Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

To może żeby nieco pobudzić wątek wstawię fotki.

Sytuacja ogólna

[ATTACH=CONFIG]466010[/ATTACH]

I kolejne pytanie. Mam taki wlot do komina i wylot z kominka.

[ATTACH=CONFIG]466011[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]466012[/ATTACH]

Prawidłowe połączenie to:

Od strony komina:

https://allegro.pl/oferta/przejscie-redukcja-na-komin-ceramiczny-200-200-11178400034?bi_s=ads&bi_m=showitem:desktop:top:active&bi_c=YTIwMDRlMTAtY2FjZi00YmM5LTlmOGMtMGQ5NmIzNjU3YTE3AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=2c3af570-097a-4d31-b695-3882afdf50d3

kolanko 45stopni

Rura prosta

Kolanko 45 stopni

Od strony kominka:

kryza https://allegro.pl/oferta/kryza-kominowa-fi-200-12543880891

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka wątpliwość mnie naszła. Wszyscy komin ceramiczny z rurami łączą wkładkami jak powyżej.

@Kominki Piotr Batura

Pisał, że zawsze lepiej łączyć kielichem do góry. Mam wrażenie, że jest tu sprzeczność. Czy więc lepiej by było, zakładając, że ceramika ma średnicę zewnętrzną 240 dać coś takiego

https://allegro.pl/oferta/redukcja-stal-czarna-komin-fi-250-200-kominek-13765183721

Czyli objąć ceramikę kielichem 250 uszczelnić sznurem i mieć cienki koniec 200 do kielicha w kolanie? Dobrze myślę, czy przesadnie kombinuję, lub coś źle zrozumiałem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze kombinujesz.

Taki układ połączeń rur zapewni to, że kiedy będziesz palił mokrym szajsem, to to, co się osadzi na ściankach rur, spłynie do środka wkładu. Miałem okazję oglądać efekty takiego palenia. Na całej długości rur wewnątrz pomieszczeń - wejście do komina biegło po ścianach w dwóch pokojach - ze wszystkich połączeń ciekło brunatne gówn...

Tyle, że na 30m2 taki kloc, to przesada. Owszem, kiedy go obudujesz, sporo ciepła się zgubi, ale ...może zostaw go jako kozę. Oszczędzisz masę hajcu i jeszcze więcej problemów co i jak zrobić....goły Hajduk swój urok ma.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Planowałem inny mniejszy i z prostą szybą, a więc łatwiejszą obudową. O hajduk nawet nie myślałem, bo za drogi. Ale jak żona i matka zobaczyły na żywo i okazało się, że hajduk może być tańszy od planowanych kratek bo model właśnie zastępowanie nowym to dyskusji nie było.

Co do zostawienia hajduk bez obudowy, to rozważałem taki pomysł. Upadł że względu na dzieciaki. Mam chrześniaków w wieku przedszkolnym, żywe srebro, nie upilnujesz, a ta obudowa chyba robi się mocno ciepła.

Ale cały czas chodzi za mną pomysł zupełnie niezależnej obudowy od ścian, mniejszej jak typowa na obrazkach, z szamot i tylko miejscami izolowany KW. Patrz pytania powyżej.

Czyli co, kupować redukcję i robić jak napisałem wbrew mainsreamowi, a zgodnie ze sztuką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze sztuką trzeba żyć w zgodzie :)

Zrób tak, jak trzeba to zrobić.

A dzieci, jak się zechcą oparzyć, to to zrobią.

Pomysł z niezależną obudową, moim zdaniem, rozwiąże temat a sam będziesz miał wolny wybór co do wykończenia i całej architektury. Może z tego wyjść piękny mały piec, z miejscem na sklepieniu na kwiatki :)

Piec, czyli wizualnie udany projekt, bo wkład, jak każdy inny to zwykła spalarka.

Jak postawisz ścianki obudowy blisko wkładu, zapewnisz optymalny obieg powietrza wewnątrz, to jest szansa, że szamot w jakiś sposób spełni oczekiwania w zakresie kumulacji. Zamiast szamotu można dać czerwoną pełną cegłę i skorzystać z jej walorów, by stanowiła element dekoracyjny na zewnątrz. Ale to kwestia gustu.

Edytowane przez dbx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obudowa "hybrydowa" tak jak pisałeś czyli masa aku na dole zupełnie nie ma sensu (na dole jest najniższa temperatura a obudowa ma być przecież wentylowana. Osobiście mam w jednej obudowie łączone kafle, płytki szamotowe i kw da się. Obudowa z kw tez może być ciepłą obudową, nagrzeje się w tym samym czasie co szamot tylko wystygnie szybciej. Szamot też jest izolatorem wszystko zależy od miejsca i celu stosowania. Na obudowę siatka elewacyjna plus najtańszy klej i nic nie popęka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obudowa z kw tez może być ciepłą obudową, nagrzeje się w tym samym czasie co szamot tylko wystygnie szybciej.

 

No tu mnie zaskoczyłeś. Wydawało mi się, że ona ma izolować, czyli raczej odbija i rozprasza ciepło. Przecież po to się ją daje by chroniła drewno. Czy coś mieszam?

 

I jeszcze przy okazji pytanie o sznurek w kontekście połączenia jak powyżej. Jaki sznur i ile go kupić? Zakładam że różnica między 240 mm ceramika, a 250 kielich daje około 5 mm szczeliny na całym obwodzie. Powinno się kupić miękką 6mm i ona się ugnie? Czy dać grubszy/cieńszy?

Ile okręceń powinno być? Jeden obwód to około 75cm, kielich ma głębokość około 5 cm, czyli powinienem sznurkiem 6mm zrobić około 8 okręceń by go wypełnić. Łącznie da to ponad 6 metrów sznurka.... Chyba za dużo?

Jak rozumiem to się łączy na sucho, żadnych mazideł ceramika>sznurek>stal?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tu mnie zaskoczyłeś. Wydawało mi się, że ona ma izolować, czyli raczej odbija i rozprasza ciepło. Przecież po to się ją daje by chroniła drewno. Czy coś mieszam?

 

I jeszcze przy okazji pytanie o sznurek w kontekście połączenia jak powyżej. Jaki sznur i ile go kupić? Zakładam że różnica między 240 mm ceramika, a 250 kielich daje około 5 mm szczeliny na całym obwodzie. Powinno się kupić miękką 6mm i ona się ugnie? Czy dać grubszy/cieńszy?

Ile okręceń powinno być? Jeden obwód to około 75cm, kielich ma głębokość około 5 cm, czyli powinienem sznurkiem 6mm zrobić około 8 okręceń by go wypełnić. Łącznie da to ponad 6 metrów sznurka.... Chyba za dużo?

Jak rozumiem to się łączy na sucho, żadnych mazideł ceramika>sznurek>stal?

 

Jak będziesz miał na obudowie 40-50 stopni to chyba będzie ciepła dla drewna to temp bezpieczna. Do izolacji drewna w czasie np. pożaru komina który trwa w minutach może służyć i szamot tylko po co taki ciężki izolator skoro są lekkie kw. Nie zajmuję się tym tematem zawodowo a moje doświedczenie bierze się z własnego, tymi ręcoma, zbudowanego piecokominka. Używałem kilka rodzajów materiałów kw od strony schodów drewnianych ale zaraz obok płytka szamotowa, przy mocnym grzaniu jedno i drugie ma taką samą temperaturę mowa oczywiście o obudowie. Co do sznura to moim zdaniem musi być taki na styk i z 5-6 zwojów. Na sucho. Na forum masz zduna z doświadczeniem - Batura prowadzi też bloga dopytaj, poczytaj ja sporo od niego małpowałem a za jego wiedzę którą się dzieli czeka jeszcze na niego sliwowica ale podobno czasu nie ma ;-)

Edytowane przez Remiks
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. To cenne uwagi. KG z wełną a starym kominku miałem w temperaturze otoczenia praktycznie, myślałem, że KW tak samo się zachowa.

Na odpowiedź i uwagi od Piotra bardzo liczę. Czekam cierpliwie. Bloga staram się czytać w międzyczasie, ale jest tego kosmicznie dużo, a człowiek się spieszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

[ATTACH=CONFIG]466143[/ATTACH]

Zerknijcie proszę, czy takie podłączenie jest poprawne.

Testowane kilka razy, za pierwszym odpaleniem było trochę dymu, ale to pewnie nowy kominek się "wypalał". Teraz paliłem 5 razy nic nie uchodzi. Rury podłączone na sucho, bez uszczelniacza "na próbę", ale nie wiem czy jest sens rozkładać i sklejać to jakimś mazidłem.

ceramika połączona kielichem 250mm (średnica zewnętrzna 240), uszczelnione sznurem 6mm, niestety 8mm nie chciał wejść. Na wyjściu z komina kryza dwuścienna, wszystkie łączenia kielichem do góry.

 

I przy okazji pytanie. Widziałem na filmikach YT, że ekspert tłumaczył, iż jeśli ściana, lub sufit jest drewniana, należy dać 3 warstwy płyt KW (vitcas, skamol itp.). Nigdzie więcej się z tym nie spotkałem, ale wolę dmuchać na zimne.... Czy naprawdę trzeba dawać aż 3 warstwy tych płyt? Nie wystarczy jedna lub dwie? A może lepiej 2 warstwy i powietrze pomiędzy nimi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby kolano było z wyczystką, to byłoby git a tak, w jaki sposób wyczyścisz zawalone sadzą rury?

Jeśli będzie obudowa, to też musi być tak zrobiona, by był dostęp do wyczystki, której teraz brak. Poprzez np. kratkę wentylacyjną/dekoracyjną obudowy. Wyjmujesz kratkę, robisz robotę i kratkę wkładasz na miejsce.

Twoje zaskoczenie nagrzewaniem się płyt krzemianowych jest zrozumiałe. Płyty te przewidziane są do pracy w temp. do 1000 oC a ich izolacyjność wygląda mniej więcej tak, że; przykładowo, kiedy zadasz z jednej strony temp. 600 oC to z drugiej będzie kilkadziesiąt stopni.

Przy drewnianych konstrukcjach wystarczą dwie warstwy kładzione na przemian, by zakryć miejsca styku warstw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ATTACH=CONFIG]466143[/ATTACH]

Zerknijcie proszę, czy takie podłączenie jest poprawne.

Testowane kilka razy, za pierwszym odpaleniem było trochę dymu, ale to pewnie nowy kominek się "wypalał". Teraz paliłem 5 razy nic nie uchodzi. Rury podłączone na sucho, bez uszczelniacza "na próbę", ale nie wiem czy jest sens rozkładać i sklejać to jakimś mazidłem.

ceramika połączona kielichem 250mm (średnica zewnętrzna 240), uszczelnione sznurem 6mm, niestety 8mm nie chciał wejść. Na wyjściu z komina kryza dwuścienna, wszystkie łączenia kielichem do góry.

 

I przy okazji pytanie. Widziałem na filmikach YT, że ekspert tłumaczył, iż jeśli ściana, lub sufit jest drewniana, należy dać 3 warstwy płyt KW (vitcas, skamol itp.). Nigdzie więcej się z tym nie spotkałem, ale wolę dmuchać na zimne.... Czy naprawdę trzeba dawać aż 3 warstwy tych płyt? Nie wystarczy jedna lub dwie? A może lepiej 2 warstwy i powietrze pomiędzy nimi?

 

A gdzie jest ta ściana z drewna?

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dbx

Rozważałem taką możliwość. Wydaje mi się, że dam rady ten kawałek ( to w sumie będzie nieco ponad metr licząc od góry kominka) wyczyścić od dołu. Mam taką szczotkę nylonową na dość gibkim drucie, jak wysunie się deflektor powinno dać radę. Jeśli się mylę, proszę o korektę.

@Kominki Piotr Batura

Drewniany jest na 100% sufit pod KG (zwykłym, nie fire), Zakładam, że położenie jednej płyty około 70 cm od sufitu plus komora dekompresyjna i druga płyta zamocowana do sufitu załatwi sprawę?

 

Ściana za kominkiem jest ścianą, nie tyle drewnianą co "specjalnej troski" chciałem ją więc potraktować jak drewnianą, na wszelki wypadek. Jak wierciłem dolot powietrza to wygląda to tak, że jest płyta KG (zwykła), za nią marny pustak (jakiś ciemno szare badziewie, kruszy się mocno), a za tym podwójny styropian. Jak pisałem w tym miejscu był już kominek wcześniej. "Majster" który go robił znał tą chałupkę lepiej niż ja i z jakiegoś powodu dał tam podwójną izolację (KG fire>stelaż> wełna fire rock>kg fire>drugi stelaż>zwykła wełna>Zwykły KG do którego teraz się dokopałem>stelaż>pustak...). Chciałbym to zrobić bezpiecznie.

 

Co do zabudowy mam jeszcze taki pomysł, by z dwu płyt wyciąć środki i zostawić powiedzmy 10cm "ramkę". Położone w poziomie na wysokości kominka tworzyły by rodzaj nadproża, podtrzymując "wiszący narożnik". Ma to sens, czy herezję prawię?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dbx

Rozważałem taką możliwość. Wydaje mi się, że dam rady ten kawałek ( to w sumie będzie nieco ponad metr licząc od góry kominka) wyczyścić od dołu. Mam taką szczotkę nylonową na dość gibkim drucie, jak wysunie się deflektor powinno dać radę. Jeśli się mylę, proszę o korektę.

@Kominki Piotr Batura

Drewniany jest na 100% sufit pod KG (zwykłym, nie fire), Zakładam, że położenie jednej płyty około 70 cm od sufitu plus komora dekompresyjna i druga płyta zamocowana do sufitu załatwi sprawę?

 

Ściana za kominkiem jest ścianą, nie tyle drewnianą co "specjalnej troski" chciałem ją więc potraktować jak drewnianą, na wszelki wypadek. Jak wierciłem dolot powietrza to wygląda to tak, że jest płyta KG (zwykła), za nią marny pustak (jakiś ciemno szare badziewie, kruszy się mocno), a za tym podwójny styropian. Jak pisałem w tym miejscu był już kominek wcześniej. "Majster" który go robił znał tą chałupkę lepiej niż ja i z jakiegoś powodu dał tam podwójną izolację (KG fire>stelaż> wełna fire rock>kg fire>drugi stelaż>zwykła wełna>Zwykły KG do którego teraz się dokopałem>stelaż>pustak...). Chciałbym to zrobić bezpiecznie.

 

Co do zabudowy mam jeszcze taki pomysł, by z dwu płyt wyciąć środki i zostawić powiedzmy 10cm "ramkę". Położone w poziomie na wysokości kominka tworzyły by rodzaj nadproża, podtrzymując "wiszący narożnik". Ma to sens, czy herezję prawię?

Myśląc o suficie, komora dekompresyjna to dobry pomysł. Pamiętaj tylko że płyta KG "fire" jak ja nazywasz, to taki sam karton i gips jak na innych. Żadnej odporności na ogień nie posiada. Nazwa (ogniotrwała, nie "fire") wywodzi się z konwencji p.poż. Posiada w gipsie zbrojenie z włókien, które ma za zadanie utrzymać ją w całości godzinę lub pół dłużej od KG zwykłej. Dobrym działaniem ochronnym jest wentylacja obudowy zgodna z instrukcją montażu wkładu kominkowego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam, wykonałem sam zabudowę kominka z płyt Varmsen i proszę o opinie. Tak może zostać czy lepiej coś poprawić?

Mam jeszcze pytanie odnośnie komory dekompresyjnej a mianowicie czy muszę w niej umieścić kratki wentylacyjne? Półkę zrobiłem z podwójnych płyt, sufit który jest betonowy odizolowałem pojedyńczą płytą. Rura spalinowa nie przechodzi przez komorę dekompresyjną.

 

https://imgur.com/Zibmw7X

https://imgur.com/7D7jQnq

https://imgur.com/DDfYcYB

https://imgur.com/GBeyW9O

https://imgur.com/ifxUbvz

https://imgur.com/z5t37Yp

https://imgur.com/9OPSzq2

https://imgur.com/QCFsB1k

https://imgur.com/1nDmWsx

https://imgur.com/2xGY5E6

https://imgur.com/Tcbt0Cn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...