Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam wszystkich bardzo serdecznie.

 

Mam problem odnośnie głębokości posadowienia płyty na gruncie mocno wysadzinowym (glina).

 

Chciałem mieć dom delikatnie wywyższony w stosunku do terenu, tak na 2 stopnie schodów, co daje około 38 cm nad poziom terenu. Dom jest posadowiony na szczycie rozpoczynającej się doliny i jest bardzo delikatny spadek, więc problemów z wodą i jej odprowadzeniem z działki i okolic domu nigdy nie powinno być. Teoretycznie wysokość posadowienia można by zmniejszyć, aczkolwiek przy robieniu jakichkolwiek dojazdów czy ścieżek z kostki raczej teren się będzie wynosiło w górę.

 

Przy takim posadowieniu problem jest taki, że jeśli damy przykładowo 30 cm styropianu i płyta będzie miała około 20 cm, co razem daje około 50 cm, głębokość pod poziomem terenu wyniesie około 12 cm. Myślałem o zrobieniu opaski przeciwwysadzinowej ze styropianu dookoła, ale ta głębokość raczej nie zachęca w ogóle do robienia płyty. Zleciłem zrobienie projektu osobie konstruującej płyty w mojej okolicy, ale właśnie ze względu na grunty wysadzinowe i głębokość posadowienia płyty, stwierdził że raczej nie podejmie się podpisania pod taką konstrukcją. Czy faktycznie obawy są uzasadnione? Czy faktycznie metrowa opaska ze styro 10 cm dookoła uchroni dom przed wysadzinami? Na jakiej głębokości wy mieliście posadowioną płytę i posadzkę nad gruntem? Na ile bym musiał obniżyć aby było OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam problem odnośnie głębokości posadowienia płyty na gruncie mocno wysadzinowym (glina).

Po pierwsze nie radzę styropianu kłaść bezpośrednio na glinie. Oprócz właściwości wysadzinowych ma ona też właściwości kapilarne, i silnie podciąga wodę gruntową.

Konieczna jest więc warstwa podsypki dobrze przepuszczająca wodę.

Po drugie schody zewnętrzne powinny mieć stopnie o wysokości 15cm, więc 2 stopnie to 30cm.

Reszta należy już do kompetencji projektanta Twojego fundamentu. To on opierając się na obowiązujących przepisach, normach, doświadczeniu i obliczeniach musi zaprojektować Ci bezpieczny dla Twojego domu fundament.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich bardzo serdecznie.

 

Mam problem odnośnie głębokości posadowienia płyty na gruncie mocno wysadzinowym (glina).

 

Chciałem mieć dom delikatnie wywyższony w stosunku do terenu, tak na 2 stopnie schodów, co daje około 38 cm nad poziom terenu. Dom jest posadowiony na szczycie rozpoczynającej się doliny i jest bardzo delikatny spadek, więc problemów z wodą i jej odprowadzeniem z działki i okolic domu nigdy nie powinno być. Teoretycznie wysokość posadowienia można by zmniejszyć, aczkolwiek przy robieniu jakichkolwiek dojazdów czy ścieżek z kostki raczej teren się będzie wynosiło w górę.

 

Przy takim posadowieniu problem jest taki, że jeśli damy przykładowo 30 cm styropianu i płyta będzie miała około 20 cm, co razem daje około 50 cm, głębokość pod poziomem terenu wyniesie około 12 cm. Myślałem o zrobieniu opaski przeciwwysadzinowej ze styropianu dookoła, ale ta głębokość raczej nie zachęca w ogóle do robienia płyty. Zleciłem zrobienie projektu osobie konstruującej płyty w mojej okolicy, ale właśnie ze względu na grunty wysadzinowe i głębokość posadowienia płyty, stwierdził że raczej nie podejmie się podpisania pod taką konstrukcją. Czy faktycznie obawy są uzasadnione? Czy faktycznie metrowa opaska ze styro 10 cm dookoła uchroni dom przed wysadzinami? Na jakiej głębokości wy mieliście posadowioną płytę i posadzkę nad gruntem? Na ile bym musiał obniżyć aby było OK.

 

opaska nic Ci nie da,po prostu wymień grunt spod płyty,wybierzesz i tak ok. 30 cm humusu idź glębiej z wymianą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście wymiana gruntu na żwir by się odbyła pod całym domem.

 

Miałem nadzieję, że można zrobić głębszą wymianę przy ścianach zewnętrznych, a mniejszą w głębi budynku, ale projektant nie wyraża na coś takiego zgody.

Już nawet byłem w stanie obniżyć ostateczne wylewki na wysokość 20 cm nad poziom terenu, ale projektant twierdzi, że tak duża wymiana gruntu jest nieopłacalna i zaleca zrobienie ław fundamentowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Jestem w trakcie wykonywania płyty. Warstwy płyty: podsypka - chudziak 10cm - 30cm styrodur(3x10) - folia - płyta żelbetonowa 20cm

 

Rozłożyłem już styrodur, jednak dzisiaj spadł deszcz i cały styrodur jest mokry (wszystkie 3 warstwy) :( . Czy woda pomiędzy płytami styroduru po wylaniu płyty fundamentowej i dociśnięciu go będzie mogła gdzieś odparować? Nie powstaną małe "jeziorka" pomiędzy poszczególnymi warstwami? Może należy poczekać na lepszą pogodę, rozebrać co zostało ułożone i dokładnie wysuszyć?

Czy może nie przejmować się bo woda po pewnym czasie z warstw pomiędzy styrodurem sama zniknie ? :)

 

Pozdrawiam,

Gul1337

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, ktorzy w tym sezonie zrobili plyty, jak oceniacie szczerze swoj wybor? Kosztowo i funkcjonalnie?

 

Szczerze to nie sądziłem, że utopię w tym błocie tyle kasy, ale jak się chwilę pomyśli to innej możliwości nie było.

 

Teren mam bardzo ciężki. W połowie kwietnia, kiedy zaczynałem, poziom wody obniżył się do -0,3m, ale było tak grząsko, że do wykopu wezwałem koparę na gąsiennicach.

Wymieniłem 0,7m gruntu + nasyp 0,3m. To mocno przedrożyło inwestycję, poza tym same zalety. A murowanie na płycie to przyjemność, czysto, równo, jest już kanaliza, jest idealna izolacja. Warto jednak dobrze przemyśleć wszystkie przepusty, bo ja mam jeden za mało i jest problem.

 

Dzięki budowie na płycie mogłem ruszyć z inwestycją, fundamentu chyba nawet teraz bym nie wykopał (woda gruntowa na 1m).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czesc

 

Tak probuje sobie oszacowac koszt plyty,

licze sobie metraz i zastanawiam sie czy taras oraz schody wejsciowe powinny byc montowane z plyta jako calosc ? czy robimy je pozniej osobno ?

Możesz zrobić je jednocześnie z płytą ale jako odrębne części. Trzeba je od niej odizolować by nie zrobić mostków cieplnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja architekt na moje namolne namowy zdecydowała się wykonać mi projekt płyty pod domem.

W uproszczeniu (bo nie przedstawiam rysunku zbrojenia), warstwy wyglądają tak patrząc od dołu:

 

1. Podbudowa z betonu C12 lub C15 10 cm

2. Hydroizolacja 2 x folia PE

3. Polistyren 20 cm

4. Beton ze zbrojeniem 30 cm (i instalacją wodnego c.o. - więc, chyba, płyta miałaby grubość 23,5 cm + 6,5 cm jastrychu , na rurkach c.o. - dobrze rozumuję?)

 

Sam materiał na podbudowę to ok 2700 zł (0,1 m * 93,36 m2 * 285 zł/m3 betonu).

Projektant płyt ogłaszający się na forum zaproponował 1000 zł za zaprojektowanie lekkiej płyty fundamentowej.

Biję się z myślami - zmienić projekt czy nie?

 

Grunt to piasek drobny + żwir jakieś 80 cm, piasek średni + żwir 20 cm, wtręt gliny piaszczystej na 30 cm i znów piasek drobny na 2 m wgłąb. Woda podnosi się na max 2,35 m poniżej poziomu gruntu.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja architekt na moje namolne namowy zdecydowała się wykonać mi projekt płyty pod domem.

W uproszczeniu (bo nie przedstawiam rysunku zbrojenia), warstwy wyglądają tak patrząc od dołu:

 

1. Podbudowa z betonu C12 lub C15 10 cm

2. Hydroizolacja 2 x folia PE

3. Polistyren 20 cm

4. Beton ze zbrojeniem 30 cm (i instalacją wodnego c.o. - więc, chyba, płyta miałaby grubość 23,5 cm + 6,5 cm jastrychu , na rurkach c.o. - dobrze rozumuję?)

 

Sam materiał na podbudowę to ok 2700 zł (0,1 m * 93,36 m2 * 285 zł/m3 betonu).

Projektant płyt ogłaszający się na forum zaproponował 1000 zł za zaprojektowanie lekkiej płyty fundamentowej.

Biję się z myślami - zmienić projekt czy nie?

 

Grunt to piasek drobny + żwir jakieś 80 cm, piasek średni + żwir 20 cm, wtręt gliny piaszczystej na 30 cm i znów piasek drobny na 2 m wgłąb. Woda podnosi się na max 2,35 m poniżej poziomu gruntu.

Tak patrząc na to jak wykonują płytę różne firmy, jak i wyciagając jedynie słuszne wnioski :) myślę że:

- podłoże pod płytę masz idealne, ten piasek zagęść, na to pospółka, też zagęszczona i potem już bez chudziaka, styro na pospółkę bez folii!!! Legalett zrezygnował z folii ze względu na to że uniemożliwia ona usunięcie ewentualnej wilgoci ze styro gdyby się był zawilgł. Twój projektant chyba jednak zaprojektował płytę bez wylewki ale już z zatopionymi rurkami do CO. Niby z grubością wyjdzie na jedno ale płyty już nie ruszysz a wylewkę w razie czego można. Ja też tak planuję ale najpierw płyta, na to wylewka z rurkami do CO. Ułatwia to też ewentualne wyprofilowanie spływów, kratki ściekowe w podłodze, inne instalacje też można dać w wylewce. Może zamiast płacić dodatkowo porozmawiaj ze swoim projektantem, pokaż mu przekroje płyt ze strony legalett (najlepiej ze szwedzkiej) czy schwedenplatte (ta akurat jest po polsku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój projektant jest odporny na taką argumentację. Pokazywałam mu projekty lekkich płyt które dostałam od ludzi z forum.

Byłam bardzo namolna, ale konstruktor stwierdził, że on pod czymś innym niż mi zaproponował się nie podpisze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobną sytuację. Projektant dał 30cm i 2 tony stali. Po przeliczeniu opłacało mi się wydać 1200zł na dodatkowy projekt u Projektantapłyt (wyszło 20cm betonu i ok 1 tony stali) bo i tak zaoszczędziłem ok 3. tys. - 10m3 betonu i 1 tona stali mniej. Gratisowo otrzymujesz projekt taki jak chcesz czyli lekką płytę fundamentową i dodatkowo wsparcie forumowiczów, którzy już wykonali taką płytę. Przy składaniu dokumentów o pozwolenie nie było żadnych problemów. Po prostu dajesz 2 projekty: domu i oddzielnie płyty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że 20 cm płyta to już jest monsturm zbrojone. Stabilne podparcie nie jest w stanie tego ruszyć. Na krawędziach jest większe zbrojenie. Polecam Pana Projektanta płyt ma zdrowe podejście do tematu. Robił mi projekt płyty, projekt stropu ze ścianą kolankową i wszystko wyglądało sensownie. Może inni robią grubsze płyty na wszelki wypadek ? pozdr adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...