Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A na ściskanie, to tu akurat nie bardzo ma znaczenie. Raczej na rozciąganie. Tydzień, to zdecydowanie za mało. Chyba że ekipa muruje powoli i zanim postawią ściany, to minie kolejne dwa, trzy tygodnie.

 

Biorąc pod uwagę, że po tygodniu beton ma 80% wytrzymałości, a ściany nie powstają w ciągu dwóch dni, (poza tym, to tylko część obciążeń, na które liczona jest płyta) to można spokojnie murować po tygodniu.

 

Jedynie palet na płytę bym nie wstawiał - u mni były rozstawione wokół płyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę, że po tygodniu beton ma 80% wytrzymałości, a ściany nie powstają w ciągu dwóch dni, (poza tym, to tylko część obciążeń, na które liczona jest płyta) to można spokojnie murować po tygodniu.

 

Jedynie palet na płytę bym nie wstawiał - u mni były rozstawione wokół płyty.

 

No u mnie w sumie też.. na płycie było kilka palet tyle co sięgną z HDS a reszta też dookoła. I dokładnie jak pisał poprzednik murowałem powoli więc zanim skończyłem parter to i tak sporo dni minęło :) Chyba, że wpada brygada i robi wsio w 3 dni to inna bajka. Wtedy jeszcze bym poczekał :)

 

Jak stawiali mi palety oddalone od krawędzi płyty z 2 metry i rzecz jasna nie jedna przy drugiej tylko rozsiane to nie wiem co miało by się stać i jakie tu miało by być rozciąganie czy ugięcie. Od spodu w końcu ma być poprawnie zagęszczone podłoże. Dla mnie tu głownie mamy ściskanie a ono ma już wytrzymałość po tylu dniach na przysłowiowy czołg :)

Edytowane przez Janek795
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę, że po tygodniu beton ma 80% wytrzymałości, a ściany nie powstają w ciągu dwóch dni, (poza tym, to tylko część obciążeń, na które liczona jest płyta) to można spokojnie murować po tygodniu.

 

Jedynie palet na płytę bym nie wstawiał - u mni były rozstawione wokół płyty.

tutaj bym nie generalizował. Jest to ściśle związane z warunkami temperaturowymi w jakich betonujemy.

80% wytrzymałości osiąga w warunkach, gdy temperatura jest równa lub wyższa 20*C. ALe już w warunkach wiosenno zimowych, gdy temperatura otoczenia wynosi np. 5*C (a nocami oscyluje około 0*C), to po tygodniu osiągniesz około połowę tej wytrzymałości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No może się źle wyraziłem.. mi bardziej chodzi o obciążenie, że palety sobie postawiłem na płycie. Murowanie jak pisałem powoli sobie zaczynałem i nie było to nie wiadomo jakie obciążenie bo jeszcze trochę dni minęło. Jak ktoś chce powoli sobie wyprowadzać np pierwszą warstwę etc to czemu nie. Jak ma być to postawione w kilka dni przez brygadę to jasne, że czekać więcej. No i jasne, że na krawędzi już trochę inne siły działają (ściskanie też :p) dlatego pisałem, że palety oddalone od niej :) Natomiast mimo wszystko nawet krawędź nie są tu przecież zawieszone w powietrzu tylko mają tez podparcie na podbudowie:)

 

Proste.. jak się nie spieszy poczekać.. jak ma być szybko wymurowane np ekipą tez jasne, że poczekać... jak robisz sam spokojnie powoli możesz sobie zaczynać, Mi np z samą pierwszą warstwą pod dryfixa 2 dni zeszło :) Potem tylko wyprowadzenie narożników etc i zanim konkretnie się murowało i można było mówić o jakichś obciążeniach to już kolejne 7-10 dni było za mną. Absolutnie nie namawiam do stawiania pełnych murów po 7 dniach :bash: Ale są i tacy. W okolicy codziennie mijam budowę gdzie też robili płytę i sam się dziwiłem bo po około 3 tyg brygada już brała się za strop.

Edytowane przez Janek795
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam pytanie, wątek o płytach to może coś doradzicie.

Stawiam garaż na płycie. Konstrukcja szkieletu drewnianego, na dachu blachodachówka. Garaż jest na zgłoszenie więc projektu nie mam. Zastanawiam się nad płytą żeby ją dobrze wykonać i nie mieć z nią w przyszłości problemów. Wymiary 5,8x5,8, grubość 18cm zbrojenie pod ścianami wokół a reszta siatka. Tylko nie wiem czy zrobić dołem czy może górą. Doradzicie coś czy lepiej pogadać z konstruktorem żeby to przeliczył??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tutaj bym nie generalizował. Jest to ściśle związane z warunkami temperaturowymi w jakich betonujemy.

80% wytrzymałości osiąga w warunkach, gdy temperatura jest równa lub wyższa 20*C. ALe już w warunkach wiosenno zimowych, gdy temperatura otoczenia wynosi np. 5*C (a nocami oscyluje około 0*C), to po tygodniu osiągniesz około połowę tej wytrzymałości.

 

Nie przesadzaj, temperatura na powierzchni (mierzę akurat temperaturę gruntu) waha się od 3C do 18 (szczytowa temperatura kiedy wyjdzie słońce)

Wymurowanie pierwszego wiersza to jeden dzień pracy, kolejnych kilka, by dojść do 1/2 wysokości kondygnacji. Jaki to % obciążeń, na jakie projektowana jest płyta ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przesadzaj, temperatura na powierzchni (mierzę akurat temperaturę gruntu) waha się od 3C do 18 (szczytowa temperatura kiedy wyjdzie słońce)

Wymurowanie pierwszego wiersza to jeden dzień pracy, kolejnych kilka, by dojść do 1/2 wysokości kondygnacji. Jaki to % obciążeń, na jakie projektowana jest płyta ?

 

Pewnie z 5% :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czy ja też będę miał stodołę jeśli chcę budować z betonu komórkowego :-) W sumie budowlańcy mówią na mój przyszły dom "stodoła" bo prosty dwuspadowy dach więc wszystko się zgadza :-D

 

Ale ja nie po to się zalogowałem. Chciałem zapytać jak się realizuje wjazd do garażu biorąc pod uwagę EPS (XPS) pionowy którym obłożona jest płyta. Wyobrażam sobie to tak że jest jakiś polbruk, 15 (20) cm XPS i dopiero płyta. Jakoś zabezpiecza się ten styrodur żeby samochody nie rozjeździły od góry? Może trzeba jeszcze wylać posadzkę na płycie i przy okazji przykryć nią ten XPS?

 

Podobnie ciekaw jestem jak wygląda kwestia tarasu i schodów. Jak łączy się płyta obłożona XPS ze schodami/tarasem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....Chciałem zapytać jak się realizuje wjazd do garażu biorąc pod uwagę EPS (XPS) pionowy którym obłożona jest płyta. Wyobrażam sobie to tak że jest jakiś polbruk, 15 (20) cm XPS i dopiero płyta. Jakoś zabezpiecza się ten styrodur żeby samochody nie rozjeździły od góry? Może trzeba jeszcze wylać posadzkę na płycie i przy okazji przykryć nią ten XPS??...

 

Jeśli chodzi o garaż. Ja się powoli będę za to zabierał za 2-3 tygodnie. Pytałem o to już wcześniej i jeden z userów tu pokazywał, że normalnie na kleju z siatką płytki położył i gra. XPS tylko dobrze przykołkowany. Odpadła mu jedna o ile pamiętam do tej pory. Przykleił i dalej ok.

 

Najgorsze, że to spory odsłonięty mostek do garażu...

 

Ja planuje tak: Oczywiście tak samo dodatkowo przykołować XPS-a. Już na etapie płyty akurat ten fragment osadziłem na piachu zmieszanym z cementem jak do kostki. W sumie wjeżdżałem już i nie drgnęło ale kołki nie zaszkodzą. Mam też paczkę XPS700 4cm i zastanawiam się aby ściąć te 4 czy 8 cm góry (na dwa razy) i zastąpić tym twardym aby lepiej się siły rozchodziły. Myślę, że to dobry pomysł.

 

Sam wjazd aby cokolwiek odizolować od mrozu na zewnątrz jak i od wody natnę bruzdownicą na 3 cm. Tak nad zbrojenie. Na to jak na poniższym foto izolacja ze zbrojonego XPS i hydroizolacja:

 

http://budujedomypasywne.pl/wp-content/uploads/2014/08/008.jpg

 

Pewnie dam tylko 10 max 15mm (zależy jak głęboko jest zbrojenie)

 

Licząc że w garażu pójdzie gres + celowo klej na większy grzebień zostanie mi jakieś 3,5-4 cm... więc to już jest jakieś pole do popisu aby jakość pod bramę czymś wejść zgranym z podjazdem a zarazem trochę przełamać ten mostek termiczny.

Edytowane przez Janek795
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa ostatnie rysunki pokazują płytę bez tej folii. Tym razem pomimo dużo wyższej wilgotności w domu zarówno latem jak i zimą wykraplanie wilgoci występuje tylko na samym spodzie warstwy styropianu. Jeżeli będzie to styropian wodoodporny lub XPS, to taka woda nie jest dla niego groźna.

Rysunki wykonałem w programie Arcadia Thermo.

Szczelna folia umieszczona na gruncie byłaby jeszcze gorsza - tworzą się tam idealne warunki do kondensacji praktycznie przez cały rok.

Folię kubełkową za idealnie szczelną nie można uznać, no chyba, że poskleja się ją na zakładach.

O tym, że pod styropianem nie należy układać folii pisałem na Forum Muratora kilkukrotnie.

Witam,

Ja będę miał płytę fundamentową pod piwnicą. W projekcie są ławy, ale zmieniam to, bo grunt wilgotny (glina), a drenażu nie ma gdzie odprowadzić (tym bardziej że podłoga piwnicy będzie ok. 200cm poniżej poziomu terenu).

Z dużym zainteresowaniem śledzę tematy o płycie, a szczególnie zależy mi na informacji o hydroizolacji poziomej, bo co do termoizolacji to już raczej wiem, że na chudziaku (pod płytą żelbetową) będzie ok. 10cm XPS. Teraz tylko kwestia tych folii, papy lub izolacji bitumicznej (np. MULTI-BAUDICHT 2K - czy ktoś zna?). Czy to się nakłada pod płytę? Przecież styroduru tym nie posmaruję? Czy to idzie w takim razie na płytę?

Z góry dziękuję za podpowiedzi, z uwzględnieniem faktu, że mówimy o płyciue fundamentowej piwnicy, gdzie chudziak będzie lany znacznie poniżej 2,5m pod poziomem terenu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Ja będę miał płytę fundamentową pod piwnicą. W projekcie są ławy, ale zmieniam to, bo grunt wilgotny (glina), a drenażu nie ma gdzie odprowadzić (tym bardziej że podłoga piwnicy będzie ok. 200cm poniżej poziomu terenu).

Z dużym zainteresowaniem śledzę tematy o płycie, a szczególnie zależy mi na informacji o hydroizolacji poziomej, bo co do termoizolacji to już raczej wiem, że na chudziaku (pod płytą żelbetową) będzie ok. 10cm XPS. Teraz tylko kwestia tych folii, papy lub izolacji bitumicznej (np. MULTI-BAUDICHT 2K - czy ktoś zna?). Czy to się nakłada pod płytę? Przecież styroduru tym nie posmaruję? Czy to idzie w takim razie na płytę?

Z góry dziękuję za podpowiedzi, z uwzględnieniem faktu, że mówimy o płyciue fundamentowej piwnicy, gdzie chudziak będzie lany znacznie poniżej 2,5m pod poziomem terenu.

Nie napiszę o hydroizolacji ale o termoizolacji. Ten XPS pod podłogą piwnicy, to zbędny wydatek, do tego komplikujący konstrukcję. Na ściany piwnicy tak, pod płytę nie. Po pierwsze jest szansa, że to ci zatonie w wodach gruntowych, pod rdugie temperatura roczna na tej głębokości to jakieś 10oC a jak będziesz już grunt nagrzejesz, to będzie i 15. To się dosyć stabilnie utrzymuje w ciągu roku, czy grzejesz, czy nie. Jeżeli planujesz jakieś pomieszczenia użytkowe typu siłownia czy pokój bilardowy, to lepiej daj zwykły EPS na płytę a na to wylewkę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...