Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Szybkie pytanie: stoję przed wyborem pomiędzy 10 cm a 20 cm izolacji pod płytą o powierzchni 200 metrów kwadratowych. Współczynnik U mam od wykonawcy. Na płycie będzie 10 cm EPS oraz wylewka, a wylewce rury ogrzewania podłogowego. Policzyłem metodą, którą pamiętam jeszcze z liceum, ale prawdopodobnie nie jest ani poprawna, ani na pewno nie oddaje dobrze rzeczywistości. Czy takie obliczenia mają sens? Czy jest sens inwestować w dodatkowe 10 cm XPS pod płytą?.......

 

Temat już był wałkowany ale pewnie cieżko to znaleźć w tak obszernym temacie. Przytoczę przykład mojego domu (PF o pow 125m^2). Oczywiście polecam wykonać OZC wtedy bedziesz wiedział dokładnie jak to jest w Twoim przypadku.

 

Dane z Audytora OZC 6.5 Pro

 

Dla 10cm XPS pod i 16 cm EPS nad mam U=0,100 i straty do gruntu 1355 kWh/rok

 

Dla 20cm XPS pod i 16 cm EPS nad mam U=0,078 i straty do gruntu 1019 kWh/rok

 

Więc różnica 336 kWh/rok to przy czystym prądzie w II taryfie 94 zł/rok. Jak bym dołożył te 10cm XPS to musiał bym wydać dodatkowo 4812zł, co przy wspomnianym prądzie zwróciło by się po 51 latach :yes: więc chyba już wszystko jasne, jeżeli będziesz miał tańsze źródło ciepła to zwrot nastąpi jeszcze później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam pytanie, zrobiłem podbudowę ok 20-30cm piachu pod płytę garażu. Piach zagęszczony w 2-3 warstwach. Od kilku doni intensywnie pada i podbudowa zrobiła sie strasznie mokra. Jak się po niej chodzi to czuć że jest plastyczna od nadmiaru wody. Przejmować się tym czy jak woda zejdzie to zagęścić ponownie i działać dalej??

Pozdrawiam Marek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie zrobiłem płytę ze względu na wysoki poziom wód gruntowych - gleba z gliną do 1,5 m (na wiosnę i jesień woda stoi już po wykopaniu dołka na 2 szpadle. Przekrój mam taki jak na rysunku.Pytanie robić perforowaną rurę odwadniającą czy dać wodzie spokój. Wodę z rynien poprowadzę w rurach kanalizacyjnych do najbliższego rowu melioracyjnego. Z tego co wyczytałem rurę odwadniającą nie należy umieszczać poniżej fundamentu ze względu na możliwość wypłukiwania piasku spod płyty - u mnie ze względu na małą głębokość posadowienia rura byłą by 25 cm pod chudziakiem płyty. .przekroj.jpg

Do MMark. - moim zdaniem po 2 m-cach piach się ustabilizuje - sam mmiałem takie miejsce na obrzeżach płyty i po 4 m-cach już się piach ustał i nie "pływa".

Edytowane przez wesat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybkie pytanie: stoję przed wyborem pomiędzy 10 cm a 20 cm izolacji pod płytą o powierzchni 200 metrów kwadratowych. Współczynnik U mam od wykonawcy. Na płycie będzie 10 cm EPS oraz wylewka, a wylewce rury ogrzewania podłogowego. Policzyłem metodą, którą pamiętam jeszcze z liceum, ale prawdopodobnie nie jest ani poprawna, ani na pewno nie oddaje dobrze rzeczywistości. Czy takie obliczenia mają sens? Czy jest sens inwestować w dodatkowe 10 cm XPS pod płytą?

 

W każdym razie wyszło mi tak:

 

[b]Dla płyty z 10 cm XPS:[/b]
U = 0.148 W/m^2K
S = 200 m^2
ΔT = 20 C
t = 365 dni = 365*24*3600 sekund = 31536000 sekund

Przewodzone ciepło:
Q1 = k*S*ΔT*t = 18669.31 MJ

 

[b]Dla płyty z 20 cm XPS:[/b]
U = 0.104 W/m^2K
S = 200 m^2
ΔT = 20 C
t = 365 dni = 365*24*3600 sekund = 31536000 sekund

Przewodzone ciepło:
Q2 = k*S*ΔT*t = 13118.98 MJ

 

[b]Różnica[/b]:
Q1-Q2 = 5474.85 MJ
3.6 MJ = 1 kWh
5500 MJ = 1541 kWh

 

Czyli jakieś 900 zł różnicy rocznie na stratach ciepła, co sprawia, że inwestycja w dodatkowy XPS może mieć sens. Założyłem dużą różnicę temperatur i jednakowe straty ciepła całą powierzchnią płyty, co pewnie nie jest realistycznym założeniem. W każdym razie, chciałem jeszcze zapytać, czy istnieją jakieś kalkulatory lub programy, które pozwolą mi dokonać takich obliczeń dokładniej? Długie guglanie nie zwróciło żadnych rozsądnych wyników poza Kisan OZC, którego jeszcze nie ogarniam.

 

PS

Tak, czytałem ten wątek i tak gdzieś w 2011 r. ktoś miał podobny problem, ale odpowiedzi konkretnej nie uzyskał. :-)

 

...ale wg mnie sezon grzewczy nie ma 365 dni. To juz ponad polowe mniej. A jak masz pompe ciepla na taryfie nocnym to jeszcze troche sie zmienia zalozona cena energii...

A delta T nie jest 20K, raczej 10K.

Jak zrobisz na plycie wylewke z izolacja 10cm, to pod plyta 10cm XPS wystarczy, wg mnie U powinno byc bardzo zblizony do plyte na 20cm XPS bez wylewki

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Będę robił OZC dla mojego projektu i dzięki temu będę podejmował bardziej racjonalne wybory (miejmy nadzieję).
Nie podajesz wymiaru charakterystycznego podłogi ale zakładając 200m2, boki 16x12,5m i obwód 57m, 20 cm izolacji o lambdzie 0,032 pod płytą da opór czyli R = 8,189 m2K/W czyli U = 0,12 W/m2K. Przełożenie 10 cm na płytę zwiększy U do 0,13 W/m2K. Zastosowanie dodatkowo opaski pionowej z 10 cm XPS da U = 0,11 W/m2K.

Co do obliczania strat na sezon grzewczy, to musisz wziąć pod uwagę zjawisko kumulowania się ciepła pod domem w kolejnych latach. Jak pokazują pomiary forumowiczów temperatura pod domem stabilizuje się na około 12oC. Sezon grzewczy to około 160 dni. Licząc deltę jako 10K przy 10 cm pod i 10 cm nad płytą i opaską straty roczne do gruntu to 844 kWh. Dla pozostałych wariantów są bardzo podobne. Przy tylko 10 cm XPS pod płytą i z opaską 10 cm U wyniesie 0,18 W/m2K, bez opaski 0,20 W/m2K czyli, z opaską roczne straty to 1380 kWh. W pierwszym przypadku 850x0.5zł to koszt 425 zł/rok, w drugim 690zł za rok, przy grzaniu czystym prądem. Pompa ciepła obniża ten koszt trzykrotnie czyli do około 150 zł/rok i 230 zł/rok. W tym drugim przypadku czyli z PC inwestycja w dodatkowe 10 cm izolacji nie ma kompletnie sensu. Z czystym prądem można by się zastanowić.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji, że nie mam pojęcia o budownictwie zastanawia mnie jedna rzecz:

Wybierając płytę fundamentowa na podmoklym terenie zakładam, że trzeba ją będzie głębiej osadzać... dobrze myślę? Czy wtedy taka płyta jest grubsza i czy ma to sens?

I co jak wejście do samego domu nie ma być na wysokości gruntu tylko powiedzmy po 3 schodkach.... Wtedy na samej płycie wylewa/buduje się te dodatkowe 50 cm żeby było wyżej?

I proszę się nie śmiać z tych pytań :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wskazują wyniki pomiarów forumowiczów, którzy pod dom wpakowali czujniki temperatury.
Jak te czujniki są zasilane? Ja też bym chętnie założył jakiś czujnik, np. wilgotności. Ale jak one są zasilane? Po wyczerpaniu baterii chyba koniec ich przydatności?

Chyba że jest to jakieś lepsze rozwiązanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co we wcześniejszych komentarzach wyczytałem to nie trzeba wygrzewać przed układaniem. Ewentualnie pamiętać by powoli stopniowo ją nagrzewać później.

 

 

Hej macie może jakieś fotki jak macie zainstalowane okno balkonowe z ogrzewaniem w płycie? Bo mam teraz trochę problem z dogadaniem się jak będzie prawidłowo. Na płycie będzie po całości albo płytki albo posadzka żywiczna więc pewnie max 1-1,5cm. Nie wiem jeszcze czy pod płytki czy żywicę powinienem dać jakąś piankę czy coś innego co sugerował jeden z Panów wykonawców płyty.

Jedni przy montażu okna tarasowego chcą mi podcinać styrodur doklejony do płyty :)

inni wycinać 4cm płyty

inni nie do końca zrozumiałem ale dać około 1cm pianki na podkładkach drewnianych lub plastikowych ale dalej w licu ściany.

Czekam jeszcze na wyceny z montażem w ociepleniu ale coś się nie palą do takiego montażu :)

 

Jak zabezpieczyliście lub poprawiliście styrodur w wejściu i przy tarasie bo wydaje mi się, że przez wchodzenie i wychodzenie już się trochę odkształcił :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że dla betonu, który chcemy wybrać na płytę fundamentową (i np. na ściany piwnicy lub ściany fundamentowe), istnieją też dodatkowe parametry, np.:

XC (karbonatyzacja)

XD/XS (agresja chlorkowa)

XF (mrozoodporność)

XA (agresja chemiczna)

Czy dobierając beton w polskich warunkach klimatycznych uwzględniacie te parametry?

Jeśli tak, to które są najważniejsze?

 

A stal zbrojeniowa? AIIIN (B500SP)? Taką mam w projekcie ław i ścian piwnicy. Też należy zwrócić na jakieś dodatkowe parametry stali zbrojeniowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam forumowiczów, obecnie zastanawiam się mocno nad tematem płyty fundamentowej. Cała płyta bedzie miała 144m2 z tego około 40 m2 pod garaż, budynek piętrowy z 2 stropami monolitycznymi. Grunt coś jak glina ale nie do końca nie jest typowo kleista raczej taka przemieszana.

 

Mam pytanie czy ktoś jest mi wstanie doradzić jaki XPS dawać pod płytę ? czy jest pare produktów które spełnią właściwości nacisku ? proszę podpowiedzcie które by spełniały normy ?

 

Druga sprawa pare postów wcześniej był temat o grubości samego XPSa - 20 czy 10 cm ? jak to przekłada się na "oszczędności" w przyszłości ? Czy warto dawać dodatkowe 10 cm by uzyskać 20 cm ? Zamierzam używać pompy ciepła powietrze.

 

Trzecia sprawa podchodzę sceptycznie do umieszczania w płycie tzw. podłogówki - nie wiem nie przemawia to do mnie, czy nie lepszym rozwiązaniem jest robić podłogówke pozniej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągle szukam odpowiedzi na moją zagwozdkę. Dawać folię izolacyjną na płytę pod jastrych czy nie.

Otóż mam płytę fundamentową, pod nią jest xps 10 cm. Teraz chcę zrobić wylewkę na niej i brakujące ocieplenie pod podłogą. Chcę dać 10 cm EPS. Na to pewnie jeszcze pójdzie folia pod podłogówkę no i wylewka.

Ale czy wcześniej na płytę pod EPS-em dać folię czy nie dać. Ma to jakiś sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągle szukam odpowiedzi na moją zagwozdkę. Dawać folię izolacyjną na płytę pod jastrych czy nie.

Otóż mam płytę fundamentową, pod nią jest xps 10 cm. Teraz chcę zrobić wylewkę na niej i brakujące ocieplenie pod podłogą. Chcę dać 10 cm EPS. Na to pewnie jeszcze pójdzie folia pod podłogówkę no i wylewka.

Ale czy wcześniej na płytę pod EPS-em dać folię czy nie dać. Ma to jakiś sens.

Ma jako paroizolacja ale na EPS a nie pod.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji, że nie mam pojęcia o budownictwie zastanawia mnie jedna rzecz:

Wybierając płytę fundamentowa na podmoklym terenie zakładam, że trzeba ją będzie głębiej osadzać... dobrze myślę? Czy wtedy taka płyta jest grubsza i czy ma to sens?

I co jak wejście do samego domu nie ma być na wysokości gruntu tylko powiedzmy po 3 schodkach.... Wtedy na samej płycie wylewa/buduje się te dodatkowe 50 cm żeby było wyżej?

I proszę się nie śmiać z tych pytań :)

 

Wysokość posadowienia płyty możesz regulować grubością styropiany i podbudowy z piachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką ziemią obsypywaliście opaskę wysadzinową ? Mam pełno czarnoziemu na dzialce po wymianie gruntu ale nie chce taka ziemia. To dosc organiczna ziemia i nie chcialbym by tam jakas trawa rosła czy inne chwasty.

 

Możesz wokół cokołu ułożyć polbruk lub wysypać jakimiś otoczakami pas powiedzmy 70cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam forumowiczów, obecnie zastanawiam się mocno nad tematem płyty fundamentowej. Cała płyta bedzie miała 144m2 z tego około 40 m2 pod garaż, budynek piętrowy z 2 stropami monolitycznymi. Grunt coś jak glina ale nie do końca nie jest typowo kleista raczej taka przemieszana.

 

Mam pytanie czy ktoś jest mi wstanie doradzić jaki XPS dawać pod płytę ? czy jest pare produktów które spełnią właściwości nacisku ? proszę podpowiedzcie które by spełniały normy ?

 

Druga sprawa pare postów wcześniej był temat o grubości samego XPSa - 20 czy 10 cm ? jak to przekłada się na "oszczędności" w przyszłości ? Czy warto dawać dodatkowe 10 cm by uzyskać 20 cm ? Zamierzam używać pompy ciepła powietrze.

 

Trzecia sprawa podchodzę sceptycznie do umieszczania w płycie tzw. podłogówki - nie wiem nie przemawia to do mnie, czy nie lepszym rozwiązaniem jest robić podłogówke pozniej ?

 

Jak chcesz taniej i podłogówkę robić w późniejszym etapie to cieńsza warstwa xps pod płytę. Na to eps i instalacje. Dalej wylewka z podłogówką.

Każdy xps spełni wymagania projektanta. Unikaj tylko jakiś wynalazków nieznanych producentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co we wcześniejszych komentarzach wyczytałem to nie trzeba wygrzewać przed układaniem. Ewentualnie pamiętać by powoli stopniowo ją nagrzewać później.

 

 

Hej macie może jakieś fotki jak macie zainstalowane okno balkonowe z ogrzewaniem w płycie? Bo mam teraz trochę problem z dogadaniem się jak będzie prawidłowo. Na płycie będzie po całości albo płytki albo posadzka żywiczna więc pewnie max 1-1,5cm. Nie wiem jeszcze czy pod płytki czy żywicę powinienem dać jakąś piankę czy coś innego co sugerował jeden z Panów wykonawców płyty.

Jedni przy montażu okna tarasowego chcą mi podcinać styrodur doklejony do płyty :)

inni wycinać 4cm płyty

inni nie do końca zrozumiałem ale dać około 1cm pianki na podkładkach drewnianych lub plastikowych ale dalej w licu ściany.

Czekam jeszcze na wyceny z montażem w ociepleniu ale coś się nie palą do takiego montażu :)

 

Jak zabezpieczyliście lub poprawiliście styrodur w wejściu i przy tarasie bo wydaje mi się, że przez wchodzenie i wychodzenie już się trochę odkształcił :/

 

Ja znalazłem ekipę, która zgodzi si na montaż w warstwie ocieplenia dopiero gdy kupiłem samemu konsole i chodziem z nimi jak akwizytor od salonu do salonu. Taka u mnie zaściankowa wieś w tym temacie. Nawet na kosolach można opuścić okno max 1cm względem podłogi, bo nizej to już okno się nie otworzy.

Też mam płytę bez dodatkowego jastrychu i bez wysunięcia okien w poza mur próg okien tarasowych wychodzi dość wysoko. Można przy zalewaniu płyty wsadzić styropian w tym miejscu i zrobić tak zagłębienie.

Opcją jest jeszcze tzw. Niski próg oferowany przez większość producentów stolarki. Minusem jest dopłata do tej opcji i gorsze parametry izolacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...