Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jaka masz blachodachowke?  

3 383 użytkowników zagłosowało

  1. 1. jaka masz blachodachowke?



Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Zacznę od końca :)

 

Blachodachówka to tylko mniej lub bardzie udana imitacja dachówki i powinno się ją stosować tam gdzie nie ma możliwości zastosowania oryginału. No ale każdy ma prawo wyboru. Życzę rozsądnych wyborów. No i oczywiście masz prawo się z moją opinią nie zgodzić.

 

Oczywiście że tak - blachodachówka to zamiennik. Coś co "udaje dachówkę" jednocześnie nią nie będąc.

 

Cały rynek jest pełen takich produktów.

- okna PCV zamiast drewnianych

- panele podłogowe zamiast parkietu

- meble z płyt wiórowych (Ikea) zamiast litych

- drzwi z płyt zamiast drewna

.... etc

 

Blachodachówka nigdy nie będzie ceramiką - ma jednak swoje zalety:

- cenę

- szczelność

- czas montażu

- wagę

- w niektórych przypadkach wygląd (futurystyczne projekty gdzie dachówka wygląda zbyt "ciężko".

"Oryginałem" zostanie jednak zawsze dachówka ceramiczna (nie betonowa która także jest "zamiast") - nie jestem idiotą by dyskutować z tą teorią.

 

Prócz powyższego blachodachówka jest idealnym materiałem na wszelkiego typu renowacje - zmiany dachów etc.

Nie każdego stać na wymianę całej konstrukcji po latach (impregnowanej byle czym, montowanej niedosuszonej czy też źle wentylowanej).

Dachy gdzie wieźba jest już "zmęczona", miejsca gdzie trzeba położyć dach szybko, tam gdzie nie da się zdemontować wieźby (zamieszkałe poddasza) i tam gdzie jednocześnie zachować wygląd "jednorodzinny" a nie przemysłowy.

 

Oczywiście osobnym tematem jest wątek finansowy.

Są dwie nieprawdziwe "teorie" powtarzane na rynku (jedna PRO blachodachówkowa, druga ANTY):

 

1. Kładąc blachodachówkę oszczędzasz masę pieniędzy na konstrukcji wieźby dachowej (bo jest cieńsza = mniej drewna)

Bzdura - są to małe kwoty. Trzeba pamiętać że jest potrzebna pewna minimum grubości po to by położyć ocieplenie. Pamiętać należy też o szczelinie dla wentylacji, o folii paroizolacyjnej i paroszczelnej - więc to samo wymusza grubość krokwi. Koszt konstrukcji dachowej to wieźba, łaty i wykonawstwo - ostatecznie położenie krokwi cieńszych o 2-3-4-5 cm niewiele zmienia w koszcie.

 

2. Dachówka ceramiczna jest nieznacznie (pojedyncze plny) droższa od blachodachówki - porównuje się ceny za m2 podstawowego produktu.

Bzdura - ostatecznie gdy porównamy wszystkie koszty - dachówki krańcowe, wentylacyjne, taśmy i uszczelki (dużo droższe niż w przypadku blach) i robocizna to okaże się, że dach z dachówki ceramicznej to 150-200% tego z blachy powlekanej.

 

Naturalnie - każdy chciałby mieszkać (tak zakładam) w 500 m2 willi z 2000 m2 ogrodem, ale nie każdego na to stać.

Budujemy więc 150metrowe domki na 500 metrowych działkach - i jesteśmy szczęśliwi :)

 

Zaciąganie cynku na cięte krawędzie to tylko teoria niczym nie poparta. Załóżmy jedna że tak jest no to ochrona tej krawędzi ma krótszą żywotność niż powierzchnia pokryta powłoką (makijażem) a zatem degradacja nieunikniona.

 

Nie zrozumieliśmy się.

Nie pisałem o zaciąganiu cynku na blachę przez noże produkujących blachy profilowane - sam czytałem takie "kwiatki" w folderach i myślę, że wymyślił to ktoś z marketingu (budowlańcowi nie starczyłoby na to fantazji:P ) a o ochronie chemicznej. Po prostu mamy krawędź gdzie w odległości 0,50 mm stali znajduje się cynk (z dwóch stron) i ten cynk jako materiał bardziej aktywny chemicznie "zużywa" tlen tworząc tlenek cynku i pokrywając nim krawędź. Skoro nie ma tlenu - nie ma też tlenku żelaza w tym miejscu (rdza) = działa ochrona cynkowa.

 

 

Do tego spodnia warstwa lakieru tandetna czyli nie stanowi wystarczającej ochrony. W 90 dachów pokrytych blachodachówką krycie wstępne wykonane folią czyli pod blachą najgorsze warunki. Do tego w 90% dachów łaty impregnowane dopełniają szczęścia.

 

Od wewnątrz mamy 6-8 mikronów lakierowania ochronnego (poliester) i podobnie jak na górze - cynk, pasywację, podkład.

Generalnie dół wygląda tak samo jak góra blachy - różni się jedynie ostateczną powłoką.

 

Co do warunków - nie zgodzę się z tym, że na dole jest "gorzej" :)

Po pierwsze zakładamy poprawnie wykonaną konstrukcję dachu. Zatem wentylowaną (bez zbytniej ilości uszczelek kładzionych przy pasie nadrynnowym i gąsiorem).

Po drugie - agresywne środki impregnacyjne (oparte np na solach) odeszły już do przeszłości - w końcu jesteśmy EKO :) (ekologiczni i ekonomiczni)

 

Zastanówmy się na co narażona jest "góra" dachu a na co "dół".

 

Góra:

- obrażenia mechaniczne (piasek, kamienie) - czyli takie tam wieczne piaskowanie wiatrem i piaskiem (skuteczność piaskowania można sobie łatwo sprawdzić)

- odchody ptaków (okolice anten TV i kominów) - prawdziwa masakra (żrące)

- chemia (okolice kominów) - woda + spaliny z kominów = środki żrące

- uszkodzenia przy montażu, konserwacji anten TV, kominiarza etc

 

Dół:

Przy normalnych środkach impregnacyjnych i wentylacji w zasadzie brak ostrych zagrożeń.

Sam przyznałeś, że ocynkowanie jest potężną ochroną :) Zatem dół moim zdaniem jest bezpieczny.

 

I teraz całe clue problemu - czyli dlaczego warto stosować lepsze powłoki zamiast poliestru.

Musimy odróżnić czas użytkowania produktu od wytrzymałości.

Posłużę się tutaj obrazowym porównaniem..

Butów nie nosimy do momentu gdy mamy dziury w podeszwach - podobnie spodni aż do czasu gdy rozedrą się w kroku i zrobią dziury na kolanach :)

Nosimy je do momentu gdy jeszcze dobrze wyglądają, nie mają przetarć - nie są "powyciągane".

Podobnie jest z dachem.

Blacha ocynkowana i powlekana poleży na dachu kilkadziesiąt lat - i 50 nie jest tutaj przesada.

Poleży = będzie chroniła poddasze przez przeciekami, nie będzie miała dziur na wylot przez które będzie wpadała woda do środka.

JEDNAK czas użytkowania jest krótszy.

Tak jak już nadmieniłem poliester to powłoka o podobnych właściwościach jak lakier samochodowy.

Czyli z biegiem czasu kolor nie będzie już tak intensywny, gdzieniegdzie pokażą się odbarwienia (ptaki, komin), tu i tam trzeba będzie dokonać zaprawek.

Decyzja o zmianie dachu zależy od tego jak długi czas będziemy akceptować wygląd pokrycia. Podobnie jak długo akceptujemy wygląd ścian w pokoju zanim podejmiemy decyzję o malowaniu wnętrza czy też elewacji domu zanim zrobimy coś z tynkiem.

Nowoczesne powłoki po prostu będą dłużej wyglądały świeżo i ładnie = dadzą dłuższy czas użytkowania dachu.

Dlatego moim zdaniem warto je rozważyć.

 

I tutaj, żeby było jasne - dachówka ceramiczna także _nie jest wieczna_ - nie poleży bezobsługowo 100 lat na dachu. Po latach także nie wygląda tak jak w katalogu. Po latach także część ulega zniszczeniu (rozwarstwieniu, pęka), część się odbarwia (wersje kolorystyczne), pojawia się mech, nieszczelności, - trzeba ją "przełożyć". No ale to "oryginał".

 

PE

Edytowane przez PiVi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Na początek mam pytanie o warstwę "spodnią".Na naszym dachu mamy pełne deskowanie i papę-czy jest to wystarczające rozwiązanie pod blachodachówkę,czy powinniśmy dać również jakąś folię czy coś podobnego?A jeśli tak to jaką?

 

Jeżeli papa jest w dobrym stanie (nieporozrywana brak dziur = szczelna) to w zupełności wystarczy.

Moim zdaniem deski+papa w każdym przypadku są lepsze od folii dachowych - osobnym tematem jest koszt obydwu rozwiązań.

 

I drugie pytanie- dach ocieplony jest wełną 5 cm,niestety w upały na poddaszu jest cieplej niż na dole,w zimie odwrotnie.Chcielibyśmy dołożyć wełny,niestety nie jest to takie proste ze względu na pełne deskowanie właśnie.Macie może jakieś pomysły jak to zrobić?

Będę bardzo wdzieczna za kazdą odpowiedź.

 

Jeżeli ściąganie pokrycie możecie położyć płyty ze sztywnej pianki poliuretanowej NA deski i papę POD blachodachówkę.

Pianka poliuretanowa ma prawie 2 x lepsze współczynnik termoizolacyjności przegrody niż wełna i styropian (90 mm poliuretanu to 160 mm wełny). Do tego jego nasiąkliwość wynosi poniżej 2% i nie traci on na parametrach w przypadku zawilgocenia (nie występuje) tak jak wełna mineralna. Dodatkowo nie lubią tego owady ani gryzonie - więc nie ma opcji, że coś tam będzie ryć czy robić gniazda.

 

PE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Dachówka ceramiczna jest nieznacznie (pojedyncze plny) droższa od blachodachówki - porównuje się ceny za m2 podstawowego produktu.

Bzdura - ostatecznie gdy porównamy wszystkie koszty - dachówki krańcowe, wentylacyjne, taśmy i uszczelki (dużo droższe niż w przypadku blach) i robocizna to okaże się, że dach z dachówki ceramicznej to 150-200% tego z blachy powlekanej.

 

Skoro mamy wypowiadać się merytorycznie to takie trochę demagogiczne określenie wartości jest nieuprawnione. Skoro montujemy materiał imitujący dachówkę to dach powinien być wykonany jak pod dachówkę. Jak mamy zapewnić poprawną wentylację to żadnych uszczelek być nie może. Przy okapie grzebień w kalenicy i na narożach łaty na wspornikach i taśmy pod gąsiory a przy dłuższych połaciach połaciowe elementy wentylacji nawiewnej. Ponad 90% dachów krytych blachodachówką jest źle wykonach (bo tanio). Do tego gąsiory bardzo drogie z więcej blachy płaskiej na obróbki szczytów. Do tego żywotność 20~25 lat więc cena adekwatna do żywotności. Porasta również blachodachówka i nie ma na to rady. Dachówkę przekładamy na źle wykonanym dachu. W kwestii formalnej dachówka cementowa to dachówka a nie imitacja. Oczywiście masz prawo zachwalać blachodachówkę ale należy przytym używać rzeczowych argumentów. Różnica potencjałów pomiędzy cynkiem a żelazem nie ochroni krawędzi i wszystkie cięcia jak i otwory w miejscach mocowań to potencjalne źródła korozji.

W załączeniu kilka zdjęć 12 letniego pokrycia dachu i rynny jednego z renomowanych producentów.

Życzę trafnych i rozsądnych wyborów. Pozdrawiam.

P1040740.jpg

P1040801.jpg

P1040803.jpg

P1040805.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytałam trochę o tej sztywnej pianie,wygląda obiecująco,a ile kosztuje mniej więcej?Można ją kupić w hurtowniach budowlanych czy tylko bezpośrednio u producenta?

Nasz wykonawca zaproponował,żeby na papę dołożyć krokiewki,między nie watę,folię,na to dopiero łaty i kontrłaty.Co o tym myślicie?

A jak sprawa wygląda z tą pianką?Taki sam montaż?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro montujemy materiał imitujący dachówkę to dach powinien być wykonany jak pod dachówkę. Jak mamy zapewnić poprawną wentylację to żadnych uszczelek być nie może.

 

Rzecz w tym, że nie musi być - sama konstrukcja może być lżejsza (co nie do końca przekłada się na znaczną redukcję kosztów - ale może być).

Drogie taśmy grzebieniowe nie są niezbędne (tak jak w przypadku dachówek ceramicznych) - arkusze są dużo bardziej szczelne, gąsior dużo lepiej przylega do blachy (mniejsze niebezpieczeństwo, że wiatr zimą nawieje śniegu).

 

 

Dachówkę przekładamy na źle wykonanym dachu.

 

Za darmo tego nie zrobimy :)

Odpowiedzią jest, że blachodachówkę można regularnie malować - w ten sposób stanie się de facto nieśmiertelna :p

W załączeniu kilka zdjęć 12 letniego pokrycia dachu i rynny jednego z renomowanych producentów.

Życzę trafnych i rozsądnych wyborów. Pozdrawiam.

 

Trzeba było podpisać czyje to :)

Wygląda to na standardowy 25 mu poliester.

Mnie na tym zdjęciu równie mocno zainteresowały szare rynny - wygląda na to że kiedyś były brązowe.

Taki już urok rynien PCV.

 

 

Oczywiście masz prawo zachwalać blachodachówkę ale należy przytym używać rzeczowych argumentów.

 

Nie mam zamiaru zachwalać blachodachówki.

Rzecz w tym, że blachy powlekane ( blachy powlekane == blachodachówka) i systemy zabezpieczeń blach (rodzaje powłok) były moim konikiem w związku z pracą w tej branży (zwracam uwagę na czas przeszły). Trafiłem tutaj szukając informacji na temat HDX - Google wyrzucił to forum i stąd mój udział w dyskusji.

Z tego co zauważyłem temat nosi tytuł : BLACHODACHÓWKA - wątek zbiorczy: jaką wybrać? którą polecacie? a nie "Wyższość świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy" lub przewaga dachówki nad blachodachówką.

Chciałem podyskutować o nowoczesnych sposobach zabezpieczenia antykorozyjnego blach powlekanych = nowoczesnych powłokach których coraz więcej jest na rynku.

 

I żeby było jasne:

Oczywiście, że dachówka to "oryginał" a blachodachówka jest zamiennikiem, ale jak pisałem - nie każdego stać na Mercedesa, 500metrowy dom na 5tys m2 działce, parkiety na podłodze, marmury w łazience, granitowe blaty w kuchni czy ceramikę na dachu.

Często więc mieszkamy w 150m domu na 300m2 działce, na podłodze kładziemy panele, blaty w kuchni mamy z płyt MDF, a na dachu blachodachówkę.

Blachodachówka to tańsza alternatywa. Tyle.

 

PE

Edytowane przez PiVi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytałam trochę o tej sztywnej pianie,wygląda obiecująco,a ile kosztuje mniej więcej?Można ją kupić w hurtowniach budowlanych czy tylko bezpośrednio u producenta?

Nasz wykonawca zaproponował,żeby na papę dołożyć krokiewki,między nie watę,folię,na to dopiero łaty i kontrłaty.Co o tym myślicie?

A jak sprawa wygląda z tą pianką?Taki sam montaż?

 

Kiepski pomysł.

Wełna bardzo mocno traci parametry przy zawilgoceniu.

Przy takiej konstrukcji nie jesteś w stanie zapewnić jej odpowiedniej ochrony.

Dostanie wody i w zasadzie możesz zapomnieć o ociepleniu.

 

Płyty kładziesz na krokwie/deski na to dopiero łaty/kontrłaty i ostateczne pokrycie.

 

Ocieplenie nakrokwiowe to inna bajka. Praktycznie nie ma mostków cała konstrukcja dachu jest izolowana. Wygląda to tak:

 

Parę zdjęć ode mnie - bardziej technicznych.

 

Sam użyłem poliuretanu w zasadzie wszędzie w domu :)

Zaczynając od ociepleń fundamentów (nasiąkliwość PUR to 1,6%) przez ocieplenia elewacji (zamiast styropianu) po ocieplenie dachu. System nie jest najtańszy ale ma przynajmniej 3 zalety:

- niska nasiąkliwość i stałość parametrów (brak wpływu wilgotności na parametry)

- wysokie parametry izolacyjne (można stosować cieńszą warstwę)

- nie lubią tego szkodniki (nie ma opcji by się "coś" zalęgło" czy też ryły w tym gryzonie)

 

 

PE

Thermano.jpg

Thermano-schemat.jpg

Thermano-parametry.jpg

Edytowane przez PiVi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzecz w tym, że nie musi być - sama konstrukcja może być lżejsza (co nie do końca przekłada się na znaczną redukcję kosztów - ale może być).

Drogie taśmy grzebieniowe nie są niezbędne (tak jak w przypadku dachówek ceramicznych) - arkusze są dużo bardziej szczelne, gąsior dużo lepiej przylega do blachy (mniejsze niebezpieczeństwo, że wiatr zimą nawieje śniegu.

 

Gorszej rzeczy jak pocienienie więźby to już nie można zrobić bo wówczas skazani jesteśmy wyłącznie na lekkie pokrycia. Właśnie dla tego, że blachodachówka jest dość szczelnym pokryciem to tak istotna jest jej wentylacja. Gąsiory dolegają tak samo bo w każdym pokryciu opierają się na falach. Jak widać znasz się na powłokach blachodachówki a już trochę mniej rozumiesz funkcję dachu. Blachodachówka to dość mizerny produkt choć bardzo popularny. Na zdjęciu jest rynna stalowa tej samej firmy i też jak cały dach 12-to letnia. Nie wiem czy będzie widać ale tak schodziła farba z blachodachówki (sprowadzana za Szwecji) po 16-tu latach (zdjęcie robione 3 lata temu). Dach wykonywałem w 1994r. Pozdrawiam.

P1000814.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam problem z blachodachówką Borga pokrytą plastizolem 200 - powłoka się łuszczy. Po 8 latach użytkowania wystąpiłem o usunięcie szkody ponieważ gwarancja została udzielona na 15 lat. W tym momencie jestem w sporze z firmą na temat warunków wykonania gwarancji. Jeśli ktoś ma podobny problem z firmą Borga proszę o kontakt.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałam z naszym dekarzem na temat tych płyt z piany poliuretanowej,niestety osobiście nie spotkał się z taką izolacją,ale obiecał zorientować się w temacie i w znanych mu hurtowniach.Jedyną ceną jaką znalazłam w internecie to 42 zł/m2.Czy to możliwe? I jeszcze jedno -czy dobrze rozumiem,że skoro jest to izolacja nakrokiewna to daje się to na krokwie a nie pomiędzy jak wełnę? Jak się ją przytwierdza do dachu?A co wtedy z łatami?

"Uzbrojona" ;) w wiedzę zdobytą na tym forum zrobiłam jeszcze raz przegląd "okolicznych" blachodachówek. Urzekła nas powłoka Diamond z Blachstalu.Blacha z huty ThyssenKrupp (pisaliście,że jest ok),wierzchnia warstwa powłoki powyżej 36 mu,wysokość przetłoczenia 32mm, cena 28zł/m2.Myślicie,ze nasz wybór jest dobry?A może ktoś już ma tę blachę? Podzielcie się uwagami,bo w najbliższym czasie muszę dokonać ostatecznego wyboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś coś może powiedzieć o blasze hdx??

 

Ja mogę napisać takie "coś", że mam taką blachę na dachu od pół roku (antracyt, panele na rąbek z BudMatu), jeśli chodzi o połyskliwość nazwałbym to półmatem, dekarze twierdzili że "jakaś cieńka się wydaje", ale myślę że to mogą być pozory wynikające z braku przetłoczeń (dających sztywność arkusza?) jak w blachodachówkach.

 

Na marginesie (apropos paneli rąbkowych), pilnowałem aby była montowana "książkowo" (tj. m.in. bez dokręcania do oporu) i owszem małe i nieliczne przełamania się robią, widoczne różnie zależnie od oświetlenia (pogody), choć po tym czasie zupełnie nie rzuca się to w oczy (co chyba naturalne, nie przyglądam się temu na codzień).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rustin napisz co chcesz wiedziec...blacha HDX jest dostepna na rynku od kliku lat wiec opini jak z trwaloscia na pewno nie dostaniesz...jak z kolorem...standard czyli paleta ral...czy trzyma kolor...jak wiekszosc na naszym rynku. Us Steel, marceglia, Arcelor, tyssen. ruukki, Ssab, sa tu huty z nizszej i wyzszej polki, problemow nie powinno byc.

Ja osobiscie namawiałbym Cie na SSAB - jesli myslisz o HDXsie to stać Cie też na te szwedzka blachę :) rustin nie wiem jaki masz ksztalt dachu ale pomysl o budmatowskiej venecji, podobna do finery z ruki. sporo mniej odpadu, Cena wyzsza ale mniej metrow na dach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...