Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 6,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mostki? Przecież konsola JBD jest osłonięta od zewnątrz warstwą ocieplenia! Za to rama okienna (w przeważającej ilości przypadków) wykonana jest z materiału izolacyjnego więc mówienie o "bezpośrednim związaniu ramy z murem" w kontekście mostków termicznych jest szukaniem dziury w całym.

 

Co tutaj się denerwować. Ja piszę, że systemy metalowe JB-D i Fentech nie idą w parze z ciepłym montażem okien. Ostatnio nawet z ram okiennych usuwa się kształtowniki metalowe lub minimalizuje (są niepełne), wypełnia je piankami sztywnymi, więc każde połączenie ramy okiennej z murem wewnętrznym powinno być dobrze przemyślane. Dzisiaj w zasięgu ręki, są materiały, które z powodzeniem zastępują stal, są mocniejsze i kilkanaście razy cieplejsze. Panowie trzeba iść do przodu. Po zgodności waszych głosów, domyślam się, że reprezentujecie którąś z firm, a to już koliduje z interesem inwestorów. Wasze motto : żeby było dobrze, musi kosztować jest prawdą. Te systemy są czasochłonne i zimne. Czas przyznać racje i zmienić temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z ram okiennych usuwa się kształtowniki metalowe lub minimalizuje ............................Panowie trzeba iść do przodu.

A czy to dobrze że się usuwa? Ja pewien nie jestem. A co do marszu do przodu, nie byłoby źle gdyby więcej brało w nim udział technologów niż marketingowców.

Ale mogę się oczywiście mylić ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mostki? Przecież konsola JBD jest osłonięta od zewnątrz warstwą ocieplenia! Za to rama okienna (w przeważającej ilości przypadków) wykonana jest z materiału izolacyjnego więc mówienie o "bezpośrednim związaniu ramy z murem" w kontekście mostków termicznych jest szukaniem dziury w całym.

Dziury w całym jednak są i to dosłownie.

Przy prawidłowo wykonanym montażu okien w systemie JB-D (okna wysunięte w warstwę ocieplenia) -

oraz zastosowaniu systemu ciepłego montażu w systemie SWS - http://www.youtube.com/watch?v=qyX85XV8LSs&NR=1&feature=fvwp

okazało się przy próbie szczelności budynku, że największe nieszczelności występują przy kotwach JB-D :(.

Profil kształtowników powoduje, że nie dochodzi tam pianka. Nie są one też uszczelnione przez taśmę Soundala.

Pozostaje żmudne zaklejanie nieszczelności silikonem :(.

A może macie jakiś "patent", jak to zrobić prościej?

Taśma rozprężna pomiędzy kotwą a murem chyba nie wchodzi w grę, bo nie byłoby możliwości regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam sobie manuale montażowe, i zastanawiam się czy zwykłe kotwy montażowe boczne i górne muszą być między profilem a murem, czy może waszym zdaniem można za pomocą tych kotew mocować (bok i górę) okna wysuniętego o 5-7 cm poza licowanie. Zastanawiam się nad zamontowaniem od dołu kotwami JBD (albo Fentech) a po bokach i górze zwykłymi kotwami (może nieco gęściej?).

 

Na niektórych rysunkach skrajne dolne mocowania są umieszczane od narożnika o "duży odstęp" (max ~60 cm, "mały odstęp" jest od osi słupków), na innych natomiast o "mały odstęp" (od wew. str. narożnika 15/25cm dla białych/koloru). Który kierunek uważacie za właściwy. A może ów "duży odstęp" (definiowany jako "wartość max") należy od narożników przyjąć jednak mniejszy niż odstęp między poszczególnymi mocowaniami (powiedzmy właśnie 20-30cm). Czy jeśli przyjmę "mały odstęp" od naroża i słupka 25-30cm a duży 50-60cm sądzicie będzie OK?

 

Podpowiecie? Pozdrawia budownicza sknera :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam sobie manuale montażowe, i zastanawiam się czy zwykłe kotwy montażowe boczne i górne muszą być między profilem a murem, czy może waszym zdaniem można za pomocą tych kotew mocować (bok i górę) okna wysuniętego o 5-7 cm poza licowanie. Zastanawiam się nad zamontowaniem od dołu kotwami JBD (albo Fentech) a po bokach i górze zwykłymi kotwami (może nieco gęściej?).

A zastanawiałeś się na kierunkiem działania sił na boczne kotwy po otwarciu okna? Uważasz, że zwykła blaszka przeniesie te siły?

 

Na niektórych rysunkach skrajne dolne mocowania są umieszczane od narożnika o "duży odstęp" (max ~60 cm, "mały odstęp" jest od osi słupków), na innych natomiast o "mały odstęp" (od wew. str. narożnika 15/25cm dla białych/koloru). Który kierunek uważacie za właściwy. A może ów "duży odstęp" (definiowany jako "wartość max") należy od narożników przyjąć jednak mniejszy niż odstęp między poszczególnymi mocowaniami (powiedzmy właśnie 20-30cm). Czy jeśli przyjmę "mały odstęp" od naroża i słupka 25-30cm a duży 50-60cm sądzicie będzie OK?

Nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie ale prawidłowo dolne konsole powinny być bezpośrednio pod stojakami (pionowe ramy) i pod słupkami. Trochę inną zasadę można zastosować tylko przy szkleniach stałych w ramie (konsole w miejscu dolnych podkładek dystansowych szyby).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest błąd w opracowaniach JB-D mówią tam ze nie pod slupkiem tylko po obu jego stronach w odległości 15 cm od slupka. Realnie kotwy powinny być pod slupkami i w odległości nie większej jak 20 cm od naroża ościeżnicy. Odległość między kotwami nie powinna być większa niż 70 cm ale. . . . ogólna liczba kotew od dołu zależy też od ciężaru okna i czasem kotew musi być więcej niż wynika to z odległości. Mówimy tu o podparciu. Kotwy boczne to zapada odległości tylko obowiązuje i tu można zrobić pewne oszczędności przy małym wysunieciu (do gubości profila) dając normalne kotwy ale co najmniej dwa razy gęściej ale tylko pod jednym warunkiem-ze sa one prawidłowo zamocowane w murze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zastanawiałeś się na kierunkiem działania sił na boczne kotwy po otwarciu okna? Uważasz, że zwykła blaszka przeniesie te siły?

 

No właśnie nie mam pewności czy przy montażu "licowanym" z kotwami, i wypełnieniem tej szpary profil/mur pianą, ta piana również wspomaga umocowanie okna. Mam przeczucie że tak, i ewentualne ruchy oddalające i przybliżające profil do muru są bardziej ograniczane. Ja natomiast myślę jak to będzie działać kiedy kotwy i piana znajdzie się miedzy profilem a płytą styro, bo tym elemencie widzę różnicę.

 

Nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie ale prawidłowo dolne konsole powinny być bezpośrednio pod stojakami (pionowe ramy) i pod słupkami. Trochę inną zasadę można zastosować tylko przy szkleniach stałych w ramie (konsole w miejscu dolnych podkładek dystansowych szyby).

 

Oj, chyba nie, spójrz:

http://oknotest.pl/1/news/artykuly/sfs-intec-system-jb-d.php

rozmieszczenie całkiem podobne do montażu kotwami "zwykłymi"

 

EDIT: widzę że Jareko napisał. Bajdełej czy Ty nie powinieneś się relaksować na tych Bahamas sponsorowanych na pewno przez SFS ;D

 

A w międzyczasie...

zainspirowany wpisem HenoKa zastanawiam się nad jeszcze innym sposobem. Jakby dół okna postawić na ciepłym parapecie ilbruka, natomiast te kształtki styropianowe ustawić na murowym parapecie (jak wcześniej się zastanawialiśmy) wykonanym na całej długości dołu wnęki bloczkiem 24cm (wystawałby 6cm poza lico muru - przypomnę mur "zasadniczy" silikaty 18cm, patrz obrazek niżej), tak aby profil okna był wysunięty te 6cm przed lico muru. Do przemyślenia ew. czy wewnętrzne cegły (zazn. na biało) zrobić z BK. Zalety - brak mostków punktowych na dole, ciężar zbierany równomiernie. Wątpliwości: czy te kształtki są trwałe w czasie (chyba tak, pewnie mają jakieś aprobaty, to jest EPS czy XPS?), nadal pytanie o montaż boczny i górny, jak ciepły parapet działa z rozszerzalnością profili (ramie kotwy czy dybla myśle łatwiej się poddaje, tutaj rama musi jakoś jeździć czy "bujać się" na taśmie rozprężnej po tym parapecie).

 

S1OSaitvgAgoQBNbNd4_qH_dC4FdUUrxO2JB5bhp1oicSQ5ezeB434BLVBYT3lqD5Ah2tKG8wrIFqMtHZvpcS8xZe2AxDDILPzxrLwo8-YGz3DmZRIwwq6kG1w

 

Dzięki za konstruktywne uwagi!

 

Kotwy boczne to zapada odległości tylko obowiązuje i tu można zrobić pewne oszczędności przy małym wysunieciu (do gubości profila) dając normalne kotwy ale co najmniej dwa razy gęściej ale tylko pod jednym warunkiem-ze sa one prawidłowo zamocowane w murze.

 

O, cieszy mnie ta opinia! :) Mur będzie wzorcowy i solidny, na przycinane bloczki nawet policzyłem cegłę pełną (nie drążoną) aby była lita i "dobrzetrzymająca")...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, chyba nie, spójrz:

http://oknotest.pl/1/news/artykuly/sfs-intec-system-jb-d.php

rozmieszczenie całkiem podobne do montażu kotwami "zwykłymi"

Nie ograniczaj się do oglądania obrazków ale czytaj też tekst ;)

Zasady rozmieszczenia konsoli:

[list]
[*]od krawędzi okna – max 150 mm
[/list]

No właśnie nie mam pewności czy przy montażu "licowanym" z kotwami, i wypełnieniem tej szpary profil/mur pianą, ta piana również wspomaga umocowanie okna. Mam przeczucie że tak,
Wg zaleceń wszelkiej maści fachowców stosuje się także kliny/klocki podporowe boczne, których nie ma o co zaprzeć przy montażu w ociepleniu. Edytowane przez bwojtek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem racje. Systemy JB-D i Fentech są tak skomplikowane, że nawet pianka PU nie daje rady. Trudno szukać tych dziur i utykać. Jak to będzie wyglądać. Do tego wydać duże pieniądze i naprawiać. Gumą do żucia. Czas na zmiany.

Dziury w całym jednak są i to dosłownie.

Przy prawidłowo wykonanym montażu okien w systemie JB-D (okna wysunięte w warstwę ocieplenia) -

oraz zastosowaniu systemu ciepłego montażu w systemie SWS - http://www.youtube.com/watch?v=qyX85XV8LSs&NR=1&feature=fvwp

okazało się przy próbie szczelności budynku, że największe nieszczelności występują przy kotwach JB-D :(.

Profil kształtowników powoduje, że nie dochodzi tam pianka. Nie są one też uszczelnione przez taśmę Soundala.

Pozostaje żmudne zaklejanie nieszczelności silikonem :(.

A może macie jakiś "patent", jak to zrobić prościej?

Taśma rozprężna pomiędzy kotwą a murem chyba nie wchodzi w grę, bo nie byłoby możliwości regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Wg zaleceń wszelkiej maści fachowców stosuje się także kliny/klocki podporowe boczne, których nie ma o co zaprzeć przy montażu w ociepleniu.
Funkcję tą przejmują sztywne kotwy JB-D czy Fentech. Zresztą pokaż mi montażystów którzy robią prawidłowy montaż klinów bocznych? Ilu ich tak naprawdę znajdziesz? Większość nawet nie wie, że powinni dawać także kliny po bokach.

Krzysztofie - może i czas na zmiany ale na pewno nie na promowany przez ciebie z uporem maniaka system nie mający żadnych świadectw dopuszczenia i realnie niedopracowany, jeszcze bardziej niepewny niż inne, wymyślane przez Forumowiczów, rozwiązania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Profil kształtowników powoduje, że nie dochodzi tam pianka.
a to ciekawe, jak montujesz że nie możesz opianować przestrzeni pod kotwą ?

Nie są one też uszczelnione przez taśmę Soundala.

Pozostaje żmudne zaklejanie nieszczelności silikonem :(.

A może macie jakiś "patent", jak to zrobić prościej?

Taśma rozprężna pomiędzy kotwą a murem chyba nie wchodzi w grę, bo nie byłoby możliwości regulacji.

Możesz zastosować taśmę pod kotwę - nie rozumiem dlaczego nie wchodzi w grę, skoro kotwa sama w sobie, po ustawieniu okna nie pełni już żadnej funkcji regulacyjnej - tylko sruby które powinny być tak ładnie zakryte jak u mnie :)

20100427030.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a to ciekawe, jak montujesz że nie możesz opianować przestrzeni pod kotwą ?

Posłużę się ilustracjami ze strony : http://oknotest.pl/1/news/artykuly/sfs-intec-system-jb-d.php

Strona dobrze tłumaczy montaż okien w systemie JB-D, ale niestety nie uwzględnia konieczności uszczelnienia okna.

Wsporniki boczne zamontowane do okna w ten sposób:

http://oknotest.pl/images/obrazy-abc-art/34_wspornik_jb-d_3.jpg

Po zamontowaniu okna wyglądają tak :

http://oknotest.pl/images/obrazy-abc-art/35_wspornik_jb-d_4.jpg

Przy ciepłym montażu do okna od zewnątrz montuje się taśmę paroprzepuszczalną a od wewnątrz paroszczelną (obie przyklejone do bocznych krawędzi okna - http://www.youtube.com/watch?v=qyX85XV8LSs&NR=1&feature=fvwp .

Po osadzeniu okna w otworze, przymocowaniu i wyregulowaniu za pomocą kotew JB-D przykleja się taśmę paroprzepuszczalną do muru i piankuje przestrzeń między oknem i taśmą paroprzepuszczalną (ten etap może być przesunięty w czasie - jego wykonanie może nastąpić po zamontowaniu ocieplenia zewnętrznego lub można wykonać ocieplenie tylko pasa wokół okna i wtedy zapiankować szczelinę).

 

Po stwardnieniu pianki i obcięciu jej nadmiaru przykleja się do muru taśmę paroszczelną od wewnątrz.

 

Niestety sama pianka nie jest idealnie szczelna, zwłaszcza jej warstwa grubości ~1cm, zaś taśma paroprzepuszczalna jest też gazoprzepuszczalna, czuli powietrze przechodzi przez nia dosyć swobodnie.

 

W każdym razie pomimo szczelnego przyklejenia taśm do muru nieszczelnosci występowały właśnie na kotwach JB-D (kanaliki miedzy profilem kotwy i murem). W normalnych warunkach jest to nieodczuwalne, ale przy próbie szczelności po wytworzeniu w domu podciśnienia tam właśnie były największe "przecieki" powietrza.

 

Możesz zastosować taśmę pod kotwę - nie rozumiem dlaczego nie wchodzi w grę, skoro kotwa sama w sobie, po ustawieniu okna nie pełni już żadnej funkcji regulacyjnej - tylko śruby które powinny być tak ładnie zakryte jak u mnie :)

No właśnie, po ustawieniu okna :). Czyli po ustawieniu okna w płaszczyźnie pionowej należy popuścić wkręty (oczywiście kolejno w każdej kotwie, a nie we wszystkich naraz) i pod wsporniki wstawić taśmę rozprężną, po czym ponownie "dociągnąć" wkręty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym razie pomimo szczelnego przyklejenia taśm do muru nieszczelnosci występowały właśnie na kotwach JB-D (kanaliki miedzy profilem kotwy i murem).

Najwyraźniej wykonawca zapomniał o ważnej rzeczy: każda kotwa powinna być przed przyklejeniem taśmy na obwodzie okna zaklejona oddzielnym kawałkiem taśmy (najlepiej) butylowej!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najwyraźniej wykonawca zapomniał o ważnej rzeczy: każda kotwa powinna być przed przyklejeniem taśmy na obwodzie okna zaklejona oddzielnym kawałkiem taśmy (najlepiej) butylowej!

Wykonawca nie tylko o tym nie wiedział. Był to dla niego jeden z pierwszych ciepłych montaży w warstwie ocieplenia.

Dlatego próbuję dociec jak to powinno być prawidłowo wykonane.

Czyli mam już dwa warianty :

- kotwy zaklejone taśmą butylową,

- taśma rozprężna pod kotwą.

Pierwszy wariant chyba lepszy, bo można go wykonać już po zakończeniu mocowania okien.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...