Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ma ktoś panele fotowoltaiczne? Proszę o opinie.


Kolores

Recommended Posts

Rozumiem, że idąc tą drogą to każdy sąd musiał by uznać, że takie a takie zdjęcie jeszcze dodatkowo nie zrobione przez śledczego/prokuratora jest dowodem, a i opinia biegłego etc...

 

Dlaczego o tym napisałem bo przecież nikt mi nie zabroni prawnie położenia sobie gdzie chcę i ile chce paneli PV "zdobytych z odzysku" albo po prostu dla mnie "ładnie wyglądających" abym mógł chwalić się w rodzinie jaki to jestem ECO (a że są "nie podłączone" i w ogóle "nie biorą" udziału w generowaniu jakiejś tam energii... hmmm były ładne to sobie postawiłem/dodałem/zamontowałem.

 

A ten kabel wiszący to tak dla ozdoby aby na święta lampki na nim wieszać. :D

Oczywiście, że nikt nie zabroni. Natomiast jeśli masz instalację zgłoszoną do OSD i niezgodną z dokumentacją, a OSD w jakiś sposób to odkryje, to zapewne zrobi wizję lokalną, wyśle pismo, Ty się ustosunkujesz, oni wtedy będą chcieli to zweryfikować (hehe, już sobie wyobrażam jak będzie wyglądać taka weryfikacja na dachu).

@mitch

dopytam ponownie czy jesli będę chciał dodać panel do takiej już istniejącej instalacji (swoją drogą aż boję się zapytać a co jeśli jeszcze będzie z dofinansowania ta istniejąca) to czy po prostu zgłaszam taki fakt i ewentualnie czekam na zgodę czy wręcz nie ma takiej możliwości?

 

pozdrawiam

Pytałeś czy kara się należy za niezgłoszenie modułu i otrzymałeś odpowiedź.

Co do drugiego pytania - zgłaszasz w ciągu bodajże 2 tyg (jak się mylę, to proszę o poprawienie) fakt modyfikacji. Nie czekasz na zgodę, chodzi wyłącznie o obowiązek zgłoszenia zmiany stanu faktycznego. Jeśli chcesz, żeby to łatwo poszło, to wysyłasz wszystkie papiery dot. instalacji (falownik + panele + schemat) tak jak przy pierwotnym zgłoszeniu. Tak, wiem, że OSD ma te papiery, ale jak praktyka pokazuje, wymagają uzupełnienia brakującej dokumentacji, a jeśli się nie prześle, to Energa np. żąda wyłączenia instalacji (hehehe, żartownisie) do czasu dostarczenia wszystkich załączników.

Nie ma znaczenia z punktu widzenia OSD czy instalacja była wybudowana z pomocą dofinansowania - im zgłaszasz jedynie aktualizację stanu. To, czy zgodnie z warunkami dofinansowania możesz rozbudowywać instalację, zależy od konkretnego programu - musisz zajrzeć do zapisów danego programu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 21,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zaczynam powoli męczyć Energę o zmiany dokonane w Ustawie o OZE.

 

Zacząłem od godzinnego bilansowania międzyfazowego, jako że te obowiązuje od 1 kwietnia 2022. Na razie 2 rozmowy telefoniczne za mną. Stanowisko Energa Operator można podsumować jako "ja nic nie wiem, ja tu tylko sprzątam, zarobiony jestem" i odesłali mnie do sprzedawcy (no i prawidłowo). Z ich punktu widzenia oni dostarczają dane do Energi Obrót i to w ich "excelach" ma być dokonywana cała operacja. No to telefon do sprzedawcy i chwila konsternacji - "nic na ten temat nie wiemy". Miła pani przyjęła zgłoszenie/wniosek z pytaniem o godzinne bilansowanie i w ciągu 2 tyg mam otrzymać odpowiedź.

 

Po tym jak dostanę odpowiedź zamierzam jeszcze wrócić do Energa Operator z pytaniem o Art. 4 pkt 2b w celu wyciągnięcia informacji, czy od 1 kwietnia 2022 stosują metodę wektorową. Uprzedzając pytanie, tak, zdaję sobie sprawę, że godzinne bilansowanie i tak załatwi sprawę, ale skoro w ustawie jest metoda wektorowa, to niech się oficjalnie wypowiedzą :) Wczoraj sprawdziłem i wiem, że bilansowania wektorowego nie ma :)

 

No i już się nie mogę doczekać nowego rachunku, gdzie będą podane "w przejrzystej i zrozumiałej formie, szczegółowe informacje dotyczące rozliczenia, o którym mowa w ust. 3 i 3a, w tym dane pomiarowe obejmujące ilości odnawialnej energii elektrycznej wprowadzonej do i pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, ustalone na zasadach określonych w ust. 2a–2d" :D

 

A z kolei w lipcu poruszę z Energa Obrót temat systemu teleinformatycznego o którym mowa w pkt 6a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam powoli męczyć Energę o zmiany dokonane w Ustawie o OZE.

 

Zacząłem od godzinnego bilansowania międzyfazowego, jako że te obowiązuje od 1 kwietnia 2022. Na razie 2 rozmowy telefoniczne za mną. Stanowisko Energa Operator można podsumować jako "ja nic nie wiem, ja tu tylko sprzątam, zarobiony jestem" i odesłali mnie do sprzedawcy (no i prawidłowo). Z ich punktu widzenia oni dostarczają dane do Energi Obrót i to w ich "excelach" ma być dokonywana cała operacja. No to telefon do sprzedawcy i chwila konsternacji - "nic na ten temat nie wiemy". Miła pani przyjęła zgłoszenie/wniosek z pytaniem o godzinne bilansowanie i w ciągu 2 tyg mam otrzymać odpowiedź.

 

Po tym jak dostanę odpowiedź zamierzam jeszcze wrócić do Energa Operator z pytaniem o Art. 4 pkt 2b w celu wyciągnięcia informacji, czy od 1 kwietnia 2022 stosują metodę wektorową. Uprzedzając pytanie, tak, zdaję sobie sprawę, że godzinne bilansowanie i tak załatwi sprawę, ale skoro w ustawie jest metoda wektorowa, to niech się oficjalnie wypowiedzą :) Wczoraj sprawdziłem i wiem, że bilansowania wektorowego nie ma :)

 

No i już się nie mogę doczekać nowego rachunku, gdzie będą podane "w przejrzystej i zrozumiałej formie, szczegółowe informacje dotyczące rozliczenia, o którym mowa w ust. 3 i 3a, w tym dane pomiarowe obejmujące ilości odnawialnej energii elektrycznej wprowadzonej do i pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, ustalone na zasadach określonych w ust. 2a–2d" :D

 

A z kolei w lipcu poruszę z Energa Obrót temat systemu teleinformatycznego o którym mowa w pkt 6a.

 

Ja do dzisiaj nie dostałem faktury za drugą połowę ubiegłego roku, więc nawet nie wiem co to znaczy "w przejrzystej i zrozumiałej formie,..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam powoli męczyć Energę o zmiany dokonane w Ustawie o OZE.

 

Zacząłem od godzinnego bilansowania międzyfazowego, jako że te obowiązuje od 1 kwietnia 2022. Na razie 2 rozmowy telefoniczne za mną. Stanowisko Energa Operator można podsumować jako "ja nic nie wiem, ja tu tylko sprzątam, zarobiony jestem" i odesłali mnie do sprzedawcy (no i prawidłowo). Z ich punktu widzenia oni dostarczają dane do Energi Obrót i to w ich "excelach" ma być dokonywana cała operacja. No to telefon do sprzedawcy i chwila konsternacji - "nic na ten temat nie wiemy". Miła pani przyjęła zgłoszenie/wniosek z pytaniem o godzinne bilansowanie i w ciągu 2 tyg mam otrzymać odpowiedź.

 

No dobra, pierwsze podejście nieudane, mimo właściwej ścieżki schodzenia odpowiedź otrzymałem nie na temat. Więc wykonałem pull up i odszedłem na drugi krąg ;) Ponownie zadałem pytanie cytując odpowiednie zapisy, ale uparta pani konsultant, mimo podkreślenia zapisu, że "Sprzedawca" ma to rozliczyć, napisała, że przekaże pytanie do Operatora. Jak grochem o ścianę. Napisałem, że skoro się upiera, to niech przekazuje, ja tylko chcę mieć odpowiedź na temat, a nie, że "wystawią FV tak jak im każe Operator", tak jak teraz dostałem. Niestety, obstawiam, że i teraz otrzymam odpowiedź nie na temat. Jeśli tak będzie, to napiszę reklamację - może wtedy trafi do odpowiedniego działu ;) Nie dość, że banda złodziei, to na dokładkę banda idiotów tam pracuje. Ręce opadają.

 

A sama Energa zapewne jeszcze w proszku i mam przeczucie, że ani Operator ani Obrót nie są jeszcze gotowi na rozliczanie zgodnie z Ustawą. Oby nie robili testów na produkcji jak wcześniej bywało. Ciekawe, czy dostaniemy rachunki za kwiecień-maj w terminie, czy będzie obsuwa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam Energe i mi powiedzieli wprost że konsultanci niczego nie wiedzą i z posiadaczami PV nie gadają, ale jako prosument z 2015r dali mi adres emal gdzie załatwiam wszystkie tematy praktycznie tego samego dnia. Jeśli nie znasz adresu daj co masz wyślę w odpowiednie miejsce jako poszkodowany - też chce bilansowanie międzyfazowe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PGNiG

Drodzy Klienci,

 

Jesteśmy w trakcie wdrażania nowego systemu billingowego w obszarze obsługi Klientów. Dotychczas w naszej spółce funkcjonowało wiele systemów billingowych. Aby ujednolicić i przyśpieszyć obsługę, podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu jednego wspólnego systemu billingowego, co wiąże się z przeniesieniem do niego danych ponad 7 milionów naszych Klientów.

 

Z tak dużą skalą przedsięwzięcia związane są niestety utrudnienia dotyczące bieżącej obsługi Klienta, które mogą być odczuwalne dla części z Państwa.

 

W tym czasie mogą wystąpić utrudnienia związane z:

• uzyskaniem bieżących informacji o rozliczeniach i wpłatach;

• przesunięciem terminów dostarczania faktur;

• opóźnieniami w aktualizacji danych dotyczących rozliczeń i faktur w eBOK;

• możliwym dłuższym niż dotychczas czasem oczekiwania na realizację zgłoszeń.

 

Dzięki nowemu systemowi bilingowemu:

• skrócimy czas obsługi Klienta;

• podniesiemy poziom bezpieczeństwa danych;

• docelowo wprowadzimy jedną fakturę za różne usługi.

 

Co się zmieni?

Po zakończeniu migracji danych otrzymasz:

• nowy numer Klienta,

• nowy indywidualny numer rachunku bankowego do dokonywania wpłat,

• wszystkie niewystawione faktury za ostatni okres rozliczeniowy.

 

Dokładamy wszelkich starań, aby cały proces przeprowadzić jak najszybciej i aby był on dla Państwa jak najmniej uciążliwy.

 

Przepraszamy za wszelkie niedogodności, liczymy na Państwa wyrozumiałość.

 

Zachęcamy do korzystania z elektronicznego Biura Obsługi Klienta: ebok.pgnig.pl

 

Z poważaniem,

PGNiG Obrót Detaliczny

.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam Energe i mi powiedzieli wprost że konsultanci niczego nie wiedzą i z posiadaczami PV nie gadają, ale jako prosument z 2015r dali mi adres emal gdzie załatwiam wszystkie tematy praktycznie tego samego dnia. Jeśli nie znasz adresu daj co masz wyślę w odpowiednie miejsce jako poszkodowany - też chce bilansowanie międzyfazowe.

Nie mam przy sobie tego co napisałem, ale sprawa jest dosyć prosta.

 

1) Ustawa o OZE, Art. 4 ust. 2b oraz 3, stosowanie się Sprzedawcy do godzinowego rozliczania metodą wektorową sumarycznie zbilansowanej energii pobranej i wprowadzonej.

2) Ustawa o OZE, Art. 4 ust. 5a, rozliczanie energii przez Sprzedawcę z najstarszą datą wprowadzenia do sieci przed energią wprowadzoną w bieżącym okresie

 

Moja druga próba również nieudana, odpowiedź nie na temat - "jesteś starym prosumentem, ale jak chcesz przejść na nowe zasady, to złóż odpowiednie pisemne oświadczenie". Zadzwoniłem więc spytać, czy oprócz idiotów odpisujących nie na temat zatrudniają kogoś nieco bardziej kompetentnego. No i ktoś się trafił.

 

Skrót z dość długiej rozmowy: wszyscy prosumenci w związku z nową ustawą o OZE zostali rozliczeni niezależnie jak im wypadał okres rozliczeniowy do końca kwietnia (w moim przypadku dostałem fakturę za 3 m-ce od lutego do kwietnia, ale równie dobrze ktoś mógł dostać rozliczenie za jeden miesiąc). Na dziś nie mają przekazanych żadnych wytycznych, we wszystkich sprawach dotyczących rozliczeń mają przekierowywać do Ministerstwa (sic!) - Rozumiecie? Zarząd kazał im odsyłać ludzi z pytaniami dotyczącymi Energi Obrót do Ministerstwa :lol2: Na moje pytanie, czy kolejna faktura/rozliczenie pojawi się zgodnie z umową za 2 m-ce (czyli maj-czerwiec) czy może również będzie niezgodnie z umową za inny okres pani rozłożyła ręce mówiąc "nic nam nie przekazano, nic nie wiemy".

 

Czyli miałem rację pisząc, że Energa jest pod koniec pierwszego miesiąca w czarnej dziurze i ich system rozliczeniowy wg nowych zasad nadal nie działa. Dramat. Ustawa ogłoszona 21 grudnia 2021. Czyli minęły 4 miesiące, a Energa nadal nie ogarnęła pożaru w burdelu i swojego zrypanego systemu. Nie dość że złodzieje, to niekompetentni idioci.

 

Pozostaje czekać do najbliższego rachunku. Dopiero wtedy będzie można cokolwiek zweryfikować. O ile ust 5a (rozliczanie najstarszej energii) można pi razy drzwi sprawdzić czy się stosują - jeśli stan najstarszej wprowadzonej energii nie ulegnie zmianie, to znaczy, że w ogóle nie stosują się do tego zapisu - o tyle z weryfikacją godzinnego rozliczania wektorowego będzie więcej zabawy. Całe 2 miesiące trzeba będzie zrzucić do excela i posumować. Trochę klikania będzie, ale przynajmniej pierwszy rachunek będę musiał zweryfikować, bo wierzyć im na słowo nie zamierzam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrót z dość długiej rozmowy: wszyscy prosumenci w związku z nową ustawą o OZE zostali rozliczeni niezależnie jak im wypadał okres rozliczeniowy do końca kwietnia (w moim przypadku dostałem fakturę za 3 m-ce od lutego do kwietnia, ale równie dobrze ktoś mógł dostać rozliczenie za jeden miesiąc).

 

Faktycznie, ja dostałem rozliczenie za okres 3 tygodni i musiałem dopłacić co mnie trochę zdenerwowało. Nie wiedziałem że to ogólnopolska akcja :p

 

Na innej starszej umowie jednak nic nie przysłali.

Edytowane przez marvinetal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dostałem z Energa papiery od 9.01 do 31.03.

Jakieś chore dopłaty płaciłem 27,50 zł/ 2 m-ce teraz przychodzi po 57zł co rachunek w jakiś dziwnych ramach czasowych.

Aaaaaa... Pomyliłem się, fakturę też dostałem od stycznia do marca. I wszyscy prosumenci zostali rozliczeni do końca marca, a nie kwietnia.

Czyli czekamy na kolejny rachunek za kwiecień-maj, który powinni wystawić mniej więcej w połowie czerwca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyt proste było by dlaczego dostałeś rachunek niezgodny z deklaracjami, ale spytasz na forum. Dlaczego tak się stało nie wiesz, bo system/bo jednorazowa akcja. Zbyt długo pracowałem w korporacji 100 razy większej niż Energa aby wiedzieć co to znaczy. Rachunki będą wysyłane chaotycznie (zwalając na ich system bilingowy - z grzeczności pominę bilansowanie międzyfazowe w 1 godzinę) Mogą robić co chcą do czasu aż ktoś nie pójdzie do sadu i przez 4 lata sprawa będzie w "tzw. próżni" nie ma wyroku nie ma opinii, mogę tak robić.

 

Przyjdzie wyrok z 3 instancji ( bo w 4 długopis ją odrzuci - ale czas mija) to zapłacą Waszymi zyskami w tego czasu :)

Dzień dobry - witam Was serdecznie w realnej fotowoltaice ;)

Normalnie aż bym dla tych ogarniętych fotowoltaiką założył kanał.

Tylko moje tłumaczenie do niewielu trafia a skoro moje PV ma 7 lat to jestem tylko dziadkiem i nie mam nic do powiedzenia BO.... mam 41 lat.

Edytowane przez marcinbbb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat dlaczego tak się stało, to wiedziałem zanim spytałem Energę (i zanim tu napisałem posta). Prawdę mówiąc, nie liczyłem na sensowną odpowiedź Energi, bo wiem jaki mają tam burdel. Chodziło jedynie o wybadanie gruntu. Teraz już na 100% wiem na czym stoję i wiem, że pierwszy rachunek od tych złodziei wg nowych zasad będę musiał przeanalizować.

Masz skłonność do dramatyzowania. Ja cierpliwie poczekam do rachunku w czerwcu (jak dev napisze i QA dopuści :cool:).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet i zadowolony jestem że nie wydałem 30 czy tam 40 tys na panele ,doszedłem do wniosku że te 3 czy 4 stówy miesięcznie więcej zapłacę miesięcznie za prąd odkąd zmieniłem ekogroszek na pompę da się spokojnie przełknąć .

 

To juz chyba nie ma co przełykać bo ceny się zmienily to chyba awet tych stów nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...