Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Robimy zabudowę kominka samemu


zerocool

Recommended Posts

nie przesadzajmy ... znowu się tak salon nie przegrzewa, kwestia odpowiedniego palenia :) no ale na pewno brak podwójnej szyby to powoduje, bo sama obudowa jest ok

 

No może źle to napisałem chodziło mi o szybkość podnoszenia temperatury, sam mam pojedynczą szybę by temperaturę podnosić bez problemu do 25 stopni bo tak lubimy ;-) Ważne że z kominka jesteś zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam serdecznie

 

Przymierzam się do zabudowy wkładu kominkowego Jotul i 520 FL. Całość planuję zabudować z cegły klinkierowej ręcznie formowanej. Kształt zabudowy całkiem prosty zwykła bryła w zasadzie trzy ścianki z cegieł a czwarta to komin.Ścianki na równo z obudową wkładu (na zdjęciach w Internetach w większości przypadków wkład w wnęce).

 

Plan jest taki, że przed zabudową zaizoluje komin płytami (jeszcze dokładnie nie wiem jakimi SILCA czy coś tego typu nie robiłem dokładnego rozeznania więc nie wiem).

 

Do kominka doprowadzę powietrze „z zewnątrz”, rurą fi80 lub fi100 (wkład ma oryginalne przyłącze powietrza z zewnątrz na średnice właśnie fi 80 i fi100 do wyboru), jak na razie przekułem dziurę do piwnicy i planuje czerpać powietrze z piwnicy. Tam mam dwie dziury na zewnątrz. Jedną w kotłowni (świeże powietrze do spalania – piec węglowy), a drugą właśnie w pomieszczeniu pod salonem w którym stoi kominek) (wiem wiem czytałem o zamarzających rurkach) dziura jest tak zrobiona, że w razie potrzeby można ją połączyć z dolotem powietrza do kominka. Obie dziury mają anemostaty więc w razie dużej zimy można je zamknąć prawie całkowicie.

 

Do dolotu zimnego powietrza nie planuje stosować żadnych kratek czy innych wynalazków, bo po prostu mi się nie podobają – zastosuje braki cegieł w ścianie na dolocie 4 dziury , a na wylocie gorącego powietrza 6 (chyba, żeby to szpetnie wyglądało zastosuje jakieś kratki). Nad wylotem spalin do komina zastosuje izolacje z tej samej płyty którą będę izolować komin, aby nie zhajcować stropu bo jest z drewna. Nad tym nie planuje instalować komory „jakiejś tam” bo ściana z cegieł zakończy się 1 lub 2 warstwy przed stropem – wiem szpetnie to wygląda, ale niestety wymóg ze względu na osiadanie budynku (budynek drewniany).

 

Największy problem to jak zrobić belkę nad obudową (wkład z przednią i lewą szybą), która utrzyma ścianę z cegieł, która będzie nad wkładem, ale po analizie problemu i z pomocą PIOTRA myślę, że dam rade i coś z tego będzie.

 

Przeczytałem cały wątek oraz inne i szukałem w necie i jakoś dziwnie nikt nie miał takiego problemu jak ja, no chyba, że ktoś miał a się nie pochwalił? Co prawda w tym wątku nie spotkałem nikogo kto robiłby (chyba, że się mylę) całej ściany od dołu do góry z cegieł (nie ważne czy szamotki czy klinkieru – zwykle dół z szamotki – góra z płyt).

 

Postaram się na bieżąco wrzucać jakieś zdjęcia z budowy. Na razie jestem w fazie koncepcji więc jeśli ktoś ma jakieś uwagi dotyczące mojego planu to śmiało, bo wole teraz coś poprawić na spokojnie niż później rozbierać ściany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jednak robisz z pełnej cegły ... to powiedz Piotrowi że kiedyś Ci popęka ... bo to nie luźno leżąca beleczka ceglana w kominkach rustykalnych, na której leży co najwyżej drewno i izolacja, albo zwykłe, proste nadproże budowlane przenoszące tylko obciążenie statyczne z jednego kierunku.

Takie nadproże w kominku narożnym z kilkuset kilogramami "na karku", na które działa od szyby często kilkaset stopni, będzie już miało do pokonania całkiem inne siły - rozciągające je w dwóch prostopadłych do siebie kierunkach, trzecią, działającą z góry masą kilkuset kilogramów tego co będzie utrzymywać i czwartą - już dynamiczną z racji właśnie tej temperatury działąjącej od strony szyby (150- 250 stopni) - belka będzie się całkiem sporo nagrzewać i zmieniać swoje wymiary za każdym rozpaleniem w kominku.

Pozdrawiam.

Edytowane przez Forest-Natura
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Jak w poście wyżej na razie jestem w fazie koncepcji i myślenia. Plan początkowy jest taki jak opisałem, ale zobaczymy co z tego wyjdzie. Zasadniczy problem to taki, że nie pomyślałem o tej belce przed kupnem cegły, której za bardzo nie da się zwrócić.

 

Zasadnicze pytanie, które się tu pojawia to czy konstrukcja tylko popęka czy może się zawalić? Bo jeśli tylko popęka to żaden problem bo cegła sama w sobie już jest popękana więc nawet nie będzie tego widać. Jeśli ma się zawalić to już większy problem. Jedynym a zarazem głównym problemem w konstrukcji całości jest wpływ temperatury i różnica w rozszerzalności materiałów, dlatego cały czas o tym myślę.

 

Jeśli mój pomysł okaże się zły to nad wkładem zrobię obudowę z płyt i przykleję płytki imitujące cegłę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasadnicze pytanie, które się tu pojawia to czy konstrukcja tylko popęka czy może się zawalić? Bo jeśli tylko popęka to żaden problem bo cegła sama w sobie już jest popękana więc nawet nie będzie tego widać. Jeśli ma się zawalić to już większy problem.

 

Jeżeli popęka to przede wszystkim w miejscu spoin jeśli tak to można uznać że ich nie będzie. Jak jesteś w stanie ustawić cegły bez spoin tak jak chcesz i się nie zawali to później też nie ale myślę że w tym przypadku to się nie uda. Pewnie dało by się jakąś konstrukcję od wewnątrz wepchać by to się trzymało ale ciężar spory do utrzymania i trzeba by to dobrze przemyśleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doin.

Pękania nie należy się bać. Trzeba je tylko przewidzieć. Kaflak też "pęka", i jakoś zduni nie pękają...;)

 

Zrób dokładnie tak jak Ci napisałem (rama montażowa ze stali z podwieszeniem) i niech sobie nawet pęka (w co wątpię, przynajmniej w destrukcyjnym wymiarze). Dzięki temu uzyskasz też fajny design układu cegieł. Zostaw tylko większe otwory. Te które przewidziałeś są (prawie) dobre, ale jak zdecydujesz się na kratki, drastycznie spadnie ich powierzchnia czynna (robocza). Od 30 do 50 %!. Zjawisko zbyt dużych otworów, w zasadzie nie istnieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pękania się nie boje bo wszystkie ściany mam popękane - dom z płazów drewnianych więc nie ma żadnej gładkiej ściany - cegły ręcznie formowane też są naturalnie popękane.

 

Myślę, że rozwiązanie z cegieł będzie znacznie lepsze od rozwiązania z płytek pod względem wizualnym może trudniejsze do wykonania, ale myślę że warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś nie doczytałem tych wcześniejszych rad Piotra, niepotrzebne te moje 3 grosze;-)

 

Bo wcześniejsze rady były na prv. Przed umieszczeniem posta napisałem na prv do Piotra i Forest-Natura. Piotr udzielił rad na temat ramy i rozwiał moje wątpliwości, a Forest-Natura napisał, że nie da się tego zrobić z cegieł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo wcześniejsze rady były na prv. Przed umieszczeniem posta napisałem na prv do Piotra i Forest-Natura. Piotr udzielił rad na temat ramy i rozwiał moje wątpliwości, a Forest-Natura napisał, że nie da się tego zrobić z cegieł.

 

To wiele wyjaśnia ale skoro Piotr który zajmuje się tym zawodowo odpowiedział Ci jak zrobić to po co pytać tutaj, by potwierdzili to amatorzy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wiele wyjaśnia ale skoro Piotr który zajmuje się tym zawodowo odpowiedział Ci jak zrobić to po co pytać tutaj, by potwierdzili to amatorzy?

 

Temat ten nazywa się - Robimy zabudowę kominka samemu - to po 1 - po 2 opisałem swój wydaje mi się dość konkretny plan z prośbą o ewentualne uwagi, które zauważ są cenne bo Piotr poradził mi abym dodał dziur "wentylacyjnych". W prv poście pytałem tylko i wyłącznie o konstrukcje belki a tu opisuje swój plan kompleksowo.

po 3 i wydaje mi się najważniejsze wrzuciłem mój post dlatego, aby w przyszłości jeśli trafi się ktoś taki jak ja z takim samym problemem miał jakieś rozwiązanie (wg PIOTRA dobre - wg Foresta-Natura złe). Wydaje mi się, że idea tego wątku jest właśnie takie opisywanie konstrukcji i napotkanych ewentualnych problemów.

po 4 jak zacznę wykonywać zabudowę mam w planie wrzucać jakieś zdjęcia z budowy więc chciałem aby temat zabudowy mojego wkładu był opisany kompleksowo od pomysłu po wykonanie i jak sam widzisz opłaciło się wrzucić opis bo uzyskałem informacje o zwiększeniu dziur. Po za tym nie wiadomo czy nie napotkam w trakcie zabudowy jeszcze jakichś innych problemów?

po 5 to chyba są to jeszcze inni zawodowcy, po za Piotrem i Forestem-Natura, którzy może też mają coś do napisania na temat mojego pomysłu.

 

Jeśli nadal uważasz, że wrzucenie tu mojego-moich postów było niewłaściwe napisz to mogę je usunąć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wiele wyjaśnia ale skoro Piotr który zajmuje się tym zawodowo odpowiedział Ci jak zrobić to po co pytać tutaj, by potwierdzili to amatorzy?
Nie ma w tym nic złego...Fachowcy też się mylą, warto ich sprawdzić. Na priv ciężko...

Sam lubię wrzucić pod publiczny osąd jakieś swoje pomysły czy

twierdzenia. Forum jest bezlitosne i wytknie Ci wszystko. Czasem mądrze i

kulturalnie, a czasem tupiąc nóżkami i wrzeszcząc, że "gówno mnie to

obchodzi"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

doin_oakenhelm chopie nie mam nic przeciwko twoim postom, jak najbardziej pisz i zamieszczaj fotki sam też zamieszczałem swoje więc co miałbym mieć przeciwko Twoim. Wreszcie będzie można coś poczytać i pooglądać bo coraz rzadziej tutaj "tymi ręcoma" robione. Uwaga moja dotyczyła tylko tego że pozwoliłem sobie jako amator skomentować radę fachowca.

Piotrze bywało że sam pytałem o coś, niekoniecznie zrobiłem jak radziłeś np obudowa pieca tuż przy schodach drewnianych;-)

Co do forum mam troszkę odmienne zdanie od Twojego, są tematy w których mam dużo większą wiedzę niż w kominkach i jak widzę co ludzie radzą a właściwie które rady nieznający tematu przyjmują za właściwe to mi się .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabudowa nabiera tempa - powoli powoli widać kształty - dziś pierwsze rozpalenie w kominku - nawet jakoś się udało. Kratek jednak nie będzie będą tylko dziury, bo z kratkami za dużo zachodu i za duży koszt więc postanowiłem, że zostaną dziury (mnie osobiście się podobają - wiadomo kwestia gustu). Powoli zbliżam się do krytycznego pkt. tj. do belki-ramy nad obudową. Jak na razie jeszcze do końca nie wiem jak to zrobię - które rozwiązanie wybiorę - (bo z Piotrem omawiałem dwa - belka żelbetowa lub rama z kątownika). Oba rozwiązania wg mnie wydają się dobre - zobaczę co będzie prościej zrobić bo piasek i betoniarkę na budowie mam a z spawarką już gorsza sprawa - żeby kombinować ramę z kątowników - no zobaczymy.

 

Możliwe, że wyleję ramę, żelbetową - zazbrojoną prętem fi5 w kształcie kwadratu - na wysokość jednej cegły tj. 6 cm i aby ją zamaskować obkleję całość płytkami cegło-podobnymi.

 

Opcja ramy z kątowników też jest dobra tylko wydaje mi się, że ciężej to wykonać - musiałbym to komuś zlecić aby mi pospawał.

 

Jak dojdę z ścianką nad obudowę podejmę decyzje zobaczymy jak wysokościowo wypadnie ścianka i jak to wszystko zagra - jeśli ktoś ma jakieś dobre rady - to bardzo proszę.

 

IMG_2136.jpg

IMG_2137.jpg

IMG_2138.jpg

 

Zabudowa idzie dość wolno, bo pogoda słaba - rano zimno no i wcześnie się ciemno robi. Wiec idzie jak idzie ale najważniejsze, że do przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...