Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

Dzień Dobry,

5 lat temu kupiłem nieduży (120m2) nowy dom w bliźniaku, który jest przystosowany aby postawić w nim kominek tzn. jest zrobione doprowadzenie powietrza z zewnątrz fi100 i grawitacyjne rozprowadzenie ciepła na górne piętro, a w kominie jest otwór fi200. Głównym źródłem ciepła w domu jest dwufunkcyjny piec kondensacyjny . Mieszkam nad morzem, temperatura zimą rzadko spada tutaj poniżej zera. Rachunki za gaz zimą rzadko przekraczają 300zł/m-c.

Po świętach będę chciał w końcu zainwestować w kominek z DGP. Mam kilka pytań odnośnie wyboru wkładu i rodzaju obudowy. Najpierw wkład. Komin jest po prawej stronie ściany do której będzie przystawiony wkład, tak że tworzy wnękę o głębokości 52cm. Chciałbym aby kominek z tej wnęki za bardzo nie wystawał. Dlatego szukam wkładu o głębokości około 42-45cm, o mocy nominalnej 7-10kW, z bezramkowymi drzwiczkami z sitodrukiem i w cenie do 6,5tys (z 8%VAT). Wyszukałem takie wkłady: Hajduk Volcano AT 9kW, Unico Dragon 9, Unico Dragon 6XL i Arysto A11[800x510] Slim. Bardzo proszę o radę który z tych wkładów jest najlepszy, najmniej awaryjny?

Znalazłem jeszcze inne wkłady: BeF Fire Bear V 8 gilotyna, Romotop HEAT 3G L 88.50.01, Romotop HEAT 2G 80.50.01 czy Heatro 81, ale zauważyłem że mimo podobnych rozmiarów mają one dużo niższą wagę od Hajduka, Arysto czy Unico z czego wywnioskowałem że producent przyoszczędził na materiałach. Może się mylę i niepotrzebnie skreśliłem te wkłady?

Następnie jeżeli chodzi o obudowę wkładu. Czytając posty na forum dowiedziałem się że dużo lepsza i zdrowsza jest tzw. ciepła obudowa z materiałów akumulacyjnych, ale że taka obudowa mija się z celem jeżeli chodzi o kominki z DGP. Czy to prawda? Proszę o radę jaka obudowa będzie w moim przypadku najlepsza? Ile mniej więcej trzeba dopłacić do obudowy ciepłej względem zimnej?

Na załączonych zdjęciach ściana gdzie ma być kominek i końcowy efekt jak chciałbym żeby wyglądał.

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

 

zdjęcie miejsca pod kominek.jpg

 

kominek 1.jpg

Edytowane przez gosc_niedzielny_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Dzień Dobry,

5 lat temu kupiłem nieduży (120m2) nowy dom w bliźniaku, który jest przystosowany aby postawić w nim kominek tzn. jest zrobione doprowadzenie powietrza z zewnątrz fi100 i grawitacyjne rozprowadzenie ciepła na górne piętro, a w kominie jest otwór fi200. Głównym źródłem ciepła w domu jest dwufunkcyjny piec kondensacyjny . Mieszkam nad morzem, temperatura zimą rzadko spada tutaj poniżej zera. Rachunki za gaz zimą rzadko przekraczają 300zł/m-c.

Po świętach będę chciał w końcu zainwestować w kominek z DGP. Mam kilka pytań odnośnie wyboru wkładu i rodzaju obudowy. Najpierw wkład. Komin jest po prawej stronie ściany do której będzie przystawiony wkład, tak że tworzy wnękę o głębokości 52cm. Chciałbym aby kominek z tej wnęki za bardzo nie wystawał. Dlatego szukam wkładu o głębokości około 42-45cm, o mocy nominalnej 7-10kW, z bezramkowymi drzwiczkami z sitodrukiem i w cenie do 6,5tys (z 8%VAT). Wyszukałem takie wkłady: Hajduk Volcano AT 9kW, Unico Dragon 9, Unico Dragon 6XL i Arysto A11[800x510] Slim. Bardzo proszę o radę który z tych wkładów jest najlepszy, najmniej awaryjny?

Znalazłem jeszcze inne wkłady: BeF Fire Bear V 8 gilotyna, Romotop HEAT 3G L 88.50.01, Romotop HEAT 2G 80.50.01 czy Heatro 81, ale zauważyłem że mimo podobnych rozmiarów mają one dużo niższą wagę od Hajduka, Arysto czy Unico z czego wywnioskowałem że producent przyoszczędził na materiałach. Może się mylę i niepotrzebnie skreśliłem te wkłady?

Następnie jeżeli chodzi o obudowę wkładu. Czytając posty na forum dowiedziałem się że dużo lepsza i zdrowsza jest tzw. ciepła obudowa z materiałów akumulacyjnych, ale że taka obudowa mija się z celem jeżeli chodzi o kominki z DGP. Czy to prawda? Proszę o radę jaka obudowa będzie w moim przypadku najlepsza? Ile mniej więcej trzeba dopłacić do obudowy ciepłej względem zimnej?

Na załączonych zdjęciach ściana gdzie ma być kominek i końcowy efekt jak chciałbym żeby wyglądał.

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

 

[ATTACH=CONFIG]451242[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]451241[/ATTACH]

Jaki najlepszy? To zależy od przyjętego kryterium. Można kupować "na wagę" ;) . Nie szukaj odpowiedzi zadając pytanie, tylko wertując forum. Sam sobie musisz wyrobić opinię, a nie polegać na odpowiedzi. Np. zaraz tu wpadnie Bielawski i powie Ci, że Romotop najlepszy. Uwierzysz? To bierz....Wskazałeś porządne marki....

 

Obudowa z materiałów ceramicznych wcale nie musi być droższa od takiej z płyt krzemianowych. Pod warunkiem, że będą to płyty markowe, a nie z kontenera Made in China.

 

DGP można robić z każdej obudowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale waga wkładu z czegoś wynika. I nie są to naprawdę małe różnice np. Hajduk Volcano AT o wymiarach 794x443x1230 waży 240kg podczas gdy większy od niego Heatro (Hajduk?) 81 o wymiarach 919x449x1109 waży tylko 161kg czyli 2/3 wagi pierwszego. Wnioskuję że został zbudowany z dużo cieńszej blachy, co na pewno będzie miało wpływ na trwałość. No chyba że został zbudowany z blach z wyższej jakościowo klasy?

Ok to wybór wkładu mam rozwiązany, wezmę wg wagi najcięższy Hajduk Volcano AT ;) .

Czy opłaca się dopłacić do podwójnej szyby? (myślę że... nie wiem...)

Czy opłaca się dopłacić do szyby typu gilotyna? (myślę że nie)

 

Obudowę miałem zamiar zrobić z płyt Skamol.

Jeżeli jednak zdecyduję się na zabudowę ciepłą to jakie płyty ze średniej półki polecicie? Chodzi o to żeby były dobre lub bardzo dobre ale nie kosztowały majątku tj żeby miały jak najlepszy stosunek jakość/cena.

Jaki powinny mieć współczynnik przewodności ciepła?

Czy jest jakiś parametr określający zdolność akumulacji takich płyt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale waga wkładu z czegoś wynika. I nie są to naprawdę małe różnice np. Hajduk Volcano AT o wymiarach 794x443x1230 waży 240kg podczas gdy większy od niego Heatro (Hajduk?) 81 o wymiarach 919x449x1109 waży tylko 161kg czyli 2/3 wagi pierwszego. Wnioskuję że został zbudowany z dużo cieńszej blachy, co na pewno będzie miało wpływ na trwałość. No chyba że został zbudowany z blach z wyższej jakościowo klasy?

Ok to wybór wkładu mam rozwiązany, wezmę wg wagi najcięższy Hajduk Volcano AT ;) .

Czy opłaca się dopłacić do podwójnej szyby? (myślę że... nie wiem...)

Czy opłaca się dopłacić do szyby typu gilotyna? (myślę że nie)

 

Obudowę miałem zamiar zrobić z płyt Skamol.

Jeżeli jednak zdecyduję się na zabudowę ciepłą to jakie płyty ze średniej półki polecicie? Chodzi o to żeby były dobre lub bardzo dobre ale nie kosztowały majątku tj żeby miały jak najlepszy stosunek jakość/cena.

Jaki powinny mieć współczynnik przewodności ciepła?

Czy jest jakiś parametr określający zdolność akumulacji takich płyt?

Niestety nie wszystko da się zmierzyć "na chłopski rozum". Na wagę wkładów stalowych, większy wpływ ma nie grubość blachy, tylko grubość okładzin ceramicznych . Grubość okładzin zaś nie ma większego wpływu na trwałość konstrukcji, tylko jej cechy akumulacyjne. Dlatego "na wagę" liczy się raczej akumulację, a nie jakość wkładu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień Dobry,

5 lat temu kupiłem nieduży (120m2) nowy dom w bliźniaku, który jest przystosowany aby postawić w nim kominek tzn. jest zrobione grawitacyjne rozprowadzenie ciepła na górne piętro.]

Jak zrobione z zatłuszczonych rur karbowanych to będzie śmierdziało długo.

 

Czy opłaca się dopłacić do podwójnej szyby? (myślę że... nie wiem...)

Przy paleniu raz dziennie można zrezygnować.

Chodzi mi o szybę zespoloną.

Jedynie szybciej się zbrudzi.

Czy opłaca się dopłacić do szyby typu gilotyna? (myślę że nie)

Tak, raczej tak.

Bardzo wygodna sprawa i w trakcie rozpalania, podkładania i ogólnie użytkowania.

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam inne podejście niż animuss. Jeśli masz inny system grzewczy, chcesz ciepłą obudowę to podwójna szyba konieczna. Gilotyna dla mnie bardzo niewygodna w trakcie rozpalania, może dlatego że jej nie mam;-) Czytaj co Piotr napisał bo z radami na forum właśnie tak jest, każdy pisze przez pryzmat własnych doświadczeń.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam żadnych doświadczeń, to będzie mój pierwszy kominek.

Myślę że faktycznie szyba podnoszona do góry może być wygodna, ale to dopłata około 2tys. a także dodatkowe elementy które mogą ulec awarii, jak linki które mogą się zerwać czy łożyska które z czasem mogą się wyrobić. Czytałem też że szyby we wkładach typu gilotyna pękają częściej niż we wkładach otwieranych na bok. Ale to pewnie dotyczy wkładów budżetowych jak Kratki. Przy wkładach ze średniej półki jak Hajduk czy Unico to raczej nie ma miejsca?

Jeżeli chodzi o podwójną szybę to dopłata jest mniejsza i tu żadnych minusów nie widzę. Ja z kolei gdzieś czytałem że druga szyba powoduje podniesienie temperatury szyby wewnętrznej, przez co w mniejszym stopniu się ona brudzi smołą i sadzą.

Powracam do pytania o to jakie płyty polecacie na obudowę akumulacyjną kominka z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła? Jakoś nikt w tej kwestii nie odpowiedział, a ja ponieważ wcześniej nastawiłem się na obudowę z płyt izolacyjnych (byłem przekonany że przy DGP instalowanie "ciepłej obudowy" mija się z celem bo będzie ona akumulować ciepło zmniejszając ilość ciepła rozprowadzanego i nie otrzymam właściwej dostatecznej na piętrze) nie mam na ten temat bladego pojęcia. Proszę o informacje w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam żadnych doświadczeń, to będzie mój pierwszy kominek.

Myślę że faktycznie szyba podnoszona do góry może być wygodna, ale to dopłata około 2tys. a także dodatkowe elementy które mogą ulec awarii, jak linki które mogą się zerwać czy łożyska które z czasem mogą się wyrobić. Czytałem też że szyby we wkładach typu gilotyna pękają częściej niż we wkładach otwieranych na bok. Ale to pewnie dotyczy wkładów budżetowych jak Kratki. Przy wkładach ze średniej półki jak Hajduk czy Unico to raczej nie ma miejsca?

Jeżeli chodzi o podwójną szybę to dopłata jest mniejsza i tu żadnych minusów nie widzę. Ja z kolei gdzieś czytałem że druga szyba powoduje podniesienie temperatury szyby wewnętrznej, przez co w mniejszym stopniu się ona brudzi smołą i sadzą.

Powracam do pytania o to jakie płyty polecacie na obudowę akumulacyjną kominka z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła? Jakoś nikt w tej kwestii nie odpowiedział, a ja ponieważ wcześniej nastawiłem się na obudowę z płyt izolacyjnych (byłem przekonany że przy DGP instalowanie "ciepłej obudowy" mija się z celem bo będzie ona akumulować ciepło zmniejszając ilość ciepła rozprowadzanego i nie otrzymam właściwej dostatecznej na piętrze) nie mam na ten temat bladego pojęcia. Proszę o informacje w tym temacie.

 

Wygoda to dość względne pojęcie. To z podnoszeniem temperatury wewnętrznej szyby dość logiczne ale szyby brudzą się z wielu powodów. Osobiście na obudowę polecił bym płytkę szamotową z tym że zależy kto to ma wykonać. Jeszcze raz czytaj Piotra w tym jego bloga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gość_niedzielny_

To ja się wypowiem co do gilotyny, bo ją mam i to w bardzo mało wygodnym do rozpalania wkładzie. Wcześniej miałam kominko-piecyk z drzwiczkami tradycyjnymi.

 

Do rozpalania i w ogóle korzystania całodziennego gilotyna jest bardzo dobra.

 

Przy rozpalaniu unoszę na „pudełko zapałek” i mam zapewniony równy dostęp dodatkowego (jest dolot zewnętrzny do paleniska) powietrza do całego wkładu. To ma niemałe znaczenie. Ogień ładnie, równo schodzi w dół przy rozpalaniu od góry.

 

Otwieranie drzwiczek podczas dokładania szczap też jest wygodniejsze. Uchylam ile potrzebuję bez zastanawiania się czy coś tej czynności nie przeszkadza.

Nie muszę otwierać drzwiczek na bok i „tańczyć” wokół nich, albo odsuwać fotel, bo akurat przysunięty za blisko.

 

I taki drobiazg... Czasami na wewnętrznej dolnej ramie zbierze się trochę „śmiecia” podczas palenia w kominku. Gdy podnosisz gilotynę, to nie ma niebezpieczeństwa, że to się sypnie na podłogę. Żona byłaby wdzięczna za gilotynę :)

 

Wizualnie też gilotyna moim zdaniem lepsza. Jeśli zadbasz o suche dobre drewno, to przy zamkniętej gilotynie kominek wygląda jak otwarty. Drzwiczki otwierane na bok tego efektu nie gwarantują :)

 

Jednak nie wszystkie wkłady, nie wszystkich producentów mają gilotyny wystarczająco szczelne. Np. mój wkład nie nadaje się do domów z rekuperacją.

Edytowane przez pestka56
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam żadnych doświadczeń, to będzie mój pierwszy kominek.

Myślę że faktycznie szyba podnoszona do góry może być wygodna, ale to dopłata około 2tys. a także dodatkowe elementy które mogą ulec awarii, jak linki które mogą się zerwać czy łożyska które z czasem mogą się wyrobić. Czytałem też że szyby we wkładach typu gilotyna pękają częściej niż we wkładach otwieranych na bok. Ale to pewnie dotyczy wkładów budżetowych jak Kratki. Przy wkładach ze średniej półki jak Hajduk czy Unico to raczej nie ma miejsca?

Jeżeli chodzi o podwójną szybę to dopłata jest mniejsza i tu żadnych minusów nie widzę. Ja z kolei gdzieś czytałem że druga szyba powoduje podniesienie temperatury szyby wewnętrznej, przez co w mniejszym stopniu się ona brudzi smołą i sadzą.

Powracam do pytania o to jakie płyty polecacie na obudowę akumulacyjną kominka z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła? Jakoś nikt w tej kwestii nie odpowiedział, a ja ponieważ wcześniej nastawiłem się na obudowę z płyt izolacyjnych (byłem przekonany że przy DGP instalowanie "ciepłej obudowy" mija się z celem bo będzie ona akumulować ciepło zmniejszając ilość ciepła rozprowadzanego i nie otrzymam właściwej dostatecznej na piętrze) nie mam na ten temat bladego pojęcia. Proszę o informacje w tym temacie.

 

Bierz z gilotyną :D

Z podwójną szybą drzwiczki cięższe ale gilotyna tego nie pokarze..

Do gilotyny trzeba przeciwwagę, są gilotyny, które cały czas opadają w dół ale są i takie co utrzymują się w miejscu w którym się drzwi pozostawi.

Mechanizm gilotyny, jest dostęp z komary spalania do linek, nie wiem czy coś się tamtędy da podziałać i na ile, ale jest.

 

Powracam do pytania o to jakie płyty polecacie na obudowę akumulacyjną kominka z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła?

 

A po co ta akumulacja, kominek wytwarza zbyt dużo ciepła punktowo, dlatego lepsze płyty izolacyjne, a system DCP niech to ciepło rozproszy.

 

Nie wiem czy to kominek na zimę jako źródło ciepła a dogrzejesz braki czymś innym, bo tu jest "pies pogrzebany".

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli akumulacja, to nie gilotyna. Są oczywiście próby robienia hybrydy: moduł akumulacyjny podłączony do wkładu kominkowego z gilotyną. Ale to zawsze półśrodek....Dobre palenisko piecowe (akumulacyjne) to spalanie na poziomie 800-900 stopni. Zwykłe gilotyny nie mają szans....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro już jest temat gilotyn na tapecie to i ja się dołączę. Chciałbym kominek. Najlepiej z gilotyną. Całkowita głębokość zabudowy max 60 cm (wnęka głębokości 60 cm i obudowa ma być zlicowana).

Spodobał mi się Defro Slim. Tandetę klasy # odrzucam na wstępie.

 

Pomieszczenie salon plus kuchnia plus korytarz, łącznie koło 60m2. Bez grzania wody, bez rozprowadzenia ciepła. Głównie zależy mi na klimacie.

 

Coś polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek będzie we wnęce. Zlicowany ze ścianą nośną, z tyłu komin. Ze 30-50 mm może jeszcze bym ugrał, ale nie więcej.

Na szerokość praktycznie brak ograniczeń.

 

Defro slim gilotyna ma 397 mm, więc 200 wystarczy na zabudowę i odległości.

Kratek nie chcę, bo różnica w jakości jest zasadnicza, ale szukam czegoś alternatywnego.

 

Kominek ma mieć zastosowanie tylko ozdobne. Palone będzie okazyjnie. Nie chcę kotłowni w salonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hajduk Volcano ATh 9kW - 446mm głębokości, Unico Dragon 6xl Lift - 4-12kW - 477mm, Arysto 11 800x510 H Slim 8kW- 440mm, Hajduk Volcano BTh 11kW - 490mm. Też mam miejsce na wąski kominek, ale Defro Slim skreśliłem od razu ze względu na ekstremalnie wąski wkład. Najprawdopodobniej wezmę Hajduk Volcano AT - 443mm głębokości (jednak nie będę dopłacać 2 tys do gilotyny). W grze pozostaje jeszcze Unico Dragon 6xl w wersji raster (459mm) ze względu ceramikę Refrabox i mniejszą dopłatę za podwójną szybę. W Hajduku (większa szyba 750x510) kosztuje 900zł, zaś w Unico (750x450) kosztuje 500zł Edytowane przez gosc_niedzielny_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek będzie we wnęce. Zlicowany ze ścianą nośną, z tyłu komin. Ze 30-50 mm może jeszcze bym ugrał, ale nie więcej.

Na szerokość praktycznie brak ograniczeń.

 

Defro slim gilotyna ma 397 mm, więc 200 wystarczy na zabudowę i odległości.

Kratek nie chcę, bo różnica w jakości jest zasadnicza, ale szukam czegoś alternatywnego.

 

Kominek ma mieć zastosowanie tylko ozdobne. Palone będzie okazyjnie. Nie chcę kotłowni w salonie.

 

To może zrezygnuj z drewna kup pojemnik taki do biokominka na dno i spalaj bioetanol, poukładasz polana z drewna ceramicznego na tym.

 

Biokominki spalają w bardzo wąskich i długich komorach.

 

Albo od razu kasetę do biokominków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...