Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A gdzie przeczytać ten czas? Bo przy 0,031 kg/m2 jest czas "drying time" 44 dni, jak najadę myszą na tą ilość kondensatu, to pisze coś o 90 dniach.

 

30ml wody na m2 co półtora miesiąca ... To tak jakbyś co półtora miesiąca wpuszczał jedną strzykawkę wody na każdy m2.

Nie wiem jak to ocenić, niech podpowiedzą Ci bardziej biegli w tym temacie.

 

Ale pominąłeś ważniejszy temat - wysadziny. Jak się przed tym zabezpieczyć w przypadku płyty fundamentowej bez izolacji ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Wszystkim! Mam pewien dylemat i może doradzicie coś sensownego :)

 

Otóż dom parterowy z nieużytkowym poddaszem. Dom na płycie fundamentowej, w bryle garaż nieogrzewany. Jestem na etapie szlifowania projektu płyty więc mam dwa rozwiązania i nie wiem na które się zdecydować.

 

1. Pod całą płytą również w garażu 10cm XPS (w części mieszkalnej jeszcze 10cm EPS na płycie), garaż ocieplony od wewnątrz w płycie niewielka dylatacja między częścią mieszkalną, a garażem (XPS 40mm).

2. Dom 10cm XPS pod płytą i 10cm EPS na płycie, garaż ocieplony od wewnątrz, w płycie dylatacja (XPS 40mm) z tym że pod garażem nie dawać izolacji i liczyć na ciepło z ziemi.

 

Co sądzicie będzie lepszym rozwiązaniem? Czy taka dylatacja ma w ogóle sens jeśli na płycie będzie jeszcze 10cm EPS? Co z posadowieniem płyty bezpośrednio na zagęszczonej podbudowie? Obrzeże płyty to gr. 10-12cm EPS i opaska gr. 10cm poziomo ze spadkiem.

 

Dorzucam rzut parteru dla zobrazowania co i jak :)

 

http://i29.photobucket.com/albums/c298/walec7_7/Budowa/Z281%20rysunek%20szczegolowy_zpsqjmami0d.jpg

Edytowane przez walec7_7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30ml wody na m2 co półtora miesiąca ... To tak jakbyś co półtora miesiąca wpuszczał jedną strzykawkę wody na każdy m2.

Nie wiem jak to ocenić, niech podpowiedzą Ci bardziej biegli w tym temacie.

 

Ale pominąłeś ważniejszy temat - wysadziny. Jak się przed tym zabezpieczyć w przypadku płyty fundamentowej bez izolacji ?

No to może wysypać jakąś warstwę tego proszku pod płytę, np. 20 cm. (mam nadzieję, że mi wystarczy). Nawet jak go wylewka trochę ściśnie, to nic się nie powinno stać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinno byc ok.Co do opaski ja dawalem na samym koncu.Po wylaniu płyty.Warto poswiecic pare zł.Cieplej pod plyta.i pewnosc ze nie bedzie wysadzin przy takim gruncie.

 

Czy ja dobrze rozumuje ze wysadziny pojawiają się wtedy gdy zbiera się woda w gruncie i marznie zmieniając swoja objętość ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak, zamarzająca woda zwiększa swoją objętość.

 

Czyli jak jest dobrze ogarnięta wymiana gruntu , spadki , odwodnienie to nie ma co się bać . Cały czas zastanawiam sie nad tą opaska , bo teoretycznie wszystko na rysunkach fajnie wygląda a w rzeczywistości może ulec zniszczeniu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak jest dobrze ogarnięta wymiana gruntu , spadki , odwodnienie to nie ma co się bać . Cały czas zastanawiam sie nad tą opaska , bo teoretycznie wszystko na rysunkach fajnie wygląda a w rzeczywistości może ulec zniszczeniu .
Opaska, wbrew pozorom nie jest łatwa do wykonania, szczególnie pionowa. O tym czy grunt jest wysadzinowy powinien zdecydować geotechnik. Wymiana na kruszywo nie podciągające wody i zrobienie skutecznego odwodnienia powinno wystarczyć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Wszystkim! Mam pewien dylemat i może doradzicie coś sensownego :)

 

Otóż dom parterowy z nieużytkowym poddaszem. Dom na płycie fundamentowej, w bryle garaż nieogrzewany. Jestem na etapie szlifowania projektu płyty więc mam dwa rozwiązania i nie wiem na które się zdecydować.

 

1. Pod całą płytą również w garażu 10cm XPS (w części mieszkalnej jeszcze 10cm EPS na płycie), garaż ocieplony od wewnątrz w płycie niewielka dylatacja między częścią mieszkalną, a garażem (XPS 40mm).

2. Dom 10cm XPS pod płytą i 10cm EPS na płycie, garaż ocieplony od wewnątrz, w płycie dylatacja (XPS 40mm) z tym że pod garażem nie dawać izolacji i liczyć na ciepło z ziemi.

 

Co sądzicie będzie lepszym rozwiązaniem? Czy taka dylatacja ma w ogóle sens jeśli na płycie będzie jeszcze 10cm EPS? Co z posadowieniem płyty bezpośrednio na zagęszczonej podbudowie? Obrzeże płyty to gr. 10-12cm EPS i opaska gr. 10cm poziomo ze spadkiem.

]

 

Z jakiego materiału będa ściany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A je jaszcze wtrącę swoje 3 grosze odnośnie jak bardzo rozbieżne potrafią być opinie o drenażu opaskowym wokół płyty fundamentowej, w moim przypadku grunt gliniasty i piwnica:

 

Na stronach Muratora jest opinia MegaTherm, ale pewnie dotyczy to płytko posadowionych płyt:

Drenaż powinien być ułożony w wykopie oddalonym od budynku min. 2-3 m, na głębokości co najmniej 0,5 m większej niż dno wykopu pod płytą fundamentową.

 

Opinia przedstawiciela innej firmy od płyt:

Z reguły drenaż (o ile jest potrzebny) lokalizowany jest ok 1m poza obrębem płyty.

 

Jeszcze inna firma, wykonawca płyt:

drenaż aby spełniał swoją rolę (odprowadzenie wody od ścian piwnicy i płyty fund.) powinien być umiejscowiony poniżej powierzchni płyty tuż przy krawędzi płyty

 

Opinia cenionego inżyniera:

Jeśli stosuje się posadowienie na płycie, nie ma powodu do obniżania parcia - chyba, że chodzi o czas wykonywania płyty. Poprawnie wykonana hydroizolacja płyty i pionowa fundamentów, skutecznie zabezpiecza przed wodą.

 

U mnie górny poziom płyty będzie zagłębiony ok 2m pod poziomem gruntu, czyli wykop będzie do głębokości zwietrzeliny gliniastej, jak pokazują badania gruntu (w załączniku).

Przyznacie, że można oszaleć od tych sprzeczności. :)

Page_10.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym wrócić do mojej koncepcji płyty.

plyta_fundamentowa_z_dzialowka_i_PUR_pod.jpg

 

Układ od dołu:

- 30 cm piasek

- 20 cm proszek PUR

- 20 cm płyta (do obliczenia grubość)

- 30 cm proszek PUR + ewentualnie 10 cm EPS

- 0,2-0,3 mm folia PE

- 10 cm wylewka + kable lub rurki (grubość do obliczenia)

 

Pytania jakie mam:

1. Jakiej grubości musiałaby być ta wylewka, żeby utrzymać ściany działowe z silki 8cm? Jakie zbrojenie ewentualnie? Dodam, że mb ściany o wysokości 2,7m waży ok 280 kg.

2. Czy zbrojenie płyty (tej dolnej) mogłoby być rozproszone plus oczywiście pręty pod ściany zewnętrzne? Czy to w ogóle wychodzi taniej?

3. Czy robić jedną wspólną płytę z garażem, nie zamierzam go ocieplać od gruntu, ma być osobno ocieplony od domu?

4. Czy taki układ będzie przeciwdziałał wysadzinom?

5. Jak głęboko musiałbym posadowić płytę? Mam wody gruntowe dosyć wysoko (0,5m), ale będę pewnie robił drenaż do pobliskiego rowu. Mój projektant coś przebąkiwał, że trzeba zejść poniżej strefy przemarzania, więc sama płyta miała by być 1m poniżej gruntu.

6. Właśnie ile kosztuje mniej więcej projekt samej płyty? Mój projektant to stara szkoła.

7. Co zrobić ze ścianą nośną, bo pewnie pierwszy rząd, a może i drugi, wyjdzie poniżej poziomu terenu? Czy wystarczyłoby obsypać je z zewnątrz proszkiem PUR?

8. Czy takie usypanie proszku PUR pod płytą jest odpowiednikiem opaski? A co za tym idzie, można posadowić ją wyżej?

 

Zapomniałem dodać załącznik obliczenia z u-wert'a.

Edytowane przez Marek.M
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1. Poogladaj i podpytaj jak się sprawują takie ściany u Konrada: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?217809-R-amp-K-buduje-nowy-dom-ZX35-standard-PASYWNY-w-rozs%C4%85dnej-cenie&p=6935560&viewfull=1#post6935560

Ad. 2. To pytanie do konstruktora.

Ad. 4. Będzie, bo proszek od pigeona (nie mylić z proszkiem PUR) nie ciągnie kapilarnie. W sumie PUR też nie podciąga.

Ad. 5. Płyty nie trzeba osadzać poniżej strefy przemarzania.

Ad. 6. ok. 1500zł

Ad.8. Tak, ale samo posadowienie domu na proszku jest wielce ryzykowne. Jesteś pierwszym (ryzykantem), który chce to wykonać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A je jaszcze wtrącę swoje 3 grosze odnośnie jak bardzo rozbieżne potrafią być opinie o drenażu opaskowym wokół płyty fundamentowej, w moim przypadku grunt gliniasty i piwnica:

 

Na stronach Muratora jest opinia MegaTherm, ale pewnie dotyczy to płytko posadowionych płyt:

Drenaż powinien być ułożony w wykopie oddalonym od budynku min. 2-3 m, na głębokości co najmniej 0,5 m większej niż dno wykopu pod płytą fundamentową.

 

Opinia przedstawiciela innej firmy od płyt:

Z reguły drenaż (o ile jest potrzebny) lokalizowany jest ok 1m poza obrębem płyty.

 

Jeszcze inna firma, wykonawca płyt:

drenaż aby spełniał swoją rolę (odprowadzenie wody od ścian piwnicy i płyty fund.) powinien być umiejscowiony poniżej powierzchni płyty tuż przy krawędzi płyty

 

Opinia cenionego inżyniera:

Jeśli stosuje się posadowienie na płycie, nie ma powodu do obniżania parcia - chyba, że chodzi o czas wykonywania płyty. Poprawnie wykonana hydroizolacja płyty i pionowa fundamentów, skutecznie zabezpiecza przed wodą.

 

U mnie górny poziom płyty będzie zagłębiony ok 2m pod poziomem gruntu, czyli wykop będzie do głębokości zwietrzeliny gliniastej, jak pokazują badania gruntu (w załączniku).

Przyznacie, że można oszaleć od tych sprzeczności. :)

MegaTherm uważa, że EPS 200 nadaje się pod płyty fundamentowe. Nie nadaje się do wszystkich a producenci, w zastosowaniach nie podają płyty, chyba, że pod bardzo lekkie domy. Mają na stronie wypisane zastosowania EPS. Nie ma tam fundamentu płytowego. To, że sobie dopisali to znaczy, że nie bardzo mają pojęcie o właściwościach EPS.

Poza tym. Odwodnienie robi się w wykopie pod płytę. Czasem płytszym, czasem głębszym. Zasadą jest by było ono tuż nad warstwą mniej przepuszczalną, co w praktyce oznacza grunt rodzimy. Generalnie wykop robi się z płaską powierzchnią ale przy brzegach pogłębia się trochę i tam daje odwodnienie. Wykop pod płytę z reguły jest trochę większy od płyty i to wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...