Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

DGP z aparatem nawiewnym - prawidłowe podłączenie.


wacens

Recommended Posts

tfor, ustosunkuję się do Twoich pytań:

1. Nie praktykuje się kratek (anemostatów) nawiewnych w salonie, gdzie stoi kominek.

2. W nowoczesnych wkładach kominkowych przepustnica dopływu powietrza znajduje się w fasadzie wkładu kominkowego. Gdyby nie było możliwości bezpośredniego doprowadzenia powietrza do wkładu kominkowego, to należy zamontować przepustnicę pod kominkiem, czyli na końcu rury dolotowej powietrza z zewnątrz.

3. Aparat nawiewny posiada potencjometr, który umożliwia manualne ustawienie temperatury włączania się i wyłączania.

4. Uważam, iż wentylatory kominkowe bez bypassów są bardziej wydajne i nie szkodzą im ewentualne braki w dostawie prądu.

5. Wentylatory są bardzo ciche. Miejsce usytuowania zależą od sytuacji u klienta (najczęściej jednak są montowane na strychu).

 

...................

 

Dziekuję bardzo za wyczerpujące wypowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 45
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam.

Do Foresta i Racera...
"Zazdraszczam przemiału"...

Ja wyznaję inną filozofię - KAŻDY projekt pieca czy kominka wychodzi spod mojej ręki, a na budowach u dwóch (tylko) moich ekip jestem wielokrotnie podczas wykonywania prac (na zmianę).

Zanim doszedłem do własnych pracowników, osobiście wykonałem kilkadziesiąt realizacji...do tej pory mam "w głowie" lub w komputerze dokumentację KAŻDEGO pieca i kominka - nawet tych z początku działalności i wiem jak działa oraz jak się sprawuje (dobrze czy nie). Każdy z nich "odpalałem" również osobiście...

Za to nie miałem nigdy i nie mam spraw sądowych...

Pozdrawiam i wcale nie podziwiam.

Edytowane przez Forest-Natura
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

 

Witam wszystkich i pozwalam sobie odświeżyć ten wątek pomimo "Amen" na końcu :rolleyes:

Mam następującą wątpliwość:

Będę samodzielnie montował wkład Supra Temporis z fabrycznym dystrybutorem gorącego powietrza - 4 otwory DN150.

Na części publikowanych w internecie schematów wszystkie te 4 otwory są wykorzystane np. dwie rury na kondygnację wyżej a dwie rury do kratek w komorze obudowy ponad dystrybutorem. Czyli całe powietrze z komory dystrybutora odpływa gdzieś rurami. Ale pozostaje ta druga komora ponad dystrybutorem i rozumiem, że ona powinna mieć też swoją kratkę przez obudowę, czy może nie?, a może powinna mieć kratkę nawiewną u dołu (tuż nad blachą dystrybutora) i wywiewną u góry?

Nad tą drugą komorą planuję jeszcze trzecią, tą tzw., nie wiadomo dlaczego, dekompresyjną - głownie ze względu na drewniany strop z trzcinowymi matami pod tynkiem.

Jeżeli ktoś z Państwa zechciałby się pochylić nad moimi pytaniami będę wdzięczny.

pozdrawiam, Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Mam kilka pytan :

1) Czy BAN + AN mozna laczyc pod dowolnym katem ? Czyli, ze mozna je spiac w 4 pozycjach co daje wylot bypasa w konkretnym kierunku w stosunku do wyrzutu ?

2) Chcialem uproscic u siebie na maksa kominek. Z takim mini-DGP. Czyli cche zrobic tak :zwykly kominek obudowany dookola plytami. Na dole klatki wlotowe. Na gorze tylko podlaczenie do BAN. I nic wiecej. Czy moge tak zrobic ? Zadnych dodatkowych kratek, komor dekompresyjnych itp.

 

Fantom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad1. Dowiedzialem sie w Darco, ze NIE :(

 

Dodatkowe pytanko : czy BANAN lepiej umiescic na strychu czy kolo kominka ?

NA strychu :

- wada : strych nieogrzewany ocieplony - moze byc kilka stopni co bedzie powodowalo straty energii

- wada ? : dodoatkowe powierze bypass bedzie pobieral z nieogrzewanego strychu

- zaleta - ciszej w domu i duzo wiecej miejsca na montaz

 

Kolo kominka :

- wady : bedzie nad kominkiem w osobnej komorze np, bedzie goraco (a temp maks zew podawana jest do BANANA na 50 st)

- zalety : zadnych stra ciepla

 

Fantom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam wszystkich. Mam także pytanie odnośnie swojego wybudowanego już kominka. Z tego co wyczytałem, wynika że lepszym rozwiązaniem dla DGP jest istnienie wokół tylnych ścian kominka dystrybutora. Rozumiem że wychodzić powinna z niego rura do DGP a druga do kratki wywiewnej w obudowie komory kominka. Czy w takim wypadku DGP nie będzie także zasysać gorącego powietrza które powinno zasilać wylot w obudowie kominka.

Rozmawiałem ostatnio z instalatorem z mojego miasta i ten odradzał montaż dystrybutora kominka przy zamontowaniu DGP, natomiast jak najbardziej zalecał przy ogrzewaniu grawitacyjnym.

 

Druga sprawa to doprowadzenie świeżego powietrza. Czy może ono być doprowadzone z piwnicy czy też musi być spoza budynku. Jaka powinna być średnica takiej rury dolotowej i czy ma ona zasilać tylko palenisko w tlen czyli jeżeli jest możliwość to należy ją podpiąć do wlotu powietrza do paleniska, czy też ma ona także zasilać komorę wokół kominka aby DGP miało skąd pobierać powietrze.

 

Trzecie pytanie dotyczy DGP. Czy bypass jest konieczny czy też spokojnie można się obyć bez niego i w końcu jeżeli mój wentylator ma być umieszczony na strychu to czy mogę go także okryć ociepleniem aby nie było strat ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga sprawa to doprowadzenie świeżego powietrza. Czy może ono być doprowadzone z piwnicy czy też musi być spoza budynku. Jaka powinna być średnica takiej rury dolotowej i czy ma ona zasilać tylko palenisko w tlen czyli jeżeli jest możliwość to należy ją podpiąć do wlotu powietrza do paleniska, czy też ma ona także zasilać komorę wokół kominka aby DGP miało skąd pobierać powietrze.

 

Pomysl. Biorac powietrze z domu, od razu bedziesz pobieral z niego energie (np 20 stopni powietrze). Biorac z zewnatrz, nie tracisz tej energii.

Po drugie, jak masz wentylacje mechaniczna, to zle by pracowala.

Ja rure doprowadzajaca mam chyba 110mm

 

Fantom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powietrze do spalania, podawane bezpośrednio do paleniska, powinno być dostarczone z zewnątrz, lub ewentualnie z piwnicy dobrze wentylowanej. Podłączenie to powinno być szczelne i powinna być możliwość regulacj ilości podawanego powietrza.

Powietrze do komory obudowy, czyli do ogrzewania przez korpus wkładu powinno być podawane z pomieszczenia które ma być ogrzewane tym powietrzem. Z reguły poprzez kratki w dolnej części obudowy kominka stosownej wielkości. To jest rozwiązanie najpopularniejsze i wymagane przy obudowach wykonanych jako kominki zimne z konstrukcyjnych płyt izolacyjnych. Bo prawdopodobnie nikt już nie decyduje się na wykonanie obudowy z płyt GK + WEŁNA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem u siebie i niestety nie mam możliwości podłączenia świeżego powietrza bezpośrednio do kominka. Jedyna możliwość to wyposzczeniu rury w podłodze pod kominkiem , bezpośrednio pod otworami zaciągającymi powietrze do spalania. Wiadomo jednak że część tego powietrza napewno będzie wpadało do mieszkania, ochładzając je a część do komory kominka. Myślę o tym co pisałeś bohusz o zaciąganiu powietrza z pokoju do komory kominka. Jest to logiczne gdyż ogrzane już powietrze ponownie wpada do komory powodując jeszcze szybsze ogrzanie się tego powietrza, Jednak działająca turbina wyciąga je na piętro i w tym momencie powietrza w pokoju z kominkiem zaczyna " brakować". Dlatego zastanawiam się czy jednak nie powinno być ono w jakiś sposób dostarczane do tego pokoju z zewnątrz. Po za tym jakie jest wasze zdanie o dystrybutorze ciepłego powietrza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo prawdopodobnie nikt już nie decyduje się na wykonanie obudowy z płyt GK + WEŁNA.

 

Bohusz,

Ciekawy jestem, skad taka opinia? Z uwagi na koszty wielu majsterkowiczow robi samodzielnie takie obudowy. Podobnie z pewnoscia znajdzie sie wciaz wielu kominkarzy, ktorzy stosuja takie tradycyjne obudowy.

Porzadnie wykonana izolacja z plyt GK przeznaczonych do tego celu, szczelnie oklejonych na polaczeniach tasma alu jest z powodzeniem stosowana od wielu wielu lat w tysiacach kominkow na calym swiecie. Sam zamierzam taka zamowic, bo nie zamierzam wrzucac kupe kasy w cos, czego i tak nie widac, bo jest z zewnatrz oblozone kamieniem. Chyba ze mnie przekonasz, ze roznica w cenie zakupu takiej obudowy z ksztaltek ceramicznych nie jest wyzsza niz 10%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma płyt KG przeznaczonych do budowy kominków. Dlatego stosowano izolacje od wewnątrz wełną z ekranem "odbijającym ciepło"

Są płyty tz. "ogień" ale produkowane zupełnie do innych celów, ich odporność jest krótkotrwała.

Temperatura w obudowie może okresowo dojść do 400 stopni celsjusza. Proszę o wskazanie materiałów.. płyt, taśm, wełny a szczególnie kleju które mają taśmy i wełna z ekranem....

Na "świecie" nie stosuje się takiej metody, to "wymysł" polski.

 

Najtaniej jest nie wykonywać kominka wcale, a jeżeli się zdecydować to na budowę nie pylącą wykonaną z materiałów do tego przeznaczonych.

Przykładowo wykonaną z płyt konstrukcyjnych izolacyjnych.

Budowanie jest proste, szybkie i tanie. Są to jednak kominki zimne...

 

Jeżeli chodzi o obudowy wykonane z szamotu, to ich koszt od 3000 zł do góry.

No ale jest zupełnie inna zasada grzania.

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma płyt KG przeznaczonych do budowy kominków.

 

Oczywiscie, bo nie ma takiej potrzeby, skoro plyty GK sa odizolowane od wnetrza kominka wystarcza te o podwyzszonej odpornosci na ogien.

 

Temperatura w obudowie może okresowo dojść do 400 stopni celsjusza. Proszę o wskazanie materiałów.. płyt, taśm, wełny a szczególnie kleju które mają taśmy i wełna z ekranem....

 

Plyty np. takie ROCKWOOL przeznaczone do zabezpieczeń ogniochronnych:

http://przewodnik.rockwool.pl/produkty/system-zabezpieczen-ogniochronnych-firepro/conlit-duo.aspx

http://przewodnik.rockwool.pl/produkty/system-zabezpieczen-ogniochronnych-firepro/rocklit-150-af.aspx

 

Najtaniej jest nie wykonywać kominka wcale, a jeżeli się zdecydować to na budowę nie pylącą wykonaną z materiałów do tego przeznaczonych.

 

Np. takich plyt ROCKWOOL majacych aprobate na zastosowanie do maks. 600 st.C??:

http://przewodnik.rockwool.pl/produkty/produkty-ogolnobudowlane/firerock.aspx

 

Przykładowo wykonaną z płyt konstrukcyjnych izolacyjnych.

Budowanie jest proste, szybkie i tanie.

 

Ciekawe jak tanie?? bo koszty materialow na tradycyjna konstrukcje obudowy (profile stalowe, plyty w welny skalnej Firerock, tasma alu, plyty ogniochronne GK-F) na prosty kominek nie przekrocza 400 zl. Oczywiscie bez okladziny.

 

Jeżeli chodzi o obudowy wykonane z szamotu, to ich koszt od 3000 zł do góry.

No ale jest zupełnie inna zasada grzania.

 

To mniej wiecej tyle, ile kosztuje najtansze wklady zeliwne (pomijajac chinszczyzne z marketow budowlanych). Moze porownanie nienajlepsze, ale to tak jakby tuningowac CINQUECENTO zakladajac mu opony z alufelgami po 500 zl/szt, spojlery, tarcze i zaciski Brembo, sportowy wydech itp. Potroi sie koszt samochodu ale i tak bedzie to tylko malutkie auto tyle ze troche szybciej jezdzace po zakretach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj rozmawiamy o odporności na temperaturę, odporność ogniowa raczej nie dotyczy.

Interesuje nas odporność na temperatury długotrwałe

Problem jest z folią aluminiową i klejem... również tym klejem spajającym włókna.

 

Aluminium topi się w temperaturze ok 660 stopni, ale jednak co najważniejsze w temperaturach o wiele niższych się utlenia.

Taśmy aluminiowe ogólno dostępne są z regóły przewidziane do stosowania w temperaturach do 150 stopni... (klej)

Są taśmy aluminiowe AT-506 wynosi +200oC. dla pracy krótkotrwałej (30min.) do +350oC!!!

 

Co do płyt GK "ogień"

""Wiązanie gipsu jest skutkiem tworzenia hydratu CaSO4x0,5H2O, który powoduje tężenie masy uzyskanej przez zmieszanie gipsu z wodą. Czas wiązania jest krótki i nie przekracza zwykle kilkudziesięciu minut. Odlewy z masy gipsowej całkowicie tracą wytrzymałość w temperaturach powyżej 373K (100 st. C - mój dopisek), dlatego nie są stosowane jako materiał ogniotrwały"

 

I nie pomoże różowy papier, ani zbrojenie z włókien szklanych."

 

Podkreślam, że użyłem tu konkretne teoretyczne informacje które uzyskałem podczas czytania postów Wojtka.

Ja posiadam jedynie swoje doświadczenia wynikające z rozbiórki obudów wykonanych z płyt GK I OBSERWACJI JAK UŻYTE MATERIAŁY zachowują się po kilku latach eksplatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dotyczące usytuowania wentylatora (dystrybutora) powietrza z komina. Czy musi on być w jednym (mniej wiecej) pionie z kominkiem - np. na strychu nad kominkiem czy moż ebyć np. 6 mb. w bok pionu kominka i dopiero od niego dystrybucja powietrza ciepłego? Buduję dwukondygnacyjny dom ze strychem i pasuje mi dystrybucję zrobić w garderobie, ale jest to ok. 6 mb w poziomie od pionu z kominkiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 3 months później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...