Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Masz w kuchni gąbkę? Polej z jednego brzegu i powiedz, czy drugi pozostał suchy.

Albo nawet więcej - nalej na spodek wody, postaw pionowo gąbkę i obserwuj jak woda "idzie" do góry. Podobnie możesz zanurzyć choćby kawałek ręcznika papierowego.

 

Sierpień, upał, plaża nad Bałtykiem. Czy po deszczu dalej piasek parzy w nogi? Gdzie się podziało ciepło?

 

A czemu wybrałeś materiały które absorbują wodę ???

 

Zrób inny test. Weź słoik wsyp do niego żwiru i wlej wodę i powiedz gdzie będzie woda :)

A przecież pod płytą masz piasek czy też żwir a nie gabkę ;)

 

Na drugie pytanie. Słońce nagrzewa piasek. Jak nie ma słońca to się nie nagrzewa. To chyba normalne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A przecież pod płytą masz piasek czy też żwir a nie gabkę ;)

 

Piasek nie absorbuje wody? Robiłeś kiedyś babki z piasku? Z suchego?

 

Jakby piasek nie chłonął wody w poziomie i do góry, to niezależnie od gruntu wystarczyłaby podsypka z piasku, żeby nie było problemu.

 

Jak nie pasuje Ci przykład z deszczem, to polej na plaży piasek wodą gdy słońce operuje okrutnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiesz, co to jest kapilarne podciąganie wilgoci ?

W zagęszczonym piasku powszechnie występujące zjawisko.

 

Opaska zmniejsza różnicę temperatur pomiędzy gruntem, a płytą - a co za tym idzie straty ciepła.

 

No dobra , ale czy czasami podciągnie kapilarne nie występował głownie jak dom był posadowiony na ławach (stopach) które były umieszczone głęboko w ziemii ?

Jak dom jest na płycie postawiony to przecież jest postawiony powyżej poziomu gruntu na "podbudowie z piasku" i tak naprawdę pod płytą nie powinno być żadnej wody ...

 

Dom na płycie jest w duuużo mniejszym stopniu narażony na podciąganie kapilarne wody , bo po prostu jest postawiony dużo wyżej i na dużej warstwie żwiru/piasku który niezbyt dobrze "podciąga" wodę ...

 

Co do opaski , to zamiast opaski dam 5cm grubszą warstwę izolacji i sądze że zysk energetyczny będzie dużo wyższy niż gdybym zastosował tą opaskę ...

 

Z tego co wyczytałem to ta opaska służyła do ochrony gruntu przy gruntach wysadzinowych , a jak grunt nie jest wysadzinowy to się jej nie stosuje ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównywanie żwiru z zagęszczone piachem trochę nie na miejscu. Fakt jest taki, że jak przebiłem xps pretem fj10 przed zalaniem płyty (aby umieścić z ciekawości na zaś czujnik temperatury) pręt był jakbym go wsadził do wiadra z wodą. Drenaż już jakiś tam był (nie to co teraz) ale idąc logiką że woda jest na dole to nie powinno jej być 40cm wyżej tylko sobie wypłynąć Drenaż em 40cm niżej. To tak do przykładu z gąbką

 

Jednak warunki gruntowe masz lepsze i faktycznie trudno powiedzieć czy ci będzie podciągnąć na 5 metrów :) A czemu nie chcesz robić opaski.. jakiś problem techniczny?

Edytowane przez Janek795
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak warunki gruntowe masz lepsze i faktycznie trudno powiedzieć czy ci będzie podciągnąć na 5 metrów :) A czemu nie chcesz robić opaski.. jakiś problem techniczny?

 

Nie ...

 

Po prostu wiadziałem w mojej okolicy jak robią domy na płycie fundamentowej (powstaje osiedle domków) i żaden nie miał takiej opaski ...

Po prostu nie spotkałem się z taką opaską. To znaczy czytałem że stosuje się takie coś jak grunt wysadzinowy i od razy robi się specjalny drenaż (rura drenażowa) , tyle że teren gdzie buduję to jest piasczysty i bardzo chłonny i patrząc na roślinnośc jaka na działce rosła (kępki trawy typu kostrzewa (rośnie na terenach baaaardzo suchych) i mocno powykrzywiane sosny (wyglądają jak kosodrzewiny a to oznacza że teren piaszczysty i bardzo suchy).

U mnie kilka dni padało niemalże bez przerwy. W okolicy olbrzymie kałuże a na działce tam gdzie będę budował suchutko , żadnej kałuży ...

 

Rozmawiałem z wykonawcą i pytałem się o tą opaskę , to powiedział że nie stosują , ale za to dają trochę wyższy styropian i on "zastępuje" opaskę ...

Jakiś zamawiają o wymiarach 60cmx100cm.

U mnie ma być 25cm betonu i 15cm styropianu pod płytą , czyli styropian o wysokości 60cm byłby 20cm poniżej dolnej warstwy ocieplenia płyty , jeśli dobrze wyliczyłem

 

Jak nie ma potrzeby to po co stosować ? Wolałbym zamiast 15cm grubości obrzeża płyuty fundamentować dać 20cm styropianu i tyle ..

Wyjdzie taniej a sądze że w dużo większym stopniu zwiększy energooszczędność płyty ?

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiesz, co to jest kapilarne podciąganie wilgoci ?

W zagęszczonym piasku powszechnie występujące zjawisko.

 

Opaska zmniejsza różnicę temperatur pomiędzy gruntem, a płytą - a co za tym idzie straty ciepła.

 

Podciąganie kapilarne w piasku zależy od wielkości porów w tym piasku i przy piasku grubym jest znikome, wynoszące może przy sprzyjących warunkach wilgotnościowych może kilka cm. Ale jakie ma to znaczenie przy sprawnie działającym drenażu ? Żadne

 

Porównywanie żwiru z zagęszczone piachem trochę nie na miejscu. Fakt jest taki, że jak przebiłem xps pretem fj10 przed zalaniem płyty (aby umieścić z ciekawości na zaś czujnik temperatury) pręt był jakbym go wsadził do wiadra z wodą. Drenaż już jakiś tam był (nie to co teraz) ale idąc logiką że woda jest na dole to nie powinno jej być 40cm wyżej tylko sobie wypłynąć Drenaż em 40cm niżej. To tak do przykładu z gąbką

 

Jednak warunki gruntowe masz lepsze i faktycznie trudno powiedzieć czy ci będzie podciągnąć na 5 metrów :) A czemu nie chcesz robić opaski.. jakiś problem techniczny?

 

Porównywanie warunków przed zalaniem płyty zapewne po bardzo mokrym zagęszczaniu plus do tego jakies opady na juz ułożonego xpsa na piasku jest troche nie na miejscu.

 

Masz w kuchni gąbkę? Polej z jednego brzegu i powiedz, czy drugi pozostał suchy.

Albo nawet więcej - nalej na spodek wody, postaw pionowo gąbkę i obserwuj jak woda "idzie" do góry. Podobnie możesz zanurzyć choćby kawałek ręcznika papierowego.

Sierpień, upał, plaża nad Bałtykiem. Czy po deszczu dalej piasek parzy w nogi? Gdzie się podziało ciepło?

 

Jakie Ty masz porównania, poziom wody w piasku na plaży jest mniej więcej równy poziomowi wody w morzu, jeżeli będe miał 5 m suchego piasku w dół i wleje w jednym punkcie nawet całą beczkę wody to nawet 3 m od tego miejsca w bok piasek będzie suchy, woda zgodnie z prawem grawitacji przesiąknie na sam dół i "rozleje" się w tym piasku na boki zgodnie z działającą grawitacją. Oczywiście w pisaku to "rozlewanie" trwa wolniej, ale również zachodzi do takiego stanu w którym będzie równowaga i wtedy na tych 5 m piasek kapilarnie w zależności od wielkości pustek może podciągnąć wodę na kilka cm.

Ale żeby zaszło kapilarne podciąganie to przestrzenie wolne w piasku muszą być całkowicie wypełnione wodą a nie tylko zawilgocone powierzchnie ziaren, bo co ma wtedy podciagać zawilgocone powietrze?

 

Piasek nie absorbuje wody? Robiłeś kiedyś babki z piasku? Z suchego?

 

Jakby piasek nie chłonął wody w poziomie i do góry, to niezależnie od gruntu wystarczyłaby podsypka z piasku, żeby nie było problemu.

 

Jak nie pasuje Ci przykład z deszczem, to polej na plaży piasek wodą gdy słońce operuje okrutnie.

 

Piasek "nie chłonie" wody tylko zwilżają się powierzchnie ziaren i dzięki temu można robić babki z piasku, jest to tak zwana pozorna spoistość. Nasiąkliwość samego ziarna piasku jest chyba bliska zeru . Woda w piasku wypełnia wolne przestrzenie, ale z takiego piasku czyli właściwie błota piaskowego babki nie zrobisz.

 

Zresztą każdy kto się bawił nad morzem zauważył, że po wylaniu na suchy piasek wody woda szybko przesiąka a piasek pozostaje jedynie wilgotny, bo ziarenka piasku są zwilżone powierzchniowo.

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następne pytanie ..

 

W moim projekcie płyty są pręty fi12 co 25cm. Płyta bedzie miała miała około 18x8m (będzie trochę mniej bo płyta to nie jest prostokąt i jest kilkumetrowa "wnęka (ponad 6m2) więc sądzę że będzie około 134m2.

Przy założeniu wielkości płyty 8x18m , bez żadnych "odpadów i łączeń" wychodzi mi 2,04 tony stali łacznie (policzone 2 siatki).

 

W sobotę spotykam się z wykonawcą i kierownikiem budowy (ma uprawienia konstruktora).

Wykonawca nie chciał by robić z prętów a wolałby z siatek , bo tak robią ...

 

Wspominał coś o siatkach fi10 ale ...

 

Jak policzyłem płytę na takiej samej zasadzie jak wyżej , to wyszło mi że z fi10 co 20cm to około 1,77tony stali , z fi10 co 15cm - 2,36 tony , a z siatki fi8 co 15cm to 1,514 tony stali ...

 

Przy siatkach roboty duuużo mniej ale przecież siatki trzeba jakoś połączyć na zakładkę ...

Zakłądając siatki 5x2,15 wychodzi że potrzebowałbym 16 siatek na jedną płytę (4x4) czyli lącznie 32 siatki ...

A też nie wiem czy dobrze liczę i jak duże robi się "zakładki" i czy taka ilość by starczyła ???

 

Stal fi12 udało mi się znaleźć po 2000zł brutto.

 

Nie znam cen siatek z moich terenów ...

Boję się że ceny będą u mnie wyższe ...

 

Ale z Allegro wychodzi mi że siatek fi10 20x20 nie ma , a są jedynie 15x15 ...

 

Wychodzi mi więc:

 

Płyta z siatki fi10 - 32x 257zł = 8200 zł !

Płyta z siatki fi8 - 32 x 169zł = 5408 zł

 

Płyta z prętów fi12 przy założeniu że pójdzie 2,04 tony stali (reszta mogła by iść na wykonanie innych elementów w domu) - 4080zł ...

 

Szczerze mówiac "najbliżej" cenowo jest jakby dało się siatki fi8 , ale wtedy płyta będzie o pół tony stali lżejsza , choć jak policze łączną wagę to wychodzi około 1,8tony stali , więc różnice w wadze nie będą takie wielkie , ale będzie dużo więcej łączeń bo jednak siatka to 5x2,15m ...

No i użycie siatek gotowych fi8 to cena wyższa o okolo sądzę 1500-2000zł ...

A gdyby chcieć siatki z fi10 co 15cm to cena była by 2x wyższa ...

 

Szok ...

 

Nie wiedziałem że siatki gotowe są tak drogie ...

 

Ktoś wogóle stosuje gotowe siatki ?

Wykonawca stosuje , bo jest mu szybko ale szczerze mówiac nie widzę dla mnie żadnej korzyści ...

Jakby nie patrzeć wychodzi drożej :(

 

W sobotę będę się widział z KB i wykonawcą i wiem że wykonawca będzie naciskał na KB aby ten zmienił pręty na siatkę ...

 

Czy ktoś mi powie czy dobrze liczę ilość potrzebnych siatek ?

 

DOm powiedzmy ma 18x8 , czy użyta ilość siatek 16sztuk na jedną płytę (5x2,15) czyli łącznie to dobre wyliczenie ?

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stal liczy konstruktor i on ci powie czy Oki czy nie. Mniejsze fi to więcej prętów. A to b że kierownil ma uprawnienia nie znaczy że może wszystko zmienić bez zgody autora. Musisz dopytać. To pytania do kierbuda i autora projektu. Wszystko można zmienić jak się da i cyferki wychodzą Oki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stal liczy konstruktor i on ci powie czy Oki czy nie. Mniejsze fi to więcej prętów. A to b że kierownil ma uprawnienia nie znaczy że może wszystko zmienić bez zgody autora. Musisz dopytać. To pytania do kierbuda i autora projektu. Wszystko można zmienić jak się da i cyferki wychodzą Oki.

 

Dlatego podałem cyferki :)

 

Tyle jakby nie liczyć nie opłaca mi się przjeście z prętów na siatki , nawet te z pręta fi8 ...

Po prostu wychodzi dużo drożej ...

A gotowa siatka z prętów fi10 to już wogóle kosmos ...

 

Wykonawcę rozumiem , bo chce sie jak najmniej namęczyć a i tak inwestor płaci ...

 

Zacząłem liczyć i dla mnie nie ma żadnego zysku a jedynie strata ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jakie Ty masz porównania, poziom wody w piasku na plaży jest mniej więcej równy poziomowi wody w morzu, jeżeli będe miał 5 m suchego piasku w dół i wleje w jednym punkcie nawet całą beczkę wody to nawet 3 m od tego miejsca w bok piasek będzie suchy, woda zgodnie z prawem grawitacji przesiąknie na sam dół i "rozleje" się w tym piasku na boki zgodnie z działającą grawitacją.

 

 

 

Faktycznie, za bardzo na skróty napisałem.

Jedna rzecz, to że piasek przepuszcza wodę nie tylko pionowo w dół i woda dotrze pod dom.

Druga rzecz, to że mokry piasek ma dużo gorszą lambdę i więcej ciepła ucieknie jak nie zabezpieczymy go przed wodą.

Trzecia rzecz, to jak przepuścimy przez ciepły piasek zimną wodę, to ostudzi ona piasek zwiększając różnicę temperatur pomiędzy płytą a podłożem a tym samym zwiększy straty ciepła. I o to trzecie chodziło z polewaniem piasku.

 

Przy ławach to fundament zabezpiecza podłoże przed wilgocią w czasie opadów i roztopów. A sucha podsypka staje się również izolatorem o wcale nie najgorszej lambdzie.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Moze Wy podpowiecie. Mam dwa warianty do wyliczenia plyta i tradycyjne fundamenty. Nie wiem jeszcze jaki bedzie dom, bo sie projektuje, ale dostalam do wyliczenia i porownania. Rzucicie okiem?

1 WARIANT. Płyta fundamentowa o powierzchni 180m2:

-Płyta żelbetowa o grubości 25 cm zbrojona górą i dołem siatkami z prętów fi12 o oczkach 12,5 x 12,5 cm.

- folia PE 2mm

- warstwa izolacyjna grubości 40 cm ze Styroduru 3035CS.

- Podsypka ze żwiru lub pospółki o grubości około 55 cm zagęszczoną do IS = 1,0.

Materiał:

- beton szczelny hydrotechniczny W-2 klasy B25,

- stal zbrojeniowa klasy A-IIIN (RB 500W).

Wykopy o objętości ok. 240m3

 

Czy te 40 cm to nie jest duzo? Dom ma byc parterowy z antresola. Silikaty (18 lub 24cm), Strop monolit, wiazary dachowe, dachowka lub blacha.

Teren to glina nieplastyczna.

 

Podpowiecie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Cała płyta będzie bardzo droga, 55 cm wymiany gruntu to w jakim celu? Drenażu portfela inwestora? Siatka fi 12 co 12,5 to jest bardzo gęsta siatka, dla typowych domków jednorodzinnych płyta bez problemu wyjdzie grubosci 20 cm , siatkka fi 10 co 25 cm z dogęszzeniem zbrojenia w odpowidnich miejscach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

 

prośba o ocenę/komentarze odnośnie mojej płyty.

Silka 24, dwa stropy żelbetowe, dachówka.

Grunt bardzo dobry - piach, woda na 3 metrach.

 

Nie wiem czy dobrze widoczny jest wykaz stali ale wychodzi, że jest:

 

#8 - 105kg

#10 - 2,8tony

#12 - 640kg

#16 10 kg

Łącznie 3,5 tony

 

IMG_0980.jpgNowy obraz (2).jpgNowy obraz (3).jpg

 

Czy ta płyta jest OK, czy coś warto zmodyfikować?

 

 

pozdr

Edytowane przez suzanita
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...