Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam serdecznie

Przeczytałem cały wątek od początku. Kilka miesięcy ...:)

Już dawno podjąłem decyzję o posadowieniu na pf. Obecnie jestem na etapie projektu i pojawiły się pewne wątpliwości względem zaproponowanego rozwiązania. Jako, że bardzo cenię niezwykłą wiedzę jaką wiele osób prezentuje na forum i niezwykłą w tych czasach chęć pomocy innym, wszystkich udzielających się, postanowiłem poprosić o radę.

Może po prostu wkleję przekrój płyty.

Wątpliwości szczególnie mam co do drenażu francuskiego i szerokości podsypki wokół płyty. Co na ten temat sądzicie?

Bez tytułu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie

Przeczytałem cały wątek od początku. Kilka miesięcy ...:)

Już dawno podjąłem decyzję o posadowieniu na pf. Obecnie jestem na etapie projektu i pojawiły się pewne wątpliwości względem zaproponowanego rozwiązania. Jako, że bardzo cenię niezwykłą wiedzę jaką wiele osób prezentuje na forum i niezwykłą w tych czasach chęć pomocy innym, wszystkich udzielających się, postanowiłem poprosić o radę.

Może po prostu wkleję przekrój płyty.

Wątpliwości szczególnie mam co do drenażu francuskiego i szerokości podsypki wokół płyty. Co na ten temat sądzicie?

[ATTACH=CONFIG]315295[/ATTACH]

 

Ten dren to dla mnie przerost formy nad treścią. Zaletą płyty dla mnie było to że można ją zrobić na stan zero ale różne są gusta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Remiks, masz na myśli dodatkową wylewkę? W tej kwestii zgodziłem się z moim konstruktorem i nie chcę łączyć warstwy konstrukcyjnej z ogrzewaniem.

Możesz rozwinąć temat drenu. Dlaczego przerost formy nad treścią?

Dzięki za szybką odpowiedź:)

Skoro nie chcesz łączyć płyty z ogrzewaniem, dla mnie kwestia gustu, podraża wykonanie, dla mnie to była zaleta. Co do drenażu to moim zdaniem głębokość poniżej warstwy odwadniającej jest bezzasadna i lepiej odsunąć troszkę ją od płyty tak samo opaska przeciwwysadzinowa wykonywana jest częściej w poziomie co jest wygodniejsze w wykonaniu. Wszelkie wykopy na obrzeżu płyty poniżej gruntu rodzimego są wątpliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spadek tereny w miejscu posadowienia to jakieś 0,6-0,7 m na długości 10m. Gleba to:

0-0,3 - gleba ciemnobrązowa

0,3-0,8 - glina pylasta zwięzła jasnobrązowa

0,8-2,2 - zwietrzelina (glina pylasta zwięzła z okruchami wapienia) szara

2,2 ...łupek marglisty ciemnobrązowy przewarstwiony wapieniem

 

Geotechnik nie stwierdził wód gruntowych, lecz ze względy na zwietrzelinę nie wykluczył okresowego pojawiania się jej. Badanie robił w lutym, jeszcze śnieg leżał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich

trafiłem na dobre forum jak widzę

Tematem jest oczywiście płyta fundamentowa i kilka pytań z tym związane. Buduję dom jednorodzinny z poddaszem użytkowym, ściany Ytong, strop kanałowy, dachówka ceramiczna (podstawowe dane konstrukcji)

1. W projekcie mam przyjęte posadowienie płyty na styropianie EPS 200 gr. 20 cm - i pytanie moje czy musi być EPS 200 czy wystarczyło by EPS 150?

2. Grunt rodzimy to humus ok. 30-40 cm. Poniżej piaski. Dom posadowiony ok. 24 cm poniżej poziomu terenu. Czy robić podbudowę z kruszywa czy wystarczy uzupełnić brak grunty piaskiem i dobrze zagęścić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko powinieneś mieć zapisane w projekcie. Rodzaj styro, podbudowa, stopień zagęszczenia itp. Jak kombinować i zmieniać to zawsze w stronę poprawy parametrów, nigdy na odwrót, czyli np. XPS zamiast EPS 200 albo grubsze i większe zagęszczenie niż w projekcie itd. Chyba że sam projekt jest jakiś szemrany.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z każdego drenażu trzeba odprowadzić wodę.

 

A czym się różni zwykły od francuskiego? Ja myślałem że mam zwykły, ale jak czytam o francuskim, to wychodzi na to że mam francuski :).

 

He he. Dobrze wiedzieć, że ktoś tu to ma:)

A co sądzisz o całym projekcie płyty. Da się obok drenu tak zagęścić żeby było dobrze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z każdego drenażu trzeba odprowadzić wody).

 

A czy ja pisałem że nie trzeba???? A teraz na poważnie nie wydaje się właściwe wykonywanie wykopów w granicy płyty poniżej poziomu gruntu nośnego zwłaszcza w tym terenie. Jest jednak różnica czy odprowadzamy wodę z drenu na głębokości np 60cm a 120cm zwłaszcza jak teren pozwala.

Edytowane przez Remiks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduję dom jednorodzinny z poddaszem użytkowym, ściany Ytong, strop kanałowy, dachówka ceramiczna (podstawowe dane konstrukcji)

1. W projekcie mam przyjęte posadowienie płyty na styropianie EPS 200 gr. 20 cm - i pytanie moje czy musi być EPS 200 czy wystarczyło by EPS 150?

 

Nic nie mowie, nic nie powiem,wstrzymam się, nie chce znowu ta dyskusje. :D:D. Zadam za to pytanie:

Ile się oszczedza na ten EPS150? Na jakie parametry (dop. odpor gruntu) plyta jest obliczona? Czy malujemy fasade farba akrylowa wewnetrzna, tylko bo jest taniej? Czy ten EPS200 posiada aprobatę na zastosowanie jako material odprowadzający obciazen konstrukcyjnych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ja pisałem że nie trzeba???? A teraz na poważnie nie wydaje się właściwe wykonywanie wykopów w granicy płyty poniżej poziomu gruntu nośnego zwłaszcza w tym terenie. Jest jednak różnica czy odprowadzamy wodę z drenu na głębokości np 60cm a 120cm zwłaszcza jak teren pozwala.

 

Nie pisałeś, ale tak odczytałem kontekst - widać błędnie.

 

Pionową opaskę przeciwwysadzinową robi z powodzeniem Thomas, ale jak nie ma się doświadczenia to chyba lepiej zrobić poziomą. Będzie znacznie łatwiej.

 

W sumie drenaż wokół domu to prosta sprawa. W odległości 1,2 m od ściany budynku (tam gdzie będzie się kończyć opaska) kopie się rów na głębokość poniżej strefy przemarzania. Na dnie układa się bednarkę jako uziom otokowy i wykłada geowłókniną z lekkim naddatkiem, żeby można było ją zamknąć od góry na zakładkę. Do tak przygotowanego rowu wsypuje się ok. 10 - 15 cm kamienia (ja użyłem kamień łamany) i na to rura drenarska z odpowiednim spadkiem. Na każdym rogu można dać studzienkę rewizyjną, ale nie wszyscy to robią - ja dałem. Na rurę sypie się kolejną warstwę kamienia na wysokość do dolnej płaszczyzny opaski i zamyka się geowłókninę na zakładkę. Mądre książki mówią, żeby ją zszyć :). Zawsze lepsza będzie geowłóknina polopropylenowa. Ja o tym nie wiedziałem i zastosowałem poliestrową, która jest mniej wytrzymała, ale też daje radę.

 

Nie wiem jak się nazywa ten typ drenażu, ale wiem że działa dobrze bo odprowadza wodę.

Co do rury drenarskiej, to nie wiem czy jest potrzebna, bo przecież kamień przepuszcza wodę bez problemu. W tak zrobionym drenażu i tak nigdy nie będzie wody w rurze, bo spłynie warstwą kamienia poniżej, ale może raz na 30 lat trzeba będzie przepłukać więc dałem.

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...