stanley79 11.11.2017 19:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2017 Mnie to tylko rozwalają te przechwałki jak to za pół darmo się wszystko kupiło ...( Oczywiście wszystko nowe i na gwarancji...) A najlepsze to są oferty których nie można kupić bo jak przychodzi co do czego to " akurat towar się skończył i nie wiadomo kiedy będzie"... Wiem tylko że tak namacalnie to ciężko jest kupić 38 nowych paneli fotowoltaicznych 260w wraz z całą konstrukcją i instalacją poniżej 25tys... A gdzie jeszcze jakiś sensowny inwerter i inne pierdoły... Jak dla mnie to taka instalacja kosztuje w granicach 30 k to pod warunkiem że wszystko zrobimy sami... Zadzwonił któryś z panów i zapytał jakie za tą cenę są panele i jaki inwerter i się podzieli wrazeniami czy tylko będziecie pier.. olic... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek B.. 11.11.2017 21:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2017 A jest jakaś promocja na słońce...? Kupił bym ze dwa trzy tygodnie bezchmurnego nieba w środku dnia... Tak dla przypomnienia co niektórym... Aby mieć jakiekolwiek korzyści z paneli fotowowltaiznych potrzebne jest słońce a raczej duuużo słońca... A to co obserwuję od ponad roku jest po prostu żałosne... Ale co obserwujesz? Od 4 sierpnia obserwuję u siebie już ponad 1500kwh wyprodukowanej energii, w większości w pierwszej strefie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
-voymar- 12.11.2017 09:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Ale co obserwujesz? Od 4 sierpnia obserwuję u siebie już ponad 1500kwh wyprodukowanej energii, w większości w pierwszej strefie. Raczej nierealne jest wyprodukowanie więcej energii w II taryfie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Taka sytuacja. Projektujemy nowy dom. Zużycie na CO/CWU: 8000 kWh - 3200 zł Bytowy: 3000 kWh - 1800 zł Roczny koszt prądu - 5000 zł Opcja nr 1: PC powietrzna markowa albo PPC gruntowa, z podłogówką i kotłownią - koszt 40 000 zł na gotowo. Koszty CO/CWU -1/4 z 3200 zł - 800 zł Bytowy - 1800 zł Roczny koszt prądu - 2600 zł Opcja nr 2: Kable, bojler, klima, PV 7 kW - 40 000 zł Zużycie na CO/CWU - 6000 kWh Prąd bytowy - 3000 kWh Produkcja z PV - 7000 kWh Koszt prądu: prąd drogi skonsumowany lub zwrot z sieci, do zapłacenia około 2000 kWh taniej taryfy - 700 zł. Po 10 latach: inwestycja w PC + rachunki za 10 lat = 66 000 zł PV, kable, klima + rachunki za 10 lat = 47 000 zł Ilość PV wedle uznania i możliwość budżetowych. Kwoty do podstawienia według bieżących wycen u dostawców. Reasumując, PV brać tyle, co by drogą taryfę amortyzowało, wtedy w inwestycji będzie taniej niż PC. PC nie wpływa na zużycie bytowe, więc amortyzuje koszty energii tylko w połowie (bo jak widać prąd bytowy to porównywalny koszt do kosztów grzania w taryfie nocnej - mniej kWh ale znacznie droższa stawka). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.11.2017 10:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 PV, kable, klima + rachunki za 10 lat = 47 000 zł Opcja nr 3: Kable, bojler, klima - 11 000 zł Zużycie na CO/CWU - 6000 kWh Prąd bytowy - 3000 kWh Roczny koszt prądu 7000kWh*0,33zł + 2000kWh*0,69zł - 3690 zł Rachunki za 10 lat + instalacja - 47 900 zł Dopłacamy 900zł względem PV. Naprawdę? Odsetki od ulokowanych w banku na 2% 36Kzł przez 10 lat po uwzględnieniu podatku Belki =5 095,59 zł Więc nawet jak ktoś PV robi za własną gotówkę, to się nie opłaca. A przy kredycie to z kretesem. Dopiero dofinansowanie realne (po uwzględnieniu podatku, opłat prowizji itd) min 20% nadaje sensu ekonomicznego PV (przy założeniu, że warunki nie wymuszają korzystania z droższych instalacji). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 12.11.2017 10:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Gdzieś niedawno czytałem , że pv-ki dały trochę prądu nawet w czasie pełni księżyca . Nieprawda. Całkiem możliwe że wykazały produkcje z powodu pomiaru prądu pobieranego przez falowniki nocą. Ja tak mam że czasem na podliczniku przeskoczy jeden impuls w nocy. Sieć ma swoją pojemność i elektronika w falownikach też czuwa czekając na światło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 12.11.2017 10:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Raczej nierealne jest wyprodukowanie więcej energii w II taryfie. Nie szkodzi. W obecnych cenach jest to nawet nierentowne. Zwrot własnoręcznie wykonanej instalacji dla 0,27 zł/kWh w II to u mnie 30 lat. Nie ma sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 12.11.2017 10:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Taka sytuacja. Projektujemy nowy dom. Zużycie na CO/CWU: 8000 kWh - 3200 zł Bytowy: 3000 kWh - 1800 zł Roczny koszt prądu - 5000 zł Opcja nr 1: PC powietrzna markowa albo PPC gruntowa, z podłogówką i kotłownią - koszt 40 000 zł na gotowo. Koszty CO/CWU -1/4 z 3200 zł - 800 zł Bytowy - 1800 zł Roczny koszt prądu - 2600 zł Opcja nr 2: Kable, bojler, klima, PV 7 kW - 40 000 zł Zużycie na CO/CWU - 6000 kWh Prąd bytowy - 3000 kWh Produkcja z PV - 7000 kWh Koszt prądu: prąd drogi skonsumowany lub zwrot z sieci, do zapłacenia około 2000 kWh taniej taryfy - 700 zł. Po 10 latach: inwestycja w PC + rachunki za 10 lat = 66 000 zł PV, kable, klima + rachunki za 10 lat = 47 000 zł Ilość PV wedle uznania i możliwość budżetowych. Kwoty do podstawienia według bieżących wycen u dostawców. Reasumując, PV brać tyle, co by drogą taryfę amortyzowało, wtedy w inwestycji będzie taniej niż PC. PC nie wpływa na zużycie bytowe, więc amortyzuje koszty energii tylko w połowie (bo jak widać prąd bytowy to porównywalny koszt do kosztów grzania w taryfie nocnej - mniej kWh ale znacznie droższa stawka). Roczny koszt prądu to 1600 na CWU +1800 bytowy = 3400. Wystarczy przejść na G12 i już masz 1600 w kieszeni. Tylko debil bez szkoły będzie przy takim zapotrzebowaniu grzał CWU i CO w I lub G11. Opcja 1 poprawiona PC powietrzna czyli po prostu klimatyzator kanałowy 5kW lub trzy splity 2,5 jeśli masz otwarty dom parter. z kanałami 10000 na gotowo. Grzanie wody bojlerem w II taryfie 0,27x150kWh/miesiąc x12 = 500 zł za CWU. Nie ma sensu PC do wody. Chyba że wanny to co innego. Nie trzeba kotłowni do PC powietrznej. Oszczędność 50-70 tys zł. Opcja 2 całkiem realne założenia. Dobry kierunek. Najlepiej połączyć powyższe założenia. Inwestujesz po pierwsze w ocieplenie i szczelny dom. Główne ogrzewanie to klimatyzatory splity lub kanałowy, a na bogato to multisplit i kable lub maty w podłodze dla komfortu. Wentylacja mechaniczna wymuszona i rekuperacja. Jak nie ma kasy to sama mechaniczna bez rekuperacji ale rozplanowana pod rekuperator. Np. tanie wentylatory załączane na kilka minut co godzina. Fotowoltaika w takiej ilości, która pokryje w całości I taryfę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 12.11.2017 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Więc nawet jak ktoś PV robi za własną gotówkę, to się nie opłaca. A przy kredycie to z kretesem. Dopiero dofinansowanie realne (po uwzględnieniu podatku, opłat prowizji itd) min 20% nadaje sensu ekonomicznego PV (przy założeniu, że warunki nie wymuszają korzystania z droższych instalacji). Mi wyszło że dla I taryfy mam zwrot w 9 lat na obecnych warunkach. Niestety mam większą instalację zakupioną pod FIT i wychodzi mi najbardziej optymistycznie 13 lat a pesymistycznie 15. W obu przypadkach zwrot jest większy niż w banku a w przypadku nadmiaru energii pozwala na swobodę jej wykorzystania bez dodatkowych kosztów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.11.2017 11:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 . W obu przypadkach zwrot jest większy niż w banku Tyle, że pieniądze w banku się nie zużywają. A instalacja PV wcześniej czy później wyląduje w koszu. Więc jeżeli w tym czasie nie przyniesie korzyści większych, niż koszt zakupu, utrzymania i likwidacji + jakaś premia za ryzyko uszkodzenia i poświęconą uwagę, to się nie opłaca. A nie poniesienie żadnego kosztu dodatkowego nawet w te 10 lat to chyba wyczyn? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 11:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Reasumując te obliczenia. Jest w nich kilka nieścisłości/niekonsekwencji/manipulacji. 1. Dlaczego koszt kWh dla CO/CWU to 40 groszy a dla bytowych kWh 60 groszy? 2. Dlaczego w opcji 2 na CO/CWU idzie 6000kWh a w opcji 1 8000kWh? 3, Dlaczego tylko w opcji 2 bierzesz pod uwagę istnienie II taryfy? 4. W jaki sposób (w opcji II) 9000kWh zużycia w I taryfie chcesz zbilansować 7000kWh produkcji z PV? Ad. 1. Takie średnie podaję kablarze, którzy mają największe doświadczenia w korzystaniu z 2 taryf. Ad. 2. OPcja 2 uwzględnia spadek zużycia dzięki klimie, opcja 1 podano całkowite a w zł już po uwzględnieniu COP. Ad. 3. W obu opcjach, ale w pierwszej większość zużycia nie ma znaczenia - PC na to nie wpłynie. Ad. 4. Nie zbilansuję - zapłacę za niedobór, ale w praktyce tylko z taryfy nocnej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 11:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Opcja nr 3: Kable, bojler, klima - 11 000 zł Zużycie na CO/CWU - 6000 kWh Prąd bytowy - 3000 kWh Roczny koszt prądu 7000kWh*0,33zł + 2000kWh*0,69zł - 3690 zł Rachunki za 10 lat + instalacja - 47 900 zł Dopłacamy 900zł względem PV. Naprawdę? Odsetki od ulokowanych w banku na 2% 36Kzł przez 10 lat po uwzględnieniu podatku Belki =5 095,59 zł Więc nawet jak ktoś PV robi za własną gotówkę, to się nie opłaca. A przy kredycie to z kretesem. Dopiero dofinansowanie realne (po uwzględnieniu podatku, opłat prowizji itd) min 20% nadaje sensu ekonomicznego PV (przy założeniu, że warunki nie wymuszają korzystania z droższych instalacji). Faktycznie opcja nr 3 jest także godna rozważenia - na dziś. Kluczowe będzie ile wyjdzie instalacja PV. Być może najlepiej jest wybrać opcję nr 3 a środki zamiast na lokatę to na auto używane w wersji hybrid plug-in. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Opcja 1 poprawiona PC powietrzna czyli po prostu klimatyzator kanałowy 5kW lub trzy splity 2,5 jeśli masz otwarty dom parter. z kanałami 10000 na gotowo. Grzanie wody bojlerem w II taryfie 0,27x150kWh/miesiąc x12 = 500 zł za CWU. Nie ma sensu PC do wody. Chyba że wanny to co innego. Nie trzeba kotłowni do PC powietrznej. Oszczędność 50-70 tys zł. . Tylko ja nie dostałem nigdy oferty na kanałówkę poniżej 15k. A kable i tak wypada mieć chociażby na wypadek awarii PC. Czyli razem min. 20k. To dużo, za dużo aby ta PC bilansowała się lepiej niż PV. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Ad 1 Czy wg Ciebie normą jest ogrzewanie kablami? Ad 3 Czy wg Ciebie PC nie nadaje się do grzania tylko w II taryfie? A czy ja gdzieś tak napisałem? PC najlepiej nadaje się do grzania w II taryfie skoro najlepiej działa z ogrzewaniem podłogowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Jak to gdzie? W opcji 1 podzieliłeś cały koszt tych 8000kWh = 3200 przez COP=4. Od kiedy koszt energii w II taryfie wynosi 40 groszy? Taki będzie zbliżony koszt. Przecież w drogiej taryfie zdarzy się PC pracować, prawda? I różne są stawki u różnych operatorów, niech każdy sobie swoją cenę przyłoży, ja podaję taką, która bardzo często pokazuje się u użytkowników z kilkuletnim doświadczeniem w grzaniu PC czy prądem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 12:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Kiedyś jeden z grzejących kablami napisał że tylko idiota grzeje kablami w I taryfie. Tu akurat się z nim zgadzam. Tutaj też napisano że boiler CWU grzeje się tylko w II Taryfie. Sytuacja podobna do grzania domu kablami. Jeżeli więc wszystko czystym prądem można grzać w II taryfie to, dla takiego samego domu, PC też może grzać tylko w II taryfie. Co do sumarycznej ceny kabli+boilera+klimy+PV 7kW trudno mi się wypowiedzieć ale wydaje mi się zaniżona. Możesz podać na jakiej podstawie doszedłeś do tej ceny? Klima 3500 zł, kable 5000 zł, bojler z montażem 1000 zł, pozostaje 31 000 zł na PV, czyli 4 400 brutto, przy tej wielkości cena spokojnie osiągalna. Ten układ, nawet bez PV ma wiele zalet. Grzeje i chłodzi, termostat w każdym pokoju, sterowanie z dokładnością do 0.1 stopnia, bezawaryjność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 12.11.2017 14:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Ta klima za 3500 to z montażem? Bojler z montażem za 1000 to chyba nie taki który może pracować tylko w II taryfie. Kable za 5000? Może, nie wiem. Czy klima jest bardziej bezawaryjna od PC? Gdzie tu zaleta w stosunku do PC. Ta klima typu split to czasem nie będzie wymagała testów na f-gazy? Bojler to kosztuje z 700 zł. Powieszenie go to moment. Kable to max. 3000 zł plus sterowniki. Za 2000 zł starczy na takie kolorowe Bezawaryjność oczywiście dotyczy kabli i bojlera, klima może być ale nie musi (chociaż daje najszybszy możliwy zwrot). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 12.11.2017 16:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Tyle, że pieniądze w banku się nie zużywają. A instalacja PV wcześniej czy później wyląduje w koszu. Więc jeżeli w tym czasie nie przyniesie korzyści większych, niż koszt zakupu, utrzymania i likwidacji + jakaś premia za ryzyko uszkodzenia i poświęconą uwagę, to się nie opłaca. A nie poniesienie żadnego kosztu dodatkowego nawet w te 10 lat to chyba wyczyn? Niezupełnie. Instalacja po okresie zwrotu do tak jakby wypłacenie lokaty i pozostawienie odsetek na rachunku. I one procentują podobnie jak cały kapitał. Co do zużywania pieniędzy w banku, to jak sprawdziłem ostatnie 100 lat <20% czasu się one nie zużywały. Kilka razy zużyły się do zera. Nawet obecnie realne oprocentowanie jest ujemne, poniżej inflacji. Jeżeli jest duża szansa że instalacja wytrzyma 20 lat, to zwrot w 9 jest bardzo przyzwoity. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JanWerbinski 12.11.2017 16:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2017 Tylko ja nie dostałem nigdy oferty na kanałówkę poniżej 15k. A kable i tak wypada mieć chociażby na wypadek awarii PC. Czyli razem min. 20k. To dużo, za dużo aby ta PC bilansowała się lepiej niż PV. Wpisz sobie w Allegro klimatyzator kanałowy. Ja właśnie rozważam zakup takiego o mocy 5kW i mam oferty od 4 do 8 tys. Średnia to 6. Już mam PV oraz klimę i zwrot z klimatyzatora oceniam na szybszy. Mój obecny split ma osiem lat i w tym czasie zużył szacunkowo 10MWh produkując około 30MWh ciepła. Licząc jego pracę w G11 mamy 30000x0,54x02/3= 10 800 zł oszczędności. Licząc w G12 II 30000*0,27*2/3= 5400 zł. Zapłaciłem za niego 4000 zł z montażem. To znaczy że zwrócił się w najbardziej pesymistycznym przypadku po sześciu latach. Czyli 2/3 czasu szybciej niż najbardziej optymistyczne wyliczenie zwrotu PV. Nie rozumiem po co kable na wypadek awarii? Nie możesz mieć grzejnika olejowego za 200 zł na te kilka dni? Albo klimatyzatora split za 2000? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marek.M 14.11.2017 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Listopada 2017 Zapominacie jeszcze o jednym ważnym czynniku, o zmianie ceny prądu. Chyba nie wątpi nikt, że stała cena nie będzie, a prawie na pewno będzie rosła. PS. Przy okazji mam pytanie. Czy ktoś się może wybiera na http://muratordom.pl/szkola-muratora/? Myślicie, że warto w ogóle się zastanawiać czy się wybrać? Mam sporo km do W-wy, nie chciałbym się przejechać na darmo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.