Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

.....

Na Śląsku jest co trzeci dom stawiany na płycie fundamentowej ale mój jest wyjątkiem bo płyta jest izolowana od gruntu...

 

Wskaż źródło Twych danych - myślę raczej, że tak Ci wydaje niż ma to coś wspólnego z rzeczywistością. Na śląsku nadal projektuje się ławy ze "ściagami" po przekątnej, płyta to jest jeszcze rzadkość. Może pojawia się cześciej aniżeli to było np 8 lat temu, ale co trzeci dom to na pewno nie jest .

 

Problem tej płyty - to brak izolacji pod.. a właśnie płytę tworzy się, aby izolacja była pod i była ciągła.

Jeśli jej nie ma, to po co płyta? jeśli grunt jest nośny, nie ma torfu itp.. do samej grubości bym już podszedł delikatnie.

Kwestia obliczenia, stal czy beton, beton czy stal .. n s vs bet

 

O ile w stropie, dokładanie grubości sensu nie ma, bo zwiększa się udział obciążenia stałego i wzajemna korelacja ugięcie - obciążenie robi się nie dobra.

O tyle tu jest to bez znaczenia.

 

Moim zdaniem płyta pozwala dodatkowo na nieschodzenie na tradycyjną głębokość posadowienia, nawet jeżeli nie będzie tej izolacji pod to opaska antywyasadzinowa i nie trzeba się babrać tak z wykopami co w przypadku większości terenów pokrytych glinami, pyłami i innymi ma jakiś sens. Dodatkwo podczas wykonaywania fundamnetu otrzymujemy już chudziaka. W przypadku płyty nie musimy się martwić czy pod ściankę działową wylać grubszą warste chudego betonu jak to jest w projektach czy nie. Możemy w większości przypadków zmienić lokalizację zarówno ścianek działowych jak i nośnych ( nośnych oczywiście po analizie ale jest to możliwe). Tak więc moim zdaniem płyta ma również więcej zalet aniżeli możliwość posadowienia na słabych gruntach.

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku chciałbym się przywitać :welcome:

Jest to wprawdzie mój pierwszy post, ale trochę już poczytałem (np. ten wątek 2 lata wstecz:D)

 

Do przyjrzenia się tematowi płyty (i przestudiowania tego wątku) zachęcił mnie brak mostków, który w tradycyjnym fundamencie nie jest osiągalny. Jednak chciałem dopytać o sensowność płyty w przypadku nieogrzewanego garażu częściowo posadowionego w bryle. Np. wg projektu Laredo https://www.extradom.pl/projekt-domu-laredo-BBE1013

Doczytałem, że można oddylatować płytę pod garażem, ale nie do końca umiem to sobie wyobrazić w przypadku powyższego projektu (w przypadku doklejonego garażu - prędzej). Czy ktoś mógłby wytłumaczyć mi gdzie dokładnie byłoby to oddylatowanie? Co wtedy ze ścianami, czy powinny stanąć osobne na styku garaż/dom? Dodatkowo doszłaby różnica poziomów (przynajmniej tak mi się wydaje), bo garażu nie chciałbym izolować od gruntu.

Dodatkowo w tego typu projekcie zastanawiają mnie kolejne problemy związane z garażem np. strop. Jeżeli byłby monolityczny - to w całości dom z garażem? Czy też osobno? Jeżeli razem to mam kolejny problem z mostkiem (nie wiem na ile jest to poważne), ale też i konstrukcyjnie u góry 1 płyta - na dole 2 - nie mam przekonania.

I tak się biję z myślami czy przy tego typie projekcie jest sens płyty...

Bardzo proszę o porady kolegów i koleżanek na pewno bardziej doświadczonych ode mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesadził na pewno w jednym. Nie zastosował hydroizolacji. Jak dla mnie porażka.

 

Pospółka i chudy beton na płycie? :)

 

Cały projekt jest do kosza. Parterowy domek na 30cm plycie. Ja mam pietrowy, na szkodach 3 kat, ze scianami z Silki, stropem gęstożebrowym i dachówką, a plyta ma 24cm. Ta pospółka na plycie to śmiech. I to gosc ma uprawnienia a ja nie mam.

 

I znowu obcieło mi pół wiad. z tel....

 

Pytałem jeszcze o styk styropianu spod płyty z tym obwodowym. W projekcie mam pod płytą 10cm , która od czoła sklejamy z obwodowym -20cm. Nie lepiej bedzie jak wypuszczę styro spod płyty o te 20 cm i od góry przykleje obwodowy? Będzie wtedy większa powierzchnia styku obu styropianów.

 

Skąd bierzecie małe ilości styropianu XPS? Potrzeba mi 105m2 xps o grubości 10cm i 10m2 o grubości 20cm (plus naddatek). Jaki polecacie?

Edytowane przez pandzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

szukam osoby która doradzi, pokieruje i nadzoruje realizację płyty fundamentowej (nieogrzewanej, izolacja XPS, teren prosty, podłoże dobre, brak torfów i ryzyk a szkód górniczych czy podtopień, będą badania gruntu). Czas realizacji lato.

 

Mianowicie mam znajomych budowlańców którzy będą budować dom, ale z płytą fundamentową nie poradzą sobie sami (mieli do czynienia tylko z tradycyjnymi fundamentami), a ja się na tym nie znam a chce uniknąć błędów. Sprzęt i materiał bud. załatwiam we własnym zakresie.

 

Od osoby nie oczekuje niczego poza nadzorem i doradztwem (brak pracy fizycznej nad płytą, będą robić to moi budowlańcy).

Płyta to kilka dni pracy. Mogę zaoferować nocleg i wyżywienie.

 

Mysłowice Śląsk

 

Osoby zainteresowane proszę o wiadomość na priv.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

szukam osoby która doradzi, pokieruje i nadzoruje realizację płyty fundamentowej (nieogrzewanej, izolacja XPS, teren prosty, podłoże dobre, brak torfów i ryzyk a szkód górniczych czy podtopień, będą badania gruntu). Czas realizacji lato.

 

Mianowicie mam znajomych budowlańców którzy będą budować dom, ale z płytą fundamentową nie poradzą sobie sami (mieli do czynienia tylko z tradycyjnymi fundamentami), a ja się na tym nie znam a chce uniknąć błędów. Sprzęt i materiał bud. załatwiam we własnym zakresie.

 

Od osoby nie oczekuje niczego poza nadzorem i doradztwem (brak pracy fizycznej nad płytą, będą robić to moi budowlańcy).

Płyta to kilka dni pracy. Mogę zaoferować nocleg i wyżywienie.

 

Mysłowice Śląsk

 

Osoby zainteresowane proszę o wiadomość na priv.

 

Pozdrawiam

 

Jak w ekipie jest ktoś kto odpowiada za czytanie projektu, to skoro np. radzą sobie ze stropem żelbetowym to nie rozumiem jak mogą sobie nie poradzić z płytą fundamentową.

 

Może im jakiś filmik czy dziennik budowy pokazać to uwierzą, że podołają?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arty - płyta to nie stacja kosmiczna :-) Prosta, mozolna robota (wiązanie drutów) Nie ma co nadzorować - robi się jak strop.

Przy laniu wibrator musi byc. Sam swoją robiłem rok temu... tez w Mysłowicach (fotki w dzienniku) :-)

 

Jak co to pisz albo zapytaj kogoś kto je zawodowo robi - Sławek VEGA (tu na formum)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

szukam osoby która doradzi, pokieruje i nadzoruje realizację płyty fundamentowej (nieogrzewanej, izolacja XPS, teren prosty, podłoże dobre, brak torfów i ryzyk a szkód górniczych czy podtopień, będą badania gruntu). Czas realizacji lato.

 

Mianowicie mam znajomych budowlańców którzy będą budować dom, ale z płytą fundamentową nie poradzą sobie sami (mieli do czynienia tylko z tradycyjnymi fundamentami), a ja się na tym nie znam a chce uniknąć błędów. Sprzęt i materiał bud. załatwiam we własnym zakresie.

 

Od osoby nie oczekuje niczego poza nadzorem i doradztwem (brak pracy fizycznej nad płytą, będą robić to moi budowlańcy).

Płyta to kilka dni pracy. Mogę zaoferować nocleg i wyżywienie.

 

Mysłowice Śląsk

 

Osoby zainteresowane proszę o wiadomość na priv.

 

Pozdrawiam

 

Ile masz tej płyty?

 

Jakby się zebrać z okolic i Ci pomóc to walniemy tą płytę od czwartku do soboty :p

 

Ja tu na forum widzę co najmniej 5 samorobów co płytę robiło...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za miłe słowa. Myślę, że zabierzemy się za nią sami jeśli uzyskam odpowiedzi na poniższe zapytania.

 

Płyta jest duża - 250m2 (z dużym garażem dwustanowiskowym). Stąd szukanie oszczędności, a z drugiej strony brak miejsca na kosztowne błędy.

 

Przygotowałem pytania, które zbierałem podczas analizy różnych materiałów i tematów dotyczących wykonania płyty fundamentowej. Bardzo proszę o pomoc:

 

1. Dom jest z garażem dwustanowiskowym. Garaż będzie nieogrzewany (służy tylko jako miejsce postojowe).

Pytanie brzmi czy zrobić granicę w pionowej opasce (szalunku) z XPSu w miejscu ściany oddzielającej garaż od domu? Czyli czy oddzielić garaż od domu tak jakby były to dwie osobne płyty fundamentowe? Czy w miejscu granicy ma być pustka (dylatacja) czy XPS?

 

2. Czy pod nieogrzewanym garażem także dawać taką samą izolację poziomą jak przy reszcie (20cm XPS)?

 

3. Z czego będzie wynikać jak głęboko robić wykop? Z badać gruntu czy po prostu będzie widać w czasie kopania w którym miejscu warstwy gleby się oddzielają od siebie i tak pojawi się grunt nośny?

 

4. Czy dno wykopu odbiera kierownik budowy czy osoba która robiła badanie gruntu czy jeszcze inna osoba której muszę to zlecić?

 

5. Czy dno wykopu ubijamy zagęszczarką i czy daje się geowłókninę przed wysypaniem pospółki?

 

6. Jak głęboko wgłąb ziemi (ile cm poniżej poziomu płyty fundamentowej) robi się przyłącza wod-kan, rure pod elektrykę? O czym pamiętać poza wod-kan i elektryką?

 

7. W niektórych opisach pojawia się po zagęszczeniu chudziak 10cm a w niektórych opisach jest od razu izolacja pozioma XPS. Czyli chudziak czy nie?

 

8. Jeśli chudziak to czy daje się pod niego folię i jaką?

 

9. Zakładając, że izolacje poziomą planuje na 20cm XPS to ile zrobić pionowy szalunek z XPS? Tyle samo?

 

10. Jaką klasę betonu wybrać?

 

11. Czy na zewnątrz pionowej izolacji (szalunku) z XPSu robi się jeszcze dodatkową izolacje umieszczoną pod pewnym kątem z XPSu?

Mianowicie na niektórych przekrojach graficznych płyty fundamentowej pojawia się na zewnątrz opaski pionowej (szalunku) XPSu dodatkowy XPS umieszczony pod pewnym kątem tak jakby podpierał pionowy szalunek XPSu z boku. Jeśli tak to w którym momencie się ją robi? Czy taki styropian przycina się, aby był pod kątem?

 

12. Czy to o co pytam w punkcie wyżej to się nazywa "opaska przeciwwysadzeniowa"?

 

13. Jeśli XPS 20cm to najlepiej dwie warstwy po 10cm kładzione w jednej warstwie równolegle, a w drugiej prostopadle? (czyli czy dwie warstwy kładziemy w tym samym kierunku czy górna warstwa XPS ma być 90 stopni obrócona)?

 

14. Po położeniu XPSu dajemy folię? Jeśli tak to jaką?

 

15. Czy po zalaniu i zawibrowaniu uzbrojonej płyty i jej podlewaniu czy coś jeszcze trzeba robić? Czytałem coś o tynkowaniu styropianu i izolacji przeciw wilgociowej, ale nie wiem o czym mowa. Czy to dotyczy pionowej opaski (szalunku) z XPSu? Jak go zabezpieczyć?

 

16. Jaki XPS polecacie?

 

Dziękuję bardzo!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz mieć tego xpsa 20 cm? 10 byłoby ok, czym większa płyta tym mniej to daje. Lepiej dołożyć pod wylewkę. Na większość twoich pytań odpowie projektant płyty i kierownik budowy.

 

No właśnie, większość odpowiedzi na Twoje pytania wynika wprost z projektu. Jeżeli chodzi o oddylatowanie garażu to jest on w bryle czy może doklejony do budynku? Jeżeli garaż jest nieogrzewany i doklejony do budynku to ja bym go oddylatował od płyty i w ogóle od całego domu oraz nie dawał XPS pod spód. Jeżeli garaż na 2 samochody to pewnie z 36m^2, to przy 20cm xps to jakieś 3 tys zł, a pożytku żadnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

 

Nie jestem tu nowy ale można powiedzieć że zaczynam od nowa więc założyłem drugie konto.

Jeśli ktoś z forowiczów bedzie chciał poznać moje poprzednie wcielenie to udzielę wybrańcom informacji :D

 

Wrzucam przekrój płyty ( na gruncie- to nie jest piwnica) z monolitycznymi ściankami o wysokości 30-50 cm ( jeszcze nie wiem) i grubości 20 cm które chciałbym wykonać/dolać po związaniu płyty.

 

Sama płyta grzewcza to całe 33 m2 z instalacjami (kable grzejne i niegrzejne, woda, kanaliza, wentylacja może).

Wiem jak wykonać samą płytę, ale nie wiem jak połączyć później te ścianki tak żeby było solidnie.

 

Pomożecie?

 

Przekrój płyty.jpg

 

EDIT

Edytowane przez Gnomo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było by elegancko. Ale ...

 

Nie trzeba tego zbroić jak wieniec i łączyć ze zbrojeniem płyty?

Sama płyta to będzie 2x siatka z drutu fi 8 bez dozbrajania jej pod te ścianki.

 

Dodam że domek szkieletowy bardzo lekki, tylko proszę nie wysyłajcie mnie do konstruktora bo właśnie dlatego taki mały żeby to bez papierów powstało!

Pozwolę sobie budować na oko :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Przymierzam się do wyboru technologii we własnym domu i w związku z tym mam pytanie odnośnie płyty fundamentowej, na które nie znalazłem jeszcze odpowiedzi. Załóżmy wieloletnią eksploatację domu posadowionego na płycie. Co w sytuacji, gdy uszkodzeniu lub rozszczelnieniu ulegnie jedna z instalacji (wodna, kanalizacyjna, gazowa) prowadzonych pod płytą? Zastanawiam się, ponieważ w domu moich rodziców po 15 latach eksploatacji z powodu znacznego zmniejszenia prześwitu rur kanalizacyjnych (po prostu zarosły kamieniem) konieczna była ich wymiana. W domu z klasycznymi fundamentami i piwnicą było to stosunkowo proste, natomiast nie wyobrażam sobie tego w domu z płytą fundamentową, zwłaszcza jeśli piony są w środku budynku. Jak rozwiązać tego typu kwestię?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było by elegancko. Ale ...

 

Nie trzeba tego zbroić jak wieniec i łączyć ze zbrojeniem płyty?

Sama płyta to będzie 2x siatka z drutu fi 8 bez dozbrajania jej pod te ścianki.

 

Dodam że domek szkieletowy bardzo lekki, tylko proszę nie wysyłajcie mnie do konstruktora bo właśnie dlatego taki mały żeby to bez papierów powstało!

Pozwolę sobie budować na oko :cool:

 

Pytałeś jak połączyć więc napisałem. :) Bez zagłębiania się w szczegóły trzeba by było dać zbrojenie główne w postaci-( i teraz zależy jak to będzie obciążone bo tego nie wiem ) 2-4-6-8-10.... prętów fi 8-10-12-16... połączyć to strzemionami co 10-15-20 ....cm i zalać.

Pytanie tylko - jeśli domek szkieletowy po co cóż taka opaska?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Przymierzam się do wyboru technologii we własnym domu i w związku z tym mam pytanie odnośnie płyty fundamentowej, na które nie znalazłem jeszcze odpowiedzi. Załóżmy wieloletnią eksploatację domu posadowionego na płycie. Co w sytuacji, gdy uszkodzeniu lub rozszczelnieniu ulegnie jedna z instalacji (wodna, kanalizacyjna, gazowa) prowadzonych pod płytą? Zastanawiam się, ponieważ w domu moich rodziców po 15 latach eksploatacji z powodu znacznego zmniejszenia prześwitu rur kanalizacyjnych (po prostu zarosły kamieniem) konieczna była ich wymiana. W domu z klasycznymi fundamentami i piwnicą było to stosunkowo proste, natomiast nie wyobrażam sobie tego w domu z płytą fundamentową, zwłaszcza jeśli piony są w środku budynku. Jak rozwiązać tego typu kwestię?

 

Myślę że za 10-15 lat będzie znacznie więcej postów z odpowiedzią jak z tym sobie poradzić. Ja także zastanawiałem się nad tym problemem.

W przypadku kanaliazacji. Zastosowałem dwa typy rozwiązań które myślę że pomogą mi w przypadku awarii.

- Wszystkie rury puściłem w płycie- nic pod płytą aby nie "pracowały"

- Wszystkie rury puściłem jako rury proste zbiegające się w jednym miejscu ( miejsce w miarę dostępne) płyty i z tamtąd dopiero na zewnątrz aby w przypadku zatkania móc śmiało atakować miejsce z dwóch stron, lub puścić jakiś wycior lub coś podobnego.

 

W przypadku wody zdublowałem wszystkie rury

 

W przypadku prądu rozprowadziłem prąd pierścieniem i łączyłem po przekątnych

 

W przypadku rurek grzejnych w płycie dałem na mszę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...