperaturą zasilania od pozostałych pomieszczeń.

Ja na przyklad w salonie, sypialniach mam rozstaw 15-20cm, w łazience 10cm i to nadal łazienka stawia warunki, jesli chodzi o wymaganą temperaturę zasilania podłogówki.

 

To wszystko zależy od konkretnych pomieszczeń w konkretnym domu. Jak łazienka jest niewielka i do tego wanna zabiera 1/4 jej powierzchni i dodatkowo jest duże okno, to podłogówka się krztusi i żeby ogrzać to pomieszczenie trzeba podnieść temperaturę na zasilaniu. Może się zdarzyć, że nawet znacznie większy rozstaw rur w innych pomieszczeniach jest i tak za duży. Z drugiej strony, jak łazienka nie ma ścian zewnętrznych i jest bardzo duża, można ją zagrzać mniejszą temperaturą. Trzeba podejść do tego zagadnienia indywidualnie, bo gotowych i uniwersalnych rozwiązań raczej nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybkie pytanie, jak zabezpieczyc rury kanalizacyjne przed wylaniem plyty? Od gory mam pozaslepiane zeby beton sie nie wlal. A od bokow cos robic? Jak beda gole to beton nie zrobi im krzywdy(polamie)? Bo jak ja swoimi 100kg stane na takiej rurze to ona smieje sie mi w twarz ;)

 

Rury fi 110 osłoniłem kawałkiem rury fi 160, a mniejsze niż 110, kawałkiem 110 :). Jak zabetonujesz bezpośrednio w betonie, to już rury nie wyjmiesz np żeby ją skrócić. Warto dać taką rurę osłonową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
lub styropian 5cm owinięty taśmą lub folią. Przy okazji eliminujemy drobny mostek termiczny.

Normalnie nie wierzę ;)

Aczkolwiek w tym wypadku popieram i polecam bo zawsze bezstronność była zaletą :)

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...