kolektor1 24.03.2012 19:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2012 Witam.Grzeją się w lecie, jak na obrazku przyjmują temp. dachu co widać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
niktspecjalny 25.03.2012 06:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2012 Witek czy ty żartujesz czy tak z przekory jezdeś nastawiony na współprace solarowo-dachową ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 25.03.2012 09:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2012 Witam. Grzeją się w lecie, jak na obrazku przyjmują temp. dachu co widać. No tak idiotycznie to jakoś wyszło z mojej strony, to efekt robienia dwóch rzeczy na raz. pozdraweiam Witold Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 26.03.2012 19:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2012 Swoją drogą tak se pomyślałem - próżniowe mają mniejsze straty albo większy uzysk w stosunku do płaskich przy rosnących różnicach temperatur glikolu i otoczenia.Ale wg mnie typowa instalacja, przy normalnym użytkowaniu, załączanej cyrkulacji najczęściej będzie pracowała w okolicach 50-60*C. Moim skromnym zdaniem chyba nie ma co się zbytnio napalać, że próżniowe świetnie będą grzały również przy 80-90*C jak podczas normalnej pracy układu do tego nie dojdzie (chyba że kolektory przewymiarowane).To że przy ujemnych będą lepiej pracowały to nie będę negował, choć swoje zdanie na temat ilości słońca w zimie też mam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 28.03.2012 21:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2012 panie in*s*7 pisze Pan: "Ponownie jest Pan w błędzie. „Ta różnica temperatur” z pewnością nie jest różnicą temperatury glikolu opuszczającego kolektor i temperaturą panującą na zewnątrz. W normie PN-EN 12795 -2 znajdzie Pan właściwą interpretację." Witam. No tak , na stronach PKN w cytowanej normie trudno doczytać się czegokolwiek o kolektorach, ta norma to: PN-EN 12975-2:2007 Słoneczne systemy grzewcze i ich elementy -- Kolektory słoneczne -- Część 2: Metody badań. Ot literówka. pozdrawiam. Witold Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ins7 06.05.2012 14:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Maja 2012 Swoją drogą tak se pomyślałem - próżniowe mają mniejsze straty albo większy uzysk w stosunku do płaskich przy rosnących różnicach temperatur glikolu i otoczenia. Ale wg mnie typowa instalacja, przy normalnym użytkowaniu, załączanej cyrkulacji najczęściej będzie pracowała w okolicach 50-60*C. Moim skromnym zdaniem chyba nie ma co się zbytnio napalać, że próżniowe świetnie będą grzały również przy 80-90*C jak podczas normalnej pracy układu do tego nie dojdzie (chyba że kolektory przewymiarowane). O.K.Porównajmy pracę kolektora płaskiego i próżniowego przy różnicy temperatur pomiędzy otoczeniem a środkiem kolektora Tm-Ta= 50 *C. a)promieniowanie 1000W/m2 (30% dni w roku) - kolektor płaski TP AC Qkol=905,38W - kolektor próżniowy SCH-20 Qkol=985,28W b)promieniowanie 400W/m2 (70% dni w roku) - kolektor płaski TP AC Qkol=140,28W - kolektor próżniowy SCH-20 Qkol=261,61W Z powyższego wynika że kolektor próżniowy o porównywalnej powierzchnie daje więcej energii w każdych warunkach, przy czym jego przewaga jest szczególnie duża w dni pochmurne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 06.05.2012 18:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Maja 2012 O.K.Porównajmy pracę kolektora płaskiego i próżniowego przy różnicy temperatur pomiędzy otoczeniem a środkiem kolektora Tm-Ta= 50 *C. a)promieniowanie 1000W/m2 (30% dni w roku) - kolektor płaski TP AC Qkol=905,38W - kolektor próżniowy SCH-20 Qkol=985,28W b)promieniowanie 400W/m2 (70% dni w roku) - kolektor płaski TP AC Qkol=140,28W - kolektor próżniowy SCH-20 Qkol=261,61W Z powyższego wynika że kolektor próżniowy o porównywalnej powierzchnie daje więcej energii w każdych warunkach, przy czym jego przewaga jest szczególnie duża w dni pochmurne. Tyle że za te same pieniądze mam dużo więcej metrów kwadratowych kolektora płaskiego, który mi tę stratę niwelują z nadwyżką... Czy płaskie zajmują więcej miejsca na dachu to też sprawa dyskusyjna (mówimy o powierzchni czynnej w stosunku do zajmowanej rzeczywistej powierzchni na dachu) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
niktspecjalny 07.05.2012 06:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Maja 2012 Czy płaskie zajmują więcej miejsca na dachu to też sprawa dyskusyjna (mówimy o powierzchni czynnej w stosunku do zajmowanej rzeczywistej powierzchni na dachu) Na logikę by mieć takie uzyski na płaskim jakie ma próżniowo-rurowy to płaskie tak czy siak zajmą więcej miejsca a efekt cieplno-energetyczny będzie ten sam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 08.05.2012 05:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Maja 2012 Na logikę by mieć takie uzyski na płaskim jakie ma próżniowo-rurowy to płaskie tak czy siak zajmą więcej miejsca a efekt cieplno-energetyczny będzie ten sam Ale są tańsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hanko 25.05.2012 11:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2012 A tak swoją drogą zobaczcie jakie zestawy oferuje ta zajefajna firma. Kolektory Heat-Pipe z podwójną ścianką... powierzchnia 3,32m2 - zbiornik 200L 4,96m2 - 200L 4,96m2 - 300L 6,64m2 - 300L Konkurencja Takimi powierzchniami to wodę gotuje. No chyba, że to powierzchnie kolektorów zajmowane na dachu a nie czynne, bo precyzyjnych danych brak.Pytanie tylko, czy kolektorami Heat-Pipe można wodę zagotować ? Podejrzewam, że nie. Wszystko zależy oczywiście od tego czym są wypełnione rurki ciepła i pod jakim ciśnieniem, ale jeżeli kolektor ma działać już od temperatury dwudziestu kilku stopni C, to raczej wątpliwe, aby udało się w nim uzyskać skraplanie w temperaturze rzędu 90 st. C. Stąd nic dziwnego, że do tak dużych powierzchni stosuje się stosunkowo niewielkie zasobniki ciepłej wody. Taki zasobnik zostanie prawdopodobnie podgrzany do temperatury ok. 60 st. C zarówno przy stosunkowo słabym słońcu, jak i w największe upały latem. Przykład tego podano tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?166997-Wydajno%C5%9B%C4%87-solar%C3%B3w&p=5387313&viewfull=1#post5387313 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 26.05.2012 21:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2012 Pytanie tylko, czy kolektorami Heat-Pipe można wodę zagotować ?: Przy drastycznie niskim przepływie można Podejrzewam, że nie. Wszystko zależy oczywiście od tego czym są wypełnione rurki ciepła i pod jakim ciśnieniem, ale jeżeli kolektor ma działać już od temperatury dwudziestu kilku stopni C, to raczej wątpliwe, aby udało się w nim uzyskać skraplanie w temperaturze rzędu 90 st. C. Rurki wypełniane są acetonem przy ciśnieniu atmosferycznym. Stąd nic dziwnego, że do tak dużych powierzchni stosuje się stosunkowo niewielkie zasobniki ciepłej wody. Te powierzchnie dla próżniówek nie są takie duże. Jedna rura o fi 58 i dł 180cm ma powierzchnię apertury na poziomie 0,092m2. A to, że podają powierzchnie z kosmosu to już inna para kaloszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zdyl 02.06.2012 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 A propo kolektorów Heat-Pipe, jeżeli mam rozszczelnioną jedną z rur czy można taką rurę dokupić ? Jakie dane trzeba podać aby zamówić taka rurę przez internet ? O ile w ogóle ktoś tym handluje. Slyszałem, że sama wymiana też nie jest skomplikowana i nie wymaga opróżniania glikolu z układu. W sumie to wiadomo Polacy to zdolny naród więc pytanie czy trzeba od razu wzywać serwis, który na dzien dobry nieżle kasuje czy można sobie samemu z tym poradzić ? W sumie mam wrażenie, że rynek kolektorów jest dość hermetyczny, nie ma samodzielnych fachowców w tym temacie, firmy sprzedające kolektory obsługują swoje instalacje, nie za bardzo chcą sprzedawać części luzem stąd użytkownik z jakimiś tam zdolnościami technicznymi, samodzielnie nie może wiele zrobić i to jest minus całego tego biznesu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 02.06.2012 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 A propo kolektorów Heat-Pipe, jeżeli mam rozszczelnioną jedną z rur czy można taką rurę dokupić ? Można, wszystko można Jakie dane trzeba podać aby zamówić taka rurę przez internet ? O ile w ogóle ktoś tym handluje. Slyszałem, że sama wymiana też nie jest skomplikowana i nie wymaga opróżniania glikolu z układu. W sumie to wiadomo Polacy to zdolny naród więc pytanie czy trzeba od razu wzywać serwis, który na dzien dobry nieżle kasuje czy można sobie samemu z tym poradzić ?. Wysuń kolejną rurę i zmierz długość skraplacza, to ta grubsza częś miedzianej rury. W sumie mam wrażenie, że rynek kolektorów jest dość hermetyczny, nie ma samodzielnych fachowców w tym temacie, firmy sprzedające kolektory obsługują swoje instalacje, nie za bardzo chcą sprzedawać części luzem stąd użytkownik z jakimiś tam zdolnościami technicznymi, samodzielnie nie może wiele zrobić i to jest minus całego tego biznesu. To zależy od firmy. Ja bardzo lubię takich klientów, którzy zaopiekują się swoją instalacją i z byle powodu nie wzywają serwisu. pozdrawiam. Witold Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 03.06.2012 08:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2012 To zależy od firmy. Ja bardzo lubię takich klientów, którzy zaopiekują się swoją instalacją i z byle powodu nie wzywają serwisu. pozdrawiam. Witold Chłopie - tacy klienci to marzenie każdego instalatora i to nie tylko kolektorów słonecznych. Niestety najczęściej (nie obrażając nikogo) klienci to ciemna masa, dla których montuje się urządzenie i ma po prostu działać, nie wnikając w szczegóły, nic nie grzebiąc, nie zgłębiając żadnych tajników wiedzy na ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AgaKuba 04.06.2012 05:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 Chłopie - tacy klienci to marzenie każdego instalatora i to nie tylko kolektorów słonecznych. Niestety najczęściej (nie obrażając nikogo) klienci to ciemna masa, dla których montuje się urządzenie i ma po prostu działać, nie wnikając w szczegóły, nic nie grzebiąc, nie zgłębiając żadnych tajników wiedzy na ten temat. No wiesz za dobrze by było, gdyby się wszyscy na wszystkim znali co nie oznacza , że dobrze jest jak ktoś choć odrobinę chęci włoży w to aby się zaznajomić z urządzeniem. Mam sąsiada który sam przyznał, że nie interesowało go jak i gdzie zamontuje mu firma solary, ma chodzić. Sam nie chce przy nich nic grzebać bo się boi, że coś zrobi nie tak. No cóż.... Jestem zdania, że od nadmiaru wiedzy nikt nie umarł i choćby odrobinka każdemu zainteresowanemu tematem się przyda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
firewall 04.06.2012 05:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 A mnie interesuje jedno: czy rury próżniowe pracują zimą i jakie temperatury można uzyskać przy podgrzewaniu 100-140l? Jaką temperaturę uzyska się na kolektorze płaskim w tych samych warunkach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
red1980 04.06.2012 07:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 A mnie interesuje jedno: czy rury próżniowe pracują zimą i jakie temperatury można uzyskać przy podgrzewaniu 100-140l? Jaką temperaturę uzyska się na kolektorze płaskim w tych samych warunkach?Jak jest słońce to pracują. Tak samo jak kolektor płaski. Z uwagi na lepszą izolację zapewne uzyskasz więcej z dobrej próżniówki - pod warunkiem, że nie będzie to jakiś chiński badziewny heat-pipe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 11.06.2012 06:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2012 Mam rurowce pierwszy sezon. Co do zimy : lipa. Fakt : jak jest slonce to grzeja. Ale tej zimy, slonce bylo moze z 2 dni - caly czas chmury. Fantom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szczukot 11.06.2012 06:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2012 Czy ktos wie, jak prawidlowo/ekonomicznie ustawic sterownik do solarow ?No bo tak : mam "dwa biegi" : pompa moze pracowac na 100 % lub 50 % obrotow, w zaleznosci od delty temperatur na kolektorze i w zbiorniku. Powiedzmym, ze olewam juz te 50% i bede ustawial tylko na 100%. No i teraz jaka delte wybrac ? Kiedy jest sens, aby pompa pracowala ? Temperatura mierzona jest na kolektorze, i na dole zbiornika. Ale 1) na kolektorze, zawsze temp jest wieksza niz na wlocie do wezownicy. Bo glikol calej energii nie zbierze, a do tego na rurach po drodze sa straty. Zauwazylem, ze moze sie to bujac w granicach 2-4 stopnie.2) a na dole zbiornika jest zawsze nizsza niz w "srodku" wezownicy. Bo wezownica leci przez pol wysokosci zbiornika, a pomiar jest na dolenym jej wlocie. Tu nie wiem jaka moze byc roznica, ale z 2 stopnie jak nic - gdy nie zuzywamy wody. Jak wode mocno pobieramy, roznica sie sporo zwiekszy.Ten sezon mialem ustawione dt = 3stopnie. Ale to chyba bez sensu. Stawiam, ze pompa pracowala z 30 % czasu nic nie grzejac, a tylko zuzywajac prad. Teraz ustawilem 5 stopni, ale i tak mysle, ze to za malo. Moze sie okazac, ze z 1 stopien bede mial roznicy miedzy wezownica a zbiornikiem, i wiecej pradu pompa sciagnie niz sie podgrzeje w baniaku.Jak to macie ustawione aby to mialo sens ? z 6-7 stopni ? Fantom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 11.06.2012 19:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2012 Mógłbyś podać jakie i ile posiadasz kolektorów. Na tej podstawie trzeba oszacować jaki powinien być ustawiony optymalny przepływ na rotametrze. Wg producenta moich kolektorów powinienem mieć 4,5l/min. Taki przepływ uzyskują na najniższym biegu pompki, więc w moim przypadku nie ma sensu ustawiać najwyższego i potem sztucznie przydławiać.Mógłbyś sprecyzować jeszcze o którą deltę ci chodzi - przy jakiej różnicy między kolektorami a zbiornikiem załączy się pompka czy też jak chodzi pompka to taką masz różnicę.W pierwszym przypadku warto ustawić 8*C. W drugim przy pełnym słońcu, czyściutkim niebie różnica między kolektorami a powrotem ze zbiornika nie powinna przekraczać 20*C. Zazwyczaj kręci się w okolicach 15*C. Jeżeli masz drugi przypadek to masz ustawiony zbyt wysoki przepływ na rotametrze. Ten taki koreczek co się podnosi jak uruchomi się pompka. Ja nie używam opcji zmiennych obrotów pompki, bo tylko niepotrzebnie buczy a efekt mizerny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.