Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

czy konieczny jest drenaż w glinie!!


Gość lessio

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 77
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 6 months później...

Witam

W końcu na jesieni wykonałem drenaż i niestety przy wiosennych roztopach woda wchodziła nieszczelnościami pomiędzy ławą i wylewką .uszczelniałem to Penatronem i faktycznie pomogło .Pozostał jednak problem z odprowadzeniem wody ze studzienki która ma 4m głębokości a poziom posadzki jest na 180cm pp gruntu.Na razie pompuję wodę na działkę sąsiada bo jeszcze nic nie robi ale powstaje problem jeśli : nie ma prądu dłuższy czas lub jak dzisiaj pompa dostała jakiejś upływności i wyrzuciła różnicówka i poziom wody w studni podniósł się na tyle że woda poszła w drenaż i oczywiście wylewka która ładnie wyschła przez ostatnie dni (tam gdzie nie była zabezpieczona Penatronem jest znów wilgotna .Zastanawia mnie czy jeśli wywiercę otwór na większą głębokość powiedzmy 8-10 m mogę natrafić na piach pod gliną i będzie to służyło jako studnia chłonna?Dodam jeszcze że moja działka jest prawie na górce a od strony południowej, 30 m dalej teren schodzi spadkiem i w odległości jakichś 200m kończy się glina i zaczyna piach który ciągnie się z aż do rzeczki czyli jakieś 0,5 km.Patrząc w przekroju pionowym różnica pomiędzy poziomem mojej działki a miejscem gdzie pojawia się piach to jakieś 6,5-7 m(sprawdzałem na mapce wysokościowej).Niestety koparką udało się dokopać tylko do 5,5 m i czysta glina. W miejscu gdzie stoi dom jak pisałem wcześniej przerosty piachu i to one u mnie powodują cały problem z podsiąkaniem bo z drenażu cały czas sączy się woda.

Przydałaby się wypowiedź jakiegoś geologa .Czy są jakieś mapy gdzie można sprawdzić jak mniej więcej wyglądają warstwy na danym terenie?

Edytowane przez kkdarch
brak załączika
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Mam pytanie.

Czy jest konieczne układanie geowłókniny pod i nad rurą drenarską jeśli jest ona w kokosowej otulinie? Chcemy na żwir położyć w/w rurę , zasypać to grubym żwirem i na to grunt rodzimy czyli glina. Oczywiście wszystkie pozostałe wymogi przy drenażu opaskowym będą zachowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Mnie kierownik budowy doradza rurę drenarską gołą (bez żadnych otulin) umieścić zgodnie ze sztuką w warstwie 10 cm obsypki żwirowej i to dopiero zawinąć w geowłókninę i wypełnić do końca żwirem zagęszczanym. Na górę nie dawać gruntu rodzimego (gliny) bo straci sens taki drenaż.

Jeśli robić bez drenażu to tylko, zagęszczając grunt rodzimy do samej góry, zrobić opaskę szczelną np. betonową wokół budynku na szer. ok. 0,5 m a wody opadowe z rynien odprowadzić 2 m od ścian, najlepiej rurami kanalizacyjnymi do studni lub rowu melioracyjnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 years później...
  • 8 months później...
Witam. Wiem, temat stary ale potrzebuję pomocy. Muszę zacząć budowę jak najszybciej. Wielu z was pisze o tym jak poradzić sobie z wodą w którymś tam etapie budowy, bo wyszły problemy. Zastanawiam się więc w jaki sposób wogóle wylaliście ławy itd. U mnie zaczeliśmy kopać pod lawy - wyszła woda. Decyzja o wykopaniu dołów kontrolnych boku działki. Okazuje się woda stoi na poziomie 50 cm pod poziomem terenu. Robić drenaż w tym momencie i dopiero kopać pod ławy? Czy jak inaczej Wy to robiliście
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczesną wiosną będziesz miał prawdopodobnie błoto na działce, więc wcześniej niż druga połowa kwietnia to ja bym nie zaczynał.

Czy masz tak wysokie zwierciadło wody czy to woda opadowa w gruncie? Robiłeś badania geotechniczne gruntu? Jeśli nie, to zrób sobie przed rozpoczęciem budowy.

Przed rozpoczęciem betonowania należy zrobić odpływ wody (ewentualnie pompa w ruch w razie potrzeby), a ławy należy wylewać w szalunkach. Ja nawet beton podkładowy pod fundamentem będę lał w szalunkach. Dodam, że ja będę miał piwnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest glina to pod ławami zazwyczaj trzeba zrobić wymianę gruntu według tego co ustali biuro architektoniczne na podstawie badań gruntu (u mnie wymianie podlegało 60cm gruntu). Następnie ten grunt jest zagęszczany w sposób odpowiedni dla gliny - czyli zagęszczarka na grubszej warstwie wymienionego gruntu , ponieważ gliny się nie zagęszcza.

 

Podczas prac fundamentowych należy:

 

1. Przeprowadzać pracę gdy jest sucho na działce (u mnie było dopiero jakoś w maju), wymianę gruntu należy przeprowadzić w bezdeszczowy dzień. Podobno glina nie może zamoknąć gdy nie ma obciążenia od góry bo traci swoją nośność.

2. Do wykopu nie powinna wjeżdżać koparka (w przypadku płyty fundamentowej) ponieważ uplastyczni swoim ciężarem grunt - zrobi się z gliny takie jakby łóżko wodne.

3. W przypadku ław fundamentowych i glinie zazbroiłbym podłogę na gruncie ponieważ jeśli wszystko nie zostanie zrobione zgodnie ze sztuką to pod posadzką możemy mieć pustą przestrzeń gdy z czasem wszystko osiądzie.

 

Ps. nie jestem fachowcem tylko osobą budującą swój dom na glinie.

 

Trochę mieszasz pojęcia - po pierwsze to co się nazywa zazwyczaj gliną niekoniecznie nia jest grunty dzielą sie na gliny, pyly i ily , moga byc takze gliny pylaste .

Najgorsze z mozliwych sa pyly i one w wiekszosci odpowiadaja za tzw blotko na budowie. Druga sprawa jest stan gruntu tzn czy jest on twardoplastyczny plastyczny czy miekko plastyczny, np sa gliny zwiezle i gliny twardoplastyczne ktore jezeli sa czystymi glinami lub z dodatkiem frfakcji wiekszej czyli piasku to nie sa łatwe do rozmiekszenia dla wody, takie grunty to i jak naleje sie do nich woda to przed ulozeniem zbrojen ia i betonowaniem wystarczy wypompować wode.

Podobna sytuacja w przypadku np gliny pylastej albo pyłow konczy sie błotkiem.

Tak wiec wszystko zalezy od konkretnego gruntu jaki jest na dzialce - woda krzywdy wszystkim "glinom" nie zrobi - wszystko zalezy jaka to jest "glina" i w jakim stanie.

Ogólnie zalecam też jeżeli ktoś nawet już uklada beton do gruntu to na folię grubą ( w przypadku piasków moim zdaniem obowiazkowa) - zaletą folii jest to że beton wylany do folli ma bardzo gładką powierzchnie ktora jest dosyć szczelna dla wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Panie i Panowie,

 

Zaczynam tak oficjalnie z uwagi na pierwszą moją aktywność na forum ale wracajmy do tematu...

 

arturo13 takie rozwiązanie byłoby w stanie obniżyć trochę poziom wód gruntowych ale w przypadku odpowiedniego odprowadzenia wody do kanalizacji deszczowej ale jaki jest rodzaj ziemi ? Drenaż ław fundamentowych raczej się wykonuje dopiero po wykonaniu ław.

 

Poniżej opiszę w skrócie moją historię i może ktoś wyskoczy z jakąś ciekawą sugestią zanim rozpoczną się prace.

 

Ogólnie budowę na terenach gliniastych planowałem rozpocząć od sierpnia zeszłego roku gdzie poziom wód gruntowych jest na niskim poziomie i po zakończeniu wstępnych prac ( zebranie humusu, działania geodety ) zebrały się deszczowe dni, które wstrzymały pracę na dobre. Nie wykonywałem żadnych badań struktury gleby. Glina idealnie zatrzymywała całą opadową wodę w wykopie po zebraniu humusu, którą na szczęście udało się odprowadzić wykorzystując ułożenie terenu. Glina wydaję się być twardoplastyczna ( sprzęt 10 t zbierał humus w trakcie opadów ) a że ma tendencje do zatrzymywania wody wykonałem drenaż ( rura drenarska owinięta geowłóknina i obsypana żwirem ) przed wykopem w celu powstrzymania wód spływających na strukturach gliny z górki na moją działkę. Wskazania od kierownika są takie aby na takiej strukturze gleby wykonać fundament w folii o szerokości 70 cm, jakie Wy fundamenty robicie w takich ziemiach ? Dom jest bez piwnicy i czy w tego typu ziemi drenaż ław fundamentowych będzie spełniał swoje oczekiwania ? Struktura gleby została przerwana i może ciągnąć wody gruntowe ale czy drenaż poprzeczny, który już wykonałem nie powinien w większej części powstrzymać te wody ? Do obsypania drenażu ław fundamentowych mogę wykorzystać żwir, ziemię macierzystą bądź nawiezioną, myślałem też o wkopaniu palet i obsypaniu żwirem. W przypadku drenażu ław fundamentowych na pewno stosowałbym rurę drenarską razem ze żwirem owiniętą w geowłókninę + ww. tzw. zasypka i to mogę wpiąć do wcześniej wykonanego drenażu a wszystko pójdzie do kanalizacji deszczowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

R1co u mnie teren gliniasty z domieszkami piasku. Badań gruntu nie robiłem, tak czy siak woda w dołach kontrolnych stoi od października pół metra ppt. Mamy podobny problem, ja wodę planuje odprowadzić do przydrożnego rowu.Po zwalczeniu wody ja widzę to tak. beton b10, na to folia, na folię b25 właśnie dość szeroko ( 70-80cm) wszystko w szalunkach i tyle
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
I cóż, ławy zalane. Jak tu ktoś już wspomniał w miarę obeschło w drugiej połowie kwietnia. Czasu nie cofnę ale waszą opinię chętnie wysłucham. Wykop koparką na 130 cm, oczywiście glina na dnie w najgłębszym miejscu woda na 10cm, w trakcie prac pompowana z wykopu (wiem błąd). Po dwóch dniach poświęonych na szalunki, wykop z wodą zasypany piachem z cementem ubity. Zbrojenie wrzucone ustawione z otuliną i zalane b25 w8. Edytowane przez arturo13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...