Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Domek z dziecinstwa


mania1220

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • mania1220

    13601

  • pestka56

    3588

  • mmikka

    3343

  • TAR

    3053

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

U nas wzdłuż drogi bięgnie wodociąg. vis a vis domu jest pod ziemią studzienka z zawore i od niej idzie linia do domu. Na wejściu linii do domu jest licznik poboru wodu. U nas jeden wspólny dla domu i dla ogrodu. Może może być osobny. Nie wiem od czego to zależy.

 

https://kb.pl/ tu szukaj informacji jakbyś coś o budowie i prawie z nią związanym potrzebowała. Tylko sprawdzaj czy jest jak najnowsze, bo ostatnio trochę się zmieniło.

[h=1]Budowa wiaty garażowej krok po kroku – formalności, koszty, projekt, materiał[/h] aktualizacja: 20.04.2021

Budowa wiaty garażowej jest zdecydowanie mniej kosztowna niż wybudowanie garażu i daje wiele możliwości. Można ją w każdej chwili powiększyć i rozbudować. Zadaszona powierzchnia to również idealne miejsce do organizacji przyjęć w ogrodzie, jeśli nie dysponujemy altaną ogrodową. Sprawdzi się tez jako wiata na drewno. Sprawdźmy, co trzeba wiedzieć o budowie wiaty na samochód.

[h=2]Niezbędne formalności przy budowie wiaty garażowej[/h] [h=3]Czy potrzebne jest pozwolenie na budowę?[/h]

Prawo polskie budowlane stanowi, że aby wybudować budynek, potrzebne jest pozwolenie na budowę. Nieco inaczej natomiast wygląda sytuacja, jeśli chcemy postawić wiatę garażową. W świetle prawa wiata garażowa jest budowlą, a nie budynkiem, dlatego pozwolenie na budowę, jeśli chodzi o wiaty garażowe, nie zawsze jest konieczne, w przeciwieństwie do budowy garażu.

Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę wiaty garażowej uzależniony jest od jej powierzchni zabudowy. Jeśli powierzchnia ta nie przekracza 50m2, wystarczy dokonać zgłoszenia zamiaru wybudowania wiaty do urzędu miasta lub starostwa powiatowego. W zgłoszeniu należy określić rodzaj wiaty, sposób jej wykonania oraz termin rozpoczęcia prac. Niezbędnym dokumentem, który należy dołączyć do zgłoszenia, jest również mapka, na której należy oznaczyć usytuowanie wiaty oraz oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością. Czasami urzędnik może poprosić również o projekt wiaty garażowej, ale nie zawsze jest to konieczne.

Zgłoszenia do urzędu należy dokonać co najmniej na 30 dni przed przystąpieniem do prac. Jeśli po tym czasie urząd nie zaneguje naszych planów, można rozpocząć budowę.

Inaczej sytuacja wygląda, jeśli nasza wiata garażowa będzie miała powierzchnię przekraczającą 50m2.Wówczas będziemy musieli już wystąpić do starostwa z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Do wniosku należy dołączyć również szereg dokumentów, m.in.: projekt wiaty garażowej wykonany przez osobę z uprawnieniami budowlanymi, sporządzony w czterech egzemplarzach, zaopatrzony w odpowiednie uzgodnienia, opinie i zaświadczenia. Dodatkowo niezbędnym dokumentem będzie również oświadczenie o dysponowaniu nieruchomością na cele budowlane oraz aktualna decyzja o warunkach zabudowy. Po otrzymaniu pozwolenia budowa wiaty garażowej może zostać rozpoczęta. Bardzo ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, zanim powstanie nasza drewniana wiata, są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Należy się z nimi zapoznać, bowiem mogą zawierać wymogi dotyczące odległości wiaty do działek sąsiednich, jej wysokości, rodzaju pokrycia dachowego czy też kąta nachylenia dachu. Najlepiej byłoby zainwestować od razu w projekty domów z wiatą garażową i uwzględnić ją już na etapie, jakim jest budowa domu.

[h=3]Wybieramy projekt wiaty garażowej[/h]

Co warto wiedzieć, jeśli chodzi o projekty wiat garażowych? Budowa wiaty garażowej o powierzchni do 50m2 zwalnia nas z konieczności posiadania profesjonalnego projektu. Niemniej jednak projekt wiaty garażowej jest bardzo ważny, jeśli chcemy mieć funkcjonalną i bezpieczną budowlę. Sprawdź także w tym miejscu inne informacje na temat wiat i garaży.

Projekt wiaty garażowej można zamówić w zaprzyjaźnionym biurze projektowym, wykonującym projekty domów lub możemy go zakupić na wielu stronach internetowych, gdzie znajdziemy ogromny wybór wiat wykonanych z zastosowaniem różnych technologii.

Projekt wiaty garażowej to przede wszystkim lekka konstrukcja, najczęściej drewniana i niezbyt dużo elementów. Dzięki temu szybko i tanio na naszym podwórku lub w ogrodzie może stanąć solidna wiata garażowa drewniana. Projekt wiaty garażowej zakłada wykonanie dużej połaci dachu wspartego na stabilnych filarach. Dzięki takiej konstrukcji drewniane garaże będą doskonale chroniły samochód przed słońcem, deszczem czy śniegiem. Dodatkowo wiata na samochód w takim wykonaniu będzie najtańszym rozwiązaniem, w porównaniu do budowy garażu czy wiaty z drewna, posiadającej zabudowane ściany.

Niejeden projekt wiaty garażowej zakłada również bardziej zaawansowane rozwiązania. Drewniana wiata może być połączona z pomieszczeniem gospodarczym, w którym możemy schować kosiarki, rowery czy meble ogrodowe. Możemy również zastanowić się nad wiatą z drewna, przy której zaprojektowane zostaną domki narzędziowe. Są one zawsze przydatne, zwłaszcza jeśli wykonujemy jakieś pace w ogrodzie i posiadamy sporo narzędzi.

 

Istnieją jeszcze inne, bardzo ciekawe rozwiązania. Otóż możemy zdecydować się na projekt, gdzie wiata garażowa drewniana będzie połączona z częścią rekreacyjną. Wówczas projekt wiaty garażowej może zawierać miejsce na taras z kominkiem, a nawet pomieszczenia mieszkalne. Powierzchnia użytkowa takiej wiaty jest dużo większa, ale dzięki temu zyskujemy zarówno schronienie dla nas samych, jak i dla naszego auta. Dodatkowo, jeśli wiata garażowa jest z pomieszczeniem gospodarczym czy wzbogacona o domki narzędziowe, mamy pełen komfort, że w jednym miejscu możemy wszystko schować.

[h=2]Wiata samochodowa w ogrodzie – rodzaje wiat[/h] [h=3]Wiata garażowa drewniana i metalowa[/h] Z reguły wiata garażowa to ażurowa konstrukcja drewniana bądź metalowa, na której oparty jest dach. Ma ona za zadanie ochronić nasz samochód czy inny pojazd przed niekorzystną aurą bądź palącym słońcem. Czasami jednak drewniana wiata jest zabudowywana częściowo lub całkowicie. Niekiedy wiaty posiadają nawet bramy garażowe i pełnia rolę nieogrzewanego garażu lub budynku gospodarczego. Sprawdź także nasze porady, jak urządzić garaż.

Najpopularniejszymi wiatami garażowymi dostępnymi na naszym rynku, są wiaty drewniane. Wiata garażowa drewniana ma dwie najważniejsze zalety. Jest łatwa w montażu i tania. Przy odrobinie fachowej wiedzy i pomocy innych osób, drewniana wiata może być zbudowana we własnym zakresie, kupując tylko materiały.

Jeśli samodzielna budowa wiaty garażowej nie jest możliwa, można skorzystać z ofert zakupu wiaty z drewna wraz z montażem, których całe mnóstw znajdziemy na stronach internetowych.

 

Wiata garażowa drewniana ma jeszcze jeden ważny atut, jest bardzo estetyczna i może stanowić niewątpliwą dekorację na działce czy w ogrodzie. Drewno bowiem jest materiałem ponadczasowym i zawsze będzie pasowało do każdego otoczenia. Wiata samochodowa z drewna musi być co jakiś czas konserwowana odpowiednimi preparatami, co zdecydowanie wydłuży jej żywotność.

Jeśli wiata garażowa drewniana nie spełnia naszych oczekiwań, możemy zdecydować się na wiatę metalową. Wiaty stalowe, częściej niż wiaty drewniane, wybierane są do przechowywania maszyn i urządzeń rolniczych.

[h=3]Wiata samochodowa wolnostojąca[/h] Wiata garażowa, która nie jest związana z żadnym budynkiem to wiata samochodowa wolnostojąca. Może być ona usytuowana w ogrodzie, z dala od zabudowań mieszkalnych, lub też w niedalekim ich sąsiedztwie.

Warto wiedzieć, że wiata na samochód powinna być postawiona w odpowiedniej odległości do granicy sąsiedniej działki, zwłaszcza jeśli ma co najmniej jedną ścianę zasłoniętą, lub zaprojektowana jest z pomieszczeniem gospodarczym. Wówczas powoduje zacienienie działki sąsiedniej i musi być oddalona od granicy działki o co najmniej 3 metry, jeśli na ścianie zwróconej do sąsiada nie ma okien ani drzwi.

Bardzo ważne jest również zachowanie odpowiedniej odległości od budynków mieszkalnych. Drewniana wiata postawiona zbyt blisko budynku mieszkalnego, będzie zasłaniała naturalne światło, a w pomieszczeniu będzie zbyt ciemno. Minimalna odległość pomiędzy domem a wiatą powinna wynosić 7 metrów.

[h=3]Wiata garażowa połączona z budynkiem[/h] Budowa wiaty garażowej połączonej z budynkiem to bardzo dobre rozwiązanie. Można ją zaplanować już na etapie budowy domu. Niektóre projekty domów zakładają bowiem, że do budynku od razu będzie dobudowana wiata samochodowa lub garaż. Połączenie wiaty z budynkiem pozwoli zaoszczędzić miejsce w ogrodzie i stworzyć spójną całość.

Budowa wiaty garażowej prowadzona na etapie budowania domu to duża oszczędność czasu i pieniędzy. Nie musimy dwa razy wynajmować ekipy budowlanej, która wykona wszystko od razu. Dodatkowo unikniemy również wycinania otworów i niszczenia elewacji, aby przymocować konstrukcję wiaty do ściany budynku.

Jeśli jednak wiata garażowa drewniana jest planowana przy już istniejącym budynku, również są ku temu możliwości. Wystarczy w odpowiedni sposób połączyć elementy konstrukcyjne wiaty ze ścianą i położyć dach. Najlepiej, jeśli pokrycie dachu wiaty jest z tego samego materiału, którym pokryty jest dach domu czy budynku.

[h=3]Wiata jednostanowiskowa i dwustanowiskowa[/h] Planowana powierzchnia użytkowa wiaty garażowej, a tym samym jej wymiary, uzależnione są od tego, czy ma być to wiata jednostanowiskowa dla jednego auta, czy też dla dwóch. Minimalne wymiary wiaty dla jednego samochodu osobowego powinny wynosić 2,5 m x 5 m i wysokość 2,2 m.

Wiata dwustanowiskowa powinna mieć szerokość co najmniej 5,5 m, aby swobodnie mogły pod nią wjechać dwa auta. Zarówno wiata dwustanowiskowa, jak i jednostanowiskowa to doskonała alternatywa dla garażu na wąskiej działce.

Minimalne wymiary wiaty są mniejsze niż wymiary garażu. W garażu bowiem ograniczają nas ściany, natomiast wiata garażowa daje swobodną przestrzeń podczas otwierania drzwi auta.

 

[h=3]Wiata na samochód z pomieszczeniem gospodarczym[/h] Nowoczesne projekty wiat garażowych dają nam nieograniczone możliwości. Możemy zdecydować się na połączenia wiaty z pomieszczeniem gospodarczym.

 

Wiata z pomieszczeniem gospodarczym stwarza możliwość schowania zarówno samochodu, jak i sprzętu, który wykorzystujemy do pracy w ogrodzie. Pomieszczenie to można wykorzystać również jako miejsce, gdzie zmagazynujemy nasze meble ogrodowe na zimę. Wymiary budynku gospodarczego połączonego z wiatą garażową nie muszą być bardzo duże. Nawet niewielkie pomieszczenie będzie bardzo przydatne.

Niektóre wiaty z pomieszczeniem gospodarczym mają wygląd standardowych garaży. Oprócz tego, że boki pomieszczenia gospodarczego z każdej strony mają wypełnienie z drewna lub innego materiału, to cała wiata również ma ściany, a czasami nawet bramy garażowe.

 

 

[h=2]Od fundamentu po dach – budowa wiaty garażowej[/h] [h=3]Nawierzchnia i fundamenty[/h]

Budowa wiaty garażowej powinna rozpocząć się od utwardzenia nawierzchni, na której będzie postawiona. Dzięki temu unikniemy gromadzenia się wody pod kołami samochodu. Do tego celu możemy wykorzystać żwir (opcja najtańsza), płyty ażurowe lub kostkę brukową.

Bardzo ważnym etapem budowy jest wykonanie fundamentów, na których będzie opierała się cała konstrukcja. Bazę pod konstrukcję wykonuje się w postaci betonowych stóp wylanych bezpośrednio do gruntu. Głębokość wykopu pod fundament powinien mieć około 60 cm, a długość i szerokość 40 x 40 cm.

Na etapie zalewania fundamentów musimy pamiętać również o przygotowaniu mocowań słupów nośnych. W tym celu w lekko zastygniętym betonie umieszczamy stalowe kotwy, do których przymocujemy elementy nośne konstrukcji.

[h=3]Konstrukcja nośna wiaty garażowej[/h] Wiaty drewniane czy metalowe wymagają zastosowania solidnej konstrukcji nośnej. Konstrukcja taka zbudowana jest zazwyczaj z drewnianych słupów o przekroju 8 x 8 lub 10 x 10 cm i połączona w górnej części wieńcem spinającym.

Cała drewniana konstrukcja powinna zostać dokładne zaimpregnowana odpowiednimi preparatami. Jeśli konstrukcja jest wykonana ze stali, również należy pamiętać o zabezpieczeniu jej preparatem antykorozyjnym.

Słupy podtrzymujące należy zamocować do kotew, zatopionych w fundamencie. Następnie możemy przystąpić do budowania pozostałych elementów konstrukcji.

 

[h=3]Zadaszenie wiaty[/h] Wiaty drewniane powinny być przykryte dachem o kącie nachylenia co najmniej 150. Jest to warunek konieczny, aby woda z dachu mogła swobodnie spływać.

Konstrukcja dachu musi być mocna, aby podmuchy silnego wiatru jej nie uszkodziły, zwłaszcza gdy wymiary budynku są duże. Wiata na samochód wolnostojąca ma zazwyczaj dach dwuspadowy, natomiast wiata przylegająca dłuższą ścianą do budynku – jednospadowy.

Krokwie, z których budowana będzie konstrukcja dachu, powinny mieć przekrój 4 x 10 i być mocowane co około 80 cm. Wierzch dachu można pokryć blachą, płytami poliwęglanowymi czy gontem bitumicznym. Wszystko zależy od gustów i zasobności naszego portfela.

[h=2]Wiaty drewniane – jaki jest koszt budowy?[/h] Ile kosztuje inwestycja w wiatę garażową? Koszt budowy wiaty garażowej uzależniony jest od jej wielkości oraz użytych materiałów. Wiata garażowa drewniana w wersji ekonomicznej może być postawiona już za 2-3 tys. złotych. Konstrukcja takiej wiaty będzie prosta, ale estetyczna.

Ile kosztuje wiata garażowa z wyższej półki? Najpopularniejsze wiaty wykonane z lepszej jakości materiałów to wydatek rzędu 7-8 tys. złotych. Za wiatę z pomieszczeniem gospodarczym musimy zapłacić powyżej 17 tys. złotych. Do podanych kosztów należy doliczyć również wykonanie nawierzchni, które w zależności od rodzaju, będzie mniej lub bardziej kosztowne.

Wiata garażowa to znakomita, a zarazem najtańsza alternatywa dla garażu. Wprawdzie nie zastąpi go w stu procentach, ale równie skutecznie uchroni nasze auto przed słońcem, deszczem czy śniegiem. Można ją wykorzystać również jako miejsce rekreacyjne, a także gospodarcze. Budowa wiaty garażowej to przedsięwzięcie, do którego pozwolenie na budowę nie jest wymagane, dlatego przy minimum formalności na naszym podwórku szybko może stanąć niedroga wiata na samochód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że ci wystarczy tej wiedzy. Nie jest tak strasznie.

 

Ale wiesz, że od tego roku jest możliwa w PL budowa domów wyłącznie energooszczędnych. Zmieniły się warunki na surowsze. To pewnie by ci TAR szybko wyjaśniła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam sily czytac calego postu, ale odpowiem na to:

 

U nas jeden wspólny dla domu i dla ogrodu. Może może być osobny. Nie wiem od czego to zależy.

 

.

u nas sa dwa liczniki jeden na ogrod a drugi na dom. zalezy to od tego czy masz kanalizacje z miasta/ gminy. za wode i kanalizacje za zuzycie jest cena przykładowo 7+7 zł. a jak lejesz na ogrod to drugi licznik wskazuje ci tylko pobor wody i placisz (tylko przyklad) 7 zł. jak podlewasz ogrod nie placisz kosztu kanalizacji.

 

 

Mam nadzieję, że ci wystarczy tej wiedzy. Nie jest tak strasznie.

 

Ale wiesz, że od tego roku jest możliwa w PL budowa domów wyłącznie energooszczędnych. Zmieniły się warunki na surowsze. To pewnie by ci TAR szybko wyjaśniła

 

pochlebiasz mi ;) nie rozumiem czemu akurat ja. ani nie znam sie na tym ani zawodowo nie korzystam.:rolleyes:

Edytowane przez TAR
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TAR, ale myślisz o kolejnym domu, więc myślałam, że możesz więcej wiedzieć o warunkach.

 

kupuje gotowy projekt dopasowany do obowiazujacych przepisow, zmiany i adaptacje plus cala papierologie zlecam sprawdzonemu i zaufanemu projektantowi. oni zajmuja sie zalatwieniem wszystkieo od uzyskania WT po PNB oraz projekty sieci, instalacyjne itp. ja im dostarczam tylko projekt wentylacji. nie zaprzatam sobie glowy przepisami, szkoda mi na to czasu. od wielu lat wspolpracuje z jednym biurem projektow, ceny maja do zaakceptowania a ja dostaje projekt i papiery pod klucz. od lat oni wspopracuja z tym samym (moimi) geodeta czy projektantem od sieci, przylaczy i instalacji. nie musze robic doktoratów ze wszystkiego. zycie jest za piekne i za krotkie. skupiam sie wtedy na innych tematach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Las - kupujesz większe drzewa rodzime i dookoła obsadzasz trzmielina, leszczyną, kaliną.

A potem pomiędzy drzewa ze szkółki leśnej np. czeremchy (szybko rosną), derenia jadalnego i jarzębiny.

 

A sadzisz tak jak postawisz roślinę. Na "czuja". Czasem dwie bliżej siebie (typowe np. u grabów czy brzóz), czasem rzadziej (dąb, lipa).

 

Z rodzimych gatunków dużych iglaków masz sosnę pospolitą, świerk pospolity i modrzew europejski. W Polsce rośnie też jodła pospolita, ale na nielicznych stanowiskach górskich i słabo radzi sobie na nizinach. Z resztą świerk pospolity także w ostatnich latach cierpi na nizinach z powodu ocieplającego się klimatu.

Inne pospolite (ale nie rodzime) iglaki w polskich ogrodach to sosna czarna i świerk serbski, ale one są z okolic Alp.

I praktycznie w Polsce NIE MA dostępnych dużych egzemplarzy rodzimych iglaków.

Większość sprzedawanych to sadzonki dwu-trzyletnie - max 1 m wysokich.

2 m sosna czarna to kilkaset złotych i cholernie trudno dostać taką naturalną, nie formowaną na pudla (pseudo bonsai).

 

 

U nas w Kórniku klony palmowe się sieją w lesie (rośną tam wielkie kilkudziesięcioletnie okazy różnych orientalnych klonów na uprawie doświadczalnej i sieją się dookoła). Mam w ogrodzie dwie wykopane siewki.

 

Z moich doświadczeń wynika, ze w Polsce klon palmowy nie przeżyje w glebie z gliną.

 

Co do judaszowców - to u nasz drzewo kolekcjonerskie - praktycznie nie hoduje się dużych egzemplarzy - te, które są w handlu to raczej import z Holandii. Za to w rozsądnej cenie można dostać takie do 1 m.

Polskie szkółkarstwo stricte ozdobne na rynek rodzimy to materiał głównie bardzo mały, ciężko dostać większe egzemplarze.

 

Największe szkółki w Lubelskiem są w Końskowoli - wielki kombinat rodzinny Dębskich, wrzosowate Majewskich oraz Kurowscy

https://zszp.pl/lista-szkolek/?woj=3&typ=0&rodz_prod=0&rodz_sprz=0&id-rosliny=0&phrase=

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak, tylko jednego nie rozumiem albo nie ma nigdzie - jesli postawie wiate z 3 sciankami, bez drzwi, np dach i same deski - i chce miec posadzke betonowa bo przeciez nie po trawie to co? wtedy jest to zwiazane z terenem? liczy sie jako budynek?;):confused:

 

Nie. Orzeczenia sądów za wiatę uznają zadaszenie na słupach, bez ścian, ewentualnie z jedną (u nas nie ma wyroków precedensowych - każdy sporny przypadek jest rozpatrywany indywidualnie).

Bo ludzie kombinowali omijając przepisy i budując de facto garaże nazywane "wiatami".

 

Też musiałam kombinować z klientem, bo chciał zasłonić bałagan pod wiatą :D

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wo - woda. Numer obok to przekrój rury. Numer w miejscu gdzie jest odnoga to rzędna posadowienia zaworu.

Najwyraźniej woda pociągnięta w głąb działki. Może tam kiedyś stała jakaś altanka?

Powinna być studnia z zaworem.

 

eN - prąd. Na tej dużej pustej działce pośrodku jest napowietrzna linia napięciowa.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...