Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

Witam zastanawiam się nad wstawieniem kominka do salonu ,żeby wyeksponować ogień muszę coś zrobić z energią którą wytworzę.

 

Opcje są dwie ta mi się bardziej widzi :

 

Wstawić wkład kominkowy z szamotem a spaliny podłączyć do małego hypokaustum (CMA),

http://i.imgur.com/zqxf3cK.jpg

albo druga bardziej znana czyli wkład kominkowy z szamotem i płaszczem wodnym powyżej paleniska + bufor .

http://i.imgur.com/lDg8tLq.jpg

 

Wkład kominkowy chcę kupić bardziej szczelny przystosowany do wentylacji mechanicznej .

W rurze spalinowej w opcji pierwszej z akumulacją chciałem zastosować zawór 3-drogowy z możliwością zamknięcia w razie nieużywania czytaj - wychładzania lub cofki .

 

Zastanawiam się nad tą częścią akumulacyjną ,czy wymurować czy kupować gotowe kształtki CMA .

Czy to się nie rozszczelni za kilka lat .

 

Jak wygląda ciąg kominowy w takim dodatkowym obiegu przez akumulację nie dymi się na salon zanim to się mocno nie rozgrzeje ?

Płaszcz wodny może zaburzać proces spalania i kopcić szybę ,ogień kocha szamot ,nie lubi blachy . :)

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 12,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Przyjedź do Łazisk. Chętnie Cie poznam i zdradzę kilka sekretów...Dotkniesz, zajrzysz w różne dziurki, napalimy tu czy tam...Dowiesz się, dlaczego szczelny wkład (raczej palenisko), nie musi mieć żadnych zamknięć u góry, bo wystarczy zamknąć dolot. Dowiesz się że problem cofki w nowoczesnym zduństwie w zasadzie nie istnieje... Pokażę Ci też warianty wodne i akumulacyjne. Wszystko czynne. jedne tanie, drugie drogie. Wszystko sprawne, czynne...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za daleko mam niestety do Łazisk 400 km,zakup paletowy jakiś poszczególnych elementów tej inwestycji jest bardziej realny.

 

Co do zamykania dolotu to są na tyle szczelne przepustnice zimnego powietrza? mam obawy że w czasie nieużywania kominka część zimnego powietrze będzie przepływać przez dolot zewnętrzny ,ogrzewać się przez szybę kominka i uchodzić do komina dlatego pomysł z tym zaworem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjedź do Łazisk. Chętnie Cie poznam i zdradzę kilka sekretów...Dotkniesz, zajrzysz w różne dziurki, napalimy tu czy tam...Dowiesz się, dlaczego szczelny wkład (raczej palenisko), nie musi mieć żadnych zamknięć u góry, bo wystarczy zamknąć dolot. Dowiesz się że problem cofki w nowoczesnym zduństwie w zasadzie nie istnieje... Pokażę Ci też warianty wodne i akumulacyjne. Wszystko czynne. jedne tanie, drugie drogie. Wszystko sprawne, czynne...

 

Skorzystaj z zaproszenia, nie pożałujesz :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za daleko mam niestety do Łazisk 400 km,zakup paletowy jakiś poszczególnych elementów tej inwestycji jest bardziej realny.

 

Co do zamykania dolotu to są na tyle szczelne przepustnice zimnego powietrza? mam obawy że w czasie nieużywania kominka część zimnego powietrze będzie przepływać przez dolot zewnętrzny ,ogrzewać się przez szybę kominka i uchodzić do komina dlatego pomysł z tym zaworem .

 

W przypadku zakupu garnka czy słuchawek do radia, może daleko...

 

Jak chcesz kupować (paletowo!), mając mgliste pojęcie o przedmiocie zakupu, którego cena jest jednak spora? Ja nie namawiam Cię do zakupów u mnie, tylko do rozeznania tematu w profesjonalny sposób. Robię to dlatego, że Cię raz po raz czytam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, proszę o pomoc

 

Nadszedł czas wyboru kominka i zagłębiam się w temat kominków. Jestem laikiem i moja wiedza jest kiepska.

 

Dom jednorodzinny, 150m2, ściana ceramika 30, dwa stropy, dość dobrze ocieplony dom.

Salon 26m2 z szerokim wejściem z korytarza. Kominek 1metr od wejścia do salonu w centralnym miejscu domu.

Kominek narożny, powietrzny, konwekcyjny.

 

DGP grawitacyjne - rozprowadzony między parterem a piętrem (w styropianie) kanałami 150x50 ocieplone wełną + folia aluminiowa.

Kanały doprowadzone do wszystkich pomieszczeń na piętrze oprócz garderoby.

Kanały krótkie z żaluzjami na wyjściu, najdłuższy kanał (około 6 metrów) do łazienki.

Nawiew z zewnątrz doprowadzony rurą 160. Kominek będzie jeszcze grzał pokój obok (nawiew, wywiew na wspólnej ścianie).

 

rzut.jpg

P1090122.jpg

rzud 3d.jpg

 

Budzet około 10 tyś.

Na jakich wkładach się skupić ??

Czy stosować jakiś system akumulacji ciepła ??

 

Zdjęcia - link do zdjęć

http://www.fotosik.pl/u/valdi735/album/2271301

6a6ddc23d471f839gen.jpg

711b29a79bb3505dgen.jpg

Edytowane przez valdi735
Dodatkowe linki do zdjęć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ animuss-nie ociągaj się tylko śmigaj do Piotra lub dogadaj się z nim tak jak ja, na odległość, tak się też da. Ja jestem zadowolony myślę, że Ty też będziesz. Zanim podejmiesz decyzję przeczytaj - http://forum.muratordom.pl/showthread.php?172514-Taki-sobie-piecyk-ceramiczny. Dla mnie jest to jedyne mądre wykorzystanie drewna.

@ valdi735 - byłem i spałem w chałupie gdzie był kominek z DPG i dlatego czegoś takiego nie zastosowałem. Dlaczego: brak możliwości panowania nad temperaturą w domu, albo za ciepło albo za zimno. Na piętrze nie można było zasnąć, z kratek wylatywało powietrze o temp 50-60 stopni. Może być, że palacz był do chrzanu albo te typy tak mają. Latanie z klocami z drewutni do chałupy, syfek delikatnie mówiąc w centralnej części tzw "salona". Przeczytaj coś o zjawisku przypiekania kurzu o roztoczach w kanałach pow. O brudnych ścianach nad kratkami etc można pisać bez końca do "szczęścia" brakowałoby tylko "miłego" szumu turbiny DPG. Radzę zrób kalkulację ile ta przyjemność(DPG) będzie kosztowała, później porównaj z innymi rozwiązaniami kominkowymi a najważniejsze przeczytaj wątek, do którego odsyłam animuss"a. Nawet jak obaj nie skorzystacie z tej propozycji, to przynajmniej dowiecie się co możecie stracić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku zakupu garnka czy słuchawek do radia, może daleko...

 

Jak chcesz kupować (paletowo!), mając mgliste pojęcie o przedmiocie zakupu, którego cena jest jednak spora? Ja nie namawiam Cię do zakupów u mnie, tylko do rozeznania tematu w profesjonalny sposób. Robię to dlatego, że Cię raz po raz czytam...

Chciałbym najpierw spróbować na odległość pogadać.

Jeżeli jednak będzie konieczność odwiedzin to pomyślę na tym.

Mam do Ciebie zaufanie na pewno jakiegoś badziewia byś nie polecił .

 

@ animuss-nie ociągaj się tylko śmigaj do Piotra lub dogadaj się z nim tak jak ja, na odległość, tak się też da. Ja jestem zadowolony myślę, że Ty też będziesz. Zanim podejmiesz decyzję przeczytaj - http://forum.muratordom.pl/showthread.php?172514-Taki-sobie-piecyk-ceramiczny. Dla mnie jest to jedyne mądre wykorzystanie drewna.

Dzięki poczytam ten wątek .

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma problemu. Po to tu jestem, żeby swoje "mądrości" wam wciskać!:D Inni mają możliwość to zweryfikować, co jest z korzyścią zarówno dla was, jak i dla mnie...Pytaj, wydziwiaj, najlepiej nie wszystko od razu.

 

To wydaje mi się że lepiej rozwijać dyskusję w pierwszej proponowanej wersji ,jest tu dużo możliwości ,jaki wkład byś zaproponował czy cały z metalu wyłożony od wewnątrz "szamotem" czy tylko drzwiczki zewnętrzne ,tu nie mam zaufania do takich materiałów zawsze może to się rozszczelnić pękać .

Co do masy akumulacyjnej to zastanawiam się czy jej nie zabudować izolacją cieplną i czerpać z niej energię kontrolowaną i tak szyba podniesie temperaturę pomieszczenia.

 

Druga wersja czyli - (wkład kominkowy z szamotem i płaszczem wodnym powyżej paleniska + bufor) ,tu czuję się mocniejszy jedynie potrzebował bym rady jakie palenisko wybrać czyli wkład kominkowy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PW w domu w którym już jest instalacja wodna (kalafiory, inny piec), to rozsądne podejście. Tyle, że raczej nie alternatywne...Palenisko w zasadzie takie samo jak do akumulacji. Produkcja energii taka sama, odbiór zależny od wariantu. Paleniska szamotowe mogą mieć skorupkę z metalu dla niedowiarków. Izolację masy kumulacyjnej rozważaliśmy kiedyś na tym forum. Ciężko się na to zdecydować z powodu gabarytów i kosztów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PW w domu w którym już jest instalacja wodna (kalafiory, inny piec), to rozsądne podejście. Tyle, że raczej nie alternatywne...Palenisko w zasadzie takie samo jak do akumulacji. Produkcja energii taka sama, odbiór zależny od wariantu. Paleniska szamotowe mogą mieć skorupkę z metalu dla niedowiarków. Izolację masy kumulacyjnej rozważaliśmy kiedyś na tym forum. Ciężko się na to zdecydować z powodu gabarytów i kosztów.

 

Sytuacja wygląda tak komin z wkładem metalowym fi 200 4,40 do trójnika pod stopem + około 2 mb po skosie do czopucha .

Pomieszczenie okolo 45 m2 salon połączony z kuchnią ,ogrzewanie podłogówka oddziaływanie w całym tym obszarze ,moc przewidywana urządzenia to 10-12 kW

Kominek z PW czyli płaszczem wodnym (skrót PW kojarzy mi się jeszcze a powietrzem wtórnym :rolleyes:)

zasadniczo zajmie mniej miejsca ,mam blisko kominka też rury od centralnego ,bufor niestety z 500l musiałbym postawić nowy niby miejsce jest ale z rurami do niego musiałbym powalczyć.Znam się na tym a do klejenia gliny raczej musiałbym posiłkować się kimś lub przejść szkolenie odnośnie technologi co do wiązania murowania cegieł to też jestem głęboko w temacie ,

Co do masy akumulacyjnej to chciałem ją trochę zaizolować ,budować to w ten sposób że od spalin oczywiście materiał odpowiedni do temperatury a od zewnątrz pustak ceramiczny wielootworowy lub Silikat N18 przez jego otwory przechodziłoby powietrze rozprowadzone do pomieszczenia .

Z gabarytem może być problem niestety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro znasz się na wodzie i Cie ta woda kusi, a ze zduństwa musiałbyś najpierw doktorat zrobić, wybór pewnie sam się nasuwa. Ale nie przesądzajmy...

 

Jeśli potrafisz wyspawać sobie przystawkę wodną (płomieniówki), palenisko to dużo mniejszy problem (z moją pomocą:rolleyes:). Jego moc dopasujemy do mocy płomieniówek, którą musisz sobie sam obliczyć. Zwykle to jakiś kompromis pomiędzy ich długością, ilością, sposobem ułożenia i kociołkiem pod spodem. Ale kociołek dopasujemy...Jak będziesz chciał długo palić, kociołek mniejszy. Krótko - kociołek i płomieniówki większe. Wszystko (moc) sprowadza się do ilości spalonego drewna. Spalonego w odpowiednich warunkach i odebrania maksimum energii podczas tego palenia produkowanej. Palenisko może być ciężkie i zawierać sporo ceramiki. Da to efekt "dwa w jednym". Można podumać o jakimś elemencie izolacji na palenisku, z możliwością sterowania w kierunku grzania wody lub oddawania ciepła do otoczenia poprzez konwekcję. Jak Ci mało dorzucić można promieniowanie podczerwone...

 

Jaka jest wielkość i stopień izolacji wszystkich pomieszczeń, których będzie dotyczyć to ustrojstwo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam się na tym a do klejenia gliny raczej musiałbym posiłkować się kimś lub przejść szkolenie odnośnie technologi co do wiązania murowania cegieł to też jestem głęboko w temacie ,

Co do masy akumulacyjnej to chciałem ją trochę zaizolować ,budować to w ten sposób że od spalin oczywiście materiał odpowiedni do temperatury a od zewnątrz pustak ceramiczny wielootworowy lub Silikat N18 przez jego otwory przechodziłoby powietrze rozprowadzone do pomieszczenia .

Z gabarytem może być problem niestety.

Co do klejenia to ja nie posiadałem doświadczenia w murowaniu tak jak ty i poradziłem sobie więc temat jest do przeskoczenia zwłaszcza z pomocą Piotra.

Izolowanie masy akumulacyjnej bym sobie darował na początek zwłaszcza tak grubym materiałem jak już to coś gr. 3cm. Samo palenisko szamotowe można też zamknąć w takiej obudowie z różnych materiałów, u mnie palenisko zamknięte w obudowie z kafli i szamotu gr.3cm obudowa przyjemnie ciepła. Przegrzewanie pomieszczenia przy konstrukcji ceramicznej to przede wszystkim szyba, podwójna pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro znasz się na wodzie i Cie ta woda kusi, a ze zduństwa musiałbyś najpierw doktorat zrobić, wybór pewnie sam się nasuwa. Ale nie przesądzajmy...

 

Jeśli potrafisz wyspawać sobie przystawkę wodną (płomieniówki), palenisko to dużo mniejszy problem (z moją pomocą:rolleyes:). Jego moc dopasujemy do mocy płomieniówek, którą musisz sobie sam obliczyć. Zwykle to jakiś kompromis pomiędzy ich długością, ilością, sposobem ułożenia i kociołkiem pod spodem. Ale kociołek dopasujemy...Jak będziesz chciał długo palić, kociołek mniejszy. Krótko - kociołek i płomieniówki większe. Wszystko (moc) sprowadza się do ilości spalonego drewna. Spalonego w odpowiednich warunkach i odebrania maksimum energii podczas tego palenia produkowanej. Palenisko może być ciężkie i zawierać sporo ceramiki. Da to efekt "dwa w jednym". Można podumać o jakimś elemencie izolacji na palenisku, z możliwością sterowania w kierunku grzania wody lub oddawania ciepła do otoczenia poprzez konwekcję. Jak Ci mało dorzucić można promieniowanie podczerwone...

 

Jaka jest wielkość i stopień izolacji wszystkich pomieszczeń, których będzie dotyczyć to ustrojstwo?

 

Sorry zalatany coś ostatnio jestem :(

Potrafię spawać ,ciąć metale itd..,czyli proponujesz garnek z wodą na palenisku szamotowym ? :)

A jak połączyć metal z szamotem ,potrzebna jakaś uszczelka sznur jaki ,taki co do kotła w drzwiczkach się wsadza wytrzyma?

Palenisko może być ciężkie i zawierać sporo ceramiki strop w tym miejscu mocniejszy więcej prętów .

Jeżeli chodzi o wymiennik wodny to obszar jego działania mógłby być duży bo mogę go wpiąć w główny rozdzielacz instalacji w budynku wtedy będzie to ponad 400 m2

Dobór mocy kotła przy istniejącej izolacji cieplnej budynku to 20-24kW zależna od typu kotła.

 

Co do klejenia to ja nie posiadałem doświadczenia w murowaniu tak jak ty i poradziłem sobie więc temat jest do przeskoczenia zwłaszcza z pomocą Piotra.

Izolowanie masy akumulacyjnej bym sobie darował na początek zwłaszcza tak grubym materiałem jak już to coś gr. 3cm. Samo palenisko szamotowe można też zamknąć w takiej obudowie z różnych materiałów, u mnie palenisko zamknięte w obudowie z kafli i szamotu gr.3cm obudowa przyjemnie ciepła. Przegrzewanie pomieszczenia przy konstrukcji ceramicznej to przede wszystkim szyba, podwójna pomoże.

 

Myślałem o podwójnej szybie w drzwiczkach .

Pomieszczenie z kominkiem ogrzewanie już ma ,a podłogówka sama się wyłączy automatycznie jak temperatura powietrza będzie wyższa od temperatury brzegowej płyty (samoregulacja podłogówki) grzejnej ,gorzej będzie jak temperatura nadal będzie drastycznie rosnąć trzeba będzie te powietrze gdzieś przemieszać z chłodniejszym inaczej akumulacja ścian i stropu a nawet płyty grzejnej w drugą stronę zacznie się ładować .

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to w zasadzie mamy wszystko uzgodnione...:D Zostały tylko szczególiki....

 

Np taki, że wyłączenie podłogówki automatycznie nic nie da. Jeśli to będzie sygnał "palę w piecokominku", to zanim masa akumulacyjna podłogi zareaguje na sygnał, Ty będziesz już kilka (albo kilkanaście) godzin po paleniu...

 

400 m2 trzeba czymś bujać. Wpinanie małego kominka w fragment instalacji jakoś mnie nie przekonuje. Budowanie molocha do ogrzewania całości tym bardziej...Skoro masz rozwiązany problem grzania tych 400 m2 innym kotłem, może nie dublować systemów, tylko zrobić alternatywę ceramiczną dla fragmentu Twojej budowli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to w zasadzie mamy wszystko uzgodnione...:D Zostały tylko szczególiki....

 

Np taki, że wyłączenie podłogówki automatycznie nic nie da. Jeśli to będzie sygnał "palę w piecokominku", to zanim masa akumulacyjna podłogi zareaguje na sygnał, Ty będziesz już kilka (albo kilkanaście) godzin po paleniu...

 

400 m2 trzeba czymś bujać. Wpinanie małego kominka w fragment instalacji jakoś mnie nie przekonuje. Budowanie molocha do ogrzewania całości tym bardziej...Skoro masz rozwiązany problem grzania tych 400 m2 innym kotłem, może nie dublować systemów, tylko zrobić alternatywę ceramiczną dla fragmentu Twojej budowli?

 

Śmiało pytaj o więcej szczegółów wtedy trafniejszą opcję mi skroisz .

Co do wyłączenia podłogówki automatycznie to wraz ze wzrostem temperatury w pomieszczeniu maleje różnica temperatury między podłogą i powietrzem w pomieszczeniu. Tym samym maleje strumień ciepła oddawany przez podłogę – powietrze z pomieszczenia schładza ją w mniejszym stopniu – beton stygnie wolniej (moc grzewcza samoczynnie się zmniejsza).

Grzeje na normalnej podłogówce nie spaskudzonej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to znaczy "spaskudzona"? Wiesz, ja jestem wodniakiem z musu...:rolleyes:

 

Podłogówka "spaskudzona" pracuje na wyższej temperaturze czynnika grzejnego (ciepło w nogi :) ),spowodowane to jest (pisząc ogólnie ) błędami w projektowaniu i wykonaniu izolacji cieplnej budynku i podłogówki .

Taką podłogówką trzeba sterować jak starym kaloryferem czyli włączać i wyłączać żeby utrzymać wewnątrz temperaturę na stałym poziomie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy ktoś biegły w sztuce budowy kominków mógłby mi pomóc w rozwiązaniu następującego problemu?

 

Przymierzam się już od dłuższego czasu do budowy kominka w nowym domu (parter + użytkowe poddasze) o powierzchni ok 200 m kw. (mierzone po podłogach). Na całości ogrzewanie podłogowe z pompy ciepła + rekuperator.

Chciałbym kominek akumulacyjny lub podobny, w znaczeniu ciepła obudowa + ewentualnie jakaś masa akumulacyjna.

Zakładam, że palił będę minimum 2 razy w tygodniu w okresie jesień-zima (cała szopa drewna owocowego w zapasie), chyba że czarna szyba mnie zniechęci ;)

Poniżej wizualizacja salonu z kominkiem (mniej-więcej forma, bo jak wyjdzie w rzeczywistości to się okaże).

salon 001a0003f.jpg

 

Projektant zastosował wkład Kratek NADIA 14. Gilotyna, a więc do rekuperatora się raczej nie nadaje. Podoba mi się jedynie jego rozmiar, czyli dłuższa szyba ok. 1000 mm i z chęcią zainstalowałbym podobny rozmiarowo ale... jaki?? Na co zwrócić uwagę wybierając wkład? Czego unikać?

 

Rozważałem Romotop ANGLE R/L 2g S 88.51.44.05 z nakładkami Mammoth. I tu kolejne pytanie - jak się oblicza, czy też dobiera ilość takich nakładek? Czy budując ciepłą obudowę powinienem mieć takie nakładki czy niekoniecznie? Wiem że ich nadmiar może wychłodzić spaliny na tyle że nie będzie ciągu.

Na ile rekuperator rozgoni ciepłe powietrze po mieszkaniu aby temperatura był mniej więcej podobna? W tej chwili już za późno na jakieś DGP, chyba że w ramach salonu i okolic. Sufit jest podniesiony o ok 25 cm, więc można jakieś kanały zainstalować, otworów w stropach już jednak robił nie będę (podłogówka).

 

Znalazłem też coś takiego jak wkład KWLine z gotową ciepłą obudową, ale kompletnie brak jakichkolwiek opinii na temat tej firmy i rozwiązania... Macie doświadczenia z tymi wkładami?

 

Ponadto bardzo proszę o polecenie kogoś w okolic Radomia, kto taki kominek by zbudował, doradził (i był słowny!)... To co wiem w temacie zaczerpnąłem z tego forum i netu, bo jak pytam u okolicznych kominkarzy to robią karpia i przekonują, że gipskarton jest najlepszym wyjściem lub proponują Brunnera .

 

Pomożecie?? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...