Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Wszystko zależy jak wykonasz. Tutaj kolega Lukasz napisał, że zapłacił 60tys za samą płytę a ja Ci powiem, że moja będzie kosztować kilkanaście tysi :)

 

Mi parę lat temu same materiały wychodziły 247zł/m2.

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?131340

Nie wiem czemu w niektórych przeglądarkach nie wczytują się obrazki zewnętrzne - jak widać, że czegoś brakuje proponuję sprawdzić w innej.

 

A o "cudownych" właściwościach szkła dyskutowaliśmy tutaj

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

U mnie płyta fundamentowa ok. 15x10metrów była droższa o 40tyś zł od ławy fundamentowej

 

Wątpię przy tym metrażu.

 

[ 7cm wylewka]

[ 10cm styropian]

[30cm płyta]

[10cm XPS]

[10cm chudziak]

[50cm ubity piach]

|pod spodem glina|

 

+ jakieś izolacje

 

Jeśli tam nie masz typowo wrocławskich warunków, a płyta projektowana pod dom mieszkalny, to grubośc minus 10cm, bez chudziak,a oraz z 30cm piasku pewnie wystarczy. Ściągasz humus i sypiesz.

Jeśli masz warunki podmokłe, jak to we Wrocku, to pokaż mi cenę za tradycyjny fundament z ciężkimi izolacjami przeciwwodnymi. W takim wypadku płyta wyjdzie porównywalnie, jak nie taniej - za to masz pewność takiego fundamentu. Bez problemów z osiadaniem, wilgocią.

 

Po co podajesz wylewkę i styro w cenie fundamentu? W przypadku ław wyjdzie drożej bo dojdą izolacje przeciwwodne poziome.

Edytowane przez pandzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projekt był na ławy, ale okazało się, że teren jest podmokły i glniasty wiec zaprojektowano płytę.

Za dom miałem załacić x ale w związku z tym, że będzie płyta zamiast ławy to zapłacę x + 40tyś.

 

Robiłem też wycenę w dwóch firmach specjalizujących się w płytach. Koszty jeszcze większe.

 

Nie wiem, może mnie ekipa oszukuje :)

Edytowane przez java_ff
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie płyta fundamentowa ok. 15x10metrów była droższa o 40tyś zł od ławy fundamentowej

Wątpię przy tym metrażu.

 

Też mnie to zastanowiło, ale wychodzi, że takie były wyceny:

Projekt był na ławy, ale okazało się, że teren jest podmokły i glniasty wiec zaprojektowano płytę.

Za dom miałem załacić x ale w związku z tym, że będzie płyta zamiast ławy to zapłacę x + 40tyś.

 

Zgaduje, że ławy miały wycenę te z projektu gotowego, czyli małe, drobne, tanie a płyta już na te trudne warunki.

Gdyby ktoś zechciał zaprojektować ławy na ten teren różnica byłaby dużo mniejsza.

Ale to zgaduje a java_ff potwierdzi lub wyprowadzi mnie z błędu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgaduje, że ławy miały wycenę te z projektu gotowego, czyli małe, drobne, tanie a płyta już na te trudne warunki.

Gdyby ktoś zechciał zaprojektować ławy na ten teren różnica byłaby dużo mniejsza.

Ale to zgaduje a java_ff potwierdzi lub wyprowadzi mnie z błędu :)

 

Ławy pochodza z gotowego projektu. Po opinii geotechnika zaprojektowano płytę. Wykonawcy wyższą cenę argumentowali większą ilością betonu C30, wiekszą ilością stali, większymi kosztami praca ziemnych itd.

Jako ciekawostka zawsze było tak samo. Zrobimy ci płytę za ileś tam zł ale drobnym drukiem jest dopisane + roboty ziemne, geodeta jakieś inne duperele i wychodzi prawie dwa razy drożej od ceny pierwotnie podanej na wycenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WItam,

 

przewertowałem już internet wzdłuż i wszesz i nadal nic nie wiem..

 

Sprawa wygląda nastepująco - projektuję dom w dość skomplikowanych warunkach glebowych. Wykonane badania gruntu wykazały poniższe warstwy:

0,0-0,5 - grunt próchniczy,

0,5-1,0 - grunty niespoiste piaszczyste (piaski pylaste) w stanie średnio zagęszczonym

1,0 - 3,5 - pył piaszczysty, spoisty, pylasty silnie tiksotropowy (czyli uplastyczniający się w warunkach oddziaływania obciążeń dynamicznych).

 

Dodatkowo utwory pylaste zalegające w podłożu są wysadzinowe.

 

Wstępnie zaprojektowałem ławy, ale po badaniach geologicznych i rozmowach z geologiem i konstruktorem zmieniliśmy fundamenty na płytę... i zaczęły się problemy.

Aktualny pomysł jest taki, aby zdjąć warstwę humusu 50cm, w wykopie ułożyć 35 cm pospółki na piastkach pylastych Id=0,55, a na to xps i dalej płytę.

Dookoła budynku przewiduję opaskę przeciwwysadzinową z xps. Ale czy problem wysadzania gruntów zostanie tym sposobem rozwiązany? Nie jestem tego pewien, ponieważ zdania są podzielone a i literatura różnie zagadnienie opisuje. No i płyta w konsekwencji będzie dość wysoko względem przyległego terenu i spód XPSu wychodzi mi około 32cm poniżej terenu wokół budynku.

 

Temat omawiałem z 3 konstruktorami i dwoma geologami. Opinie są bardzo różne. Jedni twierdzą, że będzie ok, drudzy że płytą powinienem zejść poniżej przemarzania gruntu, co oczywiście wydaje się bardzo kosztochłonne.

 

Bardzo proszę doświadczonych kolegów o swoje opinie w poniższych pytaniach:

1. jak zagęszczać warstwy na podłożu silnie tiksotropowym aby go nie uplastycznić? Pytanie w kontekście ewentualnej wymiany gruntu na niewysadzinowy.

2. czy płytę w gruncie wysadzinowym powinienem bezwzględnie przewidzieć poniżej poziomu przemarzania gruntu?

3. czy opaska przeciwysadzinowa dookoła budynku zapewnia ochronę przed wysadzinami i pozwala płytę sytuować płytko?\

4. czy zagłębienie płyty 50cm poniżej gruntu jest wymogiem bezwzględnym?

5. czy założone warstwy są prawidłowe, w tym wykonanie pospółki na 50cm warstwie istniejącego piasku pylastego?

6. jakie fundamenty byłyby Waszym zdaniem najbezpieczniejsze?

 

Z góry dziękuję za każdą opinię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo proszę doświadczonych kolegów o swoje opinie w poniższych pytaniach:

1. jak zagęszczać warstwy na podłożu silnie tiksotropowym aby go nie uplastycznić? Pytanie w kontekście ewentualnej wymiany gruntu na niewysadzinowy.

2. czy płytę w gruncie wysadzinowym powinienem bezwzględnie przewidzieć poniżej poziomu przemarzania gruntu?

3. czy opaska przeciwysadzinowa dookoła budynku zapewnia ochronę przed wysadzinami i pozwala płytę sytuować płytko?\

4. czy zagłębienie płyty 50cm poniżej gruntu jest wymogiem bezwzględnym?

5. czy założone warstwy są prawidłowe, w tym wykonanie pospółki na 50cm warstwie istniejącego piasku pylastego?

6. jakie fundamenty byłyby Waszym zdaniem najbezpieczniejsze?

 

Z góry dziękuję za każdą opinię

Ja mogę opisać jak u mnie to zrobili.

1. Tradycyjnie zagęszczarką. Potem był geolog i sprawdził czy jest ok

2. U mnie jest powyżej. Chyba na tym m. in. polega różnica pomiedzy płyta a ławą. Płyta może być powyżej

3. Nie zapewni, ale zmniejszy ryzyko

4. Jak wyżej, nie

5. To powinien określić geolog/geotechnik

6. Duże i grube np. płyta 2metry :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ławy pochodza z gotowego projektu. Po opinii geotechnika zaprojektowano płytę. Wykonawcy wyższą cenę argumentowali większą ilością betonu C30, wiekszą ilością stali, większymi kosztami praca ziemnych itd.

Jako ciekawostka zawsze było tak samo. Zrobimy ci płytę za ileś tam zł ale drobnym drukiem jest dopisane + roboty ziemne, geodeta jakieś inne duperele i wychodzi prawie dwa razy drożej od ceny pierwotnie podanej na wycenie.

 

Ja robiłem płytę we Wrocławiu, na terenie podmokłym. Cenę i co zawierała gdzieś tu podawałem.

Ogólnie wykonawca potrzebował 5 dni, by wykonać podbudowę pod płytę i 7 by zrobić sama płytę (xps, zbrojenie, betonowanie). Byłoby mniej dniowek, gdyby nie padał śnieg i dzień byłby dłuższy (roboty w grudniu i styczniu).

Czy tradycyjne fundamenty da się zrobić w tak krótkim czasie?

 

Weź też pod uwagę, że jeśli jest problem z woda gruntowa, to szybkość robienia fundamentu i głębokość wykopów ma duży wpływ na cenę. A tu płyta po prostu wygrywa.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi parę lat temu same materiały wychodziły 247zł/m2.

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?131340

Nie wiem czemu w niektórych przeglądarkach nie wczytują się obrazki zewnętrzne - jak widać, że czegoś brakuje proponuję sprawdzić w innej.

 

A o "cudownych" właściwościach szkła dyskutowaliśmy tutaj

 

Zależy jakich materiałów użyjesz - czy na bogato czy ekonomicznie. Co do szkła to się z Tobą zupełnie kolego nie zgadzam i mam na to empiryczne dowody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, wtrącę się tu z moim pytaniem o przekrój płyty.

Generalny wykonawca ma swój "szymel" który stosuje we wszystkich inwestycjach. Na tej płycie ma stanąć prefabrykowany dom szkieletowy. Powinieniem zwrócić uwagę na coś w tym przekroju? Pierwsze co wydaje mi się że ta płyta nie ma żadnego drenażu. Woda na działce zaczyna sie na 4 m ppt więc może nie będzie to problem.

 

https://photos.app.goo.gl/H7aLee3LNm7GHonLA

 

Poza tym masz może nie mostek ale dość cienką izolację przy krawędziach płyty (8cm) co będzie powodować straty cieplne... Generalnie nie podoba mi się ten projekt i to mocno...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WItam,

 

przewertowałem już internet wzdłuż i wszesz i nadal nic nie wiem..

 

Sprawa wygląda nastepująco - projektuję dom w dość skomplikowanych warunkach glebowych. Wykonane badania gruntu wykazały poniższe warstwy:

0,0-0,5 - grunt próchniczy,

0,5-1,0 - grunty niespoiste piaszczyste (piaski pylaste) w stanie średnio zagęszczonym

1,0 - 3,5 - pył piaszczysty, spoisty, pylasty silnie tiksotropowy (czyli uplastyczniający się w warunkach oddziaływania obciążeń dynamicznych).

 

Dodatkowo utwory pylaste zalegające w podłożu są wysadzinowe.

 

Wstępnie zaprojektowałem ławy, ale po badaniach geologicznych i rozmowach z geologiem i konstruktorem zmieniliśmy fundamenty na płytę... i zaczęły się problemy.

Aktualny pomysł jest taki, aby zdjąć warstwę humusu 50cm, w wykopie ułożyć 35 cm pospółki na piastkach pylastych Id=0,55, a na to xps i dalej płytę.

Dookoła budynku przewiduję opaskę przeciwwysadzinową z xps. Ale czy problem wysadzania gruntów zostanie tym sposobem rozwiązany? Nie jestem tego pewien, ponieważ zdania są podzielone a i literatura różnie zagadnienie opisuje. No i płyta w konsekwencji będzie dość wysoko względem przyległego terenu i spód XPSu wychodzi mi około 32cm poniżej terenu wokół budynku.

 

Temat omawiałem z 3 konstruktorami i dwoma geologami. Opinie są bardzo różne. Jedni twierdzą, że będzie ok, drudzy że płytą powinienem zejść poniżej przemarzania gruntu, co oczywiście wydaje się bardzo kosztochłonne.

 

Bardzo proszę doświadczonych kolegów o swoje opinie w poniższych pytaniach:

1. jak zagęszczać warstwy na podłożu silnie tiksotropowym aby go nie uplastycznić? Pytanie w kontekście ewentualnej wymiany gruntu na niewysadzinowy.

2. czy płytę w gruncie wysadzinowym powinienem bezwzględnie przewidzieć poniżej poziomu przemarzania gruntu?

3. czy opaska przeciwysadzinowa dookoła budynku zapewnia ochronę przed wysadzinami i pozwala płytę sytuować płytko?\

4. czy zagłębienie płyty 50cm poniżej gruntu jest wymogiem bezwzględnym?

5. czy założone warstwy są prawidłowe, w tym wykonanie pospółki na 50cm warstwie istniejącego piasku pylastego?

6. jakie fundamenty byłyby Waszym zdaniem najbezpieczniejsze?

 

Z góry dziękuję za każdą opinię

 

Tak abstrahując od wszystkiego ja bym tę całą warstwę tiksotropową po prostu wybrał czyli wymienił grunt. Z tego co kojarzę to może dojść do np zapadania części budynku w przyszłości jeżeli będą jakieś silne wibracje gruntu w okolicy występować - np przejazd ciężkich pojazdów, linia kolejowa, jakieś roboty budowlane w pobliżu (np wbijanie pali, itd)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak abstrahując od wszystkiego ja bym tę całą warstwę tiksotropową po prostu wybrał czyli wymienił grunt. Z tego co kojarzę to może dojść do np zapadania części budynku w przyszłości jeżeli będą jakieś silne wibracje gruntu w okolicy występować - np przejazd ciężkich pojazdów, linia kolejowa, jakieś roboty budowlane w pobliżu (np wbijanie pali, itd)...

 

wybrać całą warstwę tiksotropową? Wykop 4 m w dół na pow. 115m2???

 

Wokół stoi pełno domów i z naszej wizji lokalnej i rozmów z sąsiadami wynika, że wszyscy mają dom na tradycyjnych fundamentach a i badań nikt oczywiście nie robił.. Niewiedza to błogi stan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wybrać całą warstwę tiksotropową? Wykop 4 m w dół na pow. 115m2???

 

Wokół stoi pełno domów i z naszej wizji lokalnej i rozmów z sąsiadami wynika, że wszyscy mają dom na tradycyjnych fundamentach a i badań nikt oczywiście nie robił.. Niewiedza to błogi stan.

 

Pisałeś 3,5m a poza tym nie znam lokalnych uwarunkowań. Może wszystko będzie stało tam 50 lat a może za 10 wydarzy się jakaś katastrofa budowlana?? Zresztą prosiłeś o wszelkie opinie - no to proszę - oto jest moja! :) Ja bym tak zrobił i tyle. Na poprzedniej budowie wybierałem trzy metry torfu pod płytą (aczkolwiek mniejszą)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałeś 3,5m a poza tym nie znam lokalnych uwarunkowań. Może wszystko będzie stało tam 50 lat a może za 10 wydarzy się jakaś katastrofa budowlana?? Zresztą prosiłeś o wszelkie opinie - no to proszę - oto jest moja! :) Ja bym tak zrobił i tyle. Na poprzedniej budowie wybierałem trzy metry torfu pod płytą (aczkolwiek mniejszą)...

 

Jasne! Naprawdę doceniam i dziękuje. Wydało mi się po prostu dość szalonym tak potężne ingerowanie w grunt, zwłaszcza, że grunt tiksotropowy to nie torf.

 

Dom zlokalizowany jest na obrzeżu miasta, gdzie wkoło są wydzielone działki pod domy jednorodzinne - i takie się budują. Nie ma możliwości (a przynajmniej na najbliższych x-lat) na ogromne inwestycję w koło. Tak przynajmniej mówi studium uwarunkowań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak abstrahując od wszystkiego ja bym tę całą warstwę tiksotropową po prostu wybrał czyli wymienił grunt. Z tego co kojarzę to może dojść do np zapadania części budynku w przyszłości jeżeli będą jakieś silne wibracje gruntu w okolicy występować - np przejazd ciężkich pojazdów, linia kolejowa, jakieś roboty budowlane w pobliżu (np wbijanie pali, itd)...

 

Sorry ale pie...lisz jak zwykle ,

 

@archemes nie słuchaj pie..lenia tego kolesia bo to jest żenada co on czasem wypisuje. Nie ma pojecia o pewnych rzeczach...

 

co do Twoich pytań:

1. jak zagęszczać warstwy na podłożu silnie tiksotropowym aby go nie uplastycznić? Pytanie w kontekście ewentualnej wymiany gruntu na niewysadzinowy.

 

Po prostu nie jeździć tam po tym nie wiadomo ile i niewiadomo jak cieżką zageszczarką - 200 300 kg wystarczy. Nawet jak coś się uplastyczni pod spodem, to też po pewnym czasie wróci do swojego poprzedniego stanu , przecież na tym będzie stał dom przez kiladziesiat lat , a obciązenie od domu nie jest już dynamiczne.

 

2. czy płytę w gruncie wysadzinowym powinienem bezwzględnie przewidzieć poniżej poziomu przemarzania gruntu?

 

Nie, nie ma takiego wymagania w obowiazujacej normie czyli Eurokodzie

 

3. czy opaska przeciwysadzinowa dookoła budynku zapewnia ochronę przed wysadzinami i pozwala płytę sytuować płytko?\

 

Tak, takie jest założenie opasek aby zwiększyć temperaturę pod domem i nie dopuścić do zamarzania gruntu.

 

4. czy zagłębienie płyty 50cm poniżej gruntu jest wymogiem bezwzględnym?

 

To jest wymóg ze starej normy, obecnie nie ma takiego wymogu, ale pod względem obliczeniowym im głębiej jest płyta ( wtakiej samej warstwie) to tym wieksza jej nośność tak w skrócie

 

5. czy założone warstwy są prawidłowe, w tym wykonanie pospółki na 50cm warstwie istniejącego piasku pylastego?

 

Jeżeli masz potrzebę podnieisienia posadowienia płyty to tak

 

6. jakie fundamenty byłyby Waszym zdaniem najbezpieczniejsze?

 

pytanie źle zadane , jakie fundamenty sa bezpieczne i ekonomiczne zarazem , bo opcja najbezpieczniejsza niekoniecznie musi byc najtansza i dodatkowo potrzebna np pale.

 

Płyta to jest ciekawe rozwiazanie tez nie do konca czasem najtansze (zalezy z czym porówujemy) , ale polecane i pisze to jako konstruktor, który zaprojektował już kilka płyt, jako wykonawca też kilka płyt i jako inwestor - gliny pylaste podatne na uplastycznienia podczas zageszczania ...

Edytowane przez jacentyy
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry ale pie...lisz jak zwykle ,

 

@archemes nie słuchaj pie..lenia tego kolesia bo to jest żenada co on czasem wypisuje. Nie ma pojecia o pewnych rzeczach...

 

Nie wyobrażam sobie chłopie aby jakiś klient skorzystał z Twoich usług przy poziomie jaki reprezentujesz. Ostatni raz Ci napiszę - więcej pokory i kultury jacentyy bo źle skończysz! Co do opinii osób trzecich w ogóle nie zabieraj głosu - jak masz jakieś swoje uwagi czy przemyślenia to wyartykułuj je jak już musisz i ani słowa więcej! Ja Twoich wypocin nie będę komentować więcej. Eot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...