Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ocieplenie starego domu


remont

Recommended Posts

Niestety nie mam sciany trojwarstwowej, jest taka jaka byla w starym domu, czyli pojedyncza. Fachowcy chca na to od zewnatrz polozyc styropian, od wewnatrz tynk.

Nie znam sie za bardzo , remontuje sama. Chcialam na zime zabic tylko otwory okienne i drzwiowe deskami, nie ocieplac i tak zostawic do wiosny. Ale majster radzi koniecznie wstawic okna i ocieplic od zewnatrz.

Jestem w kropce i nie wiem co mam robic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem na myśli zrobić pseudo trójwarstwówkę. od wewnątrz: obecna ściana, wełna, pustka wentylacyjna, no i elewacja(tu w zależności od zasobności portfela). Nie ukrywam że bardziej kosztowne niż styropian ale poprawne i o niebo bardziej estetyczne. Jeżli dom nie będzie zimą zamieszkany a ogrzewany będzie tylko na tyle aby wilgoci nie było to nie ma konieczności robienia na zimę izolacji (to jak byłby nowy dom). Ale Ty pisałaś, że ten dom to budynek już isniejący od jakiegoś czasu - stary. Rozumiem, że w takim stanie jak jest teraz był on wcześniej użytkowany a w takim razie nie rozumiem zupełnie tego "koniecznie wstawić okna i ocieplać". Okna tak, izolacja nie koniecznie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mit oddychania ścian już dawno na forum był obalony. Nie bój się styropianu.

 

Jeśli nie ma jeszcze wstawionych okien, to pamiętaj, aby je przy montażu zlicować z zewnętrzną ścianą (tzn. żeby zewnętrzna powierzchnia ramy okna pokrywała się z zewnętrzną powierzchnią ściany), wtedy redukujesz mostek termiczny a okna z zewnątrz wyglądają normalnie (tzn. nie są schowane w 30 cm wnęce).

 

Styropianu użyj przynajmniej 12-15 cm. Nie popełnij błędu, jaki niektórzy ludzie popełniają ocieplając stare domy, gdy układają tego ocieplenia 5 cm - po 1. nie opłaci się, po 2. może się kondensować para w ścianie, po 3. znikome oszczędności na ogrzewaniu, potem rozpowiadają, że nie opłaca się ocieplać, bo najwyżej 10% się zaoszczędza... Szkoda słów.

 

To, czy i jak ocieplać ściany fundamentowe to już zależy od budynku.

Jeśli to jest piwnica/suteryna, szczególnie użytkowa, to jak najbardziej warto ją ocieplić.

Jeśli jest to w miarę "nowy" dom, tzn. lata 70-80, to najprawdopodobniej nie będzie z tym problemów. Przydało by się tylko sprawdzić, czy izolacja pozioma jest dobra i ewentualnie zdjąć i nałożyć nową pionową (stara może być na rozpuszczalnikach, co niszczy styropian, taka rozcieńczana wodą nie). Jeśli woda jest pytko i piwnicę zalewa, to jest jeszcze inaczej,

Starszy dom, np. powojenny może mieć np. kamienne fundamenty, fundament może być płytki lub w bardzo złym stanie. W takim wypadku sprawa się komplikuje, dom wymaga więcej uwagi i zabiegów.

Ale tu można tylko gdybać, co zrobić z piwnicą powinien ocenić fachowiec na miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to i ja podciągnę się pod temat z pytaniem.

 

Mam dom 14 letni. Budowany był techniką pół pustaka 6cm styropianu i pustak ( lub cegła na 100% nie wiem). Niby wszystko dobrze ale chciałabym ocieplić jeszcze dom. Szybko się wyziębia. Słyszałam opinie że tylko wełną, bo styropian jak jest w środku to ściana zgnije. Więc jak to jest? Co polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałam jeszcze wyjaśnić,że dom stoi na fundamentach kamiennych, zostala zrobiona izolacja pionowa i drenaż wokół budynku.

Majster twierdzi,ze musze zaizolować styropianem na zime, aby mur nie ciagnąl wody. Okna niekoniecznie, tylko deskowanie, ale izolacja tak. Tak twierdzi majster.

Co radzicie, czy faktycznie izolować styropianem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszym rozwiązaniem było zrobienie ściany trójwarstwowej izolowanej wełną z pustką wentylacyjną. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie zamknięsz pod izolacją termiczną wilgoci która jest obecnie w Twoich murach. Rozwiązanie bardzo estetyczne ale dość drogie.

 

Taniej jest wsypać perlit ekspandowany zamiast wełny. Wychodzi mniej-więcej tyle samo co styropian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taniej jest wsypać perlit ekspandowany zamiast wełny. Wychodzi mniej-więcej tyle samo co styropian.

 

Szczerze to osobiście nigdzie w projekcie nigdy nie stosowałem.. Dziś na szybko tylko przejrzałem właściwości tego materiału oferowanego przez jakiegoś polskiego producenta i co mi się rzuciło to to, że dość mocno wyższa lambda (gorsza) niż np styropian czy wełna.. ale może się mylę bo naprawde tylko jedną stronę otworzyłem i nagłówki przejrzalem.. Produkt mnie zainteresował bo ponoć można mieszać z betonem uzyskując lepsze wpsółczynniki. Narazie nie mam czasu ale jak znajdę chwilę to spróbuję wczytać się w aprobaty techniczne lub inne świstki z ITB na temat tego produktu.

 

Natomiast co do majstra nie wiem o jakie ciągnięcie wody może mu chodzić. Napisałaś, że ściany fundamentowe są już zaizolowane.. wobec czego wnioskuję że majstrowi chodzi o izolację ścian zewnętrznych..czy on może chciałby zrobić tak, że stolarki nie wstawi - czyli obróbek nie zrobi, tynku nie da, ale pare placków styropianu przywali i to ciągnięciu wody przeciwdziała?... nie bardzo chwytam logikę majstra.. no chyba, że logikę izolacja jest.. kasa się należy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years później...

Dołączę się do wątku mam dom 100m2 parterowy z poddaszem nieużytkowym z 1937r. wykonany z cegły (w tym fundamenty też z cegły).

Grubość ścian i fundamentów ok 58-60cm.

Posiada piwnicę (o głębokości 1m) podłoga i strop drewniana na legarach i deskach.

Stan w miarę dobry - tj specjalnie nie ma pęknięć poza powierzchniowymi pęknięciami tynku.

 

Z uwagi iż b.mocno przechładzają mi się ściany chciałem dokonać termo modernizacji:

- wymiana okien (zlicowane do zewnątrz)

- w glebie xps grubości 10cm (część podziemna ścian/fundamentów to ok. 1m)

- ściany powyżej gruntu styropian biały 15cm grubości o przyzwoitym lambda (klejony na placki).

 

Czy będzie to poprawne.

Chciałem się upewnić ?

Podpowiadano mi, iż w ten sposób mogę zniszczyć budynek gdyż się zawilgoci wewnętrznie

i dojdzie do niszczenia ścian nośnych w wyniku skraplania się kondensatu w zimie na styku styro - cegłą ??

 

Czy przestrzeń między styro a ścianą powinno się jakoś delikatnie wietrzyć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry ale wietrzenie jest surowo zakazane :mad:.

Ponieważ zamiast pomóc pogorszy ten stan, to po co w tedy izolacja. I dopiero w tedy zacznie się Sajgon.

Daj 20cm białego to taki socjal minimum. jak już to robisz izolację. I nie na placki, tylko na obwodzie i placki, lub całą powierzchnią.

Nawet jak dasz 10cm izolacji ciągłej i bez względnej izolacji to musisz ściany pomalować dobrą farbą np I klasy na szorowanie.

czy emulsją poliwinilową, aby ścianie nie dostarczać pary wodnej, wrednego gazu.

I trzeba też przy nowych oknach pilnować wentylacji, bo może się zdarzyć że gdzieś nie da się dociągnąć izolacji.

Powstanie tzw mostek termiczny i w środku na powierzchni tego mostka będą robić się pieczarki.

Okna pasuje dać poza mur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowiadano mi, iż w ten sposób mogę zniszczyć budynek gdyż się zawilgoci wewnętrznie

i dojdzie do niszczenia ścian nośnych w wyniku skraplania się kondensatu w zimie na styku styro - cegłą ??

 

Czy przestrzeń między styro a ścianą powinno się jakoś delikatnie wietrzyć ?

ad1. NIE

ad2. NIE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Czy przestrzeń między styro a ścianą powinno się jakoś delikatnie wietrzyć ?"

miałem na myśli otwory mikro wentylacyjne (np rurka pcv o średnicy otworu 10mm) od góry lub od dołu, ktoś mi takie rozwiązanie sugerował.

Dlatego zadaję pytanie celem potwierdzenia/zaprzeczenia tej teorii ?

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?12028-Ocieplanie-styropianem-i-wentylacja-cian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic z tych rzeczy ! absolutnie nie można tej przestrzeni wietrzyć.

Nie ociepliłbym domu styropianem gdyż nie mam jakoś zaufania do tego materiału.Podobnie jak organizm musi 'oddychać' poprzez skóre tak i dom musi działać na podobnej zasadzie a styropian na to nie pozwala.Ale kazdy ma swój rozum.Pozdrawiam.
szkoda nawet to komentować.

Wentylacja budynku odbywa się przez kanały wentylacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź, dlatego wolałem się spytać mądrzejszych :-)

 

Mam jeszcze jedno pytanie - mały opis:

Do budynku mam dostawione pomieszczenie - nazwijmy je werandą (około 13 -14m2).

Przez pół roku od wiosny do jesienie da się z niej korzystać - później nie jestem w stanie jej dogrzać (grzejnik aluminiowy mocy 2000 W 120 cm długości x 60 cm wysokości ).

Postanowiona ok 12 lat temu przez poprzedniego właściciela.

 

Teoretycznie ściany są docieplone od gruntu po strop

(prawdopodobnie ani ławy fundamentowe - styropian wraz z elewacją zewnętrzną zaczyna się od poziomu kostki brukowanej a kończy się na wysokości stropu

strop z tego co udało mi się zauważyć też nie jest zaizolowany termicznie)

 

Przekrój poprzeczny ściany (robiłem przewiert kontrolny od zewnątrz na kilka cm w głąb):

- 2 cm tynk zewnętrzny

- 3 cm styropianu białego

- 2 cm klej do styropianu

- 24 cm ściana - może być to suporeks - widziałem resztki bloczków w pakamerze

- 2 cm tynk zewnętrzny

 

W ramach całościowej termoizolacji całego budynku chcę ściany docieplić styropianem 15 cm, fundamenty xps 10cm

+ wymiana stolarki okiennej (zapewne montaż okien mógłbym wyciągnąć w warstwę ).

Plus prawdopodobnie wymiana okien na przyzwoite trójszybówki

 

Pytanie:

1- czy zrywać elewację w werandzie tj. tynk zewnętrzny +styropian+ klej)

(jest w stanie przyzwoitym- nie ma odparzeń, pęknięć, nic nie odpada, dobrze się trzyma)

i od nowa przykleić 15 cm styro biały ??

2 - czy dołożyć w werandzie 10 cm lub 15 cm styro na to i tak pozostawić

(chociaż nie chciałbym wizualnie zrobić z domu bunkra)

3 - strop też będzie ocieplany zapewne styropian minimum 15cm - tu mógłbym trochę dołożyć ??

- podłogę będę sprawdzał/ewentualnie wymieniał + izolacja w ramach remontu wnętrza domu za kilka lat

 

Nie wiem jaki jest stan izolacji poziomej ale chyba dobry skoro mi nic na ścianach nie wychodzi i nic nie odpada - chociaż temperatura w pomieszczeniu jest 10 - 12 C w zimie

4- Czy można zakładać że izolacja pozioma jest w porządku ?

 

Dodam, że dom (100m2 pow. użytkowej) jest na małej działce 350 m2 więc:

- ewentualny efekt bunkra styropianowego może wizualnie się pogłębiać

- zawsze odejdzie mi ~10 cm działki na 7 m długości przez starą kiepskiej klasy elewację

- a może takie myślenie to już przesada ?

Edytowane przez art_ii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...