Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompy ciepła powietrze woda


hydraulik_

Recommended Posts

Z góry dzięki za info czym te pompy się różnią i jaka jest ich trwałość jeśli porównamy tylko te 3 marki.

 

Policz najpierw, czy/kiedy zwróci się PC.

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?148452-Pompa-ciep%C5%82a-CZY-elektryka-WEJD%C5%B9-I-POLICZ-SAM

 

Masz tak dobrze ocieplony dom, że PC może się nigdy nie zwrócić.

 

Potem dobierz moc

 

http://www.blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/jak-optymalnie-dobrac-moc-powietrznej-pompy-ciepla/

 

i IMO dopiero wtedy wybieraj markę i model.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • malux20

    1045

  • miki121

    1020

  • Pyxis

    1002

  • hydraulik_

    766

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jesli koszt pompy bedzie w granicach 25k z dobrym montazem to nie musi mi sie to zwracac. Uwazam to za dobry stosunek ceny do wygody, a mimo wszystko mam nadzieje ze bedzie to w miare oszczedne ustrojstwo i nie chapnie wiecej jak 3000 zl na rok. Wszystko okaze sie jak OZC bedzie gotowe niemniej nie jestem w ogole przekonany do tradycyjnego pieca elektrycznego z jednego powodu - zuzywamy bardzo duzo cieplej wody. W tej chwili tu gdzie mieszkam rachunek za grzalke w boilerze mam srednio 120 zl msc w miesiacach letnich. To moim zdaniem bardzo duzo. Oczywiscie to stara instalacja itp ale mimo wszystko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w wyliczeniach OZCc (a zleciłem 2 razy, u dwóch rożnych wykonawców) wyszło 2kw różnicy :) Ale przy takim kształcie wcale się nie dziwię. Asolt potraktował dom optymistyczniej :)

 

Trzeba tez w miarę dobrze pompę dobrać. Chodzi o to, żeby z max Cop trafić na temperatury (-2 +10st) czyli występujące w 80% czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli koszt pompy bedzie w granicach 25k z dobrym montazem to nie musi mi sie to zwracac. Uwazam to za dobry stosunek ceny do wygody, a mimo wszystko mam nadzieje ze bedzie to w miare oszczedne ustrojstwo i nie chapnie wiecej jak 3000 zl na rok. Wszystko okaze sie jak OZC bedzie gotowe niemniej nie jestem w ogole przekonany do tradycyjnego pieca elektrycznego z jednego powodu - zuzywamy bardzo duzo cieplej wody. W tej chwili tu gdzie mieszkam rachunek za grzalke w boilerze mam srednio 120 zl msc w miesiacach letnich. To moim zdaniem bardzo duzo. Oczywiscie to stara instalacja itp ale mimo wszystko.

 

Właśnie-zwrot inwestycji w PC jeśli wyjdzie , to super. Ale jeśli nie - to po prostu płacimy za komfort .Jak kupujemy inne elementy wyposażenia domu lub sprzęty-to zazwyczaj się nie myśli o zwrocie (nie piszę o sytuacjach , gdzie można rzeczywiście troszkę dołożyć i niebawem zyskać , np instalacja LPG , itp).

Co do pieca elektrycznego , to przecież jest on już w PC .Taką funkcję pełnią grzałki - czyż nie można wyposażyć PC w większe grzałki ( w mojej PC mam 9kW grzałek w 3 sekcjach-do trybu awaryjnego wystarczą).

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli koszt pompy bedzie w granicach 25k z dobrym montazem to nie musi mi sie to zwracac. Uwazam to za dobry stosunek ceny do wygody, a mimo wszystko mam nadzieje ze bedzie to w miare oszczedne ustrojstwo i nie chapnie wiecej jak 3000 zl na rok.

 

A w czym PC jest wygodniejsza od kotła elektrycznego?

 

. W tej chwili tu gdzie mieszkam rachunek za grzalke w boilerze mam srednio 120 zl msc w miesiacach letnich.

 

To nawet przy tej samej taryfie przy PC zapłacisz pewnie średnio w roku ze 3x mniej. Nawet niech będzie 3,5. Czyli jakieś 85 zł oszczędności miesięcznie. Niech nawet CO przyniesie drugie tyle oszczędności (zweryfikuj z OZC), czyli 2K zł rocznie. Czyli PC o 20K droższa od instalacji ogrzewania prądem 1:1 będzie się zwracała z 10 lat. Przy założeniu, że nic nie będzie kosztował w tym czasie jej serwis i konserwacja i bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w czym PC jest wygodniejsza od kotła elektrycznego?

 

 

Od kotła w niczym, ale od gazu choćby tym, że nie musze użerać się z UDT i pamiętać o tankowaniu :)

 

To nawet przy tej samej taryfie przy PC zapłacisz pewnie średnio w roku ze 3x mniej. Nawet niech będzie 3,5. Czyli jakieś 85 zł oszczędności miesięcznie. Niech nawet CO przyniesie drugie tyle oszczędności (zweryfikuj z OZC), czyli 2K zł rocznie. Czyli PC o 20K droższa od instalacji ogrzewania prądem 1:1 będzie się zwracała z 10 lat. Przy założeniu, że nic nie będzie kosztował w tym czasie jej serwis i konserwacja i bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie.

 

Być może masz rację, że w dłuższej perspektywie pompa nigdy się nie zwróci, ale na chwilę obecną bez OZC nikt nie będzie mnie w stanie przekonać tylko do kotła elektrycznego. Wolę jednak jednorazowo wydać więcej (bo teraz pieniądze przeznaczone na to mam) niż potem co 2 msc płacić więcej przez x lat. Nikt nie jest w stanie ocenić co się stanie z jego dochodami za x lat ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Przez dłuższy czas byłem zwolennikiem założenia gazu (propan z własnej butli). Decyzja podyktowana była wygodą, w miare dobrze jak na moje oko ocieplonym domem i najważniejsze - sprawdzonym rozwiązaniem. Po przebiciu się przez wszytskie tematy i dyskusji ze znajomymi, którzy pompy założyli w tym roku skłaniam się coraz bardziej ku PC PW. Oczywiście OZC będzie zrobione (napisałem już do Asolta). Dom w tej chwili SSO, na wiosnę ruszam dalej i teraz pytanie. Jeśli mielibyście wybrać PC PW z tych trzech producentów LG Therma, Panasonic, Samsung, która by to była i dlaczego ? Najwięcej w tym temacie przewinęło się chyba Panasów. Zaznaczę - nie patrzyłem i nie pytałem jeszcze o różnice cenowe tych pomp. Z ewentualnym przyszłym instalatorem będę się widział w przyszłym tygodniu. Wiem, że montują własnie te 3 marki i na te 3 marki posiadają certyfikaty i szkolenia.

Dom 164 m2 użytkowej (parter + pełne piętro bez skosów)+ garaż i "kotłownia" ok 40m2 (biję się z myślami czy ogrzewać czy nie). Beton komórkowy 24 + 25 cm styro, podłoga 20 cm styro, dach 40 cm wełna. Wentylacja mechaniczna z reku, ogrzewanie 100% podłoga + drabinka w łazience z temp taka jak na podłogówce.

Z góry dzięki za info czym te pompy się różnią i jaka jest ich trwałość jeśli porównamy tylko te 3 marki.

 

LG robi już drugie podejście do pomp pw mam nadzieję że będzie bardziej udane od pierwszego z okolic 2010r. Znam LG i Samsunga z innego typu urz. (klimatyzatory eksploatowane cało rocznie jako pc powietrze powietrze choć lg też ze "starych pomp") cena niższa ale trwałość też. LG najgorzej wypadało pod względem trwałości sprężarek.

Przed 2010 byłem tak zniesmaczony jakością lg że montowałem Sanyo/Technibel jako że P wykupił Sanyo zmiana była oczywista. Mam nadzieję że lg poprawiło się bo szczególnie 16kw ht maja w dobrej cenie ale przepraszam ja nie będę testował na swoich klientach.

Edytowane przez mkm silesia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w czym PC jest wygodniejsza od kotła elektrycznego?

 

 

 

To nawet przy tej samej taryfie przy PC zapłacisz pewnie średnio w roku ze 3x mniej. Nawet niech będzie 3,5. Czyli jakieś 85 zł oszczędności miesięcznie. Niech nawet CO przyniesie drugie tyle oszczędności (zweryfikuj z OZC), czyli 2K zł rocznie. Czyli PC o 20K droższa od instalacji ogrzewania prądem 1:1 będzie się zwracała z 10 lat. Przy założeniu, że nic nie będzie kosztował w tym czasie jej serwis i konserwacja i bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie.

 

Nie zapominaj że jak zrobisz instalację "z głową" to masz jeszcze chłodzenie budynku bez dodatkowych inwestycji.

p.s. w mojej strefie budynek 150m2 z obciążeniem 40w/m2 to około 13tyś kwh/rok c.o.

Edytowane przez mkm silesia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapominaj że jak zrobisz instalację "z głową" to masz jeszcze chłodzenie budynku bez dodatkowych inwestycji.

 

Jeżeli "z głową" oznacza zimną posadzkę, to mi to nie odpowiada. Jak dla mnie najlepiej, jak podłoga jest ciepła - powietrze może być chłodne. A jeżeli zimne powietrze, to nie obejdzie się bez dodatkowych inwestycji.

 

p.s. w mojej strefie budynek 150m2 z obciążeniem 40w/m2 to około 13tyś kwh/rok c.o.

40w/m2? Czy 40kWh/m2/r?

Bo ten pierwszy parametr to musi być chyba przy zadanej temperaturze? Mój dom przy -20* ma mieć 44W/m2. Czyli więcej. A EUco+w=28kWh/m2/r czyli dom 150m2 zużywałby 4200kWh/r. Skąd te 13K kWh/rok na CO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40w/m2? Czy 40kWh/m2/r?

Bo ten pierwszy parametr to musi być chyba przy zadanej temperaturze? Mój dom przy -20* ma mieć 44W/m2. Czyli więcej. A EUco+w=28kWh/m2/r czyli dom 150m2 zużywałby 4200kWh/r. Skąd te 13K kWh/rok na CO?

 

Liczyłeś to co napisałeś?

 

4200kWh/r / 3(śr. COP) = 1400kWh(energii elektrycznej przy PC)

1400kWh *0,31(cena prądu) = 434zł

Czyli wg. tego co piszesz chcesz ogrzać dom 150m2 za 434zł rocznie

W Egipcie drożej ogrzewanie takiego domu wychodzi :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłeś to co napisałeś?

 

4200kWh/r / 3(śr. COP) = 1400kWh(energii elektrycznej przy PC)

1400kWh *0,31(cena prądu) = 434zł

Czyli wg. tego co piszesz chcesz ogrzać dom 150m2 za 434zł rocznie

W Egipcie drożej ogrzewanie takiego domu wychodzi :-)

 

Kolega Kaizen policzył bardzo dobrze:yes: 13000kWh/rok to zużywa mój 190m2 dom o Eu=78kWh/m2/rok

Ty niestety zostałeś w innej epoce....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega Kaizen policzył bardzo dobrze:yes: 13000kWh/rok to zużywa mój 190m2 dom o Eu=78kWh/m2/rok

Ty niestety zostałeś w innej epoce....

 

Witam

 

Przeczytaj jednak uważnie co napisał Kaizen, cyt;

 

Mój dom przy -20* ma mieć 44W/m2. Czyli więcej. A EUco+w=28kWh/m2/r czyli dom 150m2 zużywałby 4200kWh/r. Skąd te 13K kWh/rok na CO?

Lena Eko parterowy 115m2

 

Obciążenie cieplne budynku wynosi 6,6 kW ( 44 w x 150).

Jakiego by kalkulatora nie użyć, ten dom musi zużyć tylko na ogrzewanie (bez CWU) przy przeciętnej temp. zewnętrznej 5* - litościwej dla całego sezonu grzewczego, ok 60 kWh na dobę.

Pomnóż to przez 200 - długość sezonu grzewczego.

 

Papier przyjmie wszystko.

Pozostaje jeszcze zdrowy rozsądek i rachunki w zakresie III klasy szkoły podstawowej.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Edytowane przez Pratchawiec
poprawka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłeś to co napisałeś?

 

Czyli to, co mi w projektowanej charakterystyce energetycznej napisali, to do reklamacji się nadaje?

 

EUcoEp.jpg

 

http://forum.muratordom.pl/entry.php?131352-PC-czy-pr%C4%85d-1-1

 

Co Twoim zdaniem źle liczę? Czy mam złe dane?

Twoje wyliczenia mi się zgadzają. Tylko skąd to zdziwienie?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój dom przy -20* ma mieć 44W/m2. Czyli więcej. A EUco+w=28kWh/m2/r czyli dom 150m2 zużywałby 4200kWh/r. Skąd te 13K kWh/rok na CO?

Lena Eko parterowy 115m2

 

Obciążenie cieplne budynku wynosi 6,6 kWh ( 44 w x 150).

 

Co to obciążenie w kWh? Albo w kW przy zadenej temperaturze (ja podawałem swoje dane dla -20* - czyli ile ciepła ucieka z domu przy takiej temperaturze co równa się temu, ile ciepła trzeba dostarczyć, żeby temperatura się nie zmieniła), albo w kWh na m2 na jakiś czas - np. rok (u mnie 28,26kWh/m2/r)

 

Skoro mowa o domu co ma obciążenie 40W/m2 (przyjmuję, że przy -20*, bo tak zazwyczaj się podaje) a mój jest gorszy, bo ma 44W/m, to moje EUco+w=28,26kWh/m2/r musi być gorsze.

 

Ale przyjmując pesymistycznie EUco+w takie jak moje, to PESYMISTYCZNIE trzeba do ogrzania 150m2 niewiele ponad 4MWh/r.

 

Bezpośrednio z obciążenia nie wyliczysz rocznego zużycia ciepła - trzeba EUco+w oszacować (albo sprawdzić w parametrach) i dopiero to możesz przemnożyć przez powierzchnię.

 

Pozostaje jeszcze zdrowy rozsądek i rachunki w zakresie III klasy szkoły podstawowej.

 

Ano. Tylko jak wymnożysz gruszki przez jabłka to nie wiadomo ilość czego podajesz na końcu. I jak Ci wyszły kWh z wymnożenia W/m2 x m2?

Używaj jednostek i dokonuj na nich działań (np. W/m2 x m2 daje W) - łatwiej wyłapać błąd

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kWh - kW poprawiłem.

Pomyłka nie miała żadnego wpływu na wyniki estyamacji.

 

Spróbuj policzyć zużycie ciepła przez cytowany budynek wyłącznie za pomocą tabliczki mnożenia

 

 

I jak w końcu dochodzisz do kWh rocznie?

Jak liczę - napisałem. I mi się zgadza. A jak Ty liczysz? Jak wychodzisz z obciążenia w W na kWh?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jak w końcu dochodzisz do kWh rocznie?

Jak liczę - napisałem. I mi się zgadza. A jak Ty liczysz? Jak wychodzisz z obciążenia w W na kWh?

 

Przy temperaturze +5* normowe obciążenie cieplne budynku wyniesie 6,6 kW X 15/40 = 2,475 kW.

Pomnoż to x 24 godziny a wyjdzie ci obciążenie dobowe.

Jak będziesz grzał wyjdą Ci kilowatogodziny bo tak są skalowane liczniki energii elektrycznej.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obciążenie cieplne budynku wynosi 6,6 kW ( 44 w x 150).

Jakiego by kalkulatora nie użyć, ten dom musi zużyć tylko na ogrzewanie (bez CWU) przy przeciętnej temp. zewnętrznej 5* - litościwej dla całego sezonu grzewczego, ok 60 kWh na dobę.

Pomnóż to przez 200 - długość sezonu grzewczego.

 

Pratchawiec,

obciążenie cieplne ma się nijak do rocznego zapotrzebowania na ciepło, ale pomijając to - ja w swoim poście odniosłem się jedynie do faktu, że dom ocieplony wg dzisiejszych standardów może potrzebować jedynie 4200kWh na rok i Tak można w nim zapłacić mniej niż 500zł na ogrzewanie rocznie. Nie liczyłem tutaj żadnego konkretnego przypadku.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy temperaturze +5* normowe obciążenie cieplne budynku wyniesie 6,6 kW X 15/40 = 2,475 kW.

Pomnoż to x 24 godziny a wyjdzie ci obciążenie dobowe.

 

 

Czemu akurat 5*? I dlaczego przyjąłeś te 40W/m2 przy tej temperaturze (plizz, pisz jednostki bo nie wiem co mnożysz tak naprawdę)? I co to te 15?

150m2x40W/m2=6kW. Nie wiem, skąd Ci wyszło 6,6kW. Do tego to nie przy +5, a przy -20*.

 

Masz jakieś źródło tej metody wychodzenia z obciążenia na roczne zapotrzebowanie? IMO nie da się tak łatwo o ile w ogóle bez uwzględnienia wielu innych parametrów budynku.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...