Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Robimy zabudowę kominka samemu


zerocool

Recommended Posts

WItam,

 

przede wszystkim wielkie dzięki za wszystkie komentarze :)

 

Jesli dobrze rozumie to podstawą jest gruntowanie, natomiast impregancja to raczej takia dodatkowa czynność, która może ale nie musi być.

Mi aż tak bardzo nie zależy na tym aby sie nie kurzyło lub żeby lepiej się cieło dlatego zrezygnuje z impregantów i zastosuje tylko grunt.

Rozumiem że gruntować można kilka sekund przed nałożeniem kleju?

Co do rewizji to jeszcze nie wiem czy zrobie drzwiczki z boku ściany kominka (zależy od kosztu).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam.

Zaprawa szamotowa nie nadaje się do murowania czegokolwiek innego poza elementami szamotowymi paleniska, gdzie pod wpływem temperatur rzędu kilkuset stopni zaczyna wiązać ceramicznie (spieka się).

Nie spaja trwale innych elementów - to co się z niej wymuruje w ten sposób można rozebrać gołymi rękami. Dodanie cementu nic nie daje - glina, która jest w takiej zaprawie nie pozwala do końca na pełne i trwałe wiazanie hydrauliczne.

Do murowania tego co zamierzasz, są inne, specjalistyczne kleje i zaprawy - niedostępne w sprzedaży detalicznej w sieciach marketów, składów i hurtowni ogólnobudowlanych.

Pozdrawiam.

Edytowane przez Forest-Natura
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

[ATTACH=CONFIG]284877[/ATTACH]

 

czy mogę użyć tę zaprawę prosto z worka czy muszę dodać cement lub coś innego? (przypomnę że chodzi murowanie bocznych ścianek kominka)

 

pozdrawiam

 

Musisz ja spreparować tak jak napisał Wojtek. Możesz (przy Twoim zastosowaniu) cegły skleić najtańszym klejem do płytek.. Najtańszy ma najmniej chemii i polimerów. Cegły z zewnątrz możesz otynkować klejem lepszym, zatapiając w nim zwykłą siatkę do styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję Nazwa: zaprawa_l.jpg Wyświetleń: 4 Rozmiar: 25,6 KB ID: 284877

 

czy mogę użyć tę zaprawę prosto z worka czy muszę dodać cement lub coś innego? (przypomnę że chodzi murowanie bocznych ścianek kominka)

 

pozdrawiam

Witaj,

wykaż się chwilą cierpliwości. W przyszłym tygodniu uruchamiamy nową kategorię "materiały zduńskie" będą tam produktu

niedostępne w sprzedaży detalicznej w sieciach marketów, składów i hurtowni ogólnobudowlanych
:)

pozdrawiam i zapraszam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jak można sprzedawać coś, o czym nie można powiedzieć nic sensownego oprócz tego co jest napisane na worku lub wiadrze ... ale reklama znowu błysnęła ... :rolleyes:

Boot ... na FM jest Bohusz, kóry będzie mógł Ci pomóc - on może godzinami rozmawiać o tym co sprzedaje i jak tego używać ...

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Boot ... na FM jest Bohusz, kóry będzie mógł Ci pomóc - on może godzinami rozmawiać o tym co sprzedaje i jak tego używać ...

Pozdrawiam.

Tak może było, ale dawniej...

Teraz tak już niestety nie jest.... od gadki są inni.

Zawsze można też skorzystać z prezentacji instruktażowym, rekomendowanych przez moją firmę...

Prezentacji cyklicznych dla firm i codziennych dla indywidualnych klientów.

 

PS

Produkt "zaprawa szamotowa" dawniej wykonywana w miejscu realizacji przez zdunów, do konkretnych zastosowań, od jakiegoś czasu sprzedawana w detalu, bo może kto kupi... nie nadaje się do zastosowań aktualnych. Bo nie ma wiązania hydraulicznego (w temp. otoczenia)

Takie zastosowanie ogólne mają dalej nazywane "zaprawy szamotowe" z wiązaniem hydraulicznym, przechodzącym w wiązanie ceramiczne pod wpływem temperatury. Jednak to praktycznie inny produkt w innym przedziale cenowym.

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy mogę użyć tę zaprawę prosto z worka czy muszę dodać cement lub coś innego? (przypomnę że chodzi murowanie bocznych ścianek kominka)

 

pozdrawiam

 

Bardzo często jednak spotykamy się z zastosowaniami zapraw, które muszą uzyskiwać odpowiednie parametry w temperaturach niższych niż te, zapewniające spiek składników. Mamy tutaj na przykład prawie całą gamę zastosowań „domowych” - kominki, piece domowe, piece ogrodowe. Tam najczęściej nie dochodzi prawie wcale do wiązania na skutek spieku. Mówimy tu bowiem o temperaturach poniżej 500-600oC, sporadycznie, w samych paleniskach, o poziomie niewiele wyższym. Stosuje się tutaj tzw. mieszanki zduńskie, czasem, niezbyt trafnie, zwane klejami zduńskimi. Zawierają one dodatki wiążące na zimno i są albo suchymi mieszankami cementowymi do zarabiania wodą – zaprawy hydrauliczne, albo gotowymi pastami z dodatkiem roztworów soli nieorganicznych wiążącymi na powietrzu.

Taką najprostszą, wiążącą na zimno, zaprawę szamotową można oczywiście skomponować samodzielnie, o czym zresztą najczęściej informują opisy na opakowaniach. Można dodać do wyjściowej zaprawy szamotowej cementu (10-20% wagowo), wymieszać na sucho i zarobić wodą. Najczęściej stosuje się cement portlandzki – tam gdzie temperatury są umiarkowane, lub glinowy – przy temperaturach bliskich maksymalnym do stosowania. Podaje się, że ta granica, powyżej której musimy użyć cementu glinowego, to poziom około 1100oC. Zawsze trzeba jednak pamiętać o tym, że wiązanie hydrauliczne wraz z temperaturą zanika, a do dobrego związania potrzebny jest odpowiedni czas.

W przypadku cementu, szczególnie portlandzkiego, ważne jest jego dobre rozdrobnienie – najlepiej go przesiać na drobnym sitku przed dodaniem do zaprawy i dokładnie wymieszać składniki na sucho. Lepiej też użyć cementu bez dodatków (CEM I).

 

W skrócie...

Mamy dwie podstawowe grupy zapraw (szamotowych):

- ceramiczne - słabo wiążące na zimno i wymagające wysokiej temperatury by się spiec, używane (właśc.: powinny być używane) wyłącznie do miejsc mających kontakt z szeroko rozumianym ogniem

- i wiążące (również) na zimno, zawierające dodatki cementu lub innych spoiw, do całej reszty zastosowań.

 

Zaprawa szamotowa wymaga wykonania kilku zabiegów:

- wymieszania na sucho,

- przesiania,

- zarobienia odpowiednią - nie za dużą - ilością wody,

- cierpliwego mieszania, aż do ujednorodnienia po każdym dodaniu porcji wody (w 99% przypadków, które oglądam, robi się to źle!)

- okresowego przemieszania - w celu uplastycznienia z unikaniem dodawania wody.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Wojtek_796
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtku

Z tego co wnioskuję, dla aktualnych użyć warto jednak kupić zaprawę szamotową nie wymagającej od użytkownika jakiś umiejętności zduńskich, ani innej "tajemnej" wiedzy.... Czyli zaprawę ogniotrwałą wiążąca hydraulicznie i ceramicznie. Ale i tak przed użyciem, jak zawsze warto poczytać instrukcję na wiaderku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam,

prace mozolnie posuwają się do przodu.

Właśnie kończe DGP i mam pewne obawy:

  1. czy rura spiro może dotykać elementów drewnianych (belka)? Nie wiem jaka tam będzie maksymalna temperatura, a boje się o zagrożenie pożarem. Dla zmniejszenia ryzyka przykręciłem profile do belka tak aby rura nie dotykała bezpośrednio drewna ( zawsze to jakaś dodatkowa pustka powietrzna).
  2. nie wiem jak dociąć ostatnią płytę silca przez którą będą szły rury spiro i dymowa (na zdjęciu), czy zrobić wieksze otwory a przestrzeń między płytą a rurami wypełnić zaprawą do płyt silca? czy może watą albo jakimś innym materiałem?zeby pozwolić na "prace" materiału
  3. rury nad czopuchem chcę połączyć taśmą aluminiową dzięki czemu nie będą się ruszały z tym że (oczywiście po fakcie) na tasmie którą kupiłem odczytałem że jest to taśma do 150'C i teraz nie wiem czy mogę ją zastosować. Przykleiłem już nią rury spiro do kratek wylotowych...
    20141111_181646.jpg20141111_173956.jpg
    pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Boot ... jak zrobiłeś to tak jak na zdjęciu, to pożar murowany ... to tylko kwestia czasu u Ciebie.

Dla przestrogi ... zdjęcie z oględzin pożaru kominka spowodowanego podobną sytuacją jak u Ciebie. Zostałem poproszony o opinię techniczną w tym względzie (przyczyny pożaru). Pożar wystapił po kilku latach użytkowania kominka, kiedy elemety drewaniane w niedalekiej odległości (kilka - kilkanaście cm) były już wysuszone "na pieprz" i temperatura jaka odkładała się z roprowadzeń powietrza w izolacji wełnianej (też uległa utlenieniu) przenosiła się wprost na drewno powodujac jego powolne ale systematyczne zwęglanie ...

IMG_9047 - Kopia.jpg

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Forest,

no właśnie tego się obawiałem...co teraz? czy jest jakaś alternatywa? może jakaś izolacja na te belki? czy muszę rezygnować z rozprowadzenia powietrza?

czy jeśli będzie sama rura spalinowa to nadal jest zagrożenie pożaru? minimalna odległość od otaczających ją belek jest okolo150mm - obawiam się że będę musiał to jakoś izolować....

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Z pewnością będzie miał. Popsujesz prawdopodobnie to co masz dobrego...Nie wymiar płyty jest istotny a jej grubość. Razem z cegłami obudowa nie może być zbyt gruba, bo się nagrzeje tylko podczas bardzo długiego i intensywnego palenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

ostatecznie zrezygnowałem z rur DGP. Zostawiłem tylko otwory w sąsiednich pomieszczeniach dzięki czemu będzie lepsza wentylacja przestrzeni w której sa drewniane belki. Przy okazji będę miał też stały dostep do ich rewizji. Teraz mam kolejne pytanie. Czy dobrym pomysłem jest obłożenie belek drewnianych wełną kominkową (razem z folią aluminiową)? Myślę o przykręceniu jej za pomocą wkrętów.

Jak widać na zdjęciach pustka powietrzna w której są belki jest dosyć spora (wysokośc3m, szerokośc3m, głębokość 15cm). Mam nadzieję że nic złego się nie będzie dziać. Oczywiście na bieżąco będę kontrolował.

 

20141117_230554.jpg20141117_230545.jpg

Pozdrawiam

Edytowane przez Boot
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pewnością będzie miał. Popsujesz prawdopodobnie to co masz dobrego...Nie wymiar płyty jest istotny a jej grubość. Razem z cegłami obudowa nie może być zbyt gruba, bo się nagrzeje tylko podczas bardzo długiego i intensywnego palenia.

 

Grubość płyty to 10mm zbrojona włóknami droższa wersja i 20mm tańsza, chciałbym płyty mocować na stelażu 2mm na dwuteownikach o szerokości 50mm całość konstrukcji z dylatuję 10mm szczeliną od szamotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Witam u mnie wyszlo tak i teraz pytanie gdzie kratki wstawic nad polka ?? szczerze powiem ponioslo mnie i przykleilem silce do sciany a nie mialem jeszcze kratek a teraz ciezko z wycieciem po bokach mam :/ brak sprzetu :/ tylko nozyk :p a na froncie ktorego jeszcze nie zlozylem wytne bez problemu , mam juz kratki 17/37cm i dwie po 17/17 cm , chce dac wieksza ponizej polki a co z malymi dac jedna czy dwie obok siebie , nie mam rozprowadzenia na pomieszczenia tylko salon , pozdrawiam i dziex za info .Piotrek

 

http://imageshack.com/a/img661/5392/LQwV31.jpg

http://imageshack.com/a/img911/206/TRDftA.jpg

http://imageshack.com/a/img909/9440/7HhORc.jpg

http://imageshack.com/a/img909/5930/OH8ljQ.jpg

http://imageshack.com/a/img912/4504/k9jCx7.jpg

http://imageshack.com/a/img540/3403/uEtGBQ.jpg

http://imageshack.com/a/img673/1239/ASKNao.jpg

http://imageshack.com/a/img907/1267/JMXHKl.jpg

http://imageshack.com/a/img909/3394/Q1ZOEd.jpg

http://imageshack.com/a/img913/8520/bt67Xv.jpg

http://imageshack.com/a/img540/8480/KFhOi9.jpg

http://imageshack.com/a/img661/6391/TFvwg5.jpg

http://imageshack.com/a/img540/8382/4iGnV6.jpg

http://imageshack.com/a/img661/8397/dYYrg5.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...