Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wydajność solarów


gucio01

Recommended Posts

Witam.

Tak tylko cały czas nie rozumiem dla czego promujesz ten system...

 

Moim zdaniem (zresztą nie tylko moim) jest on po prostu lepszy od instalacji glikolowych.

 

Instalacje handlowe z Aquasystemem, nie testowe, pracują od 2004 roku więc już 7 lat (5 lat w Polsce) i wszystko jest dobrze. Producent bierze na siebie odpowiedzialność za działanie.

Od brania pod uwagę kolektora są inżynierowie i programiści ;) - dzięki ekstremalnie niskim stratom energii kolektora można pędzić go na wodzie.

 

Co do nowości to miałem raczej na myśli automatykę, jej logikę i możliwości niż to gdzie jest zainstalowana. Nowa automatyka zwiększyła niezawodność systemu do 99,8% (poprzednio 99,4%) - nie pytaj mnie kto to liczył, bo nie mam pojęcia ;)

 

W pełni się z Tobą zgadzam, że montaż na odpowiednim poziomie jest bardzo ważny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Moim zdaniem (zresztą nie tylko moim) jest on po prostu lepszy od instalacji glikolowych.

Ale jeszcze lepszy jest Auro Sep bo tam wszystkie zabezpieczenia odpadają, jest to wręcz samograj, nie ma tam problemów ze: stagnacją, zanikiem napięcia, uszkodzeniem czegokolwiek i co najważniejsze dogrzewanie instalacji zimą - nic.

Instalacje handlowe z Aquasystemem, nie testowe, pracują od 2004 roku więc już 7 lat (5 lat w Polsce) i wszystko jest dobrze. Producent bierze na siebie odpowiedzialność za działanie.

A jak będzie mróż -20 stopni i zanik prądu i rozwali rury taż weźmie?

Co do nowości to miałem raczej na myśli automatykę, jej logikę i możliwości niż to gdzie jest zainstalowana. Nowa automatyka zwiększyła niezawodność systemu do 99,8% (poprzednio 99,4%) - nie pytaj mnie kto to liczył, bo nie mam pojęcia.

Co do automatyki to może ja mam bardzo specyficzne podejście ale wydaje mi się, że jedynie słuszne. Otóż automatyka powinna być tak skonstruowana żeby kient nie był w stanie nic w niej ustawić lub zmienić. Jak instalator montuje instalacje to on wie jaka ilość rur, otulin jakie parametry ma ustawić biorąc powyższe. Automatyka steruje pracą instalacji i nie ma dowolności ustawiania. W mojej jedyny przycisk do ustawiania funkcji jest schowany i wiem z doświadczenia, że jeżeli coś użytkownik poprzestawia to potem jest wiszenie na telefonie aby to wszystko odkręcić. A więc tylko ja i instalator wiemy jak to ustawić bo dajemy gwarancję na poprawne działanie. Użytkownik może sobie co najwyżej popatrzeć na temperatury i cieszyć zię jak rosną.

Skoro nie chcesz abym pytał jak te cyferki zostały obliczone to chociaż powiedz co to znaczy niezawodność systemu, wszak system to nie tylko automatyka.

A jak nawali pompa to w jakim przedziale to się mieści? w 99,8% czy tym 0,2% to samo tyczy naczynia lub innej pierdoły systemu.

HenioK napisał:

Zaletą takiego układu jest to, że nie wymaga dodatkowej energii do działania.

Tak z grubsza to zrozumiałem, ale zastanów się dla czego popularnie się tego nie stosuje?

Raczej jednak takie rzeczy się upraszcza a nie komplikuje bo te urządzenia na obrazkach do prostych (nie w działaniu a w wykonaniu ) nie należą.

Argument o o wymogu dodatkowej energii nie przemawia do mnie bo można zastosować bateryjkę słoneczną i pompkę12V, argument o braku części mechanicznych też jest trochę naciągany bo dobre pompki tak się nie psują.

Nowinki są dobre do zastosowania jeżeli poprawiają niezawodność (co może w tym przypadku jest spełnione ) ale również powiiny być tanie w zastosowaniu ( eliminacja poszczególnych elementów instalacji ). Za to widzę przyszłość w systemie Auro Step, spełnia on podane wyżej założenia.

pozdrawiam.

Witold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie według Was najlepiej zamontować kolektor słoneczny? Na dachu płaskim/pochyłym, na ścianie, czy na ziemi po prostu? Każde ustawienie wydaje się mieć swoje zalety... : http://viessmann-solar.pl/montaz-kolektorow-slonecznych/

 

Zależy co chcesz osiągnąć, w czerwcu słońce pada pod kątem 62 st., w zimie 16 st. Jeśli chcesz mieć maksymalny uzysk zimą i najbardziej zrównoważony całorocznie - pod kątem 75 st. do poziomu, jeśli olewasz zimę i liczysz tylko na lato - trochę powyżej 30. W dalszej kolejności: czy chcesz odśnieżać bez trudu, czy masz dużą działkę, czy masz dzieci, które mogą wpaść na pomysł wspinania się po kolektorach umieszczonych na ziemii, itd., itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mnie zaczyna ciekawić ten AquaSystem ale nie potrafię znaleźć odpowiedzi - co dzieje się z nim zimą przy ujemnych temperaturach jak nie ma słońca. Woda jest spuszczana z instalacji, zamarza tam, czy może pompka się załącza i instalacja ogrzewa wodą z podgrzewacza a może jeszcze inaczej?

Bardzo bym prosił kolegę Rapczyna o informacje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...A jak będzie mróż -20 stopni i zanik prądu i rozwali rury taż weźmie?

 

Jeśli wszystko będzie zainstalowane zgodnie z wytycznym i procedurami to tak.

 

Co do automatyki to może ja mam bardzo specyficzne podejście ale wydaje mi się, że jedynie słuszne...

 

:D to mi się bardzo podoba

 

Trochę mnie zaczyna ciekawić ten AquaSystem ale nie potrafię znaleźć odpowiedzi - co dzieje się z nim zimą przy ujemnych temperaturach jak nie ma słońca.

 

Kiedyś dałem link do pdf`a gdzie było wszystko ładnie, graficznie wyjaśnione. Automatyka dba o to by kolektor nie zamarzł, dostarczając tylko tyle energii ile trzeba. Ilość tej energii kolektor może oddać w ciągu jednego dnia latem.

Często jest tak iż kolektor "sam siebie ochroni" przez noc dzięki bardzo nie wielkiej ilości energii słonecznej jako do niego dociera w ciągu dnia "bez słońca". Jest to możliwe dzięki bardzo niskim stratom energii kolektora.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Edytowane przez RAPczyn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mnie zaczyna ciekawić ten AquaSystem ale nie potrafię znaleźć odpowiedzi - co dzieje się z nim zimą przy ujemnych temperaturach jak nie ma słońca. Woda jest spuszczana z instalacji, zamarza tam, czy może pompka się załącza i instalacja ogrzewa wodą z podgrzewacza a może jeszcze inaczej?

Bardzo bym prosił kolegę Rapczyna o informacje :)

Witam.

Nie wiem Rapczyn czy pamiętasz nasze rozważania co do wyższości (niższości) tego systemu w ubiegłym roku, przypomnij sobie. Postanowiłem sprawdzić na swojej instalacji ile energii będę musiał wpompować w nią zimą. A ponieważ miałem wodę to nie zmieniałem na glikol. Ponieważ Ty nie byłeś w stanie podać żadnych wartości, wyliczeń lub konkretnych przykładów postanowiłem sprawdzić to sam. Niestety na początku ubiegłej zimy nie dopilnowałem i rurki doprowadzające do kolektorów zamarzły. Zamarzły same rurki a nie kolektor gdzie w następstwie rozsadziło kolana na instalacji. Z wymianą poradziłem sobie dość szybko ale niestety gdzieś w instalacji pozostały korki lodowe. Po czym przyszła piękna słoneczna pogoda, ciśnienie w samych kolektorach tak wzrosło, że u rurki nie wytrzymały i szlak je trafił. W zimie to faktycznie w samych kolektorach (bo tam mam umieszczone czujniki temp.) temp rzadko jest ujemna (ale dla kolektorów dobrze zrobionych). A więc cała ta zabawa może ograniczyć się do zabezpieczenia rur doprowadzających, bo na ich ogrzranie pójdzie najwięcej energii. Ile?, to zależy od grubości otulin i długości instalacji. Aby to oszacować, to zamiast eksperymentować można pokusić się o wyliczenia. Aby to obliczyć trzeba coś założyć. A więc zakładamy: Trzy kolektory próżniowe, długość instalacji na dachu np. 6m, rury miedziane 18mm, grubość otuliny kauczukowej 20mm, temp na zewnątrz -8 stopni zakładając, że pod dachem będzie zawsze dodatnio. Ty jako gorący propagator tego systemu powinieneś obliczyć to szybciej niż my.

Do dzieła!

pozdrawiam.

Witold

Edytowane przez kolektor1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy trzech kolektorach o łącznej powierzchni czynnej 13,5m^2 możemy użyć rury o średnicy 15mm, izolacja grub. ~15mm.

Korzystając z dostępnych wzorów oraz OO Calc wychodzi iż przy -8stC i 2stC medium potrzeba 2,2865209373 W/m (bez uwzględnienia współczynnika bezpieczeństwa).

Przy zwiększonej grubości izolacji do 20mm wychodzi 1,9333740461 W/m

Rura Cu 18 będzie miała odpowiednio 2,5610981649 W/m (izol=15mm) oraz 2,1468778028 W/m (izol=20mm).

 

Od takich rzeczy mam ludzi w Niemczech i oni biorą odpowiedzialność za to by wszystko było jak należy.

 

Pamiętam naszą dyskusję... i jeśli dobrze pamiętam to nie zdążyłeś zaizolować rur i dlatego zamarzły.

 

Ps. Uzysk z kolejnej instalacji (glikolowej), z okolic Zgierza gdzie użytkują ją dwie, młode Panie:

Kolektor o powierzchni czynnej 4,0m^2

Zbiornik pojemności 318l

Od 8.04.2010 do 16.07.2011 (471dni) kolektor dostarczył 2980kWh

Pompa pracowała przez 1557h

Przez 262h kolektor miał ponad 130stC (prawdopodobnie w czasie urlopu).

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 1 month później...

Witam!

Proszę o pomoc w sprawie zestawu solarnego ULRICH Solarset Dual SD + zasobnik 300l dwa panele 24 rury (w sumie 48 rur), zamontowane jeden pod drugim temperatura w zasobniku w bardzo duże upały 50 stopni w normalne dni tzn ok 25 stopni góra 40 C w inne 25-35. Umieszczenie paneli południowy wschód kąt dachu 40-45 stopni instalacja ok.40 m w sumie. Czy to jest normalna temperatura? rurki miedziane 1.5 Przez noc temperatura w zasobniku spada ok 10 stopni. Zamontowana jest pompka do mieszania wody ale po odłączeniu za dużo nie pomaga. Sterownik digisol maxi ustawiony jak w instrukcji. Pompa pracuje na 1 biegu 3 bary glikolu odpowietrzane pompą automatyczną. Jedynie to jeszcze może przepływu glikolu poprawić. W instrukcji podają 1.4 nie wiem czy to dobrze na 2,5- 3 było gorzej. W razie potrzeby wspomgane piecem na eko - groszek z zaworem do odcięcia grzania wody w piecu przez solary.

Coś takiego - tylko rurek więcej:

http://allegro.pl/zestaw-solarny-ulrich-solarset-dual-sd-300-30-i1849087038.html

 

I czy coś da się więcej zrobić? oprócz dołożenia co byłoby już chyba dziwne? ?

 

Dziękuję za pomoc

Edytowane przez kinei
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie dlaczego nie pytasz najpierw w ULRICHU .Jak dla mnie wymieniłeś chyba wszystkie możliwości do których można by się czepić.Mam mniej rur.miałem więcej ale to inna historia.Na początku (serwis) wyłączyli cyrkulację wody w ZCWU.Następnie zmniejszyli na rotametrze wew. przepływ z 7 na 3,5.Pompka hula na 1 biegu.Odpowietrzyli instalację pompą wirową.Wydolność polepszyła się.Zadam ci pytanie które zadał sobie serwisant i z tym walczy.

Czy w momencie gdy słonko operuje normalnie pompka w zestawie pracuje non-stop czy ma przerwy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie dlaczego nie pytasz najpierw w ULRICHU

 

Myślę, że najpierw trzeba zadać sobie pytanie czy ta chińszczyzna jest w stanie w ogóle osiągnąć lepsze parametry. To, że przy prezentacji klient poparzył się o skraplacz ciepłej rurki to wcale nie znaczy, że to pracuje z zakładaną wydajnością.

Jak była by zapowietrzona instalacja to na kolektorach temperatura była by bardzo wysoka. To czy pompka chodzi pulsacyjnie czy na stałe to na tym etapie rozważań nie ma sensu. Taki stosunek ilości rur do pojemności zbiornika przy średniej klasy kolektorach próżniowych to nawet trochę za dużo.

Miałem podobny przypadek, gdzie rozwiązanie było tylko jedno: http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja7

I faktycznie tych fachowców co Tobie obiecywali złote góry z takiej instalacji powineneś wziąć ostro do galopu.

pozdrawiam.

Witold

Edytowane przez kolektor1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że najpierw trzeba zadać sobie pytanie czy ta chińszczyzna jest w stanie w ogóle osiągnąć lepsze parametry. To, że przy prezentacji klient poparzył się o skraplacz ciepłej rurki to wcale nie znaczy, że to pracuje z zakładaną wydajnością.

Jak była by zapowietrzona instalacja to na kolektorach temperatura była by bardzo wysoka. To czy pompka chodzi pulsacyjnie czy na stałe to na tym etapie rozważań nie ma sensu. Taki stosunek ilości rur do pojemności zbiornika przy średniej klasy kolektorach próżniowych to nawet trochę za dużo.

Miałem podobny przypadek, gdzie rozwiązanie było tylko jedno: http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja7

I faktycznie tych fachowców co Tobie obiecywali złote góry z takiej instalacji powineneś wziąć ostro do galopu.

pozdrawiam.

Witold

 

Dzięki za wykładek :D;););).......ale czy on coś z tego wyłapie:):)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Proszę o pomoc w sprawie zestawu solarnego ULRICH Solarset Dual SD + zasobnik 300l dwa panele 24 rury (w sumie 48 rur), zamontowane jeden pod drugim temperatura w zasobniku w bardzo duże upały 50 stopni w normalne dni tzn ok 25 stopni góra 40 C w inne 25-35. Umieszczenie paneli południowy wschód kąt dachu 40-45 stopni instalacja ok.40 m w sumie. Czy to jest normalna temperatura? rurki miedziane 1.5 Przez noc temperatura w zasobniku spada ok 10 stopni. Zamontowana jest pompka do mieszania wody ale po odłączeniu za dużo nie pomaga. Sterownik digisol maxi ustawiony jak w instrukcji. Pompa pracuje na 1 biegu 3 bary glikolu odpowietrzane pompą automatyczną. Jedynie to jeszcze może przepływu glikolu poprawić. W instrukcji podają 1.4 nie wiem czy to dobrze na 2,5- 3 było gorzej. W razie potrzeby wspomgane piecem na eko - groszek z zaworem do odcięcia grzania wody w piecu przez solary.

Coś takiego - tylko rurek więcej:

http://allegro.pl/zestaw-solarny-ulrich-solarset-dual-sd-300-30-i1849087038.html

 

I czy coś da się więcej zrobić? oprócz dołożenia co byłoby już chyba dziwne? ?

 

Dziękuję za pomoc

 

Nie wymieniaj od razu solarów bo zaraz to ci co niektórzy doradzą. Z takiej instalacji bez problemu uzyskasz ciepłą wodę. Widziałem instalacje na Ulrichu z 30 rur + 300 litrów i grzało aż miło. Najlepiej skontaktuj się z serwisem Ulricha - podeślą kumatego serwisanta i zobaczy co jest nie tak. Pytanie czy na solarach jest temperatura w ciągu słonecznego dnia. A strata temp. przez noc to może być otwarta górna wężownica na piec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczowo i mądrze.Przecież zawsze możemy otwierać i zamykać wężownice na piec.:D;)

 

Taka sam może być powód niskiej temp. na zbiorniku w ciągu dnia. Ciepło zamiast grzać CWU idzie przez górną wężownicę na piec. Kinei - sprawdź sobie czy górna wężownica nie jest otwarta zanim wymienisz wszystkie rurki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...