Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

dzięki, życie byłoby prostsze, gdyby nie te kobiety i ich pomysły ;-)

 

Właściwie nie będzie tam brodzika, tylko odpływ i lekko obniżone płytki w podłodze.

Prysznic za szklanymi drzwiami. Taki koncept piękniejszej części, a ja mam wymyślić jak?

 

Czyli z szalunkiem na sam syfon i odpływ o wymiarach 25x25cm nie powinno być żadnego kłopotu.

Tylko jak widzę, sam odpływ powinien być obniżony na etapie układania instalacji i wylewania płyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czyli z szalunkiem na sam syfon i odpływ o wymiarach 25x25cm nie powinno być żadnego kłopotu.

Tylko jak widzę, sam odpływ powinien być obniżony na etapie układania instalacji i wylewania płyty.

 

Szalunek na cały wymiar brodzika. Sam syfon wpasowany w płytę nic Ci nie da bo musisz porobić hydroizolacje i spadki.

Lub druga wersja : wycięcie na syfon takie jak myslisz i reszta płyty w obrysie brodzika zanizona o 4-5 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gosciu01, w mojej plycie musialy byc miejsca ponizej poziomu '0' na dolne kotwy do okna tarasowego. Zostaly wyciete klocki styropianowe, ktore po wylaniu plyty i lekkim zwiazaniu zostaly po prostu wcisniete w beton. Od razu rada: ew. miejsce, w ktorym ma byc dany klocek styropianowy, oznaczyc wczesniej nie na poziomej czesci cokolu, tylko na pionowej. Czesc pozioma jest bowiem po wylaniu z gruchy cala zabrudzona, beton sciagniety lata i wszystkie wczesniejsze rysunki na czesci poziomej ulegaja zatarciu :-)

 

Brodzik bedzie normalny (zlicowany z poziomem '0'). Dla niego wykonali szalunek jak na zdjęciu (drewniany, po lewej).

 

Podłogówkę dawałeś na pierwszym (dolnym) zbrojeniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK :-)

sprawy prysznica są jasne, pewnie zrobię taki blat z łat, a pod spodem szalunek na syfon.

 

Zapytam jeszcze o drenaż płyty.

Układ od dołu jest taki:

tłuczeń/kliniec zagęszczany

styropian hydro 5cm

styropian EPS200 2x10cm na zakładkę,

folia czarna 300

płyta

 

W tym tłuczniu który będzie zagłębiony 20cm w gruncie ( zbity piasek ) i zrówna się z poziomem gruntu chcę zrobić drenaż.

Pytanie jest, czy jeśli dam trzy równoległe rury fi100 ( dwie na brzegach i jedną po środku ) płyty o wymiarach 15x13m

czy to wystarczy?

Wychodzi mi pięknie 50mb, bo jak nie to muszę kupić100mb rury ( sprzedawane jest w krążkach po 50mb )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK :-)

sprawy prysznica są jasne, pewnie zrobię taki blat z łat, a pod spodem szalunek na syfon.

 

Zapytam jeszcze o drenaż płyty.

Układ od dołu jest taki:

tłuczeń/kliniec zagęszczany

styropian hydro 5cm

styropian EPS200 2x10cm na zakładkę,

folia czarna 300

płyta

 

W tym tłuczniu który będzie zagłębiony 20cm w gruncie ( zbity piasek ) i zrówna się z poziomem gruntu chcę zrobić drenaż.

Pytanie jest, czy jeśli dam trzy równoległe rury fi100 ( dwie na brzegach i jedną po środku ) płyty o wymiarach 15x13m

czy to wystarczy?

Wychodzi mi pięknie 50mb, bo jak nie to muszę kupić100mb rury ( sprzedawane jest w krążkach po 50mb )

 

100mb to też pięknie bo 2x50mb

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiedzćcie proszę czy ktoś z Was przeliczał stan zero przy fundamentach i płycie bo mi sie wydaję że płyta nie jest o wiele droższa od od fundamentów. przy zastosowaniu takich wynalazków jaki isomur to to ceny się mogą zbliżać

a chcę mieć argumenty do rozmów z majstrami

To zależy jak liczyć. Przykład obliczeń masz tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5%82yta-fundamentowa&p=4554114&viewfull=1#post4554114

Moim zdaniem obliczenia te nie uwzględniają paru istotnych elementów, np. kosztu szalowania ław fundamentowych, kosztu podsypki piaskowej w wersji z ławami.

Przy ławach fundamentowych jest znacznie większa ilość pracy ręcznej. Przy płycie fundamentowej większość prac (zwłaszcza ziemnych) można zmechanizować.

Stąd uważam, że koszty wyjdą porównywalne, a w niektórych przypadkach korzystniejsza będzie płyta fundamentowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy jak liczyć. Przykład obliczeń masz tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5%82yta-fundamentowa&p=4554114&viewfull=1#post4554114

Moim zdaniem obliczenia te nie uwzględniają paru istotnych elementów, np. kosztu szalowania ław fundamentowych, kosztu podsypki piaskowej w wersji z ławami.

Przy ławach fundamentowych jest znacznie większa ilość pracy ręcznej. Przy płycie fundamentowej większość prac (zwłaszcza ziemnych) można zmechanizować.

Stąd uważam, że koszty wyjdą porównywalne, a w niektórych przypadkach korzystniejsza będzie płyta fundamentowa.

 

Celowo pominąłem podsypkę piaskiem ponieważ po prostu pod humusem mam piasek a grubość warstwy humusu wyrówna styropian i wylewka. Ale to już trzeba rozpatrzyć indywidualnie dla danego przypadku. Ławy mogą być lane bezpośrednio w gruncie. A ta ilość ręcznej pracy i ewentualna likwidacja mostka przeważają u mnie szalę na korzyść płyty.

Napisz jeszcze HenoK dlaczego u siebie zrezygnowałeś z płyty? No i słyszałem że projektujesz płyty? Będę potrzebował takiego projektu dla projektu Z34 z Z500, mogę prosić o jakąś ofertę na priv?

Edytowane przez L.Rafał
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Celowo pominąłem podsypkę piaskiem ponieważ po prostu mam piasek a grubość warstwy humusu wyrówna styropian i wylewka. Ale to już trzeba rozpatrzyć indywidualnie dla danego przypadku. Ławy mogą być lane bezpośrednio w gruncie. A ta ilość ręcznej pracy i ewentualna likwidacja mostka przeważają u mnie szalę na korzyść płyty.

Napisz jeszcze HenoK dlaczego u siebie zrezygnowałeś z płyty? No i słyszałem że projektujesz płyty? Będę potrzebował takiego projektu dla projektu Z34 z Z500, mogę prosić o jakąś ofertę na priv?

Dodam jeszcze jeden mankament Twoich wyliczeń. Szlichta gr. 4cm na płycie fundamentowej jest do wykonania bez najmniejszego problemu. Taka sama szlichta na 30cm styropianu budzi już poważne wątpliwości. Konieczne byłoby dodatkowe jej zazbrojenie siatkami, zbrojeniem rozproszonym a nawet zwiększenie grubości (przy wodnym ogrzewaniu podłogowym minimalna grubość to 6cm).

4 lata temu na temat "lekkich" płyt fundamentowych było bardzo niewiele informacji. Swoje rozwiązanie oferował Legalett, ale dla mnie ich oferta była zbyt droga. Wykonałem więc rozwiązanie zbliżone pod względem użytkowym do płyty fundamentowej, ale jednak z tradycyjnymi ławami.

W tej chwili mam już doświadczenie po zaprojektowaniu i nadzorowaniu wykonania kilku płyt fundamentowych (systemem gospodarczym) i jak najbardziej polecam to rozwiązanie.

Przy systemie gospodarczym nie idzie to może tak szybko, jak to wykonują wyspecjalizowane ekipy, np. Legalett, ale i tak jest to szybsze, niż przy tradycyjnym fundamentowaniu + wykonanie posadzki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

amigo1974 - podlogowka przypieta opaskami do dolnego zbrojenia. Zamysl - grzanie w II taryfie i duża bezwladnosc plyty - dlugie oddawanie ciepla, wieksza stabilnosc temperatury w ciagu I taryfy.

Balem sie o rurki - dzis wychodzi na to, ze wszystkie pętle grzeją.

 

Chciałem tak cały czas zrobić ale teraz jestem zdecydowany dać rufki pod dolnym zbrojeniem na styropianie założenia pozostałe takie jak twoje tylko nie wiem czy na wieczór gdy się siedzi w domu pod koniec 1 taryfy nie będzie się nam robić chłodno a wtedy jest nie przyjemnie a kominka u mnie nie będzie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze jeden mankament Twoich wyliczeń. Szlichta gr. 4cm na płycie fundamentowej jest do wykonania bez najmniejszego problemu. Taka sama szlichta na 30cm styropianu budzi już poważne wątpliwości. Konieczne byłoby dodatkowe jej zazbrojenie siatkami, zbrojeniem rozproszonym a nawet zwiększenie grubości (przy wodnym ogrzewaniu podłogowym minimalna grubość to 6cm).

 

Dzięki za fachowy komentarz. Zaraz wprowadzę korektę do wyliczeń. A gdyby tak styropian wsadzić pod chudziaka i pogrubić szlichtę do 0,6m bez zbrojenia? Interesowała by mnie jeszcze opinia na temat wodnego ogrzewania w samej płycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za fachowy komentarz. Zaraz wprowadzę korektę do wyliczeń. A gdyby tak styropian wsadzić pod chudziaka i pogrubić szlichtę do 0,6m bez zbrojenia? Interesowała by mnie jeszcze opinia na temat wodnego ogrzewania w samej płycie.

Tu masz przykład płyty z wodnym ogrzewaniem : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5%82yta-fundamentowa&p=4557156&viewfull=1#post4557156

Takie rozwiązanie jest dobre, gdy ogrzewanie musi pracować okresowo, np. przy ogrzewaniu elektrycznym z wykorzystaniem 2 taryfy. Wykorzystuje się wtedy dużą akumulacyjność płyty. Wadą jest praktyczny brak sterowalności takiego ogrzewania - zmiana nastawy może być w dobrze ocieplonym domu widoczna dopiero po kilku dniach.

Jeżeli więc mamy ogrzewanie dostępne w każdej chwili, np. gazowe, olejowe, czy elektryczne z jedną taryfą, to korzystniej jest oddzielić funkcję grzania od akumulacji, umieszczając ogrzewanie podłogowe w jastrychu o niewielkiej grubości (6-7cm).

Bardzo grubą warstwę akumulacyjnego betonu można oczywiście dać, ale korzystniej byłoby podzielić to na dwa etapy. W górnej warstwie proponowałbym jednak dać zbrojenie.

W tak grubej warstwie betonu mogą pojawić się rysy np. od zjawisk termicznych zachodzących podczas wiązania betonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak gęsto przepusty kanalizy?

 

Zastanawiam się czy nie jest problemem wykonanie w płycie 2 przepustów kanalizy w odległości ~1m (po obu stronach wew. ściany konstrukcyjnej). Chodzi o to, że budujemy bliźniaka (dwulokalowca) i pilnuję aby nie przebijać bez potrzeby ścian między mieszkaniami (akustyka) a tak się składa że 2 łazienki są rozdzielone ścianą konstrukcyjną i zaraz przy niej wypadają kibelki (również brodziki prysznicowe z odpływami liniowymi, ale zakładam, że one podchodziłyby ~1-2 m po podłodze do tych pionów, no chyba że im również dać małe "pionki" do poziomu pod płytą?). Podobna histeria dot. podejścia zlewu kuchennego - tu przebicie przez ścianę konstrukcyjną wypadałoby do kotłowni (ulokowanej w drugim mieszkaniu) więc mniej straszne, ale może i tutaj nie żałować i dać mały pion do poziomu pod płytą...?

 

Co radzicie, jak wiele i jak gęsto macie przepusty kanalizy u siebie? Projekt do PnB robimy "klasycznie" pod ławy, a projekt płyty będzie dorabiany, i chcę się ustrzec ewentualnych trudności.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu masz przykład płyty z wodnym ogrzewaniem : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5%82yta-fundamentowa&p=4557156&viewfull=1#post4557156

W górnej warstwie proponowałbym jednak dać zbrojenie.

W tak grubej warstwie betonu mogą pojawić się rysy np. od zjawisk termicznych zachodzących podczas wiązania betonu.

Ok w takim razie dodajemy do kosztorysu zbrojenie. Jaka średnica i oczko? Jak z warstwami? Chudziak-styropian-zbrojona wylewka z ogrzewaniem czy styropian-chudziak-wylewka z ogrzewaniem (zbroić chudziak czy wylewkę?)?

Musze doczytać jak to j-j i Piczman zrobili u siebie z tym styropianem i wylewkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.

Planuję u siebie wykonać płytę fundamentową, myślę nad takimi warstwami, patrząc od dołu:

-zdjąć humus ok. 30 cm, pod spodem jest piasek,

- powstały dół wypełniam piaskiem do poziomu terenu zagęszczając warstwami,

- 20cm styropian EPS 100 izolacja brzegowa,

- 20cm styropian EPS 200 od spodu,

- 20cm warstwa betonu zbrojona siatką górą i dołem.

Na powstałej płycie planuję położyć ogrzewanie elektryczne (kable) w warstwie 4-5cm wylewki, nie oddzielając tej wylewki styropianem od płyty.

Jak sądzę (jeśli się nie mylę) a jak tak to mnie poprawcie, powstanie duża akumulacja ciepła w podłodze = mała sterowalność.

co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.

Planuję u siebie wykonać płytę fundamentową, myślę nad takimi warstwami, patrząc od dołu:

-zdjąć humus ok. 30 cm, pod spodem jest piasek,

- powstały dół wypełniam piaskiem do poziomu terenu zagęszczając warstwami,

- 20cm styropian EPS 100 izolacja brzegowa,

- 20cm styropian EPS 200 od spodu,

- 20cm warstwa betonu zbrojona siatką górą i dołem.

Na powstałej płycie planuję położyć ogrzewanie elektryczne (kable) w warstwie 4-5cm wylewki, nie oddzielając tej wylewki styropianem od płyty.

Jak sądzę (jeśli się nie mylę) a jak tak to mnie poprawcie, powstanie duża akumulacja ciepła w podłodze = mała sterowalność.

co o tym sądzicie?

Zamiast piasku pod styropianem warstwa tłucznia nie podciagająca wody a w niej odwodnienie obwodowe. Poza tym tak jak piszesz. Stała temperatura bez możliwości szybkiej zmiany. Wylewki dają ten komfort że mozna spokojnie po zrobieniu płyty wsadzić w nie wszelkie instalacje jak i ogrzewanie. Do tego mozna ukształtować spływy tam gdzie trzeba. Minus to dodatkowy koszt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...