Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

jakos mi się nie chce wiedzieć, ze ta temperatura się zgadza. Nawet przy ostrej mieszanki, beton 42,5R, klasa I, raczej takie temperatury sa mało wiarygodne. Jedyne tłumaczenie dla mnie byłoby, ze wpakowali tam rozne plastyfikatory itd., które miedzy sobą reagowali, ale to tylko gdybanie. Druga rzecz, ze 60 godzin to dość długo, oznaczaloby, ze temperatura przed tym nawet była wyzsza, a jakos nie wyobrażam sobie ze woda się az gotowala. Stawiam na uszkodzony czujnik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

 

Ponieważ górna warstwa betonu miała u mnie przez cały czas ok. 35-40 st. to zakładam że wiązanie przebiegało dokładnie tak samo jak w przypadku większości płyt fundamentowych, jedyne co mnie wyróżnia to ciekawość i czujnik temp. zamontowany na spodzie. Gdybym te odczyty sprawdził dzień później (czyt. dzisiaj odczytał 40 st. to nikt nawet by na to nie zwrócił uwagi).

 

 

 

Ale nie zawsze musi być tam blisko 100C...

Wystarczy inny rodzaj uzytego cementu, albo dodanie (zwłaszcza latem) opoźniaczy wiazania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

interesują mnie płyty fundamentowe o współczynniku przenikania ciepła U nie przekraczającym 0,15 W/m2K - rozwiązania dla budynku pasywnego.

Chcę dobrać kilka wariantów takich płyt różniących się materiałami i poddać je wielokryterialnej analizie a więc muszą się różnić kilkoma parametrami.

Mam takie pytanie:

1. Czy znacie gotowe kompaktowe rozwiązania firmowe (tzn. płyta nośna wraz z termoizolacją, określony koszt 1m2 i wartość oporu cieplnego)?

 

Czy zdany jestem na własny dobór rozwiązań np. płyta wodoszczelna z fibrobetonu i termoizolacji ze szkła piankowego?

 

2. Moglibyście podpowiedzieć jakie różne płyty fundamentowe i ich termoizolacje mógłbym dopasować aby spełniały wymogi b. pasywnego??

 

Z góry dzięki za wszelkie zainteresowanie i pomoc.

Pozdrawiam

 

0,15 W/m²K jest dosc latwo osiągalny, wystarczy np. ok 25 cm izolacji XPS lub ok 40-50cm GSP (granulat Szkla Piankowego) Inna sprawa, jeśli celujesz na dom wg NF15 z dotacjami, wtedy potrzebujesz U 0,12 lub 0,1, w zaleznosci od strefy klimatycznej.

 

Rodzaj zbrojenie jest zupełnie odrębnym tematem, oba wersje maja swoje plusy i minusy. ja osobiście uważam fibrobeton jako lepsze, bo bardziej ekonomiczne rozwiązanie, swoja role konstrukcyjna oba wersje tak samo dobrze spelniaja, jeśli plyta jest poprawnie obliczona i wykonana.

 

Temat rzeka, technologii do wyboru jest pelno, a diabel, jak zwykle, tkwi w szczegółach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba brać poprawkę na izolację termiczną pod płytą. Płyta niema gdzie odprowadzić nadmiaru ciepła.

Czego raczej się nie znajdzie w literaturze, tj przypadku z płytą i izolacją pod nią.

A ciepło hydratacji dtbadiab =400kg*300 kJ/kg/ (0,96 kJ/kg*2500 kg bet) = ~48 st ... plus temp początkowa mieszanki i mamy 68 st ... plus jeszcze brak odprowadzenia ciepła z betonu w postaci izolacji = katastrofa .

Betoniarnia ... to przetwórnia ... co tam dla nich wytyczne PN EN 206. ... jak oni wiedzą lepiej ... woda piasek/ kruszywo i cement i panie jakoś będzie ...

jak widać nie będzie ... i od siły zbrojenia zależy jak płyta zareagowała nato ...

 

 

Sprawa prosta ... ciepło hydratacji 42,5 R może mieć nawet 400 kJ/kg ... razy niechby 400 kg

przez 0,96 *2500 =66 st ... plus początkowe ... mamy 86 st .. już niedaleko do 97 ... czyli

kierownik przetwórni ... lepiej niech cicho siedzi...

Gdzie cement przy cieple hydratacji ma 41 st w tym czasie plus 20 .. to jest 61 st ..

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba brać poprawkę na izolację termiczną pod płytą. Płyta niema gdzie odprowadzić nadmiaru ciepła.

Czego raczej się nie znajdzie w literaturze, tj przypadku z płytą i izolacją pod nią.

A ciepło hydratacji dtbadiab =400kg*300 kJ/kg/ (0,96 kJ/kg*2500 kg bet) = ~48 st ... plus temp początkowa mieszanki i mamy 68 st ... plus jeszcze brak odprowadzenia ciepła z betonu w postaci izolacji = katastrofa .

Betoniarnia ... to przetwórnia ... co tam dla nich wytyczne PN EN 206. ... jak oni wiedzą lepiej ... woda piasek/ kruszywo i cement i panie jakoś będzie ...

jak widać nie będzie ... i od siły zbrojenia zależy jak płyta zareagowała nato ...

 

czekaj czekaj... przy hydratacji w przypadku cementu 42,5 R I cieplo eksotermyczne jest raczej 200kj/kg, przy 52,5R 275. Sam beton przy plycie 20cm dobrze odprowadza cieplo. Przeciez inaczej znacznie grubsze elementy betonowe by się regularnie zagotowali. Patrz rozkład temp w przypadku sciany o grubości 4m... 100°C jest jakos nie do wiary, po prostu woda na powierzchniu by się zagotowala. Nie wierze, ze przy 100°C przez tyle godzin, gdzie temperatura może być odprowadzona tylko do góry, powierzchnia bylaby taka chlodna...

Bez tytułu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemem nie jest temp sama w sobie, a różnica temperatur spód- wierz płyty.

 

Ano... wiem o tym :)... ale wlasnie dlatego mam trochę wątpliwości. Ta plyta przecież nie ma grubości pol metra, raczej 20-25cm. Poza tym dość duza powierzchnia względem objetosci, wiec, jakos mi to nie do końca gra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też przecieram oczy ze zdumienia, ale ...

 

no... zostaje ten "ale". Jeśli ma faktycznie roznice 50-60K miedzy dolna i gorna warstwę, to naprezenie sa kolosalne, to już wcale nie tak wesoło. Z drugiej stronie... czy taka roznica przy plycie 20-25cm jest w ogole możliwe? Przeciez nie jest tak ze hydratacja wystepuje tylko w dolnej warstwy a na gorze nie, jedyna roznica jest, ze na gorze jest powietrza i chłodzenia przez wyparowania wody, a w dniu slonce grzeje powierzchnie...niezla zagadka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio właśnie myślałem kiedy jest faktycznie lepiej wylewać płytę, czy teraz gdzie niby są warunki "idealne" czy kiedy jest upał i praży słońce.

Ale tylko w kontekście płyty fu na izolacji termicznej. Mieszanka cementowa musi być jak widać wymuskana do granic ...

cementu nie więcej jak 300 kg .. cóż może być beton C30/37 jeśli popęka od skurczu czy różnicy temp to nici z niego .. lepszy C12/16 a w kawałku jednym ...

Takie działania przetwórni betonowych to nie nowość, pierwszym grzechem to robienie zupy betonowej ... W/C poza 0,5 ...

Teraz dojdzie do kolekcji robienie mieszanki szybkim cemencie I... to jest dobre do beleczek itp ...

Tu problemem może być ... dość głęboka ostroga, gdzie blokuje swobodny przesuw po foli izolacyjnej czym płyta się ratuje ... przed wzrostem naprężeń ..

Ale ostroga może ten efekt niwelować :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

człowiek im wie tym lepiej śpi. nie dałbyś czujników to byś o tym nie wiedział i za jakiś czas spokojnie murował.

ale najważniejsze pytania są takie czy coś się z tą płytą może stać, typu czy popęka jak palety z bloczkami na niej się postawi? czy XPS się uszkodził i może przykładowo jakaś wilgoć przez to przechodzić? da się czymś sprawdzić czy wszystko jest ok? może takie badanie płyty zrobić jak się bada autostrady? ale to są pewnie niemałe koszty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, przy takich roznic temperatur, byłoby już widać rysy. Jeszcze raz, plyta ma 20-25cm, to nie jest dużo. Na upartego można nawet zdjąć szalunek tracone szczesciowo i sprawdzać, czy na krawędzie pojawily się rysy. Ale ja nadal raczej stawiam na uszkodzony czujnik, ponieważ nie wierze, ze beton przez tyle godzin, ba, dni, utrzymuje taka nierownomierna temperaturę przy takiej grubości.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio właśnie myślałem kiedy jest faktycznie lepiej wylewać płytę, czy teraz gdzie niby są warunki "idealne" czy kiedy jest upał i praży słońce.

Ale tylko w kontekście płyty fu na izolacji termicznej. Mieszanka cementowa musi być jak widać wymuskana do granic ...

cementu nie więcej jak 300 kg .. cóż może być beton C30/37 jeśli popęka od skurczu czy różnicy temp to nici z niego .. lepszy C12/16 a w kawałku jednym ...

Takie działania przetwórni betonowych to nie nowość, pierwszym grzechem to robienie zupy betonowej ... W/C poza 0,5 ...

Teraz dojdzie do kolekcji robienie mieszanki szybkim cemencie I... to jest dobre do beleczek itp ...

Tu problemem może być ... dość głęboka ostroga, gdzie blokuje swobodny przesuw po foli izolacyjnej czym płyta się ratuje ... przed wzrostem naprężeń ..

Ale ostroga może ten efekt niwelować :(

 

Coz, w lato nawet mamy standardowo w zamówieniu, ze chcemy cement III, aby unikac za szybkie wiązanie, przecież nie można się ograniczać na pare tygodnie w roku, aby betonować. Wlasnie masz racje, teraz niby niemal idealne warunki (o ile nie wieje wiatr... cos chyba zawsze jest :D).

Cement 42,5R przecież powszechnie zastosowane, jeśli to bylby problem systemowy, to byśmy chyba już wiedzieli o tym. Szperalem wlasnie na niemieckich stronach, ale na ten temat nic, a plyty izolowane tam sa trochę bardziej popularne.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, przy takich roznic temperatur, byłoby już widać rysy. Jeszcze raz, plyta ma 20-25cm, to nie jest dużo. Na upartego można nawet zdjąć szalunek tracone szczesciowo i sprawdzać, czy na krawędzie pojawily się rysy. Ale ja nadal raczej stawiam na uszkodzony czujnik, ponieważ nie wierze, ze beton przez tyle godzin, ba, dni, utrzymuje taka nierownomierna temperaturę przy takiej grubości.
Takie różnice temperatur nie są możliwe. Coś z tym czujnikiem nie tak.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie różnice temperatur nie są możliwe. Coś z tym czujnikiem nie tak.

 

No, prawda? To już jest nas 3, bo wlasnie z ciekawostki dzwoniłem do mojego speca od betonu i opowiadałem mu o tym. Powiedzial to samo, mało tego, on tez mowi, ze pow 60 °C juz beton peknie, byloby widac jak nic. Dlatego przy betonowaniu grubszych elementow stosuje się inny cement, ale w przypadku plyt ta duza powierzchnia już gwarantuje, ze beton się nie przegrzeje.

 

Miałem kiedyś taki termometr elektroniczny, który przy niskich temperaturach dobrze pokazal, ale im wyzsza temperatura, tym większy był blad. Przypuszczam, ze tu cos podobnego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta mała, temperatura z dołu powinna ogrzewać wierzch płyty, beton przecież jednak przewodzi ciepło.

Robiliśmy naprawdę duże ściany w wykopie, trzeba było potem pracować w krótkim rękawie, ale temperatura betonu nie była większa niż 40 stopni, beton musiał być dobry ze względu na specyfikę, wiązał szybko, było wylewanych po kolei kilka dużych elementów i nie było takich sytuacji.

Myślę, że ten czujnik przy wyższych temperaturach pokazuje nieprawidłowe odczyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...