Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

miałem na myśli "jaki ciężar stropu przenosi jeden słup".

 

Jak to widzi laik teoretyk :). Z tego co wyczytałem to przy stropach monolitycznych bez wielkich podciągów graniczna rozpiętość wynosi około 8 metrów. Tak też napisał Di "rozpietosci od 6m do 8,5m". Weźmy skrajny przypadek. Mamy pomieszczenie 12 x 17 - na zewnątrz ściany nośne w środku jeden slup. wg mnie ciężar stropu przypadająca na słup odpowiada mniej więcej powierzchni 6 x 8,5 m (czyli około 50m2) bo reszta stropu "podpiera się" na ścianach. Oczywiście jak ze słupa będą wychodzić potężne podciągi to pewnie ta rozpiętość może być większa.

 

Jak Ty to widzisz Perm? Można jeszcze wziąć przypadek z samymi słupami... ale chyba odpływamy od meritum tego wątku. chociaż czym więcej o tym myślę tym strop coraz bardziej przypomina mi płytę z konstrukcyjnego punktu widzenia :) Więc skoro mój strop ma 18cm to dlaczego płyta ma mieć 45???? wg mnie strop 45 cm jest w stanie przenieść przynajmniej z 5 razy większy ciężar niż strop 18cm....

Nie jestem inżynierem więc mogę tylko teoretyzować ale nie wiem, czy to coś warte. Myślę, że jacenty będzie się mógł kompetentnie wypowiedzieć albo merkava, tylko, że ten gdzieś znikł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ok, jutro zalewanie :) i będzie popełniona płyta...

Cóż, mógłbym mieć jakieś zastrzeżenia, ale ogólnie ostatecznie jest nieźle.

W skrócie: 10cm XPS Basf na ziemi, 20 cm Steinodur PSN SD na bokach /wpuszczone 10cm w ziemię, będą wystawały do poziomu 0; Płyta 25 cm /może przy bogato, ale niech będzie/, wieńce ze strzemionami 19x19 pod ścianami zewnętrznymi i nośnymi, na całości siatka 25x25 fi12; Mogło być fi10, ale różnice w kosztach były znikome. Folia od sianokiszonki 1,2mm.

Jak coś widzicie to krzyczcie, piszcie przed laniem betonu :D

 

Obawiałem się tej kanalizacji jak w postach wyżej. Ostatecznie hydraulik wpadł z kamerką i "przeleciał" rury. Nie było widać nawet zniekształceń więc będę spał spokojniej...

 

f5e4dfa0f686c96bmed.jpg

b58d1ed0b90373a3med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak coś widzicie to krzyczcie, piszcie przed laniem betonu :D

 

Jakies oslony daj na ta kanalize przez sam beton... ale chyba za pozno pisze.

 

maikyl

Zapewne masz racje, napisalem tak potocznie, a czesc ciezaru opiera sie na scianach.

Trzeba by dorzucic jeszcze sciany dzialowe i dach ktory oprze sie na stropie :)

Edytowane przez Di.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakies oslony daj na ta kanalize przez sam beton... ale chyba za pozno pisze.

 

Fuck.. dzięki mimo wszystko.

W sumie taka oczywista sprawa, a umknęła mojej uwadze. Wykonawca też nic nie zasugerował...

Widziałem, że dużo ludzi nie izoluje rur od betonu i pewnie nie powinno się nic stać, ale jednak lepiej byłoby gdyby znalazła się tam „dylatacja”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Doradźcie proszę w kwestii termoizolacji płyty:

1. Pod płytę mam mieć 10 cm XPS - kłaść to w jednej czy dwóch warstwach; w większości relacji w tym wątku kładzie się w jednej

2. Burty - ocieplenie ścian będę mieć 20 cm szarego styro. Jakiej grubości powinny być burty płyty? 15cm to pewnie minimum? Czy burty robi się z XPS czy innego styro? Jak XPS'a ma być np 17-18cm, to szukać w jednym kawałku, czy składać np 10+8? Jak pewnie jakiś Aqua, to pewnie da się kupić w wymaganej grubości.

Z góry dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj pod plyte 2x5cm z przesunieciem, zniwelujesz ewentyalne mostki na laczeniach i xps 5cm ma delikatnie lepsza lambde u niektorych producentow.

Burty to zalezy od Ciebie z czego czy eps hydro czy xps, zalezy ile masz kasy ;) no i jaka masz opaske. Zazwyczaj robi sie 5cm uskok miedzy izolacja fundamentu a izolacja scian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam płytę o następującym przekroju: 15 cm xps, hydroizolacja, płyta 20 cm. Na płycie będę teraz układał EPS i tu powstaje pytanie czy trzeba pod styropian dać hydroizolację czy można odpuścić skoro hydroizolacja jest już pod płytą ?

 

Właśnie nie wiem co folia w tym miejscu ma dać - raczej utrudni wydostanie się ewentualnej wilgoci, tylko pytanie skąd tam wilgoć?

 

Woda podejdzie od spodu przez XPS, płytę i styropian pod wylewką?

 

To są jakieś zaszłości technologiczne, których się pozbyć nie możemy (albo dziwadła jak dawanie folii pod XPS).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, że folia budowlana to żadna hydroizolacja, ale wracając do podstawowej kwestii to jest jakikolwiek sens dawać folię pod styropian na płycie ? Może się tam pojawić wilgoć ?

 

Ja nie dawałem.

 

Po 8 latach robiłem remont w salonie, odkrywałem podłogę pod kominkiem - sucho jak pieprz a mam wody gruntowe na pół metra głęboko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie dawałem.

 

Po 8 latach robiłem remont w salonie, odkrywałem podłogę pod kominkiem - sucho jak pieprz a mam wody gruntowe na pół metra głęboko.

 

Też się skłaniam ku temu by nie dawać. U mnie wód gruntowych do 3 m nie stwierdzono, zresztą tak jak wspominałeś skąd miałaby się tam znaleźć wilgoć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

co to za Wykonawca, który ma projekt a i tak chce robić po swojemu ? Trzeba było mu powiedzieć, że niech zrobi , ale ten ekstra beton i co tam jeszcze zrobi płaci z własnej kieszeni :D

 

Właśnie nie wiem co folia w tym miejscu ma dać - raczej utrudni wydostanie się ewentualnej wilgoci, tylko pytanie skąd tam wilgoć?

 

Woda podejdzie od spodu przez XPS, płytę i styropian pod wylewką?

 

To są jakieś zaszłości technologiczne, których się pozbyć nie możemy (albo dziwadła jak dawanie folii pod XPS).

 

 

masz rację to są zaszłości, ale są też nowe "zagrożenia" o których się nie mówiło wczesniej.

 

Np chodzi o radon , są miejsca w Polsce gdzie jednak jest jego duże zagrożenie, a zważywszy, że coraz częściej odchodzi się od piwnic, które były takim troche "buforem" dla tego gazu , powinno się jednak stosować jakąś warstwę ochronną przed tym gazem dla płyt.

 

Sam jako inzynier i inwestor miałem z tym problem , z jednej strony drogie systemy przeciw wodne i duża powierzchnia płyty z drugiej strony coś jednak trzeba dać.

 

Tez są różne podejścia, różne zagłebienia płyt , ja wole jak spód jednak jest trochę zagłebiony np 40-50 cm to wynika z zaleceń geotechników odnośnie możliwości wypłukiwania gruntu spod płyty, inni robią spod płyty na równi z terenem.

 

Dlatego w przypadku takich płyt typowa hydroizolacja traci na znaczeniu, ważniejsze jednak jest zabezpiecznie przed radonem jak ktoś ma takie warunki.

 

Tak wiec np moja wersja:

- warstwa podbudowy odsączającej

- jednak chudy beton taki z 5 cm

- papa termozgrzewalna

- xps

- płyta w bocznych szalunkach tak aby połączyć izolację boku płyty z izolacją na chudziaku

 

albo

- warstwa podbudowy odsączającej

- xps

- papa termozgrzewalna tylko kładziona na xps i lepikiem klejona na zakładach albo papa samoprzylepna

- na to ewentualnie folia gruba w celu ochrony papy przy zbrojeniu

 

to takie warstwy na bogato ale pewnie

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pytanie odnosnie wilgoci betonu. Moze wyjasnie.

Mam miec plyte i na niej odrazu finalna podloge. Chcemy z zona drewno i ....tu sie zaczely schody.

Ponoc nie da sie praktycznie wysuszyc C25 do porzadanych 2% wilgoci, zeby moc polozyc drewno.

Sa prace na necie mowiace ile czasu trzeba wygrzewac itp.

Bede mial kable w plycie, okolo 7-8 cm od powierzchni.

Ta warstwa nad kablami bezposrednio ponoc da sie wysuszyc w okolo 2-3 miesiace, ale wtedy zacznie sie migracja z nizszych warstw i czas na kazdy cm sie podwaja i potraja.

Nie spotkalem prac opisujacych grubosci 20cm plyty (max 15cm) i wg nich osuszenie 15cm zajmie 7-8 miesiecy !!!! (choc sa i tacy co twierdza ze to niewykonalne i trzeba zagruntowac plyte czyms, ale wtedy wilgoc bedzie mi wychodzic w scianach i np "zgnija" mi listwy scienne).

Jakie jest zdanie Wasze na ten temat ?

 

Szukajac rozwiazan wpadlem na 2 pomysly:

1) dac kable nizej tzn na dolnej siatce zbrojenia - wtedy grzeje od samego spodu wiec konwekcja itp itd.

2) chcialem zejsc z gruboscia betonu do 15 cm (nie wiem czemu wszyscy projektuja plyty po 20cm - mam idealne warunki i zarowno przed ich dostarczeniem do projektantow jak i po grubosc plyty sie nie zmienila....) a w zamian dac wiecej stali.

 

A myslalem ze robiac plyte pozbywam sie wielu problemow....

Edytowane przez dpo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...