Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Czym zasypywaliscie opaske przeciwwysadzinowa? Grunt rodzimy to glina. Czy do planowanego poziomu sypaliscie piasek czy grunt rodzimy? Na dzien dzisiejszy opaska jest ulozona i przysypana ok 10 cm piasku . Potrzeba jeszcze ok 15 cm zasypac zeby osiagnac planowany poziom terenu. Jezeli zasypie to piaskiem to powstanie dziura w glinie wypelniona piaskiem i ryzyko ze zrobi sie tam basen z wody ktora splynie w czasie opadow. Plan jest taki zeby obsypac to glina i ubic aby ewentualna woda nie wnikala tak latwo w podbudowe. Co o tym myslicie?

 

jeżeli masz podbudowe z piachu w glinie to pasowało by zrobić drenaż na obrzeżach podbudowy. Przy dużych opadach w tej wannie z gliny i tak woda będzie się szybciej pojawiała, więc te 15cm od góry nie dużo wniesie.

 

w przyszłym tygodniu będę lał beton, w projekcie mam c20/25, dodatkowo miałem brać z W8,

z tego co jacentyy napisał, wybiorę ten C25/30, ponieważ w nocy prognoza jest na -2 st.C

 

1) czy beton C25/30 brać z W8? podobno jest na tyle mocny, że nie trzeba

2) czy mimo wszystko dawać dodatek przeciwmrozowy?

3) czy trzeba, a jeżeli tak, to czym przykryć płytę, aby zabezpieczyć ją do wiosny?

 

dodatkowo mam pytanie o drenaż, mam rów oddalony o 21 metrów od domu, którego dno jest ok. 75cm ppt,

wykop pod płytę miałem na 40 cm (zebrany humus), więc drenaż pewnie będzie na tej wysokości,

 

4) czy to wystarczy, aby uzyskać spadek do tego rowu? jak najlepiej to rozwiązać?

 

1. Ktoś kiedyś pisał, że stary B30 jest sam w sobie wodoodporny, na ile to prawda nie wiem. Ale pamiętam u siebie że woda jak na niego napadała to stała niemiłosiernie długo, aż do wyparowania albo usunięcia jej przeze mnie.

2. O dodaniu dodatków raczej decyduje producent betonu (przynajmniej tak jest w mojej okolicy). WIesz to jest produkt który musi być dobry i dobra firma powinna się o to troszczyć.

3. Jeżeli masz opaske przeciwysadzinową i dobrą podbudowę pod płytą, a pewnie masz to nie trzeba jej niczym zabezpieczać.

4. Dla drenażu wystarczy spadek 0,5 cm/mb. Potem na odprowadzenie też możesz dać 0,5-1cm/mb więc przy 21m musisz sie obniżyć min o te 10,5cm, woda i tak spłynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

^^

Ogólnie prawda jest taka, że im wyższa klasa wytzrymałości tym lepsze parametry wodoszczelności, ale dokładnie nie wiem czy akurat C25/30 w swojej standardowej recepturze jest w stanie osiągnąć W8, możliwe, że już tak, ale to trzeba by było się spytać na wytwórni jakie parametry ma ich beton C25/30

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

PYTANIE:

po wylaniu i zawibrowaniu betonu

okazało się, że kształtki z EPS mam wysmarowane betonem

Nie tak jak na zdjęciu

To był początek

Już w ogóle nie widać EPS z burt systemowych

Warstwa jest cieniusieńka

Czy nie będzie przeszkadzać przy kładzeniu ocieplenia na chałupie?

Nie zrobi się na tym mostek termiczny, na tych milimetrach?

System grzejny jest w płycie

Więc już nie będzie wylewek, na płytę będą płytki kładzione

 

abc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

System grzejny jest w płycie

Więc już nie będzie wylewek, na płytę będą płytki kładzione

 

To skuj ten beton. W czym problem? Chcesz - to nawet obetnij XPS równo. I tak pewnie zostanie nieźle pokancerowany zanim będziesz robił elewację.

Gratulację, jak udało się wylać płytę z taką dokładnością, że wyrówna to klej do płytek. Co to za mistrzowska ekipa? Czy będziesz jeszcze ten beton szlifował?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierzesz małego fleksa z tarczą do betonu i tniesz beton zaraz za EPS, powinno odejść, jeśli nie, jeszcze raz przeciąć w pół. Przy cięciu, przykryć styropian czymś, żeby go nie spalić. Cienką warstwę można zeskrobać szpachelką, zeszlifować papierem, kamieniem do szlifowania betonu, podważyć i wyłamać itd. Da się zrobić porządek. Szlifierki kątowe miewają również regulowane obroty, taka jest lepsza do tych prac.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpadnie ładnie albo i odpadnie razem ze styropianem, bo to tylko EPS. :)

Mam nadzieję, że na zdjęciu jest tylko wersja zaraz po wylaniu, nie ostateczna, i że chłopaki coś powalczyły, wtedy faktycznie młotek i skrobak w zupełności wystarczą.

A tak, dla innych, wskazówka. Po zalaniu płyty, gonić robotników niech działają blichówką i skrobakiem i nie zapłacić, póki nie zrobią po sobie porządku. To nie jest dużo pracy, wbrew pozorom, tylko już im się nie chce i chcą do domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się jak zrobić fundament dla parterówki 160m2 zabudowy (ściany beton komórkowy, blachodachówka). Zawsze chciałem płytę, ale koszt zbrojenia i EPS200/XPS zabija tę koncepcję. Zrobiłem uproszczone porównanie 3 wariantów:

 

1. Tradycyjny z ławami.

Mostek ma eliminować beton komórkowy, podłoga nie będzie się*stykała ze ściankami fundamentu. Fundament ma być wylewany aby uprościć robotę.

 

- Ławy 60x40cm, ścianka wylewana 24x60cm, zbrojenie dolne 4x12, górne 4x12.

- Bez ocieplenia ścian oraz zabezpieczenia mazidłem, beton wodoodporny.

- Podłoga beton 10cm niezbrojona na EPS70 30cm, bez dodatkowego chudziaka.

- Ścianka fundamentowa kończy się na poziomie -24cm.

 

Koszt 16 600 zł

 

2. Płyta 25cm ze zbrojeniem rozproszonym.

- Zbrojenie po obwodzie 4x12.

- Styropian EPS200 30cm.

 

Koszt 30 400 zł

Dodane później: po zmianie grubości płyty na 20cm: 27 800zł

 

3. Płyta z ostrogami:

- ostrogi 60x40cm, zbrojone 4x12, pod spodem EPS200.

- posadzka 10cm ze zbrojeniem rozproszonym, na EPS70.

 

Koszt 17 600zł

 

Dla ułatwienia nie dodawałem kosztów:

- Folii i papy - wszędzie podobnie.

- Opaski, odwodnienia - wszędzie podobnie.

- Strzemion.

- Koparki (można dodać 400zł na zwykłe fundamenty i z ostrogami).

- Projektu płyty (do obu można by dodać po 1000zł).

- Desek na szalunki ścianek - przydadzą się później.

 

Wszędzie wsadziłbym rury ogrzewania od razu w posadzkę, też nie jest to uwzględnione.

 

Przyjąłem następujące ceny:

y4mmq-L6UU1xxeQYF2gNqCm5OCApb86rHLgASOgk2g55Ll8WTqhaWGe0e8RaCKs8HmqntMkXTMic_t-sY1VCbXHGsWMnETdZUlBn2LjRBsasidcxkwSHNYpDrE4CryDcgFIbQcbwT0bOah7T1u-JPXC_5gxamILjASQWAqN2rbyb2T_UD5JzEOBOPiS-poFrb6PPsY4v56cu_OziFFaqAXEJQ?width=256&height=120&cropmode=none

 

Kalkualcja prezentuje się tak:

y4mR733BWoDNBigzwxnYe5sCQIFGGP0bThcDiv2C-RADR4yvj2OA8RnXIQlhXURJWjJU0gRg2x8_oto0YnOpOTr6nWky5cTghEUsGZba5Aay1Lp-MH9Ojg69uhRDkB-x4_NuE2Ax_aMDvHy27cA8kQz-3UTMRbHPZHuNC0tN45wESShWvCwEpVdYrlC2JyqJHLK7drldrOo8iIcgcwSc-pddA?width=880&height=698&cropmode=none

 

 

Link do Excella online z arkuszem:

https://1drv.ms/x/s!AtHf84jgumHkgTOO_E-7BGB2u1vx

 

Liczę na dyskusję w tym temacie. Ceny mogą być niedobre, tak samo jak i założenia co do konstrukcji. Ciekawi mnie na ile wykonanie płyty z ostrogami jest sensowne, bo wydaje się ekonomicznym rozwiązaniem.

Edytowane przez ACCel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plyte masz przewymiarowana na grubosci. Pod parterowke to wyjdzie pewnie 20 cm . Przy lawach dolicz tez koszty pompy do betonu x3 lawy sciana chudziak kazde po 500 zl. Jak zamierzasz odizolowac podloge od sciany fundamentowej?dasz 30 cm dylatacji? Koszt plyty 160 m wyszedl Ci prawdopodobny ale koszty przy lawach podejzanie wrecz niemozliwie niskie. Jak ja robilem porownanie to na fundament ok 92mkw wyszlo mi za same materialy ok 15 tys.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem pominales duzo drobnicy ktora przy fundamencie tradycyjnym robi koszt. Tak jak juz pisalem nie policzyles pompy ktora przy plycie jest potrzebna raz a przy lawach 3 razy nie policzyles koparki ktora bedzie musiala przyjechac na wykop potem znowu na zasypanie fundamentu. Stali po 2100 na pewno nie kupisz. Betonu w8 za 230 tez nie kupisz nie policzyles siatek przeciwskurczowych do chudziaka . Na ta sciane fundamentowa przydaloby sie chociaz te 10 cm styropianu bo pomimo ze masz beton komorkowy to jednak jakis tam mostek jest do sciany a jak ona bez zadnej izolacji to bedzie bardziej ciagnela cieplo. Moim zdaniem na prawde mocno oszczedzajac nie wiem czy zmiescisz sie w 20 tys. Dodatkowo plyte moglbys odchudzic ze styropianu do 20 cm a itak efekt bedzie podobny do tradycyjnego z gola sciana fundamentowa. Nie wiem tez co na to konstruktor ale ja nie widzialem jeszcze zeby robic sciany lane z betonu bez zbrojenia a tylko z samym wiencem. Wiadome jest ze plyta zawsze wyjdzie ciut drozej ale moim zdaniem nie bedzie ona praktycznie jeszcze raz drozsza tak jak wychodzi z tabelki.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Powiedzmy że koparka równoważy koszt projektu plyty, a 2xpompa dodam jak tylko zorientuję się ile to kosztuje (słyszałem że czasami dają za darmo przy większych ilościach). Beton W8 kosztuje podobno kilkanaście złotych więcej też dodam.

Czy zrobię opaskę w poziomie czy w pionie (na ścianie fundamentowej) koszt będzie taki sam dla wszystkich przypadków, pisałem o tym.

Powstały mostek jest poniżej 115W. Czyli poniżej 580kWh rocznie.

 

Ściany z betonu bez zbrojenia różnią się czymś od ścian z bloczków na zaprawę? One przenoszą tylko siły pionowe.

 

Z chęcią bym podyskutował o płycie z ostrogami, może być złotym środkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może wróćmy do merytorycznej dyskusji. 30 kontra 20 cm styropianu to różnica 150-200W przy 160m2. Czyli powiedzmy że chodzi o 5cm.

Mogę dodać do kalkulacji. Tylko najpierw wyrzuciłbym tą koncepcję tradycyjnego fundamentu w jakiś program do obliczeń, bo w przeciwieństwie do liczenia płyty tutaj nie jest taka prosto, dlatego napisałem poniżej 115W bo może to być dużo mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykażesz to na liczbach?

Niepotrzebne mi sa liczby. Wole doswiadczenia innych i wyniki domow juz zbudowanych i ogrzewanych niz gapienie sie w cyferki ktore nie odzwierciedlaja idealnie rzeczywistosci tym bardziej budowlanej rzeczywistosci.

Wracajac do tematu to autor tez powinien okreslic czym zamierza grzac. Bo moze okazac sie ze jakas pompa ciepla i wtedy okaze sie ze walka o kazdy wat jest bez sensu bo wyzszy koszt dzieli sie przez 3 lub nawet 4. Przy grzaniu czystym pradem warto sie postarac. Sa na forum rozwiazania domow energooszczednych jak i tych okolo pasywnych i to na plytach i na lawach . Jakos malo jednak plyt z ostrogami a przeciez gdyby byly one taka dobra alternatywa dla tradycyjnej plyty to zaroiloby sie od nich np w dziale samorobow jal to ma miejsce z plytami tradycyjnymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...