Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Zastanawiam się czy jest sens robić drenaż w moim przypadku. Płyta jest podniesiona ok. 0.5 metra ponad poziom gruntu, do tego jako izolacja od spodu płyty użyty jest keramzyt (również 0,5 metra). Wydaje mi się że ta warstwa keramzytu jest wystarczająca jako drenaż. Ale oczywiście mogę się mylić, więc prosiłbym o podpowiedź w tej kwestii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie wiem co mam robić. U mnie na działce jest glina i wysoki poziom wody (po roztopach pół metra ppt. a może i nawet wyżej). Nie bardzo gdzie mam się pozbyć wody z drenażu. Wykonawca twierdzi, że drenaż nie jest potrzebny. Czy jeśli pod płytą będzie stała woda (zostanie wykonana pionowa opaska przeciwwysadzinowa) to wpłynie ona jakoś negatywnie na budynek? Co robić w mojej sytuacji (i nie ponieść przy tym dużych kosztów)?

 

Skoro woda tak wysoko to jak bez drenazu? Rury nie sa drogie. Kup nawet zwykle dziurawione i sam je owin geoszmatą.

Deszczowke gdzie bedziesz odprowadzal? W ten sam sposob odprowadz wode z drenazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się czy jest sens robić drenaż w moim przypadku. Płyta jest podniesiona ok. 0.5 metra ponad poziom gruntu, do tego jako izolacja od spodu płyty użyty jest keramzyt (również 0,5 metra). Wydaje mi się że ta warstwa keramzytu jest wystarczająca jako drenaż. Ale oczywiście mogę się mylić, więc prosiłbym o podpowiedź w tej kwestii.

 

Jak keramzyt będzie suchy to będzie pełnił rolę izolatora termicznego jak będzie w nim woda (pomiędzy ziarnami ) to właściwości izolacyjne są słabe..

 

Nie wiem co mam robić. U mnie na działce jest glina i wysoki poziom wody (po roztopach pół metra ppt. a może i nawet wyżej). Nie bardzo gdzie mam się pozbyć wody z drenażu. Wykonawca twierdzi, że drenaż nie jest potrzebny. Czy jeśli pod płytą będzie stała woda (zostanie wykonana pionowa opaska przeciwwysadzinowa) to wpłynie ona jakoś negatywnie na budynek? Co robić w mojej sytuacji (i nie ponieść przy tym dużych kosztów)?

 

Jak chcesz mieć sucho to trzeba zrobić drenaż, Ty nie masz wysokiego stanu wód , tylko po prostu glina bardzo słabo przepuszcza wodę z warstwy humusu, gleby i po zimie czy mocnych opadach robi sie teren grząski, podmokły. Dla fundamentu zawsze lepiej jak jest sucho , ale jak będziesz miał wodę pod płyta to raczej nic strasznego się nie stanie, nośność gruntu nie zmaleje na tyle aby coś się działo.

Drenaż można zrobić do studni chłonnej , w tym celu musisz się rozeznać jak w najbliższej okolicy robi się studnie na wodę i jak głeboko jest warstwa przepuszczalna do której można by zrzucic te wodę, albo ewentualny odwiert. Jak znajdziesz warstwę przepuszczalnąw której zwierciadło nie jest napięte do tam można wykopać studnię chłonną...

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomimo dokumentacji wg,której taka zagęszczarka jest w stanie zagęścić pewnie i 50cm jak przypuszczam, to zagęszczaj jak najcieńsze warstwy - np co 15cm. Ja spokojnie dałem radę zagęszczać tak cienkie pomiędzy kolejnymi wywrotkami piachu. Wtedy na koniec sam zobaczysz, że próbując wbić kciuk to wejdzie może do połowy w zagęszczony piach. I to będzie dobrze zagęszczona podbudowa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tej masie zagęszczarki można spokojnie zagęszczać warstwami co 30cm. Dobrze jak piasek jest lekko wilgotny chociaż przy takiej pogodzie jak teraz nie powinno być problemu ze zbyt suchym piaskiem. Wiadomo że najlepszą odpowiedzią na to jak zagęszczony jest grunt będą badania np. sondą dynamiczną.. ale bez przesady. Jak były wcześniej robione badania i parametry są znane to zagęścić to co zostało po zebraniu wierzchniej warstwy (przejechać ze trzy razy w każdym miejscu) a potem te planowane 50cm na rozbić na dwa razy i będzie dobrze. Przy większych budowach wskaźnikiem zagęszczenia w jakimś sensie jest to, czy wozidło zostawia ślady, jak nie to znaczy że jest dobrze i można wołać Pana od badań gruntu i wstydu nie będzie ;). Sporo zależy jaki towar przywiozą, bo jak to piach typu "wiślak" to wrażenia "ubitego betonu" jak przy klińcu nie będzie.

Pozdrawiam,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam tmann* i vega1, dostałem namiary od Kaizen'a w sprawie płyty fundamentowej - chcę przerobić projekt jednak u mnie sama zmiana płyty nie jest możliwa trzeba jeszcze podnieść część budynku do góry. Co za tym idzie zmiana stropów długości schodów (to największy problem nie mieszczą się w klatce schodowej były już kombinacje żeby podnieść ich wysokość z 17,5 na 18,5 cm dodatkowo wejść z schodami do pokoju na piętrze - ew dodać 2 stopnie w salonie ) itp. Dlatego chciałbym sprawdzonego projektanta w linku projekt domu http://www.galeriadomow.pl/projekty-domow/projekt-dom-przy-cyprysowej-30.html

 

Co o tym sądzicie może podpowiecie jak rozwiązać problem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dylemat w temacie podbudowy pod płytą. Mam pomysł na podbudowę z kruszywa wapiennego.

Jaka frakcja będzie najbardziej odpowiednia?

Które parametry kruszywa są istotne jak chodzi o zastosowanie pod płytą fundamentową?

Czy ktoś robił w ten sposób podbudowę?

Jakie plusy, minusy, problemy przy rozkładaniu itp.

Wszelkie sugestie i pomysły mile widziane.:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dylemat w temacie podbudowy pod płytą. Mam pomysł na podbudowę z kruszywa wapiennego.

Jaka frakcja będzie najbardziej odpowiednia?

Które parametry kruszywa są istotne jak chodzi o zastosowanie pod płytą fundamentową?

Czy ktoś robił w ten sposób podbudowę?

Jakie plusy, minusy, problemy przy rozkładaniu itp.

Wszelkie sugestie i pomysły mile widziane.:D

 

Kruszywo wapienne lasuje się pod wpływem wilgoci, choć jest stosowane na podbudowy dróg. Dołóż parę groszy na porządny kamyk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałam kilkadziesiąt stron postów z tego wątku, kilkanaście artykułów na temat płyt fundamentowych, rozmawiałam z 5 wykonawcami płyt. Co do tego rozwiązania jestem przekonana. Niestety nie jest przekonany ani nasz projektant, ani jego konstruktor i wszelkimi sposobami starają się nas przekonać do ław. Przekonać się raczej nie damy, ale w tym wypadku pozostaje nam zwrócić się do niezależnego konstruktora o policzenie płyty. Ten nasz może nam wprawdzie płytę wyliczyć, ale boimy się, że nam ją przewymiaruje i będzie przez to droga w wykonaniu. Chce dać 30cm betonu i 5t stali! Mamy względnie dobry grunt: od powierzchni do głębokości 0,8m jest gleba, potem do głębokości 1-1,1 są piaski gliniaste i glina, woda na głębokości 1-1,1m, poniżej do głębokości 2,5m piaski grube średniozagęszczone.

Oferty jakie dostaliśmy na płytę (po przesłaniu wstępnych danych do projektu) to grubość płyty 20cm, izolacja spodu to standardowo 20cm EPS (zamieniamy na XPS). Czytałam tutaj o pomyśle zredukowania styroduru pod płytą do 10cm i położenia 10cm EPS na płycie pod ogrzewaniem podłogowym. Nie zależy nam na akumulacyjności płyty, bo bardziej cenimy sobie sterowność jej temperaturą. Tylko się zastanawiam, czy te 10cm XPS na dole to nie za mało? Czy płyta nie będzie się wyziębiać? I czy wtedy obowiązkowo opaska przeciwwysadzinowa? Te 10cm XPS na dole kusi, bo to zmniejsza dość znacznie koszty, tylko nie chcemy przesadzić - w końcu to fundament. Co o tym sądzicie?

P.S. Najgorsze jest to, że płacimy za wyliczenie konstrukcji, która i tak będzie do bani i trzeba zamówić niezależną...

Edytowane przez Doli.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chce dać 30cm betonu i 5t stali! Mamy względnie dobry grunt: od powierzchni do głębokości 0,8m jest gleba,

 

To Ty jesteś konstruktorem, że decydujesz ile betonu i stali? Bo wygląda na nieźle przewymiarowane.

Gleby też jakoś grubo. U mnie było 20-30 cm. A humus trzeba wywalić w całości - więc jak będzie trzeba sypać te80 czy 90cm piasku, to będzie spory wydatek.

 

Nie zależy nam na akumulacyjności płyty, bo bardziej cenimy sobie sterowność jej temperaturą.

 

Podłogówką i tak nie posterujesz. Chyba, że dasz kable tuż pod płytkami. Bo nawet te 5cm wylewki ma taką bezwładność, że nie dostosujesz do temperatury za oknem i nie zareaguje na rozpalenie kominka (zanim się wychłodzi, to kominek też będzie dawno wygaszony i zimny).

A co do grubości, to 20 cm w sumie jest jak najbardziej OK. Ale równie ważne (jak nie ważniejsze) jest ocieplenie z boku.

 

P.S. Najgorsze jest to, że płacimy za wyliczenie konstrukcji, która i tak będzie do bani i trzeba zamówić niezależną...

 

Dogadaj się z projektantem, żeby od początku projekt płyty był częścią projektu. Po co projektować ławy (jak rozumiem projekt indywidualny)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To Ty jesteś konstruktorem, że decydujesz ile betonu i stali? Bo wygląda na nieźle przewymiarowane.

Wydaje mi się z opisu, że to konstruktor zaproponował Doli taką przewymiarowaną płytę.

Szczerze powiedziawszy nie wiem jak można by wybrnąć z tej sytuacji, żeby nie płacić 2 razy konstrukcję fundamentu. Wydaje się to troszkę bez sensu, żeby robić projekt płyty fundamentowej (i za niego płacić), kiedy wiadomo z góry, że nie spełnia on wymagań inwestora i fundamenty na pewno nie będą realizowane zgodnie z tym projektem.

Nie wiem jak się umówiłaś z architektem i czy możesz w jakiś sposób wymóc zmianę konstruktora lub zażądać niższej ceny za projekt (o koszt wykonania projektu płyty).

 

EDIT

W kwestii izolacji płyty, dla siebie akurat wybrałem kanapkę (XPS pod, EPS nad), ale to głównie ze względu na to, że chciałem oddzielić konstrukcję od instalacji i mieć możliwość zmian na dalszym etapie budowy. Nie wpływa to jakoś tragicznie na straty ciepła.

 

To czy wybierzesz tylko XPS pod płytą, czy XPS pod płytą i EPS na płycie nie wpłynie na kwestię opaski przeciwwysadzinowej.

 

W mojej ocenie (subiektywna, niefachowa opinia) jeśli chcesz uniknąć stosowanie opaski przeciwwysadzinowej musisz wymienić grunt na głębokość przemarzania (niedawno toczyła się w tym wątku http://forum.muratordom.pl/showthread.php?335673-P%C5%82yta-fundamentowa-Konstruktor-sugeruje-tradycyjne-%C5%82awy-Czy-s%C5%82usznie&p=7422911&viewfull=1#post7422911 na ten temat). Jeżeli masz aż 80 cm humusu (wydaje się to troszkę wątpliwe, nawet jeśli działka była wcześniej polem uprawnym), to zbyt wiele gruntu do wymiany Ci nie zostanie.

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To Ty jesteś konstruktorem, że decydujesz ile betonu i stali? Bo wygląda na nieźle przewymiarowane.

 

Podłogówką i tak nie posterujesz.

 

A co do grubości, to 20 cm w sumie jest jak najbardziej OK.

 

Dogadaj się z projektantem, żeby od początku projekt płyty był częścią projektu.

Tak, mam projekt indywidualny. Projekt płyty może być częścią pojektu, ale nie wiem czy mój konstruktor nie uprze się na 30cm i projekt i tak nie będzie wykorzystany do wykonania płyty, bo będzie za drogi.

To, ze grubość izolacji od dołu 20cm to wiem, ale pytanie czy mogę ją rozbić na 10cm XPS pod płytą i 10cm EPS nad nią.

Co do podłogówki, to zgadzam się, że za bardzo nie posteruję, ale ta zalana w płycie ma jeszcze większą bezwładność. Od takiej w wylewce można oczekiwać reakcji na zmiany po ok 2-3h. W płycie o wiele dłużej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się z opisu, że to konstruktor zaproponował Doli taką przewymiarowaną płytę.

Tak własnie było.

Nie wiem jak się umówiłaś z architektem.

Umówiłam się na kompletny projekt koncepcyjny, budowlany i wykonawczy gwarantujący uzyskanie pozwolenie na budowę. Więc jakiś fundament muszą mi zaprojektować.

W kwestii izolacji płyty, dla siebie akurat wybrałem kanapkę (XPS pod, EPS nad), ale to głównie ze względu na to, że chciałem oddzielić konstrukcję od instalacji i mieć możliwość zmian na dalszym etapie budowy. Nie wpływa to jakoś tragicznie na straty ciepła.

Możliwość jakich konkretnie zmian? Bo jak płyta fundamentowa, to ze zmianami na dalszych etapach chyba trochę słabo?

 

W mojej ocenie (subiektywna, niefachowa opinia) jeśli chcesz uniknąć stosowanie opaski przeciwwysadzinowej musisz wymienić grunt na głębokość przemarzania (...) Jeżeli masz aż 80 cm humusu (wydaje się to troszkę wątpliwe, nawet jeśli działka była wcześniej polem uprawnym), to zbyt wiele gruntu do wymiany Ci nie zostanie.

Działka była przez poprzedniego właściciela karczowana i podnoszona - więc nawet się nie zdziwiłam, że tam jest tyle humusu. Dodatkowo ta opinia geotechniczna, to jest... no właśnie opinia geotechniczna :) Chyba chłop wie co robi :) Będę wymieniać grunt do głębokości piasków gruboziarnistych czyli właśnie do głębokości 1-1,1m. Czy to by wystarczyło? A ile dookoła fundamentu (szerokość) trzeba by wymienić grunt?

Edytowane przez Doli.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc jakiś fundament muszą mi zaprojektować.

 

I nie może do zaprojektowania płyty zatrudnić konstruktora, który się na tym zna i ma doświadczenie?

Bo ta grubość i ilość stali powoduje, że cena będzie dużo większa niż ław (pewnie prawie 10x więcej stali i betonu, niż na ławy).

 

Jeszcze co do bezwładności podłogówki - to przy współcześnie ocieplonym domu w 2-3 godziny to w największe mrozy temperatura wylewki spadnie może z pół stopnia. Albo i nie. Przy płycie grzewczej to nawet w Innogy wystarczy grzać w tańszej strefie G12. Przy grzaniu samej wylewki dogrzewania w ciągu dnia nie da się uniknąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...